• 0

Uitkomst Boekenonderzoek: Geen ondernemer voor de IB en OB

Beste HLers,

 

Ik ben halverwege 2013 als ZZPer gestart in de IT branche. De rechtsvorm is op advies van de KvK een eenmanszaak gezien de verwachtte omzet.

Ik heb vervolgens een VAR aangevraagd en kreeg een VAR-WUO. Vervolgens heb ik in dat jaar voor 2 opdrachtgevers gewerkt via intermediairs zoals dat in de IT branche nou eenmaal gaat. Ik heb in 2013 6 maanden voor 1 opdrachtgever gewerkt en 1 maand voor de 2de opdrachtgever, waarvoor ik vervolgens in 2014 langer werkzaamheden voor heb verricht. Ik heb in 2013 volledig tegen alle verwachtingen in meer dan 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever gefactureerd. Opdrachtgever 2 verliep tevens via een intermediair. De verwachting voor 2014 was gelijk aan die in 2013, en ik heb geen wijzigingen in de VAR-WUO aangebracht. In 2014 heb ik nog 2 andere opdrachten uitgevoerd (totaal 3), tevens weer via intermediairs. De VAR van 2014 zou geldig blijven voor 2015. In 2015 heb ik tot nu toe voor 2 opdrachtgevers werk verricht, ook weer via intermediairs. Mogelijk word mijn opdracht verlengt tot het eind van het jaar, maar dat is niet zeker. Het is dus nog niet duidelijk of ik dit jaar 2 of 3 opdrachtgevers zal hebben.

 

Nu is er in Q2 van dit jaar een boekenonderzoek gestart naar boekjaar 2013 van mijn onderneming. De belastingdienst heeft geconcludeerd dat ik geen ondernemer ben voor de IB en OB, en dat mijn opdrachten een fictief dienstverband betreffen.

Ik raak dus mijn VAR-WUO kwijt, en heb geen recht op startersaftrek of MKB winstvrijstelling. Tevens krijg ik een boete en moet ik diversen extra kosten betalen. Omdat ik ook niet als ondernemer voor de omzetbelasting ben, hoef ik geen BTW te berekenen en kan ik ook geen BTW terug vorderen. De BTW die ik afgedragen heb in 2013, en aangezien de situatie in 2014 niet anders is, ook die BTW die ik heb afgedragen in 2014 ben ik kwijt volgens de belastingdienst, maar de terug gevorderde BTW moet ik tevens terug betalen.

 

De reden waarom ik volgens de BD niet als ondernemer kan worden gezien is, omdat ik via intermediairs werk, en niet rechtstreeks factureer aan de eindklant.

 

De belasting inspecteur beantwoord mijn vragen die ik per mail stel overigens niet. Ik ontvang alleen oppervlakkige uitspraken die vaag zijn of niets zeggen. Enkel tijdens gesprekken bij de BD zelf worden duidelijke uitspraken gedaan, die op mijn verzoek vervolgens niet worden bevestigd per e-mail.

 

Ik heb nu een aantal vragen:

- Wat kan ik het beste doen in mijn situatie?

- Is het aan te raden om een Advocaat in te schakelen om bezwaar te maken tegen het rapport? Uurtarief voor de advocaat is gemiddeld een 250 euro ex btw per uur, wat voor behoorlijke kosten kan zorgen en ik heb geen idee of ik hiermee een kans maak mijn gelijk te krijgen dat ik wel degelijk een ondernemer ben.

- Kan de BD zomaar zeggen dat ik de al betaalde BTW gewoon kwijt ben?

- Mijn boekhouder vind het maar vreemd dat de BD tot deze conclusie komt. Hij heeft meerdere zap ITers die op een zelfde wijze werken: een eenmanszaak en 1 tot 3 opdrachtgevers per jaar via intermediairs

 

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken.

 

Mvgr

 

Bas

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Lullig, dat van een advocaat (kennelijk ook tot overmaat van ramp met niet al te veel kennis van jouw - althans zoals ik het begrijp - situatie) die 7.500 berekent zonder dat je er iets aan hebt.

 

Ik bedoelde eigenlijk meer als "hulp" een intermediair/adviseur/fiscalist met kennis van zaken, niet zo zeer een advocaat.

 

Maar het zal achteraf niet zo simpel zijn om iemand te vinden vrees ik:

Je hebt zo te lezen behoorlijk wat "lijken in de kast", hoewel wanneer ik het lees het eigenlijk zou moeten meevallen als het goed geargumenteerd wordt. Door iemand met verstand van de materie en kennis van je dossier dan.

 

Misschien moet je toch iemand proberen te zoeken...

Kost niet zo veel schat ik, zeker als je daarna een zakelijke relatie kan opbouwen met hem/haar.

 

Zaak lijkt mij om nu (over 2014) een goed bezwaarschrift te maken (als er naheffingen volgen) en het liefst (mits daar mogelijkheden toe zijn) adequaat te reageren op het schrijven over de voorgenomen afwijkingen.

 

Maar dat geldt dan natuurlijk alleen als je werkelijk een 'goed' verhaal hebt (en dus werkelijk behoorlijk zelfstandig bent in het echt).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Je hebt zo te lezen behoorlijk wat "lijken in de kast"...
Waar maak je dat uit op?

 

Het is terugkerend gedoe met de Belastingdienst over een vraagstuk dat honderden en mogelijk duizenden zelfstandigen in vergelijkbare situaties raakt. Worden die anderen ook aangepakt? Ben jij de kop van jut? Bestaat er iets van een vereniging of platform?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar maak je dat uit op?

 

Nou, eerst was 2013 aan de beurt ("zaak verloren", wel of niet terecht blijft gissen zo op afstand).

Nu is 2014 aan de beurt...

 

En dan hebben wij nog wellicht 2015, 2016, 2017 enz. voor de boeg.

Dat zou ik wel "lijken in de kast" vinden als Bas bij mij als intermediair zou aankloppen eerlijk gezegd.

 

(Is vaak niet heel leuk, wanneer je fiscale belangen van iemand gaat behartigen.)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De impact over een heel jaar omzet is echter een stukje groter. Tenzij de impact dus beperkt blijft tot het deel van de omzet bij de betreffende opdrachtgever.

 

Bedenk wel dat als de klus bij die opdrachtgever niet als "winst uit onderneming" wordt gezien, de uren ook niet meetellen voor het urencriterium.

Mocht je momenteel zelfstandigenaftrek ontvangen, maar daardoor niet meer, dan is die impact behoorlijk groot...

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou ik wel "lijken in de kast" vinden als Bas bij mij als intermediair zou aankloppen eerlijk gezegd.

Zeg dat dan bij voorbaat en niet als de rekening wordt ingediend. Dan kan de klant op zoek naar een intermediair met een wat positiever instelling.

 

Een lijk in een kast is iets wat de ondernemer verborgen houdt. Hier wordt niks verborgen. Er is wel sprake van een herhaling van zetten. Wellicht zijn de omstandigheden van Bas zodaning dat elke expert ziet dat hij kansloos is, maar misschien heeft hij de pech dat de Belastingdienst een proefkonijn nodig had en daarna de pech dat hij een adviseur inschakelde die veel geld kostte maar niks opleverde.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zeg dat dan bij voorbaat en niet als de rekening wordt ingediend.

 

Ik denk dat je mijn boodschap aan Bas niet helemaal begrijpt:

 

Het lijkt mij dat de stelling van de BD 'mager' is gezien het (mij) sterk lijkt dat er een soort dienstbetrekking zou zijn hoewel persoonlijk arbeid kennelijk (als dat juist is) niet verplicht is.

 

Maar het afwikkelen van de bezwaren lijkt niet goed te zijn gegaan (heeft wel een smak geld gekost).

 

Mijn boodschap was: Misschien toch een intermediair/adviseur zoeken die dit (althans voor de toekomst) recht kan trekken?

Want persoonlijk lijkt de situatie mij nogal 'tricky' gezien dit over vele toekomstige jaren kan gaan spelen.

 

Ook zou het misschien een beetje zoeken worden, gezien er het nodige speelt.

 

Dat was alles - ik ben/was persoonlijk redelijk optimistisch over de situatie van Bas (zoals hij het schetst!). Overigens vind ik het verhaal ietwat verwarrend omdat Bas spreekt over 'de rechter' en vervolgens over 'beroep', hoewel eigenlijk beroep juist is wanneer je de rechter inschakelt (na een afgewezen bezwaar).

 

Tot slot alleen: Succes en sterkte Bas!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is het 2018. En heb ik een nieuwe brief van de belasting inspecteur ontvangen. Voor 2014 gaan ze afwijken van mijn belastingaangifte.

 

Omdat op basis van 2013 is bepaald dat ik niet als ondernemer word erkend, en ik in 2014 (opnieuw) voor dezelfde klant heb gewerkt (overigens niet aansluitend op 2013, maar later in het jaar). En in het contract wat ik voor 2014 had met de intermediair voor deze eindklant, stonden natuurlijk dezelfde artikels.

 

Nu gaat het hele feest weer beginnen.

 

Alsof ik nog niet genoeg belasting afdraag. :-\

 

Sterkte en bedankt voor de terugkoppeling.

 

Weet je of de uitspraak van die rechter online staat? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn heel veel consultants met een eigen bedrijf die al meerdere jaren via een intermediair worden ingehuurd door een eindklant.

 

Maar goed, dat wil niet zeggen dat dat wel mag.

Kan ook zijn dat die gewoon geluk hebben gehad dat ze geen controle hebben gekregen.

 

Ben overigens wel nieuwsgierig wat daar de aanleiding voor was.

TS schrijft dat hij in 2014 in hard- en software geinvesteerd heeft.

In 2013 niet dan?

Kan me voorstellen dat als je wel in je eerste jaar meteen een goede omzet hebt, maar bijna geen kosten, en een lege balans, dat vragen oproept.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.