• 0

Online Diensten - Abonnementen

Hallo, Ik ben nieuw hier op higherlevel.nl, Ik heb veel gelezen op het forum en veel opgezocht bij onder andere de belastingdienst. Helaas kom ik er toch niet helemaal uit.

 

Ik ga dus een onderneming starten met een vriend. Het is een online onderneming waarbij wij abonnementen verkopen (als ik het goed heb is dat een electronische/online dienst. Nu heb ik zitten zoeken wat nou het beste is, Bijvoorbeeld een VOF of een BV. Ik kom er uiteindelijk een beetje op uit dat een BV niet echt geschikt is voor een startende onderneming. Maar ik zou toch graag van de mensen hier horen of ik het goed heb.

 

Tevens heb ik een vraag over BTW, Daar kwam ik ook niet helemaal uit er zijn zoveel vormen van belasting en dergelijke dat het best pittig is.

 

 

Vraag 1: Hoe zit het precies als je een online onderneming begint met 2 man. Is een VOF of een BV het beste. Gezien hoe de Abonnementen lopen vind ik een schatting maken ook erg lastig. BV moet je minimaal 44.000 euro omzet hebben per jaar? onze abonnementen zijn als volgt:

 

[*]1. 8,50 per maand voor een jaar

[*]2. 9,95 per maand voor 6 maanden

[*]3. 14,95 per maand voor 3 maanden

[*]4. 24,95 per maand

 

alle bedragen zijn dus incl btw

 

Vraag 2: De BTW moet je betalen over de omzet per jaar? Dat is natuurlijk niet echt een kostenpost gezien de klant de btw betaalt en jij als ondernemer het eigenlijk gewoon doorsluist naar de belastingdienst. Wij willen dat op een 2e rekening zetten zodat dat gescheiden blijft. Maar er is ook nog een Inkomsten belasting volgens mij? of geld dit alleen voor een BV?

 

Mijn vragen zijn altijd een beetje lang en excuses daarvoor. Ik wil dus eigenlijk weten het verschil tussen de VOF en BV + hoe het met de BTW werkt.

 

Vraag 3: Als wij bijvoorbeeld de online dienst gaan verlenen in belgie of duitsland moeten wij dan gewoon de nederlandse 21% BTW aanhouden en ook hier de belasting afdragen? (Dus hebben wij niks met belgie/duitsland verder iets te maken?)

 

Vraag 4: En hoe zit dat bijvoorbeeld met de USA? ik lees daar verschillende beweringen over, onderandere van je zou naar het land zelf moeten om daar de tax te regelen maar ook weer dingen zoals dat ze in de USA helemaal geen belasting willen over een online dienst.

 

Alvast harstikke bedankt. En als ik iets moet aanpassen hoor ik dat graag ;D

 

Tot slot hoop ik dat ik in het juiste forum gedeelte zit ???. Zo niet dan spijt mij dat zeer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1: Hoe zit het precies als je een online onderneming begint met 2 man.

Ondernemersplein - Een rechtsvorm kiezen

De Zaak - Kies de juiste rechtsvorm voor uw bedrijf

 

BV moet je minimaal 44.000 euro omzet hebben per jaar? onze abonnementen zijn als volgt:

De directeur-grootaandeelhouders moeten minimaal 44.000 euro loon uit de bv ontvangen (even grofweg gezegd). Dat zegt echter niets over de omzet, want er zullen ongetwijfeld meer kosten zijn dan alleen (tweemaal) 44.000 euro. Je kunt eventueel ook even een beetje rekenen wat (fiscaal) beter uit komt.

 

Vraag 2: De BTW moet je betalen over de omzet per jaar? Dat is natuurlijk niet echt een kostenpost gezien de klant de btw betaalt en jij als ondernemer het eigenlijk gewoon doorsluist naar de belastingdienst. Wij willen dat op een 2e rekening zetten zodat dat gescheiden blijft. Maar er is ook nog een Inkomsten belasting volgens mij? of geld dit alleen voor een BV?

Belastingdienst - BTW aangifte doen. Bij een VOF betaal je inkomstenbelasting over je winst. Bij een BV betaal je vennootschapsbelasting over de winst, dividendbelasting en inkomstenbelasting over dividend, maar ook loonbelasting/inkomstenbelasting over je loon.

 

Vraag 3: Als wij bijvoorbeeld de online dienst gaan verlenen in belgie of duitsland moeten wij dan gewoon de nederlandse 21% BTW aanhouden en ook hier de belasting afdragen? (Dus hebben wij niks met belgie/duitsland verder iets te maken?)

Nee, binnen de EU reken je de btw van het land waar je klant zit en draag je dus ook de btw af aan al die verschillende landen. Dit is eventueel voor de 27 EU-landen in één keer aan te geven via het MOSS van de Belastingdienst.

 

Vraag 4: En hoe zit dat bijvoorbeeld met de USA? ik lees daar verschillende beweringen over, onder andere van je zou naar het land zelf moeten om daar de tax te regelen maar ook weer dingen zoals dat ze in de USA helemaal geen belasting willen over een online dienst.

Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Er ligt al wel een Amerikaanse wet klaar om de heffing te stroomlijnen voor Amerikaanse en wereldwijde aanbieders van digitale diensten, namelijk de Digital Goods and Services Tax Fairness Act of 2015. Maar het is maar de vraag of die wordt ingevoerd. Je kunt eventueel ook nog een extern bedrijf inhuren om je dit uit handen te nemen. Dat is alleen niet gratis.

 

Tot slot een klein advies: lees het Handboek Ondernemen o.i.d.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid Harstikke bedankt voor je reactie, hier komen we een heel eind mee.

 

Ik heb nog een vraag betreft de administratie.

 

Ik lees dat sommige alles op 1 hoop gooien en aan het einde van het jaar de omzetbelasting betalen.

 

De vraag is: Moet je van elke klant die een abonnement neemt een "factuur" maken in de boekhouding?

Of moet je alleen elke maand de bedragen noteren die zijn binnen gekomen? Of moet je elke maand van alle bedragen alleen het totaal noteren?

 

Het lijkt mij kei veel werk als je bijvoorbeeld elke maand 400/900 mensen hebt die betalen.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand een jaarabonnement neemt en per maand betaalt, hoef je niet in alle gevallen per maand een factuur te sturen. Hier is een recente discussie over geweest.

 

Let wel op dat de TS vermeld ook aan het buitenland te willen leveren, en vraag me af of de afwijkende regels die in de andere thread genoemd worden dan wel gebruikt mogen worden.

 

Wij hebben dit zelfde probleem gehad en onze accountant adviseerde om gewoon een factuur per maand te sturen, wat gelukkig met ons online systeem geen probleem was.

 

 

https://puurhost.nl - Hosting zoals wij hem zelf graag zien!
Link naar reactie
  • 0

Als iemand een jaarabonnement neemt en per maand betaalt, hoef je niet in alle gevallen per maand een factuur te sturen. Hier is een recente discussie over geweest.

 

Let wel op dat de TS vermeld ook aan het buitenland te willen leveren, en vraag me af of de afwijkende regels die in de andere thread genoemd worden dan wel gebruikt mogen worden.

 

Wij hebben dit zelfde probleem gehad en onze accountant adviseerde om gewoon een factuur per maand te sturen, wat gelukkig met ons online systeem geen probleem was.

 

Pas daarbij op dat de meeste online systemen voor de hosting branche zoals WHMCS en Blesta, welliswaar per maand kunnen factureren, maar op andere punten standaard niet voldoen aan de Nederlandse eisen, tenzij je de software zelf aanpast.

 

Voldoen bijvoorbeeld niet aan de eis dat verstuurde facturen niet achteraf aangepast mogen worden, en bewaard moeten blijven.

Bekijk je een oude factuur van vorig jaar via die software, dan krijg je niet de factuur zoals die oorspronkelijk was te zien, maar wordt dynamisch een nieuw document gegenereerd. Welliswaar op basis van de oorspronkelijke factuurregels, maar met het nieuwste factuur sjabloon, en de nieuwste naam- en adresgegevens van de klant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben dit zelfde probleem gehad en onze accountant adviseerde om gewoon een factuur per maand te sturen, wat gelukkig met ons online systeem geen probleem was.

 

Bedankt voor jullie berichten.

 

 

Onze abonnementen betaal je in 1 keer. Voorbeeld:

 

[*]9.95 per maand bij 6 maanden. Je betaalt dus in 1 keer ongeveer 60 euro. En dan heb je gewoon 6 maanden toegang

[*]de 24.95 per maand is ook alleen 1 malig. Je moet dus elke maand opnieuw 25 euro betalen dan word je account weer premium.

 

Wij verlengen dus geen abonnementen, dit is geheel aan de klant zelf.

 

Dus stel iemand koopt 6 maanden en betaalt 60 euro, moeten wij die persoon dan een factuur sturen?

 

Of mag je aan het einde van elke maand alles bij elkaar optellen en daar dan een factuur/archief van maken voor je administratie?

 

Of moet je echt per betaalde klant een factuur maken en dan ook zo in je administratie zetten?

 

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
  • 0

PS. onze abonnementen betaal je in 1 keer. Dus niet zozeer per maand.

 

9.95 per maand voor 6 maanden word in een totaal bedrag 60€ betaalt.

 

Dan moet je, wanneer de klant een ondernemer is, een factuur voor dit bedrag maken. Van de 60,- euro dus (met 10,41 euro BTW erop).

En wanneer de klant een ondernemer in een ander EU-land is moet je de BTW verleggen (wanner de klant een geldige BTW nummer heeft dan - dat nummer moet je opvragen en controleren overigens).

 

Als de klant een niet-ondernemer (of een ondernemer zonder geldige BTW nummer) in een ander EU-land is, dan moet je de 'lokale' BTW daar afdragen. Maar op zich hoef je dan geen factuur te maken (of dat het dan makkelijker maakt is een tweede natuurlijk).

 

Als de klant buiten de EU "zit" dan is BTW niet van toepassing. In theorie zou daar wel een andere vorm van "verkoop-belasting" van toepassing kunnen zijn (maar dat is vrij onwaarschijnlijk eigenlijk).

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dan moet je dus, wanneer de klant een ondernemer is, een factuur voor dit bedrag maken. Van de 60,- euro dus (met 10,41 euro BTW erop).

En wanneer de klant een ondernemer in een ander EU-land is moet je de BTW verleggen (wanner de klant een geldige BTW nummer heeft - dat nummer moet je opvragen en controleren overigens).

Ok dit is duidelijk. Ik weet dat wij geen ondernemers als klant hebben. Of laat ik het anders formulieren. Er is geen mogelijkheid om aan te melden als zakelijke klant. Alleen particulier.

Als de klant een niet-ondernemer (of een ondernemer zonder geldige BTW nummer) in een ander EU-land is, dan moet je de 'lokale' BTW daar afdragen. Maar op zich hoef je dan geen factuur te maken (of dat het dan makkelijker maakt is een tweede natuurlijk).

Hiervoor zou je dan de MOSS regeling kunnen gebruiken, als ik het goed begrijp?

Als de klant buiten de EU "zit" dan is BTW niet van toepassing. In theorie zou daar een andere vorm van "verkoop-belasting" van toepassing kunnen zijn (maar dat is vrij onwaarschijnlijk eigenlijk).

Hiermee neem ik aan bijvoorbeeld Amerika daar hoef je dan geen BTW over af te dragen? (zeer onwaarschijnlijk)

 

Hoe zit het dan precies met een particulier in nederland zelf? Wij willen in nederland beginnen en pas over een aantal jaar uitbreiden naar andere landen binnen en buiten europa.

 

Moet je voor de particulier in nederland een factuur maken? Zo niet. Moet je dan elk bedrag dat binnenkomt noteren in de boekhouding of moet je van alle binnen gekomen bedragen per maand een totaal bedrag maken en dat noteren in de boekhouding?

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat ligt eraan

 

- als je klanten ondernemers zijn ben je verplicht een btw fctuur uit te reiken

- als je klanten geen ondernemers zijn is er geen factuur plicht

 

daarnaast klinkt "alles optellen en als 1 bedrag van maken" niet heel inzichtelijk..

de tegenvraag is kun jij als je over 6 jaar boeken controle krijgt over 2015 dan nog aantonen wat allemaal in dat opgetelde bedrag zat en kun je nog bewijzen dat je over al je omzet btw hebt afgedragen

 

Boekhouding is op dit moment zo goed mogelijk vastleggen zodat het later eenvoudig terug te vinden is als er vragen over gesteld worden..

Ik ben als interim boekhouder regelmatig ingehuurd om dit soort verzamelboekhoudingen uit te zoeken omdat 5 jaar later toch niet zo duidelijk meer was wat nu in welke verzamelboeking terecht was gekomen.

 

kortom bezint eer ge begint.. verzamelen klinkt lekker makkelijk maar levert vaak veel uitzoekwerk.

en als je gewoon goed koppelt (wat 1x heel goed nadenken en bouwen kost) dan poept je website gewoon een bestandje uit waarna unieke facturen in je boekhuding kunnen worden ingelezen..

als het bouwen van zo'n koppeling geld kost kun je dat best een half jaar of jaar uitstellen

 

dan gebruik je wat wij in vaktaal tegenwoordig de "human interface" noemen en dan klop je ze tijdelijk 1 voor 1 in, of je verzamelt per dag.. kleine verzamelingen van 10, 20 of 30 facturen zijn een stuk makkelijker uit te zoeken dan verzamelingen van 900 abbo's van 1 maand, of was het nu van 4 weken, nee 5 weken toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet je voor de particulier in nederland een factuur maken? Zo niet. Moet je dan elk bedrag dat binnenkomt noteren in de boekhouding of moet je van alle binnen gekomen bedragen per maand een totaal bedrag maken en dat noteren in de boekhouding?

 

Dan hoef je dus op zich geen factuur uit te reiken (maar nogmaals: of dat het makkelijker maakt...).

Maar je moet natuurlijk wel Nederlandse BTW afdragen, dus alles vastleggen in de administratie.

 

Zoals Roel het net omschreven heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat ligt eraan

 

- als je klanten ondernemers zijn ben je verplicht een btw fctuur uit te reiken

- als je klanten geen ondernemers zijn is er geen factuur plicht

 

daarnaast klinkt "alles optellen en als 1 bedrag van maken" niet heel inzichtelijk..

de tegenvraag is kun jij als je over 6 jaar boeken controle krijgt over 2015 dan nog aantonen wat allemaal in dat opgetelde bedrag zat en kun je nog bewijzen dat je over al je omzet btw hebt afgedragen

 

Boekhouding is op dit moment zo goed mogelijk vastleggen zodat het later eenvoudig terug te vinden is als er vragen over gesteld worden..

Ik ben als interim boekhouder regelmatig ingehuurd om dit soort verzamelboekhoudingen uit te zoeken omdat 5 jaar later toch niet zo duidelijk meer was wat nu in welke verzamelboeking terecht was gekomen.

 

kortom bezint eer ge begint.. verzamelen klinkt lekker makkelijk maar levert vaak veel uitzoekwerk.

en als je gewoon goed koppelt (wat 1x heel goed nadenken en bouwen kost) dan poept je website gewoon een bestandje uit waarna unieke facturen in je boekhuding kunnen worden ingelezen..

als het bouwen van zo'n koppeling geld kost kun je dat best een half jaar of jaar uitstellen

 

dan gebruik je wat wij in vaktaal tegenwoordig de "human interface" noemen en dan klop je ze tijdelijk 1 voor 1 in, of je verzamelt per dag.. kleine verzamelingen van 10, 20 of 30 facturen zijn een stuk makkelijker uit te zoeken dan verzamelingen van 900 abbo's van 1 maand, of was het nu van 4 weken, nee 5 weken toch?

 

 

Dat is lekker duidelijk, Harstikke bedankt.

 

Aangepast bericht: Het is eigenlijk allemaal erg duidelijk! :)

 

 

Dan hoef je dus op zich geen factuur uit te reiken (maar nogmaals: of dat het makkelijker maakt...).

Maar je moet natuurlijk wel Nederlandse BTW afdragen, dus alles vastleggen in de administratie.

 

Zoals Roel het net omschreven heeft.

 

Duidelijk bedankt. Daar heb je inderdaad een goed punt dus dat moeten we gaan doen.

 

Iedereen nogmaals bedankt voor alle adviezen. Als ik nog vragen heb zal ik ze hier neer zetten.

Link naar reactie
  • 0

Als de klant een niet-ondernemer (of een ondernemer zonder geldige BTW nummer) in een ander EU-land is, dan moet je de 'lokale' BTW daar afdragen. Maar op zich hoef je dan geen factuur te maken (of dat het dan makkelijker maakt is een tweede natuurlijk).

In sommige landen is het wel degelijk verplicht ook aan consumenten een factuur te verstrekken, en tegenwoordig gelden bij elektronische diensten de regels van het land van de klant...

 

Zie de kolom "Obligation to issue a B2C invoice" uit het landen overzichtje op: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/moss_overview.pdf

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad. Het meest voor de hand liggende is het sturen van een factuur naar uw klant. Echter wat ook vaak gedaan wordt is vanuit de Webshop een melding van betaling versturen. De consument heeft daarmee vanuit u als ondernemer de reactie ontvangen dat de betaling is ontvangen.

 

Hoop dat je antwoord voldoende duidelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

D. van den Bosch

DBF Finance B.V.

Uw financiële dienstverlener met kennis van zaken en een heldere en transparante aanpak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.