Ga naar inhoud
Geplaatst:

bas-services

Beste leden,

Ik heb net even op het forum en via Google gezocht maar kon het niet zo 123 vinden.

Het zou kunnen dat ik te moeilijk denk, het volgende:

Op dit moment bezig met een VOF met een 50/50 winst/verlies-deling (contractueel vastgelegd).

Beiden storten we een 'startkapitaal' als privé storting. Als het bedrijf een beetje loopt willen wij uiteindelijke een privé opname gaan doen (50/50). Dit voeren wij vervolgens in het boekhoudsysteem (waarschijnlijk wordt dit e-boekhouden). We houden natuurlijk genoeg geld over om leveranciers en de Belastingdienst te kunnen betalen. Aan het eind van het boekjaar moeten wij individueel een IB aangifte doen. Ik neem aan dat wij dit o.a. in deze aangifte moeten invullen wie wat heeft ontrokken uit de VOF. In e-boekhouden (en waarschijnlijk ook in andere softwarepaketten) maken wij een tegenrekening met Privé storting/opname persoon x en y. Aan de hand van de rapportage module zouden wij kunnen nagaan wie hoeveel heeft opgenomen, in ons geval dus 50/50.

Zijn er (belastingtechnisch) consequenties als wij bijv. elke maand letterlijk 50/50 (minus verplichte lasten) onttrekken uit de VOF?

Klopt bovenstaande redenering?

Graag zou ik jullie mening/advies hierover willen ontvangen.

Bij voorbaat dank voor uw tijd.

Bas

[verandering: titel]

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Hoed je in elk geval voor klassieke vergissing nummer één bij de VoF: je betaalt jaarlijks inkomstenbelasting over de winst uit onderneming (WUO), niet over de privé-opnamen. Als je bijvoorbeeld 50.000 euro winst maakt maar besluit om die "in de zaak" te laten zitten om voorraden of investeringen te financieren, dan zul je toch inkomstenbelasting moeten betalen over 50.000 euro. En dat geld moet er dan ook zijn en bijvoorbeeld niet vastzitten in voorraden of machines.

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Beste Ward,

Bedankt voor je reactie.

Wellicht een domme vraag, maar ik het probeer het te begrijpen. Als het vermogen afneemt door een privé onttrekking, dan hebben wij toch aan het eind van het jaar minder winst? Omzet minus kosten. Word de winst dan puur berekend op ingaande en uitgaande facturen (kosten en opbrengsten)?

Ik hoor het graag.

Bas

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Bij een VOF zijn je inkomsten gerealiseerd op het moment dat ze binnenkomen - op welke bankrekening je het geld dan laat staan maakt dan niet uit, 50% ervan moet je bij jouw inkomsten optellen.

Als je het naar je eigen priverekening overboekt doe je dus geen prive-onttrekking uit de VOF, maar uit je eigen eenmanszaak.

Geplaatst:

4711

Word de winst dan puur berekend op ingaande en uitgaande facturen (kosten en opbrengsten)?

Inderdaad.

Althans als je het simpel stelt, want er zijn ook andere aspecten (zoals bijv. afschrijvingen e.d.) - maar 'privé-opnamen' spelen hier geen rol natuurlijk.

Stel je voor: ik maak een miljoen winst elk jaar. Maar ik neem het geld lekker op, dus ik hoef geen belasting te betalen! (want dan geen winst volgens jou)

Hoe denk je dat ons kikkerland er voor zou staan als het hier zo werkte...

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor de reacties.

@Peter Bonjernoor: dit klinkt inderdaad logisch

@Peter_CVinfo: Het kan dus ook voor kunnen komen dat wij teveel privé opnemen. Dan zouden wij het bij de IB terug kunnen zien in de vorm van een aanslag o.i.d.? Wat jij stelt zou wel mooi zijn natuurlijk ;-)

Bas

Geplaatst:

mmint

Hoe hoog je aanslag is hangt zoals al gezegd af van je resultaat. De inkomstenbelasting is voor jou en je VOF een privé-aangelegenheid. De aanslag komt dus niet terug in de boekhouding, daarin komen wel je privé-opnames. Neem je te veel op, dan maakt dat niet uit voor je belastingaanslag, maar wel voor het eigen vermogen van je bedrijf. Door te hoge opnamen kun je een cashflow-probleem krijgen. Ik zou niet meer opnemen dan de reeds gerealiseerde winst.

Meest overzichtelijk lijkt mij om maandelijks op een vaste dag te kijken wat voor beide vennoten de juiste prive-opname is en dan en alleen dan die naar beide vennoten over te maken. Zie dat als een voorschot op de jaarwinst. Hou rekening met nog komende kosten en neem niet te veel op.

