• 0

(Web)shop-in-(web)shop | Online kanaal beheersing

Ik loop tegen een interesant probleem aan ...?

Stel ik ben producent van producten die ik verkoop op kanalen als:

- Premium webshops

- Mass qwantity webshops

- Retail webshops

- Small national webshops

 

Hoe kan ik als verkopende partij dan het beste mijn online kanaal beheersing inzetten?

De verkopende webshops houden op dit moment eigen voorraad.

 

Bestaan er merken die nu bijvoorbeeld al een dergelijken shop in shop methoden online toepassen. Een soort van (Web)shop-in-(web)shop dus ... ?

 

Vaak is het zo dat veel merken een bepaalde beeldbank hebben ... maar hoe kan een producent er nu vor zorgen dat zijn merk overal consistent en goed word gecomuniceert? Hoe doen groten spelers als bv boze of philips dit?

 

Zou deze uitdaging met een apart te integeren Iframe of dergrlijk opgelost kunnen worden?

 

 

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Bedankt.

 

 

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kun je niet leren van Bol.com? Ik heb daar recentelijk veel gekocht ivm inrichten van ons nieuwe kantoor en dan valt het me pp dat ik regelmatig bij ándere organisaties heb gekocht, maar wel via de site van Bol.com. Naast dat het me goed bevalt qua één plek om te shoppen, vond ik het proces goed in elkaar zitten.

 

P.S. Als ik he opsomming van "webshoptypes" zo lees, verkoop je toch gewoon óveral? ;)

Link naar reactie
  • 1

Dat is al een paar jaar een vraagstuk in D2C (direct-to-consumer) waar merkproducenten en groothandels wel aan directe verkoop willen doen maar niet de administratieve en logistieke afwikkeling willen of kunnen verzorgen, denk alleen al aan de retourverwerking.

 

Sommigen halen de expertise in eigen huis. Tomtom bijvoorbeeld heeft in navolging van Apple een breed direct kanaal opgezet, waarbij ze bv ook een online shop-in-shop gebruikten. Dan zag je op de sites van Dixons en Halfords een aanbieding in een window en als je daarop klikte kwam je ineens in een Tomtom-omgeving - een dropshipping model. De betrokken retailers kregen een affiliate-vergoeding van een procent of tien.

 

Bol.com en andere marktplaatsen hanteren een vergelijkbaar model, waarbij leveranciers zelf hun service-level kunnen kiezen. Alleen de etalage (en dus het bereik), ook de financiële afwikkeling, ook de logistiek? Amazon verdient meer op diensten aan derden dan aan de eigen verkoop. Sterker nog: de eigen verkoop is verliesgevend.

 

Er zijn tal van logistieke dienstverleners in dit segment, maar ik zie de behoefte aan een commerciële middleman ook wel. Een soort van affiliate distributor die voor de leverancier een scala aan online kanalen overziet, de ondersteunende marketing verzorgt en wellicht zelfs een coördinerende rol heeft in de administratieve en logistieke afwikkeling. Dus actieve affiliëring in plaats van passieve, wat je nu vooral ziet (dump het aanbod bij Zanox).

 

Me dunkt dat zo'n aanpak ook interessant is voor leveranciers die met wantrouwen kijken naar de chaos in affiliateland.

 

En misschien bestaan zulke dienstverleners al. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de goede info.

Het lijkt me zeer knullig werken om via een webshop van Dixons via een (Iframe???) ander shop in shop naar de tom tom omgeving te gaan. Het lijkt erop dat er nog geen goede oplossing is om online de kanalen goed te beheren.

 

Ik vraag me af zou het mogelijk zijn om met bijvoorbeeld jQuery.getJSON() handels kan aanmaken die er voor zorgen dat ik als producent vanaf een punt al mijn kanalen kan beheren bij: bol, wekamp maar ook de kleinere shops ed allen data kan beheren.

 

Het probleem dat ik hiermee wil oplossen is dat groteren merken vaak totaal niet consistent op de verschillenden kanalen gepresenteerd staan. Ik kan me lastig voorstellen dat hier nog geen modellen voor zijn gemaakt of softwear voor is geschreven?

