• 0

Tarieven voor freelance javascript ontwikkelaar

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijke dank voor je reactie Richard. Die negentien jaar ervaring in een nichetaal is volgens mij erg belangrijk. Ik heb geleerd code te structureren / te letten op onderhoudbaarheid. Ik heb oog gekregen voor handige userinterfaces. Weet van relationele databases, etc. Maar goed, een en ander is aan eventuele klanten om te beoordelen.

 

Met vriendelijke groet, Stefan.

Link naar reactie
  • 0

Progress (bekend? ;-).

Natuurlijk - alleen is het wel een stuk minder 'waard' dan ervaring met Java of C/C++.

 

Maar goed, zoals ik zei - je ervaring me javascript telt, dus als je jezelf als goedbedoelende beginner ziet houd je het tarief laag (zeg 30 of 40 euro), en als je jezelf als absolute expert ziet reken je 100 of meer.

 

Het is dan aan jou om je klanten te laten zien dat je dat tarief waard bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een freelance software-ontwikkelaar met 19 jaar ontwikkelervaring in een niche taal.

Dan ben je in sommige kringen een senior backend developer ...

Dik een jaar geleden ben ik begonnen javascript/css3/html5/jQuery bij te leren.
... en wordt je een junior frontend developer. In meerdere opzichten doe je dan een stap terug. Aan die onderkant van de markt hebben we een aanbodoverschot: je hebt al een ervaren jQuery-copypaster voor minder dan € 25 per uur. Gezien je ervaring denk ik dat je daarmee niet eens moet willen concurreren.

 

Ik denk dat je het anders moet aanvliegen: ga niet uit van de talen en tools die je beheerst, want daar snapt een opdrachtgever zelden iets van, maar van wat je daarmee oplevert. Concrete deliverables voor een vast offertebedrag (eenmalig € #.###) verkopen vaak beter dan manuren (ik ga me x uur voor € y per uur in het computerhok opsluiten).

Link naar reactie
  • 0

Als de opdracht heel duidelijk is kun je die voor een vaste prijs aannemen, zonder per se een aantal uren of uurtarief te hanteren.

 

Uurtarieven zijn in de branche heel gebruikelijk, en ook nuttig als vooraf niet helemaal duidelijk is wat het eindresultaat moet worden. Maar wat een goed tarief is is soms lastig te zeggen, de ene ontwikkelaar is letterlijk 3 keer zo snel dan de andere voor hetzelfde resultaat. Ervaring speelt daarbij natuurlijk een rol, maar met 19 jaar ervaring in een andere taal ben je na 1 jaar waarschijnlijk beter als iemand die vanaf nul begint en 3 jaar werkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat Progress wel heel erg 'niche' is.

De laatste keer dat ik het in werking zag was in 1999, samen met Lotus Notes..

 

De meeste recruiters hebben sowieso al erg weinig verstand van programmeertalen.

Ze slaan alleen maar aan op termen die op dit moment in de mode zijn, zoals "Big Data" of de Cloud.

 

Mijn advies is om op je LinkedIn en andere CVs niet te zetten dat je 19 jaar lang maar met één taal bezig bent geweest. Dat klinkt erg 'risicomijdend'. Liegen mag niet, maar wees creatief met je CV. Dat doen we allemaal. Wat ook goed werkt is een paar korte cursussen in een hip taaltje als Ruby On Rails volgen. Vinden ze helemaal te gek. :P

 

Wat de uurprijs betreft ben ik het erg eens met Peter:

Als jij vindt dat je X euro per uur waard bent, dan vraag je dat.

Maar dan moet je dat ook zelf geloven!

 

Las laatst een leuke omschrijving bij Corien Oenema:

"Een professional is iemand die doorgaat waar een amateur afhaakt. Die levert wat ie beweert te gaan leveren. Die er een garantie op afgeeft. Een amateur praat wel, maar levert niet. Of matig. Of slecht."

 

Waar je misschien ook aan kunt denken is je profileren als IT projectleider of iets soortgelijks.

Je hebt tenslotte 20 jaar ervaring in de IT. Maar ik weet niet of dat bij je past.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dankje. Ik informeer naar gangbare tarieven maar heb nu wel een vage indruk. Ik kan wel zeggen: "200 euro pu, omdat ik het waard ben" maar dan gelooft niemand me. Vandaar. Progress wordt overigens nog wel gebruikt, ook - voor bedrijfskritische applicaties - bij niet al te kleine bedrijven als GMT en is sinds '99 ook gemoderniseerd. Er is een brug naar de .net clr waardoor je oa mooie windows ui's kunt maken, je kunt object georienteerd werken (ik zie functioneel programmeren meer zitten maar ja) en er is een equivalent voor c# datasets. Er zijn koppelingen met allerlei overgenomen producten (op het gebied van BPM, BRMS en ze hebben zelfs telerik overgenomen). Al met al best aardig, maar de licensiekosten zijn te hoog voor de database, 4GL (nu ja, dat was het ooit), appserver etc. (niet mijn woorden, ik heb geen idee maar hoor het van allerlei kanten). Klanten in Nederland haken onder andere om die reden af. Vandaar dat ik me achter mijn oren krab, ik heb geen zin om de rest van mijn leven legacy applicaties te moeten onderhouden hoewel de tarieven niet verkeerd zijn. Mijn werk is ook mijn leven, ik doe het niet alleen om geld te verdienen maar ook omdat ik plezier van mijn werk wil. Maar het tarief blijft wel belangrijk. Ik heb geen pa meer die voor me dokt.

 

Vriendelijke groet, Stefan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Stefan,

 

Ik heb met je te doen.

Je vroeg om een gangbaar uur tarief en nu krijg je een hele berg gevraagd en ongevraagd advies over je heen.

 

Volgens mij komt het er op neer dat er niet een-op-een een prijskaartje aan een bepaalde programmeertaal valt te hangen. Het hangt af van de waarde die voor een klant kunt toevoegen. Is die hoog, dan is een hoge uurprijs gerechtvaardigd.

 

Ik wens je succes met het zoeken naar het juiste tarief.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het gaat best aardig nu.

Maar in het begin heb ik zelfs onder een Indiase schuilnaam voor 5 dollar per uur gewerkt op Elance.

Dus zo bezien zijn bedragen van €30 per uur hier in NL al een luxe :)

 

Maar serieus..

Als je op kosten van de klant dingen aan het uitzoeken bent die je eigenlijk niet beheerst ben je alleen maar uren aan het verbranden. Je tarief zou dan €0 moeten zijn want je levert minder op dan je kost.

Aan de andere kant.. Als je een door Apple afgekeurde app waar de hele StartUp afhankelijk van is goedgekeurd kunt krijgen in 10 dagen dan ben je onbetaalbaar veel waard voor het bedrijf.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Als je op kosten van de klant dingen aan het uitzoeken bent die je eigenlijk niet beheerst ben je alleen maar uren aan het verbranden. Je tarief zou dan €0 moeten zijn want je levert minder op dan je kost.

Dat moet je naar mijn mening ook niet doen. Ik neem ook weleens opdrachten aan waarbij ik dingen moet doen die ik nog niet beheers. Dan zoek ik uit hoe het werkt, maar de tijd die ik daarmee bezig ben bereken ik niet door aan de klant. Dat noemen we leergeld ;)

 

Nog geen 2 jaar geleden rekende ik maar 35 euro per uur. Ik ben toen ook eens gaan kijken wat een normaal uurtarief was en kwam toen volgens mij uit op een gemiddelde tussen 55 en 75 euro per uur, dus toen heb ik mijn tarief in 1 keer verhoogd naar 60 euro per uur. Alleen enkele vaste klanten die ik al jaren heb betalen nu 45 euro per uur.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Volgens deze infographic ontliepen de gemiddelde Amerikaanse salarissen voor programmeurs elkaar niet zoveel in 2014 (?).

 

Maar of je daar iets aan hebt, weet ik niet. Ik vermoed dat degene die voor Google aan Google Docs knutselt meer kan vragen dan degene die $('#dit').click(function(){$('#dat').toggle();}); ergens moet inbouwen.

 

Op sites als freelance.nl kun je de tarieven van freelancers bekijken. Helaas zijn de profielen op genoemde site volgens mij niet meer zomaar op te vragen; wel kun je ze nog via de discussieforums bekijken. Mogelijk dat andere sites wel publieke profielen hebben.

 

Uitgeverij Publimix bracht jarenlang de Prijzen & Tarievengids uit, misschien dat ze dat nog doen. Ik heb hier de versie liggen van 2008 - 2009, die kent alleen heel ruime categorieën als Software Ontwikkelaar en Web Developer. Voor het laatste beroep schreven zij destijds junior - medior en senior: 30, 40 en 65 euro.

 

Je kunt ook bevriende projectmanagers, trafficers en andere inhuurders vragen wat zij over het algemeen voor een Javascriptprogrammeur over hebben. Of drop die vraag op Linkedin (en kom dan hier terug om je uitkomsten te delen).

 

Als je veel via recruiters werkt, hou er dan rekening mee dat dezen vaak puur naar steekwoorden kijken. Javascript + 0 jaar ervaring = junior javascript = verdient geen drol (na aftrek van het tarief van de recruiter). Daar hangt het dus, zoals Hans Schipperijn al zei, mede vanaf welke steekwoorden je gebruikt.

 

Een tarief bepaal je uiteindelijk zelf. Je kunt daarbij uitgaan van wat je denkt dat de markt kan dragen, maar je kunt ook kijken naar wat je nodig hebt. Marktonderzoek, en dat zal uiteindelijk in veel gevallen neerkomen op wat klanten tegen je zeggen als je je tarief noemt, wijst vervolgens uit of je met dat tarief opdrachten kunt binnenhalen of niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

.........."200 euro pu, omdat ik het waard ben".....

 

Met de juiste shampoo zou het kunnen lukken ;-)

 

Zodra anderen kunnen beamen dat je iets waard bent, kun je het beter verkopen. Je moet het inderdaad zelf geloven en geloofwaardig houden voor de rest van de wereld.

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.