De aanslag betaal je dus privé en de hoogte hangt af van je resultaat, overige inkomsten en evt. aftrekposten/heffingskortingen/etc. Wanneer je slim bent zet je bij iedere privé-opname meteen een vast deel apart (op een aparte spaarrekening) voor de te verwachten belastingaanslag. Hoe groot dat te reserveren deel is laat je het beste afhangen van de hoogte van je opname. Heb je veel verdiend en neem je veel op, dan reserveer je een groter deel (b.v.50%). Is er maar weinig om op te nemen, dan is een lagere reservering (bv. 25%) gepast. Om onaangename verrassingen te voorkomen reserveer je beter teveel dan te weinig.

Ten slotte: een VOF is een soort huwelijk, waarin beide partijen volledig aansprakelijk zijn voor gemaakte schulden. Op dit forum zijn genoeg problemen met VOF-lieden te lezen en wat soms terugkomt is dat er te weinig vooraf is afgesproken. Den bijvoorbeeld niet alleen aan het verdelen van de winst, maar leg ook vast wat er gebeurt wanneer door ziekte of onvrede de samenwerking stopt of wat te doen wanneer jullie samen van mening verschillen.

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor je reactie.

Bij de IB noteer je dan al de verdeelsleutel (50/50). Dat deel betaal ik dus privé bij de aangifte inkomstenbelasting. Aangiftes van de BTW worden wel door de VOF ontvangen/betaald, en in de boekhouding geregistreerd, bij IB niet, begrijp ik dat goed?

Daarnaast heb ik begrepen dat bijv. de kosten voor visitekaartjes volledig aftrekbaar zijn. Waar moet ik dat registreren en hoe krijg ik dat terug? Is dat bij de IB-aangifte of bij de btw-aangifte?

Dat willen wij zoveel mogelijk voorkomen/beperken door afspraken contractueel vast te leggen.

Ik hoor het graag.

Bas

Geplaatst:

mmint

Aangiftes van de BTW worden wel door de VOF ontvangen/betaald, en in de boekhouding geregistreerd, bij IB niet, begrijp ik dat goed?
Ja, voor de BTW is de VOF niet meer dan incasseur voor de fiscus. De BTW zet je wel in je boekhouding, maar hou je buiten je winst en kun je bij ontvangst direct oormerken of apart zetten op een zakelijke spaarrekening voor de afdracht die je waarschijnlijk elk kwartaal moet doen. Let op bij late betalers, die btw heb je nog niet ontvangen, maar mag je wel al afdragen.

Daarnaast heb ik begrepen dat bijv. de kosten voor visitekaartjes volledig aftrekbaar zijn. Waar moet ik dat registreren en hoe krijg ik dat terug? Is dat bij de IB-aangifte of bij de btw-aangifte?
Zo te lezen mis je nog wat kennis. Lees het gratis te downloaden Handboek Ondernemen van de belastingdienst en doe een cursus boekhouden of huur een boekhouder in. Lees op wikipedia wat winst is en verdiep je in de basis voordat je met je VOF begint. Het maken van een ondernemingplan volgens een standaard indeling kan handig zijn om de nodige onderwerpen (zoals liquiditeitenstroom) vooraf in kaart te brengen.

Dat willen wij zoveel mogelijk voorkomen/beperken door afspraken contractueel vast te leggen.
Wie stelt het contract op en hoe weet je of het volledig genoeg is?

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor je reactie.

Zo te lezen mis je nog wat kennis. Lees het gratis te downloaden Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en doe een cursus boekhouden of huur een boekhouder in. Lees op wikipedia wat winst is en verdiep je in de basis voordat je met je VOF begint. Het maken van een ondernemingplan volgens een standaard indeling kan handig zijn om de nodige onderwerpen (zoals liquiditeitenstroom) vooraf in kaart te brengen.

Klopt, die kennis probeer ik op te doen via zelfstudie (dit forum, Google en online cursussen op het gebied van boekhouding). Tot op heden heb ik niet begrepen hoe bepaalde kosten aftrekbaar zijn. Ik dacht dat dit alleen het btw-bedrag was. Als dit niet het geval is zal ik inderdaad verder moeten zoeken.

Bedankt voor je tip m.b.t. het handboek.

Bas

Geplaatst:

Bob de webbouwer

Je kunt kosten aftrekken van je winst omzet. Als jij bijvoorbeeld € 10.000 (exclusief BTW) omzet hebt en je visitekaartjes kosten € 500,00 (exclusief BTW) wordt je winst 10.000 - 500 = € 9.500,00.

Dat wil niet zeggen dat je die € 500,00 terugkrijgt van de belasting, maar je hoeft over die € 500,00 geen inkomstenbelasting te betalen. Vanuit de belasting gezien heb je dus € 500,00 minder "loon" gekregen.

Denk aub nog wel even na over de VOF als rechtsvorm. Je denkt nu wel mooi in de 50/50 verhouding, maar als je partner een miljoen schuld maakt en vervolgens het vliegtuig pakt komen de schuldeisers het volledige bedrag bij jou halen... 100% dus, het hele miljoen, niet 500.000.

En nee, je kunt niet met je partner afspreken dat jullie allebei maar voor 50% aansprakelijk zijn. