Motivatietips voor het schrijven van een tekst

Aanbevolen berichten

Mijn visie is dat het 'tot in de kleinste details weten hoe je een taak moet uitvoeren', motivatie-verhogend werkt.
Misschien werkt ook dit andersom. Als je erg graag banketbakker wil worden, dan wil je tot in het kleinste detail weten hoe je een kiwiflapsoes maakt. En welke suiker beter smaakt. Dus dan merk je niet eens hoeveel tijd en energie je steekt in het kennis verzamelen.

 

Als je wil schrijven, staat je kast vol boeken. Lees je de krant van de visboer. De tekst op het melkpak. En dan moet je oefenen. Veel oefenen. Net als een sporter. Heel veel oefenen. Op een gegeven moment komt het uit je vingers en niet meer uit je hoofd. Ik heb in mijn eerst jaar als tekstschrijver andermans teksten overgeschreven. Omdat ik letterlijk wilde voelen hoe zo'n tekst er uit komt. Zen & De Aard van Copywriting.

 

Ook dat is weer flow!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Als je wilt schrijven over hoe je bepaalde dingen het beste kan doen, etc. dan moet je er rekening mee houden dat de lezer kiest voor iemand die hij of zij ziet als een autoriteit op dat gebied.

 

Dat betekent dat iemand die zelf net zijn kennis heeft opgedaan niet kan rekenen op veel lezers...

 

 

mwoah, een goeie copywriter kan dat gewoon hoor.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
ah ja, dus de motivatie om jezelf in te lezen/voor te bereiden ontbreekt eigenlijk?

Integendeel! Het verzamelen van kennis en daar dan zelfs nog over bloggen en aantekeningen maken en alles woord voor woord bestuderen en begrijpen, dát is juist hetgeen wat me motiveert. Oftewel: duidelijkheid, 100% helderheid. Clarity. Daar word ik warm van. Logisch ook, want dan is er geen probleem, geen belemmering meer. Zo heeft een ieder z'n eigen motivatie-trigger.

 

Hartelijk bedankt voor de interessante bijdragen! Ik krijg alleen al meer energie en zin, gewoon door te praten met mensen die mijn probleem begrijpen! Dat leidt namelijk tot inzichten!

 

Als je wilt schrijven over hoe je bepaalde dingen het beste kan doen, etc. dan moet je er rekening mee houden dat de lezer kiest voor iemand die hij of zij ziet als een autoriteit op dat gebied.

 

Dat betekent dat iemand die zelf net zijn kennis heeft opgedaan niet kan rekenen op veel lezers...

 

Daarbij is de meerwaarde van een goed blog, dat er ervaring wordt toegevoegd aan het verhaal. Dat lezen mensen graag.

 

 

200%, nee 300% mee eens. Punt is dat de klant mij juist vraagt om het werk voor hem te doen. Hij gaat dat, weliswaar is HIJ de expert, niet zelf doen, daarvoor schakelt hij mij in. Is het dilemma.

 

Expert-content zal ik dus nooit uit de hoge hoed kunnen tevoren, tenzij ik:

- Of zelf expert wordt

- Of om interesse input vraag (en dan kan er wat meerwaarde zijn, maar dat maakt het artikel nog niet 100% 'uniek' in z'n soort, dus dan doe je het nog niet 100% goed)

- Of soort interviewer spelen, dan kan het wel

 

Het doel, in dit specifieke geval, is overigens gewoon: scoren in de zoekmachine. En dat lukt ook wel zonder expert-content (iets lastiger, maar het kan). Maar het punt wat je ter sprake brengt, is een heel goede.

 

Moet je nu nog kennis vergaren, dan is het vaak beter om je mening over zaken te geven, of persoonlijke favorieten te selecteren, etc.
Ook een goede! Alleen past dat niet op een bedrijfsblog. Wel op een persoonlijk blog.
Link naar reactie
Oftewel: duidelijkheid, 100% helderheid. Clarity.
Pfff. Het zijn maar woorden. De lezer voelt de onderliggende intentie. En die is niet authentiek. Je verhaal klopt namelijk niet. Waarom zou een opdrachtgever iemand inhuren die inhoudelijk niks kan bijdragen? Die bovendien niet goed kan schrijven. De draai die je halverwege aan je vraag geeft, sluit bovendien niet aan bij de aanvankelijke probleemstelling. Je geloofwaardigheid is gering en dat wekt door op je tekst.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mijn visie is dat het 'tot in de kleinste details weten hoe je een taak moet uitvoeren', motivatie-verhogend werkt.
Misschien werkt ook dit andersom. Als je erg graag banketbakker wil worden, dan wil je tot in het kleinste detail weten hoe je een kiwiflapsoes maakt. En welke suiker beter smaakt. Dus dan merk je niet eens hoeveel tijd en energie je steekt in het kennis verzamelen.

