• 0

Freelance vertaalwerk naast vaste baan, hoe pak ik dat aan?

Naast mijn parttime baan wil ik graag freelance vertaalwerk doen. Dit zal voornamelijk voor een Duits bedrijf gevestigd in Duitsland zijn. Ik wil graag weten hoe ik dat het beste kan aanpakken. Bv. moet ik hiervoor een KvK-nummer en/of BTW-nummer hebben en moet ik facturen met of zonder BTW sturen? Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ann,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

moet ik hiervoor een KvK-nummer

Dat hangt vooral af van je omzet. Ligt deze structureel onder de € 10.000,- per jaar (arbitraire grens, geen hard feit) , dan kun je je - meestal - niet inschrijven als ondernemer bij de KvK. Uiteraard ben je wel ondernemer, maar niet voor de inkomstenbelasting (je geeft je inkomen dan op als resultaat uit overige werkzaamheden op je particuliere aangifte).

Let er op dat je wel ondernemer bent voor de omzetbelasting (btw).

 

en/of BTW-nummer hebben

Ja. En kun je je inschrijven bij de KvK dan krijg je automatisch een BTW nummer.

Kun je je niet inschrijven bij de KvK, dan kun je bij de Belastingdienst wel een BTW nummer aanvragen (dat is geen mogen, maar moeten zodra je dit werk vaker doet)

 

en moet ik facturen met of zonder BTW sturen?

Aan EU-klanten buiten Nederland factureer je zonder btw ("btw verlegd") mits je wel het BTW nummer van de klant op je rekening vermeldt: je moet de klant dus vragen om dit BTW nummer

Zie ook deze informatie over factuureisen aan buitenlandse klanten

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

en vooral doen. Zoals zojuist in ander topic vermeld: als kleine ondernemer nval je onder de KOR,

je mag de btw, of de Mehrwertsteuer in dit geval wellicht, wel berekenen, en je Kunde mag dit ook aftrekken, maar je hoeft m vanwege de KOR niet terug te betalen: pure winst voor jou, goed in de gaten houden. Ook in de gaten houden, dat je niet over deze grens heen komt (€1345 btw)

Link naar reactie
  • 0

en vooral doen. Zoals zojuist in ander topic vermeld: als kleine ondernemer nval je onder de KOR,

je mag de btw, of de Mehrwertsteuer in dit geval wellicht, wel berekenen, en je Kunde mag dit ook aftrekken, maar je hoeft m vanwege de KOR niet terug te betalen: pure winst voor jou, goed in de gaten houden. Ook in de gaten houden, dat je niet over deze grens heen komt (€1345 btw)

 

Nu haal je werkelijk alles door elkaar en dat is niet fijn voor TS (TS = ann1964)!

 

Zij verlegt de BTW gewoon naar haar Duitse opdrachtgever en heeft totaal niets met de vermindering KOR (Kleine Ondernemersregeling) te maken in dit geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat klopt, lees ik nu ook, de rekenhulp op de site BD is vrij duidelijk hierin,

en dat is dan wel dermate jammer, dat het loont naar constructies te zoeken waarin er toch btw op gezet kan worden. Het lijkt mij dat vertalers (best vaak kleine ondernemers, best vaak naar buitenland) hier meer mee te maken hebben

 

 

Link naar reactie
  • 0
het loont naar constructies te zoeken waarin er toch btw op gezet kan worden.
Voor de volledigheid ... De verleggingsregeling geldt voor ondernemers aan ondernemers of particulieren met een BTW-nummer binnen de Europese Unie. Buitenlandse EU-ondernemers en EU-particulieren zonder BTW-nummer breng je BTW in rekening. Komt de KOR toch nog een beetje in beeld. ;)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat vertalers (best vaak kleine ondernemers, best vaak naar buitenland) hier meer mee te maken hebben

 

Denk je?

 

Ik ken er toevallig een heleboel (dat is niet heel toevallig overigens, want er zijn veel vertalers actief als ondernemer - vroeger waren zij vaak in dienst bij allerlei organisaties, maar tegenwoordig hebben zij vaak hun eigen bureaus en zijn zij ondernemer).

 

En dat zijn eigenlijk allemaal (een enkele uitzondering daargelaten) ondernemers die goed verdienen en van hun vertaalbureaus leven (dus KOR is niet van toepassing, ook als het niet een BV betreft).

 

En de meeste werken ook niet echt voor opdrachtgevers in andere EU landen, behalve incidenteel dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat vertalers (best vaak kleine ondernemers, best vaak naar buitenland) hier meer mee te maken hebben

 

Denk je?

 

Ik ken er toevallig een heleboel (dat is niet heel toevallig overigens, want er zijn veel vertalers actief als ondernemer - vroeger waren zij vaak in dienst bij allerlei organisaties, maar tegenwoordig hebben zij vaak hun eigen bureaus en zijn zij ondernemer).

 

En dat zijn eigenlijk allemaal (een enkele uitzondering daargelaten) ondernemers die goed verdienen en van hun vertaalbureaus leven (dus KOR is niet van toepassing, ook als het niet een BV betreft).

Als het om grote vertaalopdrachten gaat, zitten daar vast wat vertalingen tussen die onder de vrijstelling voor vertalingen van boeken vallen. Maar dat hadden die grote vertaalbureaus natuurlijk allemaal al keurig afgesplitst. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat komt wel eens voor inderdaad. Maar eerlijk gezegd ook weer niet zo vaak in de praktijk.

 

Vertalers hebben vaak hun specialiteit:

De een juridisch, de ander wetenschappelijk enz.

En sommigen zijn goed in het literair vertalen (dat is toch weer een andere discipline - creatief, zeg maar. Vandaar ook de gelijkstelling met de schrijver in deze - en dus ook de BTW vrijstelling).

 

Maar niet iedereen is in staat om op een leuke manier een roman of een detective te vertalen.

 

Ik ken wel één vertaler die heel veel literair werk (uit het Duits) vertaalt. Dat is dan uiteraard vrijgesteld en zo zijn ook haar lezingen en werk voor cultuurfondsen (althans dat menen wij...).

Maar zij verkeert dan ook in 'literaire kringen' (net niet uitgenodigd voor het Boekenbal, maar mag wel eens 'meeschrijven'...).

 

Verder doen de meeste toch gewoon opdrachten van de overheid of het bedrijfsleven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.