Ik lees dat het Duitse automerk Audi over enkele jaren de helft(!) van zijn omzet uit IT-diensten wil halen. En: Mercedes-Benz speelt met zijn dochtermerk Smart2Go perfect in op de ‘nieuwe-economie’ waarin gedeeld gebruik van een (huur)auto hoger wordt gewaardeerd dan het bezit van een eigen of zakenauto. Wat kan een simpele pastaboer uit Duiven hier van leren?
Allereerst moet u even weten dat wij verse pasta's verkopen op week- en maandmarkten in Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Utrecht. En per half mei ook in onze eerste winkel in Oosterbeek. Gek veel ambachtelijker kun je het niet krijgen, maar toch zie ik een duidelijke link met de automobielindustrie, die ik ook aardig ken vanuit mijn andere baan als vakbladjournalist.
Goed gejat
De eerste link tussen deze twee werelden is makkelijk, want dat is het simpele jatwerk: Wij noemen onze verse pasta-snack niet langer ‘Pasta to go’ , maar ‘Pasta2Go’. De manier waarop Mercedes het schrijft, smoelt gewoon een stuk beter. De schrijfwijze met de cijfers is overigens gecultiveerd door ene Prince, voorheen bekend als briljant artiest. Maar goed, als je bij ons een portie vers afgekookte pasta met een saus naar keuze bestelt, dan zeg je voortaan: “Graag een Pasta2Go van ravioli met pesto-saus!” Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, niet?
Kantelen
Het tweede leermomentje uit het Audi en Mercedes verhaal gaat over kantelen. Van de ontwaakte auto-industrie leren we nu dat ‘individuele mobiliteit’ belangrijker is dan ‘autorijden’. Vervoer krijgt prioriteit boven het vervoermiddel. Audi wil niet langer verdienen aan autorijden, maar aan ‘vervoer’. En Mercedes wil switchen van auto’s verkopen naar vervoer faciliteren. Weet u trouwens dat Mercedes op het punt staat een miljarden-order te schrijven voor de levering van duizenden luxe hybride en vol-elektrische taxi’s aan… Uber? Over kantelen gesproken.
Middel
Helaas zien veel te veel marktondernemers om mij heen dit kantelmomentje niet aankomen. Zij denken het nog te kunnen redden met drie halen, twee betalen en nóg meer volume, nóg meer marktmeters en nóg meer aanbiedingen. Ik zeg altijd maar: “de jonge klanten bestellen jouw product sneller op hun mobiel, dan dat jij het kunt inpakken.” Zo red je het niet.
Net als in de auto-wereld is een eenvoudige middenstander in de 'food keten' niet langer het doel, maar het middel. Het verschil tussen ‘moeten we nog eten’ of ‘gaan we gezellig aan tafel’. Tussen ‘hoe lang sta je in de keuken’ en ‘hoeveel tijd wil je met je vrienden, gezin, familie aan tafel doorbrengen’. Noem het ‘beleving’, zolang je maar snapt dat jij als leverancier slechts de voorpret bent van een gezellige gezinsavond of dat jij met jouw product een eenzame avond (35% is straks alleenstaand) wat warmte kunt geven. Wat geldt voor de petrolheads in Ingolstadt of Stuttgart, geldt ook voor een marktbedrijfje in Arnhem, Nijmegen of een winkeltje in Oosterbeek.
Innovatieve miskleunen
Start-ups hebben van huis uit een prettige innovatieve jeuk onder hun nagels meegekregen. Dat kan o.a. omdat ze nog klein en wendbaar zijn. Dat maakt het extra knap dat industrie-molochen als VAG en Daimler hun revolutionaire agenda’s voor 2020 durven te schrijven. Het zijn gigantische conglomeraten die wereldwijd vele wedstrijden op vele vreemde velden spelen en moeten winnen. Dat lukt niet altijd, want ik heb in München een BMW-topman een glaasje water uit de uitlaat van een draaiende motor zien drinken, want BMW ging helemaal over op stikstof… Niet dus. Ik heb Audi toch duidelijk horen kiezen tégen elektrische-hybrides en vóór hun zuinige TDI-diesels… Was dat voor of tijdens de sjoemel-software? Noem het innovatieve miskleunen, maar dat nog altijd liever dan een non-innovatieve miskleun als V&D.
Scherpe zaag
En waar sta ik nu? Moet ik over een paar jaar ook constateren dat ik er naast zat? Of moet ik -net als Mercedes en Audi- gewoon doorgaan, doorontwikkelen, fouten durven maken en eens in de zoveel jaar het lef hebben en ook mijn toekomst-agenda publiceren? Ik ga voor een uitspraak van de Amerikaanse ondernemers-goeroe Stephen Covey. Hij sluit een reeks van zeven praktische adviezen voor productieve ondernemers af met de wat mystieke kreet: “Houd de zaag scherp”. Kauw er maar eens op: een zaag is een bouwgereedschap, maar kan ook destructief werk doen. Als je lekker wilt zagen, dan moet ‘ie wel vlijmscherp zijn. En jij ook, want anders zaag je scheef of in je vingers.
Ik omhels nog maar even mijn eigen innovatietjes, die eigenlijk gewone dagelijkse doelen zIjn: de keuze voor de markt als direct verkoopkanaal, het absolute geloof in productkwaliteit en onze klantbenadering. Ik hoop dat we een goede keuze maken met onze eerste winkel in Oosterbeek.