 

Als je wil schrijven, staat je kast vol boeken. Lees je de krant van de visboer. De tekst op het melkpak. En dan moet je oefenen. Veel oefenen. Net als een sporter. Heel veel oefenen. Op een gegeven moment komt het uit je vingers en niet meer uit je hoofd. Ik heb in mijn eerst jaar als tekstschrijver andermans teksten overgeschreven. Omdat ik letterlijk wilde voelen hoe zo'n tekst er uit komt. Zen & De Aard van Copywriting.

 

Ook dat is weer flow!

 

Ja, dit werkt inderdaad ook goed andersom (ben ik sinds kort achter). Dan speel je onderzoeker. En dat is in feite ook wat ik nu aan het doen ben: onderzoek doen, alles beschikbare kennis bij elkaar grijpen, om vervolgens tot een lijst te komen met 1001 motivatietips voor het schrijven van een tekst. Lol.

 

En oefenen is ook een goede motivatietip; jezelf voornemen dat je aan het oefenen bent. Het hoeft niet perfect. Deze voeg ik eraan toe!

 

In grote lijnen is een motivatieprobleem ook goed op te lossen door je attitude te veranderen; de manier waarop je tegen iets aankijkt, een ander standpunt/gezichtspunt innemen, het van een andere kant proberen te bekijken. Ben ik sinds kort achter. Ik spam niet, hier is een waardevolle link: http://www.pursuingbliss.com/15-practical-ways-to-adjust-your-attitude/

 

Het flow boek staat inmiddels op mijn verlanglijst, dank. Heb nog onderzocht gister, waar flow nou precies uit bestaat, wat het recept is voor flow, kwam o.a. uit op: https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_(psychology)#Components (jouw link), http://study.com/academy/lesson/self-efficacy-definition-theory-quiz.html en een boek van ene david met een pagina met componenten. Link kan ik niet meer terugvinden.

 

 

Link naar reactie

Oftewel: duidelijkheid, 100% helderheid. Clarity.
Pfff. Het zijn maar woorden.

 

Duidelijk over wat je moet schrijven, waar je het over gaat hebben, bedoel ik hè. Dát motiveert.

 

Waarom zou een opdrachtgever iemand inhuren die inhoudelijk niks kan bijdragen?

Op deze vraag kan ik alleen maar het antwoord geven: denk breed. Het is lastig uit te leggen.

Link naar reactie

Heb nog onderzocht gister, waar flow nou precies uit bestaat, wat het recept is voor flow.
Begin nou maar bij de bron. Csikszentmihalyi is voor veel mensen een inspiratie, maar er zijn ook idioten die zulke dingen kopiëren, verhaspelen en voor veel geld verkopen op power weekends. Zie TED.

 

 

 

 

Dank je wel. Ik ga 'm even bekijken. Kwam gister inderdaad vele verschillende flow-theorieën tegen.

Link naar reactie

Een andere bron van inspiratie is Nike: Just do it! ;)

 

Deze vind ik eigenlijk een hele goede. Alleen druist dit altijd zo tegen je gevoel in. Het gaat gepaard met een hoop gepush en dat is niet altijd even makkelijk. Het zou toch veel mooier zijn, als je jezelf met slimme trucjes weet te motiveren, zodat je jezelf niet hoeft te pushen? Just do it is echt: ik heb totaal geen zin, maar ik druk mezelf dwars door dat gevoel heen. Dat is niet altijd even easy. Het is een key, maar niet de makkelijkste, lijkt mij.

Link naar reactie

Kwam gister inderdaad vele verschillende flow-theorieën tegen.

Ik ken maar een soort flow en daar hou ik het bij. Ik heb wel een tip.

 

Zoek inspiratie met een 'blow' , doe het niet te 'slow' en zet alles in één 'row' , dan komt zeker op een gegeven moment het lampje met de 'glow' , het eindresultaat is dan 'wow' . ;)

 

Link naar reactie

Just do it = al die rare gedachten die je tegen houden om iets te doen aan de kant zetten ;)

 

Klopt helemaal hoor. rare gedachten aan de kant zetten of juist proberen op te lossen. Aan de kant zetten betekent: kansje dat ze er de volgende dag weer zijn. Oplossen betekent: een waslijst aan technieken hebben hoe ermee om te gaan óf er helemaal van verlost zijn. Ik ben meer van het laatste; gewoon voorkomen dat het nogmaals voorkomt.

 

Elke dag je gedachten aan de kant zetten, negeren, is ook zo vermoeiend. Is eigenlijk ook vergelijkbaar met de 'just do it techniek'.

 

 

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1450

Just do it = al die rare gedachten die je tegen houden om iets te doen aan de kant zetten ;)

 

Oplossen betekent: een waslijst aan technieken hebben hoe ermee om te gaan óf er helemaal van verlost zijn. Ik ben meer van het laatste; gewoon voorkomen dat het nogmaals voorkomt.

 

Is dat niet een gecultiveerde vorm van procrastinatie / uitstelgedrag. pas als je voor elk probleem een passende oplossingstechniek hebt kun je ongestoord je ergens op focussen en eindelijk je werk doen..

just do it zou een van je vele technieken moeten zijn, soms moet je niet stoppen met moeilijk doen en jezelf tot de orde roepen om het gewoon te doen..

