• 0

Advies investering in startup

Beste mensen

 

Heel graag had ik over het volgende wat advies gekregen.

 

Ik ben al iets meer dan 6 jaar vaste werknemer bij een groeiend en innovatief bedrijf. Op het moment dat ik bij het bedrijf kwam, was er één vaste medewerker naast de twee zaakvoerders. Ondertussen zijn we in totaal met 9 mensen. Gedurende die periode ben ik heel betrokken en bepalend geweest in het mee uitbouwen van het bedrijf, waarvan de core business ondertussen ook veranderd is. Daarbij neem ik vooral de rol van Project Manager op mij.

 

Nu is het zo dat één van mijn zaakvoerders samen met twee externe personen een startup aan het oprichten is, waar ikzelf ook enorm veel potentieel in zie. Die startup kan daarbij rekenen op de kennis en prestaties van het huidig bedrijf. Wellicht zullen een aantal werknemers van het huidige bedrijf overgaan naar de startup, waaronder ikzelf.

 

Gezien ik er echt in geloof, er persoonlijk ook wil voor gaan en denk een grote meerwaarde te kunnen betekenen binnen de startup, heb ik laten weten er mee in te willen investeren. Vandaag werd mij bevestigd dat ik inderdaad de kans krijg om een maximum van 5% aandelen aan te kopen. Dit zie ik als een heel mooie bevestiging van mijn opgebouwde kennis en geleverde energie, alsook het geloof in mij.

 

Tegenover 5% van de aandelen staat echter toch een redelijk grote investering van mijn kant en een daardoor toch wel bepaald risico op privé vlak. Anderzijds heb ik ook maar heel weinig verstand wat aandelen precies inhouden en kunnen betekenen in de toekomst.

 

Wat is het advies dat jullie mij hier algemeen bij kunnen geven? Wat is het gevoel dat jullie hebben bij deze situatie?

 

Daarbij heb ik reeds een aantal concrete vragen:

 

[*]Investeer ik best als privé persoon of richt ik beter een bv (of iets dergelijks) op om de aandelen in onder te brengen?

[*]Welk financieel voordeel kan ik halen uit deze aandelen zonder aandelen te moeten verkopen en op welke termijn? (bijvoorbeeld dividenden, tantièmes, andere vergoedingen van kapitaal)

[*]Hoe kan ik zeker zijn dat ik mijn aandelen op elk moment kan verkopen als ik dat wil?

[*]Vraag ik beter opties of aandelen?

[*]Kan het interessant zijn een persoonlijke lening aan te gaan om de aandelen af te betalen?

[*]Hoe kan ik zeker zijn van de huidige waarde van de aandelen? Hoe wordt de waarde van een startup bepaald?

[*]Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of grote schulden maakt, ben ik hiervoor ook verantwoordelijk? Heb ik recht op een bepaald zeggenschap?

[*]Vinden jullie 5% een eerlijk aandeel?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste KRH,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vandaag werd mij bevestigd dat ik inderdaad de kans krijg om een maximum van 5% aandelen aan te kopen. Dit zie ik als een heel mooie bevestiging van mijn opgebouwde kennis en geleverde energie, alsook het geloof in mij.

Sorry als ik iets moois doorprik, maar je moet er gewoon voor betalen. Je krijgt ze niet kado. Je moet het dan ook niet zien als een eer of een beloning. Kijk er naar als een zakelijke transactie. Is het voor jou de moeite en het risico waard om zo'n bedrag in te leggen en het mogelijk te zien verdampen?

 

Investeer ik best als privé persoon of richt ik beter een bv (of iets dergelijks) op om de aandelen in onder te brengen?

Dat hangt helemaal van de omvang van de investering, de potentie, de risico's en je persoonlijke situatie af. Het is niet zonder meer te zeggen of een holding zinvol is of niet. Raadpleeg hiervoor een fiscalist.

 

Sowieso is het raadplegen van een fiscalist handig, want van 5% heb je een zogenaamd aanmerkelijk belang. Dat kan allerlei fiscale consequenties hebben. Althans, in Nederland. Ik weet niet hoe dat in België is.

 

Welk financieel voordeel kan ik halen uit deze aandelen zonder aandelen te moeten verkopen en op welke termijn? (bijvoorbeeld dividenden, tantièmes, andere vergoedingen van kapitaal)

Hoe kan ik zeker zijn dat ik mijn aandelen op elk moment kan verkopen als ik dat wil?

Met een belang van 5% heb je maar weinig in de melk te brokkelen. Of er dividend wordt uitgekeerd is maar afwachten. Bij een startup wordt waarschijnlijk eventuele winst teruggeinvesteerd en niet uitgekeerd. Je hebt dan pas voordeel als je de aandelen kunt verkopen. En de vraag is aan welke voorwaarden je gebonden wordt als je de aandelen koopt. Het kan zijn dat in de praktijk de aandelen onverkoopbaar zijn, waardoor je vast zit. Kijk dus met een expert naar de voorwaarden.