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt me zeer knullig werken om via een webshop van Dixons via een (Iframe???) ander shop in shop naar de tom tom omgeving te gaan.
Staar je niet blind op de technologie. Dat is het probleem helemaal niet. Het probleem is: van wie is de klant, wie maakt de kosten (voorraad en afwikkeling) en hoe wordt de marge verdeeld. Leveranciers hebben beperkte macht, dus ze kunnen retailers niet hun wil opleggen. Kijk maar eens goed naar de affilisfeer en je ziet dat leveranciers met API's en goede feeds veel beter scoren dan leveranciers die hun affiliates willen domineren.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla

De leveranciers hebben inderdaad minder macht. Maar hoe kunnen de feeds van de leveranciers op een goede manier verwerkt worden?

 

@jslomp

Het aanleveren via een excel sheet kan ... maar het lijkt me dat dit ook een stuk profesionleren en moderener moet kunnen niet?

 

Als we kijken naar de huidige offline wereld dan zien we dat er helen teams zijn de schappen conteleren en zorgen dat alles in de winkels zo gepositieneerd word om maximaal rendament te behalen. Bij webshops zie ik dit nog zeer ouderwets gaan met bv xcel scheets die gestuurd worden en vervolgens niet goed verwerkt worden door de leverancier.

 

Hoe zou dit het beste aangepakt kunnen worden?

Iemand enig idee? De beste optie lijkt mij om met goede xml feeds te werken ... maar deze worden door iedere shop anders geintegereerd.

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

In reactie op de testcase: ik ken eigenlijk geen onderneming die innovatiever is, meer beleving introduceert of die een hogere distributiegraad heeft op het gebied van (traditioneel saaie) duurzame consumentengoederen. Het onderscheid tussen offline en online spelers is natuurlijk niet zwart wit. Ik mis de tuincentra en groene webshops en een spectrum aan duale spelers in de benadering van dit vraagstuk.

 

Ik heb daarbij geen idee hoe deze leverancier order fulfilment/dropshipment verzorgt al dan niet in samenwerking met grote spelers. Geen idee in welke mate online consistentie als doel wordt nagestreefd aangezien deel- of seizoenscollecties ongetwijfeld verschillend gepresenteerd zouden kunnen worden.

 

Het is een illusie dat je als gemiddelde leverancier alles kunt standaardiseren. Afnemers hebben nl. eigen systemen, een assortiments- en prijsstrategie, voorraadboekhouding (derving) en verschillende ideeën over verkoopcijfers delen en marketing bedrijven. Boven alles geldt de macht in het distributiekanaal (de grootste of machtigste partij bepaalt de condities).

 

Dan in het algemeen over representatie van producten op hoog niveau:

- sommige leveranciers verstrekken inkoopkorting aan fysieke winkels boven webshops

- sommige leveranciers werken met contracten voor gebruik van beeldmateriaal (m.b.t. vorm van gebruik en inspanningsverplichting)

- sommige leveranciers verstrekken pos-materiaal of sfeerbeelden

- veel leveranciers verstrekken inkoopkorting bij behalen van omzetdoelen

- sommige leveranciers verstrekken inkoopkorting bij juiste/actuele weergave of volledige inkoop van assortiment

 

...kortom, te divers en complex voor een antwoord. Terug naar de testcase: geen idee of een speler van deze omvang een idee heeft van het online omzetaandeel of hoe snel dat toeneemt ten koste van...

 

...bij onderprestatie kun je als leverancier toch aandringen op verbetering of leveringen staken? Facilitatie (faciliteren) is het kernwoord. Online concurrentie doet de rest.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet het professioneler kunnen, maar wat is professioneel dan? Het zal je verbazen hoeveel webshops geimporteerd worden via excelsheets in (csv formaat)

 

Een voorbeeld om dit altijd up to date te houden is bijv:

www.example.com/producten/productenlijst.csv

 

In deze producten lijsten staan:

Titel,omschrijving,afbeelding1

Productnaam,hier product omschrijving,http://www.example.com/image.jpg

 

Vervolgens voegt de webwinkelier deze feed toe aan zijn CMS, en alle producten worden automatisch geupdate.

 

Om het nog verder uit te breiden, kan je deze excelsheets automatisch genereren.

 

Ik heb een bijlage toegevoegd van mijn CMS hoe dat in z'n werk gaat, ik voeg de excelsheet toe, en deze wordt automatisch geupdate.

 

cms_voorbeeld.thumb.jpg.1c5ccce9750479b9390288f51a22a6f0.jpg

Link naar reactie
  • 0

Meeste grote bedrijven die hun producten willen verkopen, leveren aan hun klanten excel sheets met alle producten incl. afbeeldingen. Op deze manier houden ze alle data professioneel en netjes. Elke maand wordt er bijv. een nieuwe excelsheet uitgebracht.

Elke maand? Dan heb je het over een andere realiteit dan de realtime economie. In de voorhoede wordt gewoon realtime bijgehouden welk product waar is (op een schap, in een DC of bij een fulfilment center) zodat jij als klant kan kiezen, kopen en afhalen of laten bezorgen.

 

Wil je daar als leverancier invloed op hebben, dan zul je de aanvoerketens moeten koppelen en transparant maken. Dat gebeurt al mondjesmaat. De retailer verkoopt bv niet-uit-voorraad en de webshop heeft directe links met leveranciers. Die modellen ontstaan nu en het instrumentarium wordt ontwikkeld, maar de dynamiek is complex. Een beetje webshop heeft immers tal van leveranciers en een leverancier heeft tal van afnemers. Dan moet je dus met standaarden werken.

 

Geen domein om een beetje in te hobbyen. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Verschillende van onze leveranciers stellen XML's beschikbaar, vaak een algemene met productinformatie, en losse met prijzen en/of voorraden. Die xml's worden dagelijks geupdate, en zodoende kunnen wij op onze sites ook (betrekkelijk) actuele voorraden laten zien.

 

Er is ook 1 leverancier die het mogelijk heeft gemaakt om actuele voorraden op het moment van bezoek (op de site) op te vragen, en zelfs eventueel rechtstreeks orders in te schieten.

 

Ik kan je helaas geen voorbeeld laten zie met voorraden e.d. omdat ik dat (nog) niet heb laten bouwen :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback.

Duidelijk is dat er nog geen duurzamen oplossing is om ervoor te zorgen dat leveranciers op een goede manier controlen kunnen krijgen en hun online kanalen goed kunnen beheesen. De bedrijfskolommen zijn opnieuw ingericht en de klant staat hierbij centraal (Zie bijlage). Er lijkt nog geen goede duurzamen oplossing zodat de customer journy consitent blijft.

 

Wat ik eigelijk zoek is een bedrijf of tool dat channel mangement mogelijk maakt soort gelijk aan:

http://www.shopvisible.com/Ecommerce-Channel-Management

 

Iemand wellicht een best practise van een bedrijf die dit soort zaken wel goed oppakt?

Bedankt.

Herinrichting-bedrijfkolom-klant-centraal-595x411.thumb.jpg.497fb295c071ffbd99fd625d82d5d187.jpg

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0
Duidelijk is dat er nog geen duurzame oplossing is om ervoor te zorgen dat leveranciers op een goede manier controle kunnen krijgen en hun online kanalen goed kunnen beheersen. De bedrijfskolommen zijn opnieuw ingericht en de klant staat hierbij centraal (Zie bijlage). Er lijkt nog geen goede duurzame oplossing zodat de customer journey consistent blijft.

 

Wat ik eigelijk zoek is een bedrijf of tool dat channel mangement mogelijk maakt soort gelijk aan:

http://www.shopvisible.com/Ecommerce-Channel-Management

Dit heeft niet zoveel te maken met een customer journey, tenzij het een klant is die van shop naar shop hopt. Laat je niet gek maken door Amerikaanse sales speak. Waat je nou mee aan komt zetten, zijn van die online verkoop-tools voor ondernemers die vooral via Amazon, eBay en dergelijke verkopen. Dat is een ander slag ondernemers. Kijk eens goed wie wat via Amazon verkoopt want dat zijn overwegend no-name handelaars die bulk-elektronics aan de man brengen. Daar is prijs de belangrijkste driver, dus dat is zo ongeveer de enige factor om consistent te houden.

