• 0

Importeren: Wat te doen na aankomst in de haven?

Hallo,

 

Mijn naam is Tim en ik ben bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijf.

Ik wil een order plaatsen in China voor artikelen met een omvang van ongeveer 2.5 kuub

 

Nu lijkt ocean shipping mij wel interessant.

Dit zou namelijk slechts $280,- kosten naar Rotterdam waar ik met luchtpost een veelvoud hiervan kwijt zou zijn.

 

Echter heb ik niet een duidelijk overzicht van de kosten welke ik kan verwachtten naast de btw en invoerrechten. Daarom hoor ik hier graag over van mensen met praktijkervaring.

 

De fabrikant regelt de verzending dus FOB voor $280,- naar Rotterdam (via hun eigen shipping agent). Deze zal mij bellen 3 dagen voor de zending aankomt.

 

En dan?

Wie neemt hier mijn zending aan? Wat gaat dit ongeveer kosten excl. btw en invoerrechten? Is het voordeliger om het hele traject uit handen te geven aan een Nederlands bedrijf? Ik ben bang dat wanneer ik dit doe dan veel te veel ga betalen enkel om meer zekerheid te hebben. Mijn leverancier lijkt een erg betrouwbare partij te zijn waar ik goed contact mee heb en deze werkt altijd met deze shipping agent, tenzij de klant graag een andere shipping agent wil.

 

Uiteraard kan ik een Nederlands bedrijf bellen, maar dit wil ik goed voorbereid doen zodat ik mij geen dingen laat wijs maken door mijn onervarenheid op dit gebied. Daarom hoor ik liever verhalen van mensen met praktijkervaring in deze.

 

Bij voorbaat dank.

 

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je spul moet ook nog door de douane. Je hebt een btw nummer?

 

Ik zou zeker voor een eerste import een transport bedrijf inschakelen dat de boel voor je inklaart. Scheelt je veel stress en kost je niet de wereld. Bv Wim Bosman kan je helpen bij een en ander.

 

Ik heb in het verleden veel uit China laten komen via R'dam met Bosman, beviel me prima. Had eerder een kleinere agent dat was wat duurder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ja hoor, een btw nummer heb ik. Ook ben ik niet van plan om de goederen zelf in te klaren.

Echter is het mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt als de goederen zijn aangekomen in Rotterdam wanneer deze verzonden zijn door mijn shipping agent in China.. De fabrikant kon me dit ook niet vertellen.

 

Moet ik voor het inklaren zelf een bedrijf uit Rotterdam inschakelen (bijvoorbeeld Bosman) of doet mijn shipping agent dit? En wat als ik geen bedrijf heb ingeschakeld?

 

Voor ik me iets laat aansmeren, wat is een realistisch bedrag voor het inklaren van 2.5 kuub aan goederen? Rond de €250,- misschien?

De situatie waar ik nu van uit ga is

 

Inkoop €7.850,- (exclusief 5% paypal fee)

FOB & verzending €270,- (exclusief 5% paypal fee)

6% invoerrechten

21% btw

Inklaringskosten: ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee dat je koopt TOT Rotterdam. In Rotterdam ga je langs de kassa voor een flinke rekening aan afhandelings kosten. Daarnaast zal je altijd een Nederlandse partij moeten inschakelen voor de douane afhandeling dit kan je namelijk niet zelf doen omdat je daar geen vergunning voor hebt.

 

Check dit van te voren zodat je niet voor een verassing komt te staan. Omdat dit nieuw is zou ik toch een Nederlandse partij adviseren. Deze kan deze verassingen namelijk uitsluiten.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens bellen met een aantal grote transporteurs die ook aan container verzendingen doen. Die hebben alles onder 1 dak wat je aan service nodig hebt. Het is voor mij te lang geleden om met een prijsindicatie te komen. Ik zou zeker niet zelf dingen gaan proberen om een paar tientjes te besparen, als je nog niet weet wat bv een bill of lading is en wat er verder allemaal bij komt kijken.

 

Als je een wat groter bedrijf neemt voorkom je dat er opslag bij komt omdat er allerlei diensten ingekocht moeten worden. Mijn conclusie was dat voor het bedrag waarvoor een grote transporteur die spullen ingeklaard en al voor je deur neerzet het niet de moeite loont om zelf een busje te huren.

Link naar reactie
  • 0

Echter is het mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt als de goederen zijn aangekomen in Rotterdam wanneer deze verzonden zijn door mijn shipping agent in China..

En wat gebeurt er als de goederen niet aankomen in Rotterdam, of niet volledig of beschadigd? Het is immers een FOB-zending, maar fabrikant stelt toch het schip?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Als ik je vraag lees schiet meteen in mijn hoofd:

 

Meten is weten. Assumption is the mother of all fuck ups! of te wel vraag eens wat op bij Nederlandse partijen en stel vragen aan die partijen als iets niet duidelijk is. Dat alleen kan al een heel voordeel zijn.

 

De tip van Logic4L zou ik terharte nemen want anders betaal je veel leergeld (inclusief het gevoel dat je beetgenomen bent). Je kunt hier op dit forum er vast wel voorbeelden van vinden indien je de zoekfunctie gebruikt.

 

Succes,

 

Roy

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tim,

 

Houd je vast, want je krijgt te maken met een hele hoop kosten.

LCL, THC, Delivery order, ISPS, Exchange rate surcharge, China import fee, Gas measurement. En dan mag je het nog zelf afhalen in Rotterdam.

Tussen de €300,00 en €400,00 moet kunnen, uiteraard afhankelijk bij welke expediteur in Rotterdam dit binnenkomt.

 

Ik hoop dat dit je verder helpt.

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties, dat stel ik zeker op prijs.

 

Ik heb op deze zending inderdaad geen verzekering. Tips waar ik dit het beste zou kunnen regelen zijn altijd welkom! ;)

 

@ 247LOGIS, als het me in Rotterdam +/- 400 euro gaat kosten is dat prima.

 

Een Nederlandse rederij vertelde mij dat ik 0% invloed heb op wij mijn zending in ontvangst neemt en deze mij de prijs gaan geven waar ze die dag zin in hebben. Daar zal een kern van waarheid inzitten, maar kan dit bijvoorbeeld ook ineens een kleine duizend euro excl. btw zijn? Volgens de rederij wel en misschien is dit ook wel zo, maar deze informeert mij natuurlijk niet geheel belangeloos..

 

Ik kom later nog een keer uitgebreid terug op alles wat ik al ben tegen gekomen. Het is al een behoorlijke ervaring tot nu toe. Het is niet zo makkelijk als ik in eerste instantie dacht en het leek me al niet makkelijk ;)

Link naar reactie
  • 0

Het zal niet op eens euro 1000,- worden maar euro 500,- ja wie weet. Elk geval moet je bij klachten bij je leverancier gaan klagen. Hij heeft namelijk direct invloed in deze kick back contructie. Jouw leverancier zal namelijk bijna niets hebben betaald voor het transport TOT Rotterdam

Bottom line komt het erop neer dat je inclusief transport koopt maar het uiteindelijk via de `lokalenkosten` nog een keer mag betalen ::)

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties, dat stel ik zeker op prijs.

 

Ik heb op deze zending inderdaad geen verzekering. Tips waar ik dit het beste zou kunnen regelen zijn altijd welkom! ;)

 

@ 247LOGIS, als het me in Rotterdam +/- 400 euro gaat kosten is dat prima.

 

Een Nederlandse rederij vertelde mij dat ik 0% invloed heb op wij mijn zending in ontvangst neemt en deze mij de prijs gaan geven waar ze die dag zin in hebben. Daar zal een kern van waarheid inzitten, maar kan dit bijvoorbeeld ook ineens een kleine duizend euro excl. btw zijn? Volgens de rederij wel en misschien is dit ook wel zo, maar deze informeert mij natuurlijk niet geheel belangeloos..

 

Ik kom later nog een keer uitgebreid terug op alles wat ik al ben tegen gekomen. Het is al een behoorlijke ervaring tot nu toe. Het is niet zo makkelijk als ik in eerste instantie dacht en het leek me al niet makkelijk ;)

 

Hoi Tim,

 

In je post van 21-11-2015 gaf je aan nog eens uitgebreid terug te komen op dit verhaal. Wij staan nu voor een zelfde stap en ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Zou je die nog met ons kunnen delen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.