• 0

Beroepsaansprakelijkheid handelsagent

Beste mensen,

 

Ik sta op het punt om een handelsagentuur te beginnen. Het product dat ik zal gaan verkopen is een constructieve verlijming.

 

Bij de verkoop van deze producten komt uiteraard een stuk advies kijken. Nu kan ik er niet achter komen of ik eventueel aansprakelijk gesteld kan worden als agent mocht het product niet goed uitpakken voor de afnemer.

 

In principe ben ik geen partij bij de verkoop, maar als adviseur ben ik natuurlijk wel betrokken bij de totstandkoming van de verkoop.

 

De vraag is dus, moet ik zelf een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten om ingedekt te zijn tegen eventuele aansprakelijkheden of komen deze aansprakelijkheden automatisch voor rekening van de principaal (welke uiteraard alle verzekeringen reeds heeft).

 

Alvast bedankt voor de moeite!!

 

[verandering: titel]

 

Techneut, fiscalist, handelsagent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de verkoop van deze producten komt uiteraard een stuk advies kijken. Nu kan ik er niet achter komen of ik eventueel aansprakelijk gesteld kan worden als agent mocht het product niet goed uitpakken voor de afnemer.

Uiteraard kun je aansprakelijk worden gesteld: zowel door de afnemer als door (de verzekeraars van) de principaal

 

In principe ben ik geen partij bij de verkoop, maar als adviseur ben ik natuurlijk wel betrokken bij de totstandkoming van de verkoop.

Je bent wél een partij bij de verkoop; je staat alleen niet met name genoemd in het koopcontract

 

of komen deze aansprakelijkheden automatisch voor rekening van de principaal (welke uiteraard alle verzekeringen reeds heeft).

 

Het lijkt me dat je in de verkeerde richting kijkt. Bij wie denk je dat de verzekeraars van de principaal verhaal gaan halen nadat ze aansprakelijkheid richting klant hebben moeten erkennen en jij medeverantwoordelijkheid draagt (of zou kunnen dragen) voor het veroorzaken van die schade?

 

De vraag is dus, moet ik zelf een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten om ingedekt te zijn tegen eventuele aansprakelijkheden

Dat is een optie. Een ander mogelijkheid is dat je als agent met name genoemde meeverzekerde wordt op de verzekeringen van de principaal. Dat lost 2 problemen tegelijk op: je hebt dekking tegen aanspraken van derden, en je hoeft niet meer bang te zijn voor regres vanuit verzekeraar van principaal. Nu nog de vraag over principaal en diens verzekeraar er ook mee kunnen instemmen, maar het is de moeite van het proberen/overleggen zeker waard!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie Norbert!

 

Ik had al wel een vermoeden dat ik aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Maar ik ga zeker op de onderhandelingstafel gooien of ze mijn agentuurschap kunnen meeverzekeren onder de huidige verzekeringen.

 

Nu kwam ik zojuist tegen op de KVK site dat een handelsagent altijd een percentage van de omzet krijgt en een distributeur zelf zijn marge bepaalt. Nu is het bij mij anders geregeld. Ik bepaal zelf mijn marge maar koop niets zelf in. Ik heb een prijslijst gekregen van de principaal waar hun marge in zit, dus een soort 'inkoopprijslijst'. Alle marge die ik hierboven weet te maken bij het verkopen is voor mij.

 

Zorgt dit er voor dat mijn wettelijke rechten als agent komen te vervallen?

 

 

Techneut, fiscalist, handelsagent

Link naar reactie
  • 0

Een ander mogelijkheid is dat je als agent met name genoemde meeverzekerde wordt op de verzekeringen van de principaal. Dat lost 2 problemen tegelijk op: je hebt dekking tegen aanspraken van derden...

...tenzij de principaal zijn premies niet heeft betaald...

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Zorgt dit er voor dat mijn wettelijke rechten als agent komen te vervallen?

Ik ben geen jurist. Ik kan niet beoordelen in hoeverre dit - bijvoorbeeld - de wettelijke beperkingen van jouw aansprakelijkheid van art 7:429 zou kunnen aantasten.

 

...tenzij de principaal zijn premies niet heeft betaald...

Goede! In ieder geval bedingen dat je als medeverzekerde door verzekeraar op de hoogte wordt gesteld van (een voornemen tot) opschorting of verval van dekking. Heb je nog steeds geen dekking, maar ben je er in ieder geval tijdig van op de hoogte

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als je jezelf agent verlijmingen noemt, dan begeef je je al snel op het vlak van toepassingsadvies of montageprocesbegeleiding met bijbehorende risico's en aansprakelijkheden.

 

Gaat mondeling advies vergezeld van schriftelijke productdocumentatie (toepassingsbladen o.i.d.) van de principaal of het merk?

 

Naar mijn bescheiden mening ben je agent lijm (product) of adviseur verbindingen (toepassing). Beide kan ook, maar dan ben je geen handelsagent meer van standaardproducten die alleen orders doorschuift naar een principaal.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goede! In ieder geval bedingen dat je als medeverzekerde door verzekeraar op de hoogte wordt gesteld van (een voornemen tot) opschorting of verval van dekking. Heb je nog steeds geen dekking, maar ben je er in ieder geval tijdig van op de hoogte

 

Dit is inderdaad een goed punt, hier moet ik eens goed over nadenken. Ook thanks aan RT!

 

Als je jezelf agent verlijmingen noemt, dan begeef je je al snel op het vlak van toepassingsadvies of montageprocesbegeleiding met bijbehorende risico's en aansprakelijkheden.

 

Naar mijn bescheiden mening ben je agent lijm (product) of adviseur verbindingen (toepassing). Beide kan ook, maar dan ben je geen handelsagent meer van standaardproducten die alleen orders doorschuift naar een principaal.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik verkoop een verbinding, in de vorm van lijm. Hierbij zal ik uiteraard de (toekomstige) klant moeten adviseren over het productaanbod. Mochten er berekeningen aan te pas komen worden er adviezen uitgegeven door de principaal, deze verzorgt ook treksterktetesten mochten de te verlijmen materialen onbekend zijn of niet standaard.

 

Montageprocesbeleiding zal ik voor mijn persoonlijke relaties zelf verzorgen, mocht dat nodig zijn.

 

edit: Ja, de mondelinge informatie zal altijd vergezeld zijn met brochures en technische informatie verstrekt door de principaal!

 

Techneut, fiscalist, handelsagent

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Er zijn al veel reacties gegeven op jouw vraag. Graag voeg ik nog een tip toe: neem eens contact op met het Verbond van Nederlandse Handelsagenten en Importeurs VNHI. Deze brancheorganisatie heeft veel kennis en ervaring in huis op dit gebied.

 

Ik wens je veel succes met je activiteiten!

 

Gerdine Annaars

Ondernemersadviseur

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
Goede! In ieder geval bedingen dat je als medeverzekerde door verzekeraar op de hoogte wordt gesteld van (een voornemen tot) opschorting of verval van dekking. Heb je nog steeds geen dekking, maar ben je er in ieder geval tijdig van op de hoogte.

 

Wat heb je eraan dat je weet dat de verzekering is opgezegd? Kun je zelf achteraf een verzekering afsluiten op werk dat je al hebt geleverd?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Wat heb je eraan dat je weet dat de verzekering is opgezegd?

 

of "wordt" opgezegd of opgeschort in de toekomst:

[*]dan kun je overleggen met de principaal over het waarom: zijn zij bezig met een alternatief of is er iets ernstigers aan de hand dat ook jouw werk en samenwerking als agent direct raakt?

[*]of je kunt verzekeraar verzoeken de dekking zelfstandig voor te zetten

[*]of je kunt verzekeraar in ieder geval verzoeken voor een x termijn uitloopdekking te verlenen

[*]of je kunt een andere verzekeraar benaderen voor aansluitende dekking (met dan meestal ook inloop)

 

Kun je zelf achteraf een verzekering afsluiten op werk dat je al hebt geleverd?

Zeker. Dat is niet ongebruikelijk én meestal verstandig. Bij de huidige verzekeraar heet dat een uitloopdekking, bij een andere verzekeraar een inloopdekking. Als de nieuwe verzekering aansluit op een oudere is inloop meestal gratis; anders betaal je een eenmalige toeslag voor het inlooprisico (variërend van 25% van de jaarpremie voor 1 jaar inloop tot 100% van de jaarpremie voor 5 jaar inloop)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.