 

andere insteek: als je te vaak technieken moet toepassen om je ergens toe te motiveren (blog of wat dan ook) dan zit je misschien wel in het verkeerde vak(gebied) en wordt het misschien tijd je hele aanpak te herzien.. bedenk eens waar je over 5 dagen / weken / maanden of 5 jaar wil staan en accepteer dat je onderweg vele nare / vuile / saaie klusjes moet doen om bij dat doel te komen..

 

 

Link naar reactie
Is dat niet een gecultiveerde vorm van procrastinatie / uitstelgedrag. pas als je voor elk probleem een passende oplossingstechniek hebt kun je ongestoord je ergens op focussen en eindelijk je werk doen..

just do it zou een van je vele technieken moeten zijn, soms moet je niet stoppen met moeilijk doen en jezelf tot de orde roepen om het gewoon te doen..

 

andere insteek: als je te vaak technieken moet toepassen om je ergens toe te motiveren (blog of wat dan ook) dan zit je misschien wel in het verkeerde vak(gebied) en wordt het misschien tijd je hele aanpak te herzien.. bedenk eens waar je over 5 dagen / weken / maanden of 5 jaar wil staan en accepteer dat je onderweg vele nare / vuile / saaie klusjes moet doen om bij dat doel te komen..

 

Roel, kan ik ergens geld aan jou doneren? Jij snapt mij. Ik wil je 2 reuzen geven, maar lukt maar 1 per 24 uur.

 

Ik heb de afgelopen jaren in totaal honderden lijsten met oplossingen opgesteld. Voor elk soort probleem, eentje. En dan was ik weer 's eentje kwijt, en weer opnieuw beginnen. Misschien dat ik nu over ongeveer 1200 motivatietips beschik, verdeeld over vele tientallen verschillende lijstjes. Is allemaal ontwijkend gedrag dus. Uitstelgedrag inderdaad. En een onbeperkte, ongezonde hoeveelheid doorzettingsvermogen, dat ook.

 

2e punt is ook waar. Alleen, hoe ontdek je je passie? Dat is iets wat me al jaren bezighoudt. Concreet antwoord nog niet gevonden. Begint het met het ontdekken van je persoonlijke (werk)waarden? Ik geloof er heilig in dat het leven pas begint zodra je je passie ontdekt hebt.

 

 

Link naar reactie

Het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie is nog niet genoemd. Uit voorgaande link "Metaforisch beschreven: bij intrinsieke motivatie draait het om het spel, en bij extrinsieke motivatie om de knikkers." Als je de intrinsieke motivatie mist kun je het wel vergeten...

 

Misschien is dat laatste wel de bron van het succes van clubs als open circles.

 

 

 

EXACT!!! Die 'intrinsieke motivatie' was ik ook op het spoor gekomen, alleen de componenten daarvan, zijn me niet duidelijk geworden. Wat zijn de bouwstenen van intrinsieke motivatie. Als ik dat weet, kan ik de motivatiepuzzel oplossen. Ik zoek sowieso verder.

 

 

Link naar reactie

Just do it = al die rare gedachten die je tegen houden om iets te doen aan de kant zetten ;)

 

Klopt helemaal hoor. rare gedachten aan de kant zetten of juist proberen op te lossen. Aan de kant zetten betekent: kansje dat ze er de volgende dag weer zijn. Oplossen betekent: een waslijst aan technieken hebben hoe ermee om te gaan óf er helemaal van verlost zijn. Ik ben meer van het laatste; gewoon voorkomen dat het nogmaals voorkomt.

 

Elke dag je gedachten aan de kant zetten, negeren, is ook zo vermoeiend. Is eigenlijk ook vergelijkbaar met de 'just do it techniek'.

 

 

 

Zoek een goede yoga school (of Tai Chi, of...) en leer mediteren. Dan ontdek je dat het niet vermoeiend is om gedachtes los te laten. (Het fysieke gedeelte met de houdingen: dat kan wel vermoeiend zijn, maar dan heb je ook gelijk gesport :p )

Gedachten zijn als auto's die door jouw straat rijden. De vraag is: ren je als een hyperactieve hond achter elke auto aan of niet?

(Dit parafraseert ook heel mooi de Joker in The Dark Night.)

 

Los leren laten is ontspannender en rustgevender dan voor elk 'probleem' een oplossingstechniek moeten opzoeken. De meeste 'problemen' zijn een stuk minder relevant of urgent dan je hoofd jouw wilt wijsmaken.

Als je dieper in de yoga filosofie duikt, kom je ook het concept karma-yoga tegen. Dat heeft heel veel gemeen met Just do it. Je doet gewoon wat moet gebeuren, zonder verwachtingen en dus zonder tegenzin.

 

 

Motivatie is ook een keuze (zolang je niet in een depressie zit).

Want je kiest dan wat prioriteit heeft door te doen.

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.