Jump to content
TSRA
Verberg

Auto bedrijfsvermogen voor IB, privevermogen voor BTW

vraag

Ik (eenmanszaak) ben van plan een youngtimer (15+ jaar oud, dus 35% bijtelling voor IB over economische waarde) te gaan rijden. Omdat ik voor de BTW vrijwel geen zakelijke kilometers rijd (aangezien woon-werkverkeer voor BTW prive is) wil ik de auto voor de BTW de auto als privevermogen beschouwen. Dit voorkomt dat ik 1,5% BTW (geen BTW betaald bij aanschaf auto) moet afdragen over de catalogus waarde, en ik wil voorkomen dat ik een kilometerregistratie bij moet houden om daarmee tot de conclusie te komen dat ik voor de BTW 100% prive rijdt. Uiteraard kan ik bij de auto als privevermogen voor de BTW ook de BTW van onderhoud en brandstof niet terug krijgen.

 

De belastingdienst zegt: "Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt." (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto)

 

Echter bij de voorwaarden bij de keuze voor prive/bedrijfsvermogen voor de BTW: "U kunt ervoor kiezen goederen voor de btw tot uw bedrijfsvermogen te rekenen, terwijl u het voor de inkomstenbelasting tot uw privévermogen rekent." (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/investeringsgoederen/investeringsgoederen)

 

De omgekeerde variant, dus voor IB als bedrijfsvermogen, voor BTW privevermogen wordt hier niet genoemd. Verwarrend.

 

Kortom, is het mogelijk de auto voor de IB als bedrijfsvermogen in de administratie op te nemen en voor de BTW als privevermogen?

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dat is kort maar krachtig :) Bedankt Joost!

 

Alle facturen voor het onderhoud (waar dus BTW op genoemd staat) gaan de administratie in waarbij ik de BTW dan direct als priveopname boek, lijkt me?

 

En sowieso bonnetjes bewaren van tankbeurten, ook al betaal ik met de zakelijke pinpas?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alle facturen voor het onderhoud (waar dus BTW op genoemd staat) gaan de administratie in waarbij ik de BTW dan direct als priveopname boek, lijkt me?

Klopt en ja

Met de kans dat ik nu iets clueless ga vragen, maar: Als privéopname?

 

Als ik een investering heb die ik voor de IB zakelijk wil hebben, maar voor de OB niet, dan activeer ik zoiets voor het bedrag inclusief btw (terwijl ik de btw dus niet terugvraag via de aangifte omzetbelasting). De bijbehorende kosten boek ik dan ook zonder btw. De btw zelf vraag ik dan dus niet terug, maar boek ik voor de inkomstenbelasting wél als kosten. Ik dacht dat je dat dan de btw als kosten kon boeken, of heb ik dat nou altijd verkeerd gedaan?

 

Oftewel: iets van 1.210 euro inclusief btw activeer je dan voor 1.210 euro, terwijl je de 210 euro btw niet terugvraagt, in plaats van dat je 1.000 euro activeert voor de IB en de 210 euro terugvraagt via de OB. En hetzelfde dan dus ook voor de bijbehorende kosten.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Correct me if i'm wrong, maar als de auto voor de BTW als prive gezien wordt, dan wordt de BTW die je betaalt automatisch ook prive. En dus zijn het geen zakelijk kosten en dus ook niet aftrekbaar (wat je doet als je het bedrag incl. BTW als kosten opvoert).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kleine correctie, je betaalt de kosten inclusief btw uit privé.

De te vorderen btw boek je vervolgens tegen als privé storting en niet opname.

 

Groet

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kleine correctie, je betaalt de kosten inclusief btw uit privé.

De te vorderen btw boek je vervolgens tegen als privé storting en niet opname.

Hmm...echt waar? Als ik het verhaal lees van TS, dan begrijp ik dat hij bijna uitsluitend woonwerkverkeer maakt met de auto. Voor de inkomstenbelasting is dat dus 100% zakelijk. Voor de omzetbelasting niet. Hij vraagt dan dus niet de btw terug (dus auto en autokosten privé voor omzetbelasting), maar alle kosten met betrekking tot de auto (inclusief btw) zijn dan toch voor de inkomstenbelasting gewoon kosten en loopt dan toch niet via privé?

 

Het leek me daarom dat de btw wel als kosten zijn af te trekken. Overigens, als TS wél de btw terugvraagt (dus 'zakelijk' voor de omzetbelasting), zal hij het privégebruik voor de btw voor zo'n 100% moeten corrigeren. En die correctie is weer aftrekbaar als bedrijfskost voor de inkomstenbelasting. Dat komt dus feitelijk ook neer op het kunnen aftrekken van de btw als IB-kosten.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Hihi wat een gedoe,

 

Heb ik dit goed;

 

Auto zakelijk ? IB BTW

 

Kosten Ja Nee

BTW zakelijk Ja Nee

Correctie privé Ja Nee

BTW Privé correctie Nee Nee

Voorbelasting zakelijk Ja Nee

 

Als allebei (IB en BTW) zakelijk dan is de BTW betaald op privé correctie voor IB aftrekbaar omdat die over het privégebruik wordt berekend en je hoeft niet meer bij te tellen dan privé gebruik dus betaald BTW over privégebruik is dan zakelijke kosten.

 

Voor inkomstenbelasting boek je nu je autokosten gewoon inclusief BTW.

 


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij staan jullie alsnog lijnrecht tegenover elkaar

Als ik een investering heb die ik voor de IB zakelijk wil hebben, maar voor de OB niet, dan activeer ik zoiets voor het bedrag inclusief btw (terwijl ik de btw dus niet terugvraag via de aangifte omzetbelasting). De bijbehorende kosten boek ik dan ook zonder btw. De btw zelf vraag ik dan dus niet terug, maar boek ik voor de inkomstenbelasting wél als kosten. Ik dacht dat je dat dan de btw als kosten kon boeken, of heb ik dat nou altijd verkeerd gedaan?

 

Oftewel: iets van 1.210 euro inclusief btw activeer je dan voor 1.210 euro, terwijl je de 210 euro btw niet terugvraagt, in plaats van dat je 1.000 euro activeert voor de IB en de 210 euro terugvraagt via de OB. En hetzelfde dan dus ook voor de bijbehorende kosten.

tegenover:

Correct me if i'm wrong, maar als de auto voor de BTW als prive gezien wordt, dan wordt de BTW die je betaalt automatisch ook prive. En dus zijn het geen zakelijk kosten en dus ook niet aftrekbaar (wat je doet als je het bedrag incl. BTW als kosten opvoert).

Lijkt mij toch dat je bij een bon van €1210 de €1000 ex btw opvoert als kosten.

Het restant € 210 is een priveopname, en boek je ook zo, als je de bon eerst zakelijk hebt betaald

Van het restant € 210 kun je een percentage als betaalde btw opvoeren. (percentage = zakelijk-belaste kms / totaal kms).

Aangezien je deze prive hebt voorgeschoten, mag je die nu nog aan jezelf overmaken

 

 

even kijken of ik het goed doe hoor, want met alle plussen en minnen raak ik het overzicht kwijt:

 

- je hebt de auto zakelijk IB en prive voor de btw

- je tankt, nou ja zal wel een verzamelbon zijn, voor 1210

- je betaalt met de zakelijke pas

- je rijdt voor 20% zakelijk-belast, en 80% prive (of zak. onbelast - 6% doen we even niet aan hoor)

 

aanvankelijk:

autokosten 1000

te vorderen btw 210

aan bank........................1210

 

door de splitsing autokosten btw-ib is de te vorderen btw is nu prive geworden

autokosten 1000

priveopname 210

aan bank........................1210

 

....maar van die btw kun je weer 20%, dus €42, als zakelijk zien

 

autokosten 1000

priveopname 168

te vorderen btw 42

aan bank........................1210

 

...en wel zakelijk in de btw omdat het nog steeds om btw gaat (100% aftrekbaar) en niet als kosten (32-42-52% aftrekbaar)

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

@realist Je reactie was wat mij betreft aardig kneuswaardig, maar ik heb me nog net kunnen bedwingen. Het onderwerp is al ingewikkeld genoeg zonder dit soort onzinnige theoretische intermezzi. Omzetbelasting <> inkomstenbelasting!

 

Correct me if i'm wrong,

Ik zal een poging wagen.

 

...maar als de auto voor de BTW als prive gezien wordt, dan wordt de BTW die je betaalt automatisch ook prive. En dus zijn het geen zakelijk kosten en dus ook niet aftrekbaar (wat je doet als je het bedrag incl. BTW als kosten opvoert).

De omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn parallelle universums. Dat maakt dit ook zo lastig om uit te leggen. Als de auto en autokosten voor de inkomstenbelasting zakelijk zijn, maar voor de omzetbelasting niet, dan moet hetzelfde 'ding' (namelijk het btw-bedrag over die kosten) voor ieder van die belastingen anders worden benaderd.

 

Voor de omzetbelasting kun je de auto privé houden, evenals de autokosten. Dat betekent dat je die btw dus niet terug kunt vragen als voorheffing. Echter, je kunt tegelijkertijd ervoor kiezen om de auto en de autokosten voor de inkomstenbelasting wél zakelijk te etiketteren. En daarmee zijn alle kosten (dus inclusief btw) wél af te trekken van de winst. Je mag die btw - die je bij de omzetbelasting niet als voorheffing terugvraagt - voor de inkomstenbelasting gewoon als kosten inboeken. De inkomstenbelasting 'ziet' die btw als het ware niet, omdat die privé is (gemaakt geworden). Het volledige bedrag inclusief omzetbelasting wordt daarmee een kost voor de inkomstenbelasting.

 

Hetzelfde gebeurt overigens in jouw geval als je de auto en autokosten wél zakelijk zou etiketteren voor zowel omzet- als inkomstenbelasting en de boel achteraf voor 100% zou corrigeren voor de btw. Zoals je hieronder kunt zien, heb je in beide gevallen 1.210 euro aftrek aan kosten voor de inkomstenbelasting en in beide gevallen heb je ook (per saldo) 0 euro btw te vorderen danwel af te dragen. Even heel kort door de bocht:

 

Auto(kosten) zakelijk voor IB, maar privé voor OB
autokosten1.210
...aan bank1.210
Auto(kosten) zakelijk voor IB én OB - met 100% btw-correctie privégebruik
autokosten1.000
te vorderen btw210
btw-bijtelling privégebruik210
kosten btw-bijtelling privégebruik210
...aan bank1.210

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Is het niet zo dat je de auto voor minimaal 10% zakelijk moet gebruiken om de auto als zakelijk te bestempelen?

 

Ik lees dat TS van plan is de auto 100% prive te gebruiken.

 

Maar BD zegt volgens TS:

De belastingdienst zegt: "Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze:

Bij 100% prive gebruik je de auto NIET helemaal of gedeeltelijk dus deze vlieger gaat dan niet op. Ik heb het vermoeden dat de BD deze constructie van zakelijk IB en prive OB niet zal accepteren bij 100% prive gebruik.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Is het niet zo dat je de auto voor minimaal 10% zakelijk moet gebruiken om de auto als zakelijk te bestempelen?

 

Ik lees dat TS van plan is de auto 100% prive te gebruiken.

 

Ik gebruik de auto prive en voor woon-werkverkeer. Dit woon-werkverkeer is voor de IB zakelijk, maar voor de BTW prive.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Must. not.. press... [kneus].... >;(

 

Ik lees dat TS van plan is de auto 100% prive te gebruiken.

[..]

Bij 100% prive gebruik je de auto NIET helemaal of gedeeltelijk dus deze vlieger gaat dan niet op. Ik heb het vermoeden dat de BD deze constructie van zakelijk IB en prive OB niet zal accepteren bij 100% prive gebruik.

Hieruit blijkt dat je de antwoorden totaal niet leest. Ik probeer altijd vrij duidelijk te reageren op serieuze vragen, maar de manier waarop jij en eigenlijk ook realist zich hier en daar in discussies denken te moeten mengen, grenst wat mij betreft aan trolling. Waar komt toch die behoefte vandaan om steeds op basis van onkennis complete verwarring te scheppen voor forumbezoekers?

 

Allereerst, vragensteller is helemaal niet van plan de auto 100% privé te gebruiken. En dat zei hij ook niet. Hij gaf aan vrijwel uitsluitend woonwerkkilometers te gaan maken. Voor de inkomstenbelasting zijn dat zakelijke kilometers. Vrijwel uitsluitend zakelijke kilometers betekent dus wellicht zelfs verplicht zakelijk vermogen en anders keuzevermogen voor de inkomstenbelasting.

 

Voor de omzetbelasting gaf vragensteller aan dat hij "vrijwel geen zakelijke kilometers" rijdt, omdat die zelfde kilometers voor die specieke belasting privé zijn. "Vrijwel geen" is voor de omzetbelasting nog steeds "gedeeltelijk" en ook daar mag hij dus gewoon kiezen of hij de auto zakelijk of privé etiketteert. TS gaf aan dat hij wilde kiezen voor privévermogen voor de btw, hetgeen heel redelijk is. Maar zakelijk etiketteren mag ook gewoon, zolang hij maar achteraf corrigeert voor het privégebruik.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • -1
  • Rate this answer

Is het niet zo dat je de auto voor minimaal 10% zakelijk moet gebruiken om de auto als zakelijk te bestempelen?

 

Ik lees dat TS van plan is de auto 100% prive te gebruiken.

 

Ik gebruik de auto prive en voor woon-werkverkeer. Dit woon-werkverkeer is voor de IB zakelijk, maar voor de BTW prive.

Het klopt inderdaad dat de IB regels anders zijn dan de OB regels. Toen ik zelf begon heb ik eea nagezocht en vooral nagevraagd en ik heb toen begrepen dat voor de bepaling van het percentage gebruik gekeken wordt naar de regels volgens OB. Dat was voor mij destijds van belang goed te weten omdat ik aan de hoge kant zit van het zakelijk gebruik van mijn prive auto. Ofwel het percentage wat je gebruikt voor het bepalen van de verdeling van de BTW gebruik je dus ook voor het bepalen van het gebruik van de auto. Voor mij is de IB en OB weliswaar precies andersom maar voor ons beide gelden dezelfde regels omtrent bepaling gebruik. Wat dat betreft heeft de BD het dus eenvoudig, simpel en eenduidig gehouden.

 

Ik raad je dus aan eea nog eens goed na te vragen. Het kan zijn dat ik het destijds verkeerd begrepen heb maar dan nog blijft het percentage staan. Rijd je dan in verhouding nog steeds teveel echt prive dan zal BD alsnog bij je aankloppen.

 

Welke kilometers zie jij trouwens als woon-werk en niet als zakelijk?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Overigens kun je het ook deduceren uit het volgende:

 

Keuzemogelijkheden voor de btw

 

Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.

Het helemaal of gedeeltelijk gebruik maken van de auto voor de onderneming (ofwel de verhouding zakelijk vs prive) is een OB kwestie en niet gerelateerd aan de IB. Dat wordt nog eens in de laatste twee zinnen bekrachtigd.

 

Het resulteert uiteindelijk in het volgende:

1. Als een auto die voor de IB bestempeld is als zakelijk in onvoldoende mate volgens de OB regels als zakelijk gebruikt wordt dan kan de auto door de BD later alsnog bestempeld worden als prive voor de IB.

2. Als een auto die voor de IB bestempeld is als prive in onvoldoende mate volgens de OB regels als prive gebruikt wordt dan kan de auto door de BD later alsnog bestempeld worden als zakelijk voor de IB.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Het kan zijn dat ik het destijds verkeerd begrepen heb maar dan nog blijft het percentage staan. Rijd je dan in verhouding nog steeds teveel echt prive dan zal BD alsnog bij je aankloppen.
Die (oude) 10%-regel is reeds lang geleden vervangen door de (ook niet meer zo nieuwe) 500 kilometer-regel.

 

En wat zegt dat nu allemaal ... Enkel en alleen dat deze grens van 500 kilometer bepaald of een auto verplicht tot het ondernemingsvermogen behoort dan wel onderdeel uitmaakt van het keuzevermogen.

 

En hoe bewijs je dat ... enkel en alleen met een sluitende kilometeradministratie.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het resulteert uiteindelijk in het volgende:

1. Als een auto die voor de IB bestempeld is als zakelijk in onvoldoende mate volgens de OB regels als zakelijk gebruikt wordt dan kan de auto door de BD later alsnog bestempeld worden als prive voor de IB.

2. Als een auto die voor de IB bestempeld is als prive in onvoldoende mate volgens de OB regels als prive gebruikt wordt dan kan de auto door de BD later alsnog bestempeld worden als zakelijk voor de IB.

Dit slaat echt als een tang op een varken. Je zit hier gewoon flagrante nonsense te debiteren. De regels voor de omzetbelasting hebben geen enkele invloed op de manier waarop de auto voor de inkomstenbelasting kan of moet worden geetiketteerd. Die vaststelling van voldoende zakelijkheid moet voor iedere belasting separaat gebeuren.

 

Voor de omzetbelasting heb je helemaal niets te maken met 90% of 500 km, maar met een simpele binaire keuze. En blijkt dat je achteraf heel weinig zakelijk hebt gereden, dan moet je gewoon veel corrigeren (en vice versa). En je kunt sowieso niets met het "percentage zakelijk voor de omzetbelasting" in de inkomstenbelasting, omdat zelfs de definitie van "zakelijk" in beide belastingsoorten überhaupt niet hetzelfde is.

 

TS/vragensteller lijkt het allemaal wel te snappen - en ook een goede keuze al in z'n openingsbericht te hebben aangegeven. En nou kappen met deze onzin, please.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Omdat ik voor de BTW vrijwel geen zakelijke kilometers rijd (aangezien woon-werkverkeer voor BTW prive is) wil ik de auto voor de BTW de auto als privevermogen beschouwen.

Welke kilometers die je maakt zijn volgens jou woon-werk?

 

ps. Voor de andere kwestie adviseer ik je bij een echte specialist advies in te winnen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
rachid schreef: @realist Je reactie was wat mij betreft aardig kneuswaardig, maar ik heb me nog net kunnen bedwingen. Het onderwerp is al ingewikkeld genoeg zonder dit soort onzinnige theoretische intermezzi. Omzetbelasting <> inkomstenbelasting!

Wat klopt er dan niet aan mijn bovenstaande journaalpost?

 

autokosten 1000

priveopname 168

te vorderen btw 42

aan bank........................1210

 

Ik las pas later dat de TS helemáál geen km administratie bij wil houden. In dat geval zou je inderdaad kunnen overwegen gewoon de btw zelf te betalen. Maar is dat handig?

Zo uitgebreid hoeft die km administratie namelijk helemaal niet te zijn. voor de btw volstaat het aannemelijk te maken dat je die ritten zakelijk gemaakt hebt. De rest is dan prive.

Nu is alles prive, dus ieder ritje wat je aannemelijk kunt maken is meegenomen.

 

Of beter: zou meegenomen moeten zijn. Want de gekozen constructie lijkt mij bijna een maas in de wet.

De wetgever heeft met het prive aanmerken van het woon-werkverkeer namelijk de ondernemers gelijk willen stellen aan alle loonwerkers, die betalen deze btw ook zelf.

Declareer je bijvoorbeeld 19 ct per km, dan mag je ook de btw terugvragen (logisch) maar ook niet van het woon-werkverkeer.

Zoals TS het nu voorstelt, vraagt hij de btw niet terug, waardoor hij de (overwegend) prive genoten btw zakelijk betaalt. En dus een IB-voordeel pakt. Niet dat dat niet zou mogen hoor: via de splitsing zakelijk-prive zou je de (gehele, incl btw) autokosten alsnog prive bekostigen.....maar dat is nou hier net niet het geval door de forfaitaire bijtelling.

 

@Rachid: dus wel degelijk een IB voordeel he, je moet eens wat minder belerend zijn, in deze casus loopt btw en ib wel degelijk door elkaar heen. Door een btw-voordeel te laten schieten hoopt TS namelijk een groter IB-voordeel te pakken. Je houding tav anderen begint me sowieso een beetje tegen te staan, je bent namelijk erg selectief hierin. In dit topic speel je (weer eens) behoorlijk op de man, dat was nergens voor nodig, ook Colombo stelde wat mij betreft ook een aantal goede punten.

