Ga naar inhoud

onderdeel kopen via marktplaats en verkopen aan bedrijf

Geplaatst:

verwijderdeaccou

Hallo allemaal,

 

Ik heb zojuist op marktplaats een aankoop gedaan van 100 euro voor een project waaraan ik werk voor een klant.

 

Ik wil deze onkosten direct(zonder winst marge) opgeven op mijn factuur.

 

Ik kon redelijk wat posts op Higherlevel vinden over producten kopen voor je eigen zaak maar hoe werkt het precies met de administratie als je iets gebruikt voor een project voor een klant.

 

Ik las over margegoederen(waaronder dit volgens mij valt) het volgende:

 

Hoewel u de margegoederen hebt ingekocht zonder btw (of de btw niet hebt afgetrokken als voorbelasting), mogen ze nu niet meer als margegoederen in uw administratie staan. Trek het inkoopbedrag van de margegoederen die u hebt verkocht met btw, af van het totaalbedrag aan marge-inkopen. Neem de verkochte goederen in uw administratie op als normaal belaste goederen.

 

wat bedoelen ze in de laatste zin met "normale belaste goederen"?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

dArgent

Waarom moeilijker maken dan het is, en margegoederen er bij betrekken?

Je marktplaats aankoop gewoon boeken als kosten en dat zie je dan weer terug bij je inkomsten?

 

Geplaatst:

verwijderdeaccou

  • Auteur

oh, ik was in de veronderstelling dat dit verplicht was bij het aankopen en gebruiken in een project/doorverkopen van 2e hands goederen.

 

 

Geplaatst:

dArgent

Eerlijk gezegd weet ik daar het fijne ook niet van, mijn vorige antwoord kwam spontaan op.

Geplaatst:

Lex van Roode

Ik las over margegoederen(waaronder dit volgens mij valt) het volgende:

 

Hoewel u de margegoederen hebt ingekocht zonder btw (of de btw niet hebt afgetrokken als voorbelasting), mogen ze nu niet meer als margegoederen in uw administratie staan. Trek het inkoopbedrag van de margegoederen die u hebt verkocht met btw, af van het totaalbedrag aan marge-inkopen. Neem de verkochte goederen in uw administratie op als normaal belaste goederen.

 

wat bedoelen ze in de laatste zin met "normale belaste goederen"?

Dit is een alinea uit de "margeregeling". Dat is een regeling voor de BTW-afdracht bij de handel in tweedehandsgoederen.

 

Ik neem aan dat jouw onderneming zich daar niet mee bezig houdt en je nu "toevallig" een tweedehands onderdeel gebruikt. Zie ook Margeregeling:

 

Bent u handelaar in margegoederen? U mag dan de margeregeling toepassen.

 

en het Uitvoeringsbesluit 3.2.e:

 

de wederverkoop van margegoederen behoort tot de normale bedrijfsbeoefening van de wederverkoper

 

Over deze inkoop kun je nu geen BTW verrekenen, maar over het totale verkoopbedrag moet je wel BTW berekenen. Het onderdeel binnen dit project wordt dus op jouw verkoopfactuur in feite (impliciet) "normaal" met BTW belast.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Als je voor € 100 zonder btw inkoopt, zou je voor € 121 inclusief btw moeten doorverkopen.

 

Wil je niet dat de klant duurder uit is door de btw, dan mág je de margeregeling toepassen. De btw is in dit geval dan € 0, want de marge op € 100 inkoop min € 100 verkoop is € 0.

 

Hangt er dus vooral van af of je de klant tegemoet wilt komen met wat extra administratieve verplichtingen.

Geplaatst:

Easy does it

Hallo,

 

Volgens mij heb je deze over het hoofd gezien.

 

 

Mag uw klant btw aftrekken? Dan mag u er ook voor kiezen om de normale btw-regels toe te passen.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Volgens mij heb je deze over het hoofd gezien.

Mag uw klant btw aftrekken? Dan mag u er ook voor kiezen om de normale btw-regels toe te passen.

 

Volgens mij heb jij de reactie van Lex over het hoofd gezien? (net als Ward)

 

Omdat vraagsteller overduidelijk geen handelaar is, is de margeregeling niet van toepassing. Het toepassen van de normale BTW regels is dus helemaal geen keuze, maar een verplichting.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Als de TS voor zijn of haar projecten vaker gebruikte goederen gaat doorverkopen, sluit het Uitvoeringsbesluit echter niet bij voorbaat uit dat deze activiteit onder de margeregeling valt:

 

wederverkoper: de ondernemer wiens activiteiten geheel of ten dele bestaan uit de wederverkoop van gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten

Waar ligt de grens van het "ten dele" dan?

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Waar ligt de grens van het "ten dele" dan?

 

Bij of het structureel of incidenteel is

 

Als ik me voor 20% van mijn tijd of omzet structureel met in en verkoop margegoederen bezig hou, is dat ten dele en mag ik de margeregeling toepassen. Doe ik het echter incidenteel, dan behoort het niet tot mijn normale bedrijfsuitoefening en mag ik de margeregeling niet toepassen

 

Maar toegegeven: de scheidslijn tussen indicenteel en structureel is niet zwart/wit; je bepaalt het zelf maar je zult je keuze achteraf bij controle wel aannemelijk moeten kunnen maken.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

realist

daarbij ook nog eens:

op marktplaats een aankoop gedaan van 100 euro voor een project waaraan ik werk voor een klant.

 

Ik wil deze onkosten direct(zonder winst marge) opgeven op mijn factuur.

 

ik las in de post helemaal niet dat het op marktplaats gekochte artikel doorverkocht werd.

Maar dat het een stuk gereedschap o.i.d was.

Indien het bedrag de moeite waard is, kun je overwegen de klant dit gereedschap te laten betalen. Hij levert dan dit gereedschap aan jou. (dat hoeft niet fysiek natuurlijk)

 

 

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

 

Maar toegegeven: de scheidslijn tussen indicenteel en structureel is niet zwart/wit; je bepaalt het zelf maar je zult je keuze achteraf bij controle wel aannemelijk moeten kunnen maken.

 

 

Op zich kun je natuurlijk wel stellen dat je verwachtte dit vaker te gaan doen, maar dat dat er uiteindelijk niet van gekomen is. Niet iedere geplande activiteit blijkt succesvol te zijn, dus kan het best een plausibel verhaal zijn.

 

Anderzijds zegt de titel verkoop aan een bedrijf, en als die de btw terug kunnen vragen kun je je de moeite besparen, dat scheelt 'gedoe' en kost niemand geld.

Geplaatst:

verwijderdeaccou

  • Auteur

Hallo allen,

 

Het gaat om een onderdeel van een prototype dat ik aan het bouwen ben.

 

Ik gebruik normaal nooit 2ehands spullen maar in dit geval was een nieuw onderdeel niet nodig.(dit was dus een uitzondering).

 

Hartstikke bedankt voor al de reacties ik ben weer een stuk wijzer!

 

Ik kan dus in mijn eigen administratie de kosten opnemen met 0% btw(ik heb natuurlijk geen btw betaald) en de klant een factuur sturen met 21% btw zoals gewoonlijk.

 

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.