 

Kan het interessant zijn een persoonlijke lening aan te gaan om de aandelen af te betalen?

Beleggen met geleend geld is uiterst gevaarlijk! Veel startups halen het eerste jaar niet en dan in het geinvesteerde geld weg. Maar de persoonlijke lening moet gewoon worden afbetaald! Doorgaans is het verstandig alleen te beleggen met geld waarvan je het kunt permiteren te verliezen.

 

Hoe kan ik zeker zijn van de huidige waarde van de aandelen? Hoe wordt de waarde van een startup bepaald?

Het is maar waar je in geloofd of wat de gek er voor geeft. Er is geen objectieve manier om de waarde vast te stellen. Het is risicovol ondernemen, geen zekerheid.

 

Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of grote schulden maakt, ben ik hiervoor ook verantwoordelijk?

Als je geen bestuurder bent, kun je hooguit het geinvesteerde geld verliezen. Je bent niet verder aansprakelijk.

 

Vinden jullie 5% een eerlijk aandeel?

Dat is onmogelijk te zeggen. Wat is eerlijk?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je je niet inkopen in de bestaande onderneming of daar gewoon lekker blijven zitten als medewerker? Klinkt alsof die toch ook aandeelhouder in de start-up gaat worden of niet? Dan heb je een indirect belang...

 

...in zes jaar tijd van drie/vier personen naar nu negen plus een start-up met twee externe partijen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Anderzijds heb ik ook maar heel weinig verstand wat aandelen precies inhouden en kunnen betekenen in de toekomst. […]

[*]Hoe kan ik zeker zijn dat ik mijn aandelen op elk moment kan verkopen als ik dat wil?

[*]Vraag ik beter opties of aandelen?

[*]Kan het interessant zijn een persoonlijke lening aan te gaan om de aandelen af te betalen?

Bedenk dat je aandelen in een BV niet kunt vergelijken met vrij verhandelbare aandelen of opties van een al of niet beursgenoteerde NV. Veel succesvolle startups maken ondanks snel groeiende omzet toch verlies of de winst wordt geherinvesteerd om de groei te kunnen financieren: in beide gevallen is je dividendrendement nul en maak je effectief verlies als je die aandelen financiert met geleend geld.

 

Je moet overwegen of je een voldoende lange adem hebt om de hele rit uit te zitten: er is een redelijke kans dat je de belegging pas kunt verzilveren bij een overname of beursgang.

 

Link naar reactie
  • 0

Is het 5% of 4,95%? Zoals Ron al zegt, heb je met 5% een aanmerkelijk belang. Het kan zijn dat ze een bepaald percentage aanbieden om je de voordelen (?) van een aanmerkelijk belang te doen toekomen of juist de nadelen (?) ervan te ontlopen.

 

(Zoals je ziet weet ik niet wat voor- of nadelen zijn. Maar 5% en 4,95% zijn wel van die typische getallen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als je de kans krijgt te investeren in een nieuw bedrijf waarin jij veel potentie ziet, moet je dat doen. Zeker als je zelf mede bepalend bent voor het succes van het bedrijf. Met 5% heb je maar een kleine stem, zorg wel dat je stemrecht hebt. Ik heb regelmatig gezien dat personeel aandelen of certificaten kreeg zonder stemrecht, dat is een veeg teken.

 

Je moet wel zeker weten dat het nieuwe bedrijf een zelfstandig bedrijf is met eigen mogelijkheden en een eigen toekomst, dat het niet een fiscaal vehikel is van de eigenaren van het bedrijf waar je nu werkt om iets te bereiken waar jij geen zicht op hebt. Je opmerking dat het nieuwe bedrijf veel zal hebben aan de kennis en ervaring in het huidige bedrijf stemt mij tot ernstig nadenken.

Link naar reactie
  • 0

de twee zaakvoerders.

 

Ron pikte dit als enige op. Bij de term zaakvoerders, gaan mijn fiscale bellen ook af; België!

 

Dus KRH, klopt het dat de onderneming waarin je kunt deelnemen een Belgische is? En zo ja, waar woon jij en waar werk jij?

 

Groet,

Joost

 

 

Beste Joost

 

Het bedrijf waar ik momenteel werk is inderdaad Belgisch. De startup die wordt opgericht is Nederlands-Belgisch (2 Nederlandse oprichters en één Belg, de zaakvoerder van het bedrijf waar ik momenteel werk). Het is mij zelf nog niet duidelijk onder welke 'regelgeving' dit dan valt inzake aandeelhouderschap.

 

Met vriendelijke groet,

Kristof

 

Edit: Ik blijf in ieder geval in België werken, ook op het moment ik zou overgaan naar de startup.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.