 

Ook is het onzin om de discussie af te kappen nadat iemand een eerste antwoord gegeven heeft. Iedereen is gebaat bij meerdere antwoorden: wijzen deze hetzelfde uit, dan sterkt je dat in je overtuiging; wijzen ze iets verschillends aan, dan duidt dat erop dat je even door moet graven.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

De wetgever heeft met het prive aanmerken van het woon-werkverkeer namelijk de ondernemers gelijk willen stellen aan alle loonwerkers, die betalen deze btw ook zelf.

 

 

Ook dat is niet waar. Dat voor de BTW woon-werkverkeer als privé aangemerkt wordt, komt door de EU BTW richtlijn. Dat is dus gewoon de hoofdregel.

 

En juist daardoor gaat het verhaal van Colombo niet op. Als er sprake is van woon-werkverkeer dan zijn de zakelijke kilometers voor de OB en IB per definitie niet gelijk en kan de mate van zakelijk gebruik voor de ene wet NOOIT maatgevend zijn voor de andere wet.

 

Maar we dwalen mega ver af van de vraag. TS wil IB-bijtelling betalen en wil de auto voor de BTW privé houden. Dat is zijn recht en zijn keuze.


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Interessante topic.

Ik heb nog één punt.

Als de auto voor de BTW naar de privé sfeer gaat moet over de onttrekking (dagwaarde auto) toch BTW worden betaald?

Volgens mij ook als over aanschaf geen BTW is gerekend.

Tja,

 

 


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Als de auto voor de BTW naar de privé sfeer gaat moet over de onttrekking (dagwaarde auto) toch BTW worden betaald?

Volgens mij ook als over aanschaf geen BTW is gerekend.

 

 

Nee, als het een margeauto is die voor de BTW geheel privé gehouden is, dan is bij doorverkoop of onttrekking ook geen BTW verschuldigd

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En juist daardoor gaat het verhaal van Colombo niet op. Als er sprake is van woon-werkverkeer dan zijn de zakelijke kilometers voor de OB en IB per definitie niet gelijk en kan de mate van zakelijk gebruik voor de ene wet NOOIT maatgevend zijn voor de andere wet.

Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat dezelfde en eenduidige regels gehanteerd worden om de verhouding prive / zakelijk te bepalen. Dat staat overigens ook geheel los van het vraagstuk voor de belastingvrije vergoeding van 19ct van woon-werk kilometers.

 

Overigens is eea flink aangescherpt in de belastingwet 2013 en een deel daarvan is kort daarna geschrapt. Voor zover ik echter begrepen heb is de kwalificatie van de kilometers niet geschrapt, ofwel woon-werk wordt nu voor IB ook gezien als prive doch deze kilometers tellen niet mee voor je privegebruik bij een leaseauto en in het geval van eigen vervoer mogen deze kilometers nog steeds belastingvrij vergoed worden tot 19ct. Daarnaast is duidelijk dat er sprake is van een gefaseerde aanpak om de regeling te versoberen.

 

Tot slot gaat het uiteindelijk altijd om de interpretatie van de inspecteur. En ik kan het goed begrijpen dat de inspecteur in dit geval geen enkel zakelijk belang ziet bij de auto van TS.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Ik heb gezegd dat dezelfde en eenduidige regels gehanteerd worden om de verhouding prive / zakelijk te bepalen.

 

Maar dat zeg ik juist. Dat is niet zo. Alleen al omdat voor de OB woon-werkverkeer privé is en voor de IB is woon-werkverkeer zakelijk. Welke eenduidigheid valt daarin te bespeuren dan?

 

Dat staat overigens ook geheel los van het vraagstuk voor de belastingvrije vergoeding van 19ct van woon-werk kilometers.

klopt, want dat mag gewoon

 

ofwel woon-werk wordt nu voor IB ook gezien als prive doch deze kilometers tellen niet mee voor je privegebruik bij een leaseauto en in het geval van eigen vervoer mogen deze kilometers nog steeds belastingvrij vergoed worden tot 19ct.

Waar haal je deze info vandaan dan? Voor de IB is woon-werkverkeer zakelijk. Vandaar dat ze niet meetellen voor privégebruik auto van je onderneming.

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 175 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept