• 0

verloning part-time personeelslid per uur of per stuks?

Beste,

 

ik wil iemand vergoeden voor het uitvoeren van werkzaamheden op zaterdag.

Deze werkzaamheden bestaan uit het beantwoorden van bepaalde telefoongesprekken die per gesprek maximaal 3 minuten zullen duren.

In principe zijn dit voorlopig maximaal 15-20 gesprekken per dag en zal plaatsvinden tussen 09.00 en 17.00

De medewerkster moet dus thuisblijven om de telefoon te beantwoorden, maar kan daarnaast doen wat ze wil. Tv kijken, studeren, was opvouwen etc etc.

 

Ben ik nu verplicht om haar dan een volledig uurloon te betalen de hele dag, of zijn hier andere constructies voor te bedenken?

Wie heeft hier enig idee over?

 

Groet

Ronny

 

[verandering: titel]

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zijn dit voorlopig maximaal 15-20 gesprekken per dag en zal plaatsvinden tussen 09.00 en 17.00. De medewerkster moet dus thuisblijven om de telefoon te beantwoorden, maar kan daarnaast doen wat ze wil. Tv kijken, studeren, was opvouwen etc etc. Ben ik nu verplicht om haar dan een volledig uurloon te betalen de hele dag, of zijn hier andere constructies voor te bedenken?

De vorige antwoorden lijken in te gaan of er sprake is van loondienst of niet, en - zo ja - van het minimumloon. Dat is volgens mij niet de kern van wat vragensteller wil weten. Ik interpreteer deze vraag eerder als "Is er sprake van consignatie?". En volgens mij is dat zo.

 

Zoals al door Ron en Joost werd aangegeven, is hier (ook volgens mij) sprake van een dienstverband waarvoor je minimaal het minimum(uur)loon moet vergoeden, maar tegelijkertijd lijkt het erop dat je niet per se álle (wacht)uren tussen 9 en 17 hoeft te vergoeden, als er daadwerkelijk sprake blijkt te zijn van consignatie.

 

Er zijn echter wel aardig wat voorwaarden verbonden aan consignatie. Let trouwens ook goed op het soort contract dat je geeft. Bij sommige (oproep)contracten hoeven medewerkers namelijk géén gehoor te geven aan je oproep. Als je dat niet wilt, dan moet je bij bepaalde (parttime) contracten meestal minimaal 3 uur per oproep betalen, ongeacht of die uren ook daadwerkelijk gewerkt worden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor je antwoorden. Idd die regels waren me min of meer bekend. Had al gesproken met de rijksoverheid maar de consignatiedienst sluit niet helemaal aan bij mijn wens. Er staat dat ik voor elke oproep een half uur dien te vergoeden. Bij 20 gesprekken, die waarschijnlijk nog geen uur duren bij elkaar dien ik dan 10 uur te vergoeden. Aangezien ze ouder is dan 23 is dat dus een stevig loon en verliesgevend.

 

Ik zat ook nog te kijken naar uitbetaling tegen stuksloon of dat een optie is? ( Gedeeltelijk) betaling per gesprek bijvoorbeeld.

Echter daar moet klaarblijkelijk ook tegen minimumloon worden uitbetaald.

Werkt dat zo ook bijvoorbeeld bij tuinders? Per kist asperges krijgt de aspergesteker een x bedrag en als ze niks inleveren krijgen ze dan een minimumloon? (in mijn tijd kreeg men dan niks....)

Documenten wat ik daar over kan vinden stammen uit 2013 maar dat is me ook niet duidelijk.

 

@ Joost, hoe werkt dat dan in de praktijk in jouw voorbeeld?

 

De dame in kwestie die ik overigens nog moet aannemen, is rustig bereid om voor een stuk minder salaris te ondersteunen. Is een goed overeengekomen afspraak niet geldig?

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik zat ook nog te kijken naar uitbetaling tegen stuksloon of dat een optie is? ( Gedeeltelijk) betaling per gesprek bijvoorbeeld.

Echter daar moet klaarblijkelijk ook tegen minimumloon worden uitbetaald.

Werkt dat zo ook bijvoorbeeld bij tuinders? Per kist asperges krijgt de aspergesteker een x bedrag en als ze niks inleveren krijgen ze dan een minimumloon? (in mijn tijd kreeg men dan niks....)

Volgens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) is stukloon toegestaan: "Voor zover het loon niet naar tijdruimte is vastgesteld maar afhankelijk is van de uitkomsten van de verrichte arbeid, wordt voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde als arbeidsduur aangemerkt: de tijd, die redelijkerwijs met de uitvoering van de verrichte arbeid is gemoeid." (art. 12 lid 4 Wml)

 

Bij stukloon geldt ook dat dit niet mag leiden tot een situatie waarin de medewerker minder krijgt dan waar hij recht op heeft, zoals het minimumloon, uitgegaan van de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering van de

verrichte arbeid is gemoeid. De praktijk is dat dit wel vaak zo is en dat het zich lastig laat controleren, waardoor er geluiden zijn om het fenomeen stukloon helemaal af te schaffen. In jouw situatie is de bestede tijd juist glashelder.

 

De dame in kwestie die ik overigens nog moet aannemen, is rustig bereid om voor een stuk minder salaris te ondersteunen. Is een goed overeengekomen afspraak niet geldig?

Er is weliswaar contractvrijheid, maar de overeenkomst mag niet in strijd komen met regels van het dwingend recht, de openbare orde en de goede zeden (art. 3:40 BW). Dus minder dan het minimumloon betalen is dan geen optie.

 

@ Joost, hoe werkt dat dan in de praktijk in jouw voorbeeld?

Waar Joost naar ik aanneem op doelt is de criteria van de Belastingdienst om een overeenkomst wel of niet te zien als dienstbetrekking. De betreffende medewerkster wordt dan gezien als ondernemer. Citaat:

 

De volgende voorbeeldbepalingen dragen bij aan het oordeel 'geen dienstbetrekking':

[*]De opdrachtnemer kan zich laten vervangen, zonder dat de opdrachtgever daar iets over te zeggen heeft.

[*]De opdrachtnemer kan zich vrij laten vervangen, maar blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk en voor het naleven van de afspraken.

[*]De opdrachtnemer meldt de opdrachtgever wie de werkzaamheden uitvoert, ook als dit tijdens de looptijd van de overeenkomst verandert. De opdrachtgever heeft niet het recht vervangers te weigeren, anders dan op grond van objectieve kwalificaties, zoals relevante diploma's en certificaten. Deze objectieve kwalificaties zijn door de opdrachtgever en opdrachtnemer bepaald voordat de opdracht aangenomen wordt en zijn toegevoegd aan de overeenkomst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er staat dat ik voor elke oproep een half uur dien te vergoeden. Bij 20 gesprekken, die waarschijnlijk nog geen uur duren bij elkaar dien ik dan 10 uur te vergoeden.

Zo werkt dat natuurlijk niet helemaal. Als ze 20 'oproepen' heeft binnen een tijdsbestek van 8 uur (9 tot 17h), dan betaal je uiteraard 8 en geen 10 uur. Nog steeds niet erg winstgevend. Had je overigens al eens gekeken naar het uitbesteden (een voorbeeldje) van het opnemen van de telefoon?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.