 

De tool die jij toont heeft bovendien geen grip op retail webshops, waar de retailer klant- en voorraad-eigenaar is.

 

Voor een verkoper van smartphone-attributen zal het allemaal best op z'n plek vallen, maar in de fietsen- en meubelhandel (om maar twee zijstraten te noemen) werkt dit niet zo eenvoudig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Test case:

Bijvoorbeeld het merk XXX wil consitent in allen shops waar het actief is haar producten profesioneel comuniceren. (...)

Hoe zou dit het beste aangepakt kunnen worden?

 

Je wil dat XXX als fabrikant/groothandel kan bepalen dat alle webshops die XXX spullen aanbieden precies dezelfde dingen (foto's/informatie/links) aan de consument laat zien?

 

(Waarom eigenlijk?)

 

Als XXX op dit moment een productfeed aanbiedt (bijvoorbeeld via Daisycon e.d.), dan haalt de publisher de feed binnen en configureert deze naar eigen inzicht (dus maakt gebruik van de velden die relevant zijn voor zijn/haar webshop).

Uiteraard alleen nadat de publisher (dus desbetreffende webshop of wat het ook mag zijn) is goedgekeurd door XXX .

 

Als een feed rechtstreeks aangeboden wordt (dus zonder Daisycon, Tradetracker e.d.), dan worden het formaat en de velden in de feed in overleg aangeboden neem ik aan (heb ik verder geen ervaring mee).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Test case:

Bijvoorbeeld het merk XXX wil consitent in allen shops waar het actief is haar producten profesioneel comuniceren. (...)

Hoe zou dit het beste aangepakt kunnen worden?

 

Je wil dat XXX als fabrikant/groothandel kan bepalen dat alle webshops die XXX spullen aanbieden precies dezelfde dingen (foto's/informatie/links) aan de consument laat zien?

 

(Waarom eigenlijk?)

 

Als XXX op dit moment een productfeed aanbiedt (bijvoorbeeld via Daisycon e.d.), dan haalt de publisher de feed binnen en configureert deze naar eigen inzicht (dus maakt gebruik van de velden die relevant zijn voor zijn/haar webshop).

Uiteraard alleen nadat de publisher (dus desbetreffende webshop of wat het ook mag zijn) is goedgekeurd door XXX.

 

Als een feed rechtstreeks aangeboden wordt (dus zonder Daisycon, Tradetracker e.d.), dan worden het formaat en de velden in de feed in overleg aangeboden neem ik aan (heb ik verder geen ervaring mee).

 

 

Well het is niet specifiek voor die brand je zou ook capi europe als voorbeeld kunnen nemen.

Dit probleem speelt bij zo veel fabrikanten ... via een affiliate netwerk kan dat en weet ik hoe het werkt ... maar deze shops als capi europe hebben bij heel veel kanalen hun producten te koop staan.

 

Denk aan wekamp, bol maar ook bloempotshop.nl etc ...

Hoe kan een fabrikant nu controle krijgen op al die kanalen.

Men heeft XML files en beeldbanken etc ... maar de shops zetten dit niet goed op hun websites en zorgen dat de brand ervaring overal anders is.

 

In de offline wereld is dit probleem getackeld door strengen regels en shop mangers die de zaken in controle houden. Online lijkt hier nog geen goede oplossing voor. of wel?

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

of wel?

 

Ja, dat denk ik dus wel.

 

Omdat je als publisher/'webshopeigenaar' goedgekeurd moet worden door desbetreffende 'productfeed-eigenaar' (fabrikant/groothandel in jouw voorbeelden).

 

Als men het niks vindt wat je in je shop laat zien, dan zeggen zij toch gewoon "nee".

En dan kan je desbetreffende feed helemaal niet binnenhalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

of wel?

 

Ja, dat denk ik dus wel.

 

Omdat je als publisher/'webshopeigenaar' goedgekeurd moet worden door desbetreffende 'productfeed-eigenaar' (fabrikant/groothandel in jouw voorbeelden).

 

Als men het niks vindt wat je in je shop laat zien, dan zeggen zij toch gewoon "nee".

En dan kan je desbetreffende feed helemaal niet binnenhalen.

 

 

 

Kam je wellicht een voorbeeld geven van een dergelijken realtime feed die naar bol.com of andere kanalen gestuurd word? Kan geen voorbeelden vinden.

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Amadeo, kijk eens rond op: https://developers.bol.com/

 

Je krijgt dan in ieder geval een idee hoe gemiddelde leveranciers/verkopers aangesloten worden. Met een standaard spreadsheet dus. xml feeds borduren zij het in de vorm van platte tekst in basis voort op dezelfde techniek.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies wat je er mee moet (wordt wel erg technisch allemaal!), maar:

 

Een geconfigureerd productfeed zou (in de database) als volgt eruit kunnen zien (CSV, niet XML in dit geval):

 

{"MAIN":{"url":"1","name":"0","description":"4","price":"17","picture_big":"11","brand":"7"},"SAKLAR":"undefined","CATEGORY":{"devider":"","cat":"18","subcat":"9","subsubcat":"none"}}

 

En dan is er natuurlijk ook een URL in de database die naar desbetreffende feed verwijst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt eens kijken naar de opbouw van de Feedspecificatie voor producten van Google — ook omdat veel grotere online adverteerders precies diezelfde data nodig hebben om via Google te adverteren.

 

Een productfeed heeft voor fabrikanten, importeurs en merken een groot voordeel: alle wederverkopers gebruiken dezelfde actuele en nauwkeurige productspecificaties die door de leverancier zelf worden bepaald. Maar daarmee heeft het juist online ook een even groot nadeel: iedereen gebruikt dezelfde duplicate content in de vorm van dezelfde teksten en dezelfde foto's.

 

Een productfeed alleen is ontoereikend om merkbeleving te borgen, omdat een merk méér is dan de optelsom van productdata. Je zult ook verschillende do's en don'ts moeten vastleggen, bijvoorbeeld in een style guide. Daarin leg je zaken vast als het correcte gebruik van een logo, van de merknaam, enzovoort. Een productfeed kan niet voorkomen dat iemand een professionele foto reduceert tot een belabberd kleine en korrelige thumbnail omdat hij zonodig een snelle site wil hebben. Een stijlboek dat duidelijk een "dit is ons merk" in kaart brengt, kan dat wel.

 

Zelfs dan zijn er altijd grenzen aan wat je kunt bereiken in je verkoopnetwerk. Bij een bol.com en een Coolblue staat nu eenmaal de beleving van bol.com en Coolblue voorop, niet die van de duizenden merken die ze voeren.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een aardig voorbeeld. Kijk naar de specificatie bij Google:

 

Dan zie je bij "Algemene productinformatie" en veld 'staat' als laatste veld.

Stel dat ik nu als publisher hier niet in geïnteresseerd ben. Dan haal ik de feed binnen, maar sla ik dat veld niet op in mijn database.

Uiteraard is 'de staat' van desbetreffend product dan ook niet op mijn website terug te vinden.

 

Maar als de adverteerder (diegene de productfeed beschikbaar stelt, dus) dat helemaal niet leuk vindt, dan keurt hij/zij mijn aanmelding voor deze kampanje af.

En dan kan ik van deze adverteerder geen feed binnenhalen. Althans werkt het zo bij Daisycon en consortium.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan een fabrikant nu controle krijgen op al die kanale?
Dat kan die fabrikant (merkeigenaar) alleen als zijn aanbod zo sterk is dat iedereen buigt voor zijn regels. Apple is een voorbeeld, maar desondanks zie je aanbiedingen waarin geknoeid wordt met productafbeeldingen, merken en namen.

 

Ga der maar van uit dat je helemaal geen controle meer hebt, alleen middelen om je wederverkopers van dienst te zijn. Snuffel maar eens goed in de affiliatewereld en je ziet dat de succesvolle aanbieders een enorme keuze aan beeld, banners en actuele product- en prijsinfo aanbieden via feeds en dat api's ingezet worden opdat derden kunnen voortborduren op het aanbod.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.