• 0

Boekhoudprogramma voor globalisatieregeling

Goedendag allen,

 

Mijn boekhouder adviseert mij een boekhoudprogramma te nemen. Ik kan er echter niet een vinden die ook echt ondersteunt in mijn werkzaamheden. Tot nu toe heb ik alles bijgehouden in exelsheets. Het probleem/uitdaging zit em in het feit dat ik handel in marge goederen; tweedehands boeken.

Alle programma's die ik nu heb geprobeert (eboekhouden etc) hebben niet een aparte functie daarvoor.

Dit kan worden opgelost door de totalen zelf te berekenen en deze dan aan het einde van de aangifte periode in te voeren op aparte grootboekrekening, maar dat is het zelfde wat ik nu al doe. De oplossing is gewoon doorgaan met wat ik al deed maar ik ben van plan dit jaar ook te gaan werken als edelsmid en daarvoor is het wel handig een boekhoudprogramma aan te schaffen.

 

Heeft iemand een tip of weet iemand een boekhoudprogramma waar de globalisatieregeling in zit? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je maakt in de 8000 groep een omzetrekening marge verkopen aan.

Je maakt in de 7000 groep een inkooprekening marge inkopen aan.

Bij beide rekeningen geef je aan bij de btw dat het om btw verkoop binnenland gaat. Een beetje afhankelijk van het pakket hoe je dat precies instelt.

 

Kan je bij de inkopen geen btw verkoop aangeven. Boek dan die inkopen in als verkopen en zet een min-teken voor elk bedrag.

 

Laat anders je boekhouder even meehelpen om dit juist ingericht te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Antoine en Anouk,

Bedankt voor de adviezen.

Ik heb minipak geprobeerd. Dit programma heeft aparte grootboekrekening voor inkoop en verkoop marge aangemaakt. Echter probleem blijft dat het programma niet het verschil uitrekend tussen inkoop en verkoop van de marge goederen en daar dan, in geval van winst, 6% btw over berekend.

 

Het programma rekent of helemaal geen btw (als je geen btw tarief aangeeft) of over alle verkopen 6% (als je dat aanvinkt) zonder rekening te houden met de inkoop.

 

Bijv inkoop tweedehands boeken 1000 euro verkoop 1500 euro

Winst is 500 euro daar moet 6% btw over worden berekend volgens de globalisatiemethode

Dit is 30 euro dit moet worden afgedragen.

 

Geen enkel programma doet dit.

Ik vrees dat de oplossing is om dit handmatig in exelsheets bij te houden en dan het saldo van de aangifte periode te boeken en daar 6% btw over te berekenen.

Link naar reactie
  • 0

@boekie het klopt dat er geen boekhoudpakket is die het automatisch berekend.

 

dat is het kenmerk van globalisatie..je kijkt naar de omzet en inkopen in een bepaalde periode en bepaald daaruit de marge. boekhoudpakketen zijn ingericht op afhandelen van individuele transacties.

 

het bereken van je marge en btw is dus altijd een handmatige excercitie waarbij je wel alle indivuduele inkopen en verkopen uit je boekhoudpakket kunt gebruiken als grondslag voor de berekening.

 

daarna moet je altijd nog een speciale boeking maken om het btw bedrag op je aangifte of grootboekrekening te betalen btw te krijgen. de meeste pakketen gebruiken daarvoor memoriaal boekingen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Geen enkel programma doet dit.

Ik vrees dat de oplossing is om dit handmatig in exelsheets bij te houden en dan het saldo van de aangifte periode te boeken en daar 6% btw over te berekenen.

Als je mijn manier toe past die ik hierboven aan gaf dan zal dat gewoon moeten werken hoor. Ik doe dit bij meerdere klanten met de margeregeling en werkt prima. Handmatige boekingen via memoriaal zijn dan niet meer nodig.

Handmatig via excel sheets raad ik net als jouw boekhouder af omdat dit veel foutgevoeliger is en ook veel meer werk. Tenminste als je een volledig boekhouding erin voert waar dus een juiste resultatenrekening en balans uit komt.

 

Link naar reactie
  • 0

OK nu snap ik het (denk ik). Als het zo moet dan zou bij Snelstart de procedure als volgt kunnen zijn:

 

1e boeking:

Inkoop boeken zonder BTW op kosten (of voorraad).

 

2e boeking :

Verkoop boeken volgens factuurbedrag van 1500 en geen BTW op Omzet.

 

Bij een marge van 50% en BTW tarief van 6% de BTW afzonderlijk invoeren volgens een factor 1,887% (0,5/1,5 x 0,06/1,06). Deze berekeningen kunnen in de invoerlijn in Snelstart gedaan worden.

 

BTW wordt: 1500x1,887% = 28,30 . De Omzet verlagen met het BTW bedrag. (Correctie knop)

----------------------------

 

Dus 2 boekingen met sleutelen voor de BTW en voor Omzet verlagen. Geen memoriaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat er toch wat misverstanden over de margeregeling bestaan.

 

De margeregeling is een methode voor de berekening van omzetbelasting.

Deze regeling geldt niet voor de berekening van de voorraadwaarde en winst.

 

Misschien kan een voorbeeld dit duidelijk maken:

• Een autohandelaar koopt in een jaar 2 tweedehands auto's elk voor € 20.000.

• In hetzelfde jaar verkoopt hij één van die auto's voor € 30.000.

• Op deze inkopen en verkopen is de margeregeling (globalisatiemethode) van toepassing

 

Voor de omzetbelasting is de winstmarge € 30.000 - € 40.000 = - € 10.000 (verlies inclusief BTW)

Van een negatieve marge wordt geen BTW-aangifte gedaan.

Een negatieve jaarmarge kan naar het volgend jaar worden "meegenomen" door een beschikking aan te vragen.

Voor de margeregeling bestaat er geen voorraad: alle inkopen worden als kosten beschouwd.

 

Voor de winstberekening geldt een resultaat van € 30.000 - € 20.000 = € 10.000 (winst inclusief BTW)

Daarnaast is er nog een voorraad van € 20.000.

(onder de margeregeling mag van de voorraadwaarde geen BTW worden afgetrokken)

 

E.e.a. wordt ook toegelicht in dit besluit punt 5.

 


Zelf heb ik ook een aantal klanten voor wie de margeregeling (globalisatiemethode) geldt.

Ook ik maak daarbij, naast mijn boekhoudprogramma, gebruik van Excel-berekeningen.

Bij een verzoek om de bovengenoemde beschikking, stuur ik deze ook mee.

In een aantal gevallen maak ik ook memoriaalboekingen.

 

Zelfs al richt je een boekhoudprogramma zo goed mogelijk in voor de margeregeling, dan nog zijn er (naast de bovengenoemde verschillen m.b.t voorraadwaarde en winstberekening), handmatige correcties nodig bij:

• Negatieve marge in een aangifteperiode:

- Geen BTW-teruggaaf: een boekhoudprogramma zou deze standaard ten onrechte suggereren

- Mogelijke verrekening met eerdere aangiftes binnen hetzelfde jaar

• Leveringen met BTW (Mag dat? Ja, dat mag):

- Verplaatsen inkopen van marge-inkopen naar reguliere inkopen

- Mogelijke correctie van eerdere BTW-aangiftes

• Leveringen naar buiten de EU:

- Verplaatsen inkopen van marge-inkopen naar reguliere inkopen

- Mogelijke correctie van eerdere BTW-aangiftes

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

OK nu snap ik het (denk ik).

 

Ja, je snapt het!

 

(Dit is natuurlijk een gesimplificeerd voorbeeld waarbij 'marge-inkopen' 1000,- euro zijn en 'marge-verkopen' 1500,- euro zijn en ook nog met een BTW percentage van 6%.

Maar 'het mechanisme' van de margeregeling is inderdaad zo.)

 

 

En ik ben (uiteraard) helemaal met Lex eens dat je dit niet zomaar in een soort standaard kan proppen.

Vandaar dat je ook geen programma zal kunnen vinden dat dit allemaal 'feilloos' kan verwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.