• 0

Digitaal factureren aan overheid binnenkort verplicht

AMSTERDAM - Bedrijven kunnen voortaan hun facturen digitaal inleveren bij de overheid.

...

“Elektronisch factureren is sneller, makkelijker en dus goedkoper,” zegt minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). “Dat is niet alleen goed voor de belastingbetaler, maar ook gemakkelijker voor ondernemers”

Bron: nu.nl

 

Nou snap ik best wat van software en zo, maar toen ik uit nieuwsgierigheid de site van www.logius.nl eens ging bekijken haakte ik na een paar minuten al af. Misschien moet de overheid wat beter kijken naar de slogan van de belastingdienst - "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker".

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Haha, schitterend hoor, een digitaal postkantoor van de overheid met diverse koppelvlakken met allerlei uitzonderingen. Als ze nou eens gewoon een e-mail adres aangemaakt hadden en een bevestigingsmail zouden sturen bij ontvangst... Of een automatisch kanaal eventueel maar veel moeilijker maken gaat 'm weer niet worden!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat dat ook de reden is van deze vacature op de homepagina:

 

We zoeken een veelzijdige stagiair bij Communicatie Logius. Wie kent studerend communicatietalent? Voor vacature zie http://bit.ly/gChljm

 

Ik snap het aleen niet helemaal, maar misschien zie ik het ook verkeerd digitaal facturen versturen is toch gewoon een pdf bestand via de mail versturen? Waar heb je dan precies die digipoort voor nodig?

Link naar reactie
  • 0
Waar heb je dan precies die digipoort voor nodig?

Dat de gemiddelde administratief medewerker in staat is om die PDF te openen en op 'Print' te klikken betekent niet dat dat bij de overheid dus ook wel zal werken. Daar zijn procedures, en die voorzien niet in het klikken op 'Print'.

 

Ik ben wel benieuwd wat deze revolutionaire innovatie (farce in goed Nederlands) gekost heeft.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelen ze electronische fakturen. Dit zijn fakturen die alleen de informatie bevatten en direct kunnen worden ingelezen in de administraties van het betreffende overheidsonderdeel. Hier komt dus geen knop "Print" aan te pas. Sommige faktuurprogramma's hebben deze mogelijkheid ingebouwd. Het is dan dus wel van belang dat er een beveiligingssysteem omheen zit, anders zou iedereen op jouw naam kunnen faktureren.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelen ze electronische fakturen. Dit zijn fakturen die alleen de informatie bevatten en direct kunnen worden ingelezen in de administraties van het betreffende overheidsonderdeel. Hier komt dus geen knop "Print" aan te pas. Sommige faktuurprogramma's hebben deze mogelijkheid ingebouwd. Het is dan dus wel van belang dat er een beveiligingssysteem omheen zit, anders zou iedereen op jouw naam kunnen faktureren.

Volgens mij heeft mijn boekhoudprogramma dat neit. Ik werk met snelstart, wat gedeeltelijk open source is, dus wie weet komt er 1 of ander lek script, wat elke week moet worden geupdate ;).

Ik stuur wel gewoon een pdf en als dat te moelijk voor de dames en heren is, dan print ik hem zelf uit en doe hem op de bus.

Ik weet wel dat ik geen cent ga investeren omdat men niet op print kan drukken ;)

Link naar reactie
  • 0
Ik weet wel dat ik geen cent ga investeren omdat men niet op print kan drukken ;)

Het gaat niet echt om op Print drukken (dat was een beetje gechargeerd) maar om het centraal aanbieden van facturen voor de overheid die dan door dat systeem automatisch naar de juiste instantie wordt doorgesluisd.

 

Alleen, als je kijkt naar de specificaties, dan is dit systeem waarschijnlijk alleen maar weggelegd voor de grote ondernemingen die een flink blik ICT'ers kan missen om dit gedrocht aan hun kant te realiseren.

 

De gemiddelde ondernemer heeft hier dus geen zak aan - tenzij ik het helemaal verkerd begrijp natuurlijk! ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als de overheid een grote klant voor je is maar jij bent een kleine ondernemer of ZZP'er.

Raak niet in paniek je hoeft geen grote investering te doen!

Net als met de aangifte kun je het via een portal ingeven.

Ja vreselijk handmatig ingeven maar bij kleine aantallen misschien toch kosteneffectief.

 

Zie de pdf voor site info.

UBL_facturen_Overheid.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja bedankt Norbert,

 

Had Topic gemist maar ben ook nog maar een Newbie.

 

Ja, Grappige is dat UBL de standaard wordt maar dat de overheid meteen een variant heeft laten maken.

Dus zo meteen voor ieder grote klant je UBL dialect laten inprogrammeren.

Daarnaast heb ik al een site gezien met een "bot" mag je meteen de grootboekrekening van de klant invoeren. Allemaal heel efficiënt.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Net als met de aangifte kun je het via een portal ingeven.

Dus als ik het goed begrijp probeert de overheid zelf werk te besparen door leveranciers met meer werk en dus extra kosten op te zadelen?

 

Is dat wat ze bedoelen met het "aanjagen van de economie" ... ???

 

Link naar reactie
  • 0

Die verplichtstelling is niet zo allesomvattend als als je denkt.

1. Het betreft op dit moment alleen om de Rijksoverheden (zo'n 86 stuks)

2. Het betreft alleen nieuwe contracten die na 1 januari 2017 worden afgesloten.

 

Overigens probeert EZ het wel gemakkelijker te maken voor de ondernemer met de volgende mogelijkheden. Centraal daarbij staat 'Digipoort':

- bedrijven met hele grote volumes mogen daar direct zelf op inprikken (lees:koppeling maken)

- grote boekhoudpakketten kunnen daar ook direct op inprikken.

- daarnaast is er dus het online portal voor handmatige invoer van Logius (zie eerder bericht)

- dan zijn er nog e-facturatiedienstverleners die gekoppeld zijn met Digipoort

- en dan is er nog een afsprakenstelsel dat SimplerInvoicing heet, dat een koppeling heeft met Digipoort en waar weer 8 e-facturatiedienstverleners en 6 boekhoudpakketten bij betrokken zijn.

 

Lagere overheden mogen hun eigen weg bepalen. Natuurlijk zou EZ het leuk vinden als zij ook hun facturen verwerken via Digipoort, maar dat is niet verplicht (in tegenstelling tot de rijksdiensten). Kortom, zij gaan nog even hun eigen weg.

 

Het lastig is het volgende voorlopig nog even. Ongeveer 80 procent van de boekhoudpakketten kan overweg met UBL: kijk op www.ublketentest.nl. Maar dat is UBL-SI (Dat is een verkleinde versie van het volledige UBL). En laat het nu zo zijn dat Digipoort werkt met UBL-OHNL (Dat is een ander dialect.). Dat is nog een puntje, voorlopig.

 

Voorlopig, want er zit een Europese Standaard aan te komen. En dan zouden we ergens in 2020 (nog even op de tanden bijten) geen probleem meer moeten hebben met de verschillen in de formaten.

 

Kortom, er zit progressie in, maar we zijn er nog niet. Gelukkig mag het grootste deel van de overheden aansluiten bij wat er in de markt mogelijk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit draadje dateert van 2011 ... en wat is er 5 jaar later gerealiseerd ? ... niets.

 

Dat laatste is niet helemaal waar ... zo langzamerhand kan iedereen bij iedereen in zijn digitale post en portemonnee kijken ... en grabbelen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 350 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.