• 0

Reiskosten achteraf laten vergoeden door VOF

Goedemiddag,

 

Wij zijn sinds januari 2014 een VOF gestart. Ik en mijn compagnon hebben nooit afspraken gemaakt wat betreft de reiskosten. Nu maak ik veel meer kilometers qua ( woon werk verkeer ) deze kosten worden zakelijk opgevoerd maar krijg deze niet uit betaald.

 

Voor zover ik weet is het gebruikelijk om 0,19 per km uit te keren. Als ik dat alleen zou doen heb ik over de afgelopen 2 jaar een behoorlijk bedrag te goed.

 

Wat is hiervoor gebruikelijk en hoe kan dit het meest eerlijk worden opgelost ?

 

Graag advies / ervaringen.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om nu achteraf nog allerlei kosten te gaan claimen lijkt me niet helemaal netjes. Ik neem aan dat je compagnon zijn (mindere) reiskosten ook niet heeft laten uitbetalen in die tijd? Als je dat beiden niet gedaan hebt, zou ik hooguit eens in gesprek gaan voor de reiskosten vanaf nu. "tegoed" claimen waar nooit afspraken over gemaakt zijn zou mij in ieder geval tegenstaan. Maar goed, jij kent je compagnon, dus wie weet gaat hij er wel mee akkoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Reiskosten is niet iets waar je op verdient, als het goed is.

 

Als vennoot A 3.000,- euro aan reiskosten maakt voor de VOF en vennoot B maar 1.000,- euro, dan is het heel logisch dat vennoot A 3.000,- 'vergoed' krijgt en vennoot B 1.000,- euro.

 

Het zou overigens vrij onnozel zijn om dit "te laten liggen" ook, want het zijn gewoon aftrekbare bedrijfskosten voor de VOF (dus minder winst, minder belasting voor de vennoten).

 

Wel weer erg onhandig om niet van tevoren afspraken te maken over dit soort zaken. Dus ik zou zeggen:

Snel afspraken alsnog maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn sinds januari 2014 een VOF gestart. Ik en mijn compagnon hebben nooit afspraken gemaakt wat betreft de reiskosten. Nu maak ik veel meer kilometers qua ( woon werk verkeer ) deze kosten worden zakelijk opgevoerd maar krijg deze niet uit betaald.

 

Voor zover ik weet is het gebruikelijk om 0,19 per km uit te keren. Als ik dat alleen zou doen heb ik over de afgelopen 2 jaar een behoorlijk bedrag te goed.

Volgens mij hoeft een groot verschil in reiskosten tussen de vennoten geen probleem te zijn, als ik een recent van bericht van ons aller Joost goed begrijp. Je kunt namelijk ieder in je aangifte de eigen reiskosten buiten de VoF om ("buitenvennootschappelijke kosten") tegen 19 ct/km aftrekken. Je zou dit natuurlijk voor 2014 alsnog kunnen doen via een aanvulling/correctie of - misschien minder netjes - alsnog in 2015 kunnen doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kun je mij uitleggen wat de voordelen voor beide zijn met buiten vennootschappelijke kosten

Het voordeel is dat jij gewoon een belastingvrij reiskosten 'uit de zaak' kunt halen, zonder dat het invloed heeft op de winstgevendheid van de VoF als geheel. Als je de reiskosten namelijk binnen de VoF af zou trekken, dan zou de andere vennoot deels opdraaien voor jouw (hogere) woonwerkverkeer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

de vraag is natuurlijk of de vennoot er ook echt zoveel problemen mee zou hebben want dat lees ik niet in de vraagstelling.

 

Het probleem is hier vooral dat er een langere periode is verzuimd gebruik te maken van deze fiscale aftrekpost.. dus dan kan buitenvennootschappelijk alsnog corrigeren een elegante oplossing zijn om de vennoot niet ook "op te zadelen" met het opnieuw doen van aangifte omdat de winst (en de verdeling ervan) voor een aantal jaar weer wijzigt.

 

aanvullend daarop dan ook mijn vraag aan vergrandel, heeft jou vennoot bezwaar tegen het feit dat jij vanaf nu (hogere) reiskosten wilt claimen? of is dat helemaal niet aan de orde?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.