We omarmen -net als de maakindustrie- de permanente verandering, voorlopig nog even zonder ronkende toekomstagenda, maar altijd met die scherpe zaag onder handbereik!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Raviolini / Hans Smit
Raviolini / Hans Smit
Ik lees dat het Duitse automerk Audi over enkele jaren de helft(!) van zijn omzet uit IT-diensten wil halen. En: Mercedes-Benz speelt met zijn dochtermerk Smart2Go perfect in op de ‘nieuwe-economie’ waarin gedeeld gebruik van een (huur)auto hoger wordt gewaardeerd dan het bezit van een eigen of zakenauto. Wat kan een simpele pastaboer uit Duiven hier van leren?
Allereerst moet u even weten dat wij verse pasta's verkopen op week- en maandmarkten in Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Utrecht. En per half mei ook in onze eerste winkel in Oosterbeek. Gek veel ambachtelijker kun je het niet krijgen, maar toch zie ik een duidelijke link met de automobielindustrie, die ik ook aardig ken vanuit mijn andere baan als vakbladjournalist.
Goed gejat
De eerste link tussen deze twee werelden is makkelijk, want dat is het simpele jatwerk: Wij noemen onze verse pasta-snack niet langer ‘Pasta to go’ , maar ‘Pasta2Go’. De manier waarop Mercedes het schrijft, smoelt gewoon een stuk beter. De schrijfwijze met de cijfers is overigens gecultiveerd door ene Prince, voorheen bekend als briljant artiest. Maar goed, als je bij ons een portie vers afgekookte pasta met een saus naar keuze bestelt, dan zeg je voortaan: “Graag een Pasta2Go van ravioli met pesto-saus!” Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, niet?
Kantelen
Het tweede leermomentje uit het Audi en Mercedes verhaal gaat over kantelen. Van de ontwaakte auto-industrie leren we nu dat ‘individuele mobiliteit’ belangrijker is dan ‘autorijden’. Vervoer krijgt prioriteit boven het vervoermiddel. Audi wil niet langer verdienen aan autorijden, maar aan ‘vervoer’. En Mercedes wil switchen van auto’s verkopen naar vervoer faciliteren. Weet u trouwens dat Mercedes op het punt staat een miljarden-order te schrijven voor de levering van duizenden luxe hybride en vol-elektrische taxi’s aan… Uber? Over kantelen gesproken.
Middel
Helaas zien veel te veel marktondernemers om mij heen dit kantelmomentje niet aankomen. Zij denken het nog te kunnen redden met drie halen, twee betalen en nóg meer volume, nóg meer marktmeters en nóg meer aanbiedingen. Ik zeg altijd maar: “de jonge klanten bestellen jouw product sneller op hun mobiel, dan dat jij het kunt inpakken.” Zo red je het niet.
Net als in de auto-wereld is een eenvoudige middenstander in de 'food keten' niet langer het doel, maar het middel. Het verschil tussen ‘moeten we nog eten’ of ‘gaan we gezellig aan tafel’. Tussen ‘hoe lang sta je in de keuken’ en ‘hoeveel tijd wil je met je vrienden, gezin, familie aan tafel doorbrengen’. Noem het ‘beleving’, zolang je maar snapt dat jij als leverancier slechts de voorpret bent van een gezellige gezinsavond of dat jij met jouw product een eenzame avond (35% is straks alleenstaand) wat warmte kunt geven. Wat geldt voor de petrolheads in Ingolstadt of Stuttgart, geldt ook voor een marktbedrijfje in Arnhem, Nijmegen of een winkeltje in Oosterbeek.
Innovatieve miskleunen
Start-ups hebben van huis uit een prettige innovatieve jeuk onder hun nagels meegekregen. Dat kan o.a. omdat ze nog klein en wendbaar zijn. Dat maakt het extra knap dat industrie-molochen als VAG en Daimler hun revolutionaire agenda’s voor 2020 durven te schrijven. Het zijn gigantische conglomeraten die wereldwijd vele wedstrijden op vele vreemde velden spelen en moeten winnen. Dat lukt niet altijd, want ik heb in München een BMW-topman een glaasje water uit de uitlaat van een draaiende motor zien drinken, want BMW ging helemaal over op stikstof… Niet dus. Ik heb Audi toch duidelijk horen kiezen tégen elektrische-hybrides en vóór hun zuinige TDI-diesels… Was dat voor of tijdens de sjoemel-software? Noem het innovatieve miskleunen, maar dat nog altijd liever dan een non-innovatieve miskleun als V&D.
Scherpe zaag
En waar sta ik nu? Moet ik over een paar jaar ook constateren dat ik er naast zat? Of moet ik -net als Mercedes en Audi- gewoon doorgaan, doorontwikkelen, fouten durven maken en eens in de zoveel jaar het lef hebben en ook mijn toekomst-agenda publiceren? Ik ga voor een uitspraak van de Amerikaanse ondernemers-goeroe Stephen Covey. Hij sluit een reeks van zeven praktische adviezen voor productieve ondernemers af met de wat mystieke kreet: “Houd de zaag scherp”. Kauw er maar eens op: een zaag is een bouwgereedschap, maar kan ook destructief werk doen. Als je lekker wilt zagen, dan moet ‘ie wel vlijmscherp zijn. En jij ook, want anders zaag je scheef of in je vingers.
Ik omhels nog maar even mijn eigen innovatietjes, die eigenlijk gewone dagelijkse doelen zIjn: de keuze voor de markt als direct verkoopkanaal, het absolute geloof in productkwaliteit en onze klantbenadering. Ik hoop dat we een goede keuze maken met onze eerste winkel in Oosterbeek.
We omarmen -net als de maakindustrie- de permanente verandering, voorlopig nog even zonder ronkende toekomstagenda, maar altijd met die scherpe zaag onder handbereik!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53169-column-pasta-en-de-scherpe-zaag/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag