• 0

Product kloon vraag [auteursrecht slaafse nabootsing]

Beste,

 

Ik kreeg vandaag een email van een Duits merk X dat zij een gesprek willen hebben over een Chinees merk Y wat ik aanbiedt.

 

Het gaat hierbij om een model welke door het Duitse merk X is ontwikkeld.

 

De Chinezen zijn goed in kopiëren en hebben dit model gekopieerd en 1 model heb ik hiervan thuis staan voor de verkoop.

 

Naast het prijsverschil zit er ook een duidelijk kwaliteit verschil tussen beide waarbij het Duitse merk wint (en waar de prijs ook naar is).

 

 

Mijn vraag is in hoeverre zij mij kunnen verhinderen dit model aan te bieden en hebben zij in deze tegen mij een 'zaak' mochten ze het hard willen spelen?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

 

Grt,

Berto.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is in hoeverre zij mij kunnen verhinderen dit model aan te bieden en hebben zij in deze tegen mij een 'zaak' mochten ze het hard willen spelen?

 

In aanvuling op Hans: als inderdaad sprake is van inbreuk op merken, patenten en/of auteursrecht (bij slaafse nabootsing per definitie) dan kan de rechthebbende jou niet alleen verhinderen dit product te verkopen, maar ook beslag leggen op jouw voorraad, eisen dat deze vernietigd wordt (op jouw kosten) en derving claimen.

Die derving is minimaal gebaseerd op de door jou met deze producten gerealiseerde winst (die ben je dan sowieso kwijt), maar kan ook hoger uitvallen als wordt uitgegaan van de hogere verkoopprijs en -marges van de rechthebbenden.

 

Lang verhaal kort: een zaak om zeer serieus te nemen. Heb je je aansprakelijkheidsverzekeraar al geïnformeerd of heb je op een of andere wijze de mogelijkheid van juridische ondersteuning?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ze niet meteen een Duitse advocaat een brief op hoge poten laten sturen maar het gesprek willen aangaan, is een positief teken. Ga dat gesprek echter niet aan zonder juridische bijstand.

 

Je beaamt zelf dat de kopie wel erg geslaagd is en dat is vermoedelijk inderdaad slaafse nabootsing. Als het dan ook nog maar één exemplaar is, zou ik de verkoop direct staken en het ding offline halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een goede kopie is geen 100% kopie. Het gaat hierbij er dus om of het geen 1 op 1 kopie is.

 

Natuurlijk klaagt jouw leverancier, maar als jij het niet verkoopt doet een ander dat wel en de vraag is dus helemaal of jouw leverancier ook echt een case heeft. Klagen is gratis en zullen ze ook nooit nalaten natuurlijk.

 

Gaat het om veel geld qua omzet zou ik zeker iemand inschakelen die in de details kan duiken om te kijken of er terecht bezwaar gemaakt wordt.

 

Hiernaast is het leuk dat duitsland merk X dit ontwikkeld heeft maar hebben ze hier ook modelrecht of patenten op? Zo ja vraag die dan op etc.

 

Als het niet zo intressant is voor je dan gewoon inbinden, sorry en produkten niet meer online verkopen.

 

Je moet je overigens wel afvragen of je genoeg in de munten zit om deze tak van sport te beoefenen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry Paul maar wat je schrijft klopt niet helemaal. Je hoeft geen model- of patentrecht te hebben om (vanzelf) auteursrecht te hebben op een ontwerp. Dat kan al problemen geven bij een bepaalde mate van gelijkenis maar zeker bij een 1:1 kopie. Het is gaat trouwens niet eens alleen over het auteursrecht maar het is ook onrechtmatig omdat je gebruik maakt van de inspanningen (ontwerp en marketing) van een ander. Ook daarvoor kan je aansprakelijk worden gesteld.

 

Mogelijke concequenties heeft Norbert al prima verwoord. Niet doen dus.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.