• 0

Betwiste facturen door oudklant

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een oud-klant die zijn facturen niet betaald en inmiddels betwist; ik zou graag even willen weten hoe en met welke termijnen ik verder kan. Ik kom met Google niet verder dan 'laat onze advocaten er naar kijken'...

 

Tijdlijntje:

 

Facturen zijn inmiddels 58 en 94 dagen oud. Ik hanteer een betalingstermijn van 14 dagen, we zijn mondeling overeen gekomen dat dit voor de betreffende klant 30 dagen is. Debiteur is sinds juli klant-af.

 

In mijn algemene voorwaarden (die ik overigens niet getekend retour ontvangen heb bij aanvaarding van de opdracht) staat dat "Klachten over de verrichte werkzaamheden binnen twee weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de betreffende werkzaamheden" schriftelijk gemeld dienen te worden.

 

- Bijna 3 weken geleden heb ik een aanmaning verstuurd met het verzoek de facturen binnen 7 dagen te voldoen.

- 2 weken na het versturen van de aanmaning krijg ik een e-mail waarin de debiteur de facturen betwist en zelfs nog facturen die inmiddels 5 resp. 6 maanden oud zijn, betwist. Laatstgenoemde facturen zijn half juli nog uitgebreid toegelicht, waarna tot betaling over gegaan is.

- Ik heb de e-mail waarin de facturen betwist worden, dezelfde dag beantwoord met de toelichtingen waarom de debiteur vroeg.

 

Hoe lang moet ik wachten op een reactie van mijn debiteur, voordat ik met goed fatsoen een tweede aanmaning kan versturen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betwiste facturen zijn vervelende zaken. Zeker als de debiteur (klant kun je dat niet noemen) het "spel" goed kent.

Het kan zijn dat de debiteur probeert te bluffen en dat een dagvaarding hem afschrikt.

Maar een nieuwe aanmaning lijkt me weinig zinvol. Wie schrikt wie af?

Een betwiste factuur moet door de rechter beoordeeld worden op basis van feiten en schriftelijke afspraken. Ook als je in je gelijk staat kan de rechter alsnog beslissen dat je niet de gehele vordering toegewezen krijgt. Laat staan de gemaakte kosten.

 

Houd er rekening mee dat een incasso advocaat veel geld kost. Een goede afweging of dat het allemaal waard is is een zinvolle overweging. Soms moet je rationeel zijn en verlies nemen.

(ik weet niet om hoeveel het gaat)

 

Maar, voor een juridische procedure heb je geen advocaat nodig.

zie: https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Procedures/dagvaardingsprocedure/Pages/Dagvaarding-uitbrengen.aspx

 

op deze manier de boel starten kan goedkoper zijn dan eerst een incasso advocaat de zaak te laten beoordelen en vervolgens te starten. Met name als je je ervan bewust bent dat ook een incasso advocaat je geen garantie op succes kan geven. (en delen in de kosten doen ze niet ;) )

 

succes,

een debiteur die een factuur onterecht betwist zijn echt misselijk makende kostenpost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou overleggen met een incassobureau als ik jou was. Het bureau kan samen met jou de kans inschatten of de vordering voldaan kan worden. Overleg ook met het bureau of ze alle kosten op de debiteur kunnen verhalen of dat jij zelf toch nog een gedeelte moet betalen. Als jij namelijk zelf blijft bellen gaat het welles nietes spelletje gewoon door. Een incassobureau wil nog wel eens helpen. Het is overigens aan te raden om een vast stramien te hanteren bij openstaande posten. Na 40 dagen open bijvoorbeeld bellen en afspraken bevestigen op de mail. Meestal spreek je dan af dat ze alsnog 14 dagen krijgen om te betalen. Betalen ze na 14 dagen nog niet stuur ze dan aangetekend een 2e aanmaning met alsnog een laatste kans om binnen 8 dagen te betalen en vermeld dat als er niet betaald wordt dat de post overgedragen wordt aan een incassobureau en dat de kosten daarvan voor rekening van de debiteur zijn. (voorbeeldbrieven zijn er genoeg te vinden via Google) Vervolgens draag je de post over aan het incassobureau.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens draag je de post over aan het incassobureau.

 

Dat is wel een misvatting, Richard. Een incassobureau heeft al weinig echte toegevoegde waarde, behalve het sturen van aanmaningen. En met betwiste facturen of facturen die door de klant geweigerd worden te betalen, kan een incassobureau helemaal niets meer. Ze hebben geen enkele mogelijkheid iets te doen.

 

Betwiste facturen zijn vervelende zaken. Zeker als de debiteur (klant kun je dat niet noemen) het "spel" goed kent.

 

Paul-V heeft het erg correct neergezet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Worden de facturen volledig betwist of gedeeltelijk? Het niet betwiste deel kan dan mogelijk alsnog geïnd worden via een incassobureau.

 

Heeft de debiteur de facturen alleen betwist om het betwisten of de betwisting ook inhoudelijk gemotiveerd? Je schrijft wel dat er vragen zijn gesteld en beantwoord.

 

Als jullie het inhoudelijk oneens blijven kun je bij de rechter terechtkomen. Maar dat kun je nog voorkomen als je de debiteur kunt overtuigen dat hij dat zal gaan verliezen, door bijvoorbeeld een advocaat een onderbouwde uitleg te laten sturen waarom de betwisting waarschijnlijk geen stand zal houden (als dat zo is natuurlijk, zulks ter beoordeling van de advocaat).

 

Maar ja, dat kost allemaal wel weer geld... Heel vervelend, sterkte!

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat het nut of doel is van reeds betaalde facturen te betwisten,maar ja, ik ben geen advocaat. Ik gok echter dat ze daar niets meer mee kunnen. Misschien is het als extra dreigement bedoeld? Als in: "als jij je incasso doorzet, dan gaan wij op onze beurt deze bedragen terugeisen".

 

Om wat voor bedragen spreken we in totaal? Meer of minder dan 500 euro? Meer of minder dan 5000 euro?

 

Wat wordt er aan de facturen betwist? De vorm? Of wordt betwist dat je je prestatie correct hebt uitgevoerd? In dat laatste geval zou je kunnen aanbieden je levering alsnog te completeren.

 

Algemene Voorwaarden hoef je overigens niet ondertekend retour te krijgen, ze gelden altijd. Het voordeel van ondertekend retour ontvangen is dat je een bewijs hebt dat ze aan de andere partij ter hand zijn gesteld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens draag je de post over aan het incassobureau.

 

Dat is wel een misvatting, Richard. Een incassobureau heeft al weinig echte toegevoegde waarde, behalve het sturen van aanmaningen. En met betwiste facturen of facturen die door de klant geweigerd worden te betalen, kan een incassobureau helemaal niets meer. Ze hebben geen enkele mogelijkheid iets te doen.

 

Betwiste facturen zijn vervelende zaken. Zeker als de debiteur (klant kun je dat niet noemen) het "spel" goed kent.

 

Paul-V heeft het erg correct neergezet.

 

 

 

Volgens mij heb je mijn hele bericht niet gelezen. Ik probeer juist een procedure aan de hand te doen om dit soort dingen in het vervolg te voorkomen.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.