Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende vraagstuk: ik ben bezig met het opstarten van een nieuw bedrijf dat zonnepanelen gaat verhuren.
Nu kunnen particulieren die zonnepanelen kopen, de BTW terugvragen als ondernemer, maar voor huurders heeft dat geen zin.
Ik heb nu het volgende bedacht: wanneer een huurder besluit de gehuurde zonnepanelen over te nemen (na 1 maand of 10 jaar) dan betaal ik alle betaalde huur weer terug.
Ik stuur een debetfactuur met het overname bedrag
Ik stuur een creditfactuur met het betaalde huur en maak daarmee een verzamelfactuur zodat er een restsom overblijft.
Mijn idee is dat daarmee de volledige BTW kan worden afgetrokken omdat deze op de debetfactuur staat.
In feite schuif je de terugvordering van de BTW naar achter, waarmee de belastingdienst geen problemen zal hebben denk ik (naar voor halen is natuurlijk niet toegestaan).
Hiermee krijgen kopers en huurders dezelfde behandeling. :)
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Verder ben ik ook benieuwd of dit ook mogelijk is voor zakelijke gebruikers.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
harmvanwijk
harmvanwijk
Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende vraagstuk: ik ben bezig met het opstarten van een nieuw bedrijf dat zonnepanelen gaat verhuren.
Nu kunnen particulieren die zonnepanelen kopen, de BTW terugvragen als ondernemer, maar voor huurders heeft dat geen zin.
Ik heb nu het volgende bedacht: wanneer een huurder besluit de gehuurde zonnepanelen over te nemen (na 1 maand of 10 jaar) dan betaal ik alle betaalde huur weer terug.
Ik stuur een debetfactuur met het overname bedrag
Ik stuur een creditfactuur met het betaalde huur en maak daarmee een verzamelfactuur zodat er een restsom overblijft.
Mijn idee is dat daarmee de volledige BTW kan worden afgetrokken omdat deze op de debetfactuur staat.
In feite schuif je de terugvordering van de BTW naar achter, waarmee de belastingdienst geen problemen zal hebben denk ik (naar voor halen is natuurlijk niet toegestaan).
Hiermee krijgen kopers en huurders dezelfde behandeling. :)
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Verder ben ik ook benieuwd of dit ook mogelijk is voor zakelijke gebruikers.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53139-verhuren-van-zonnepanelen-en-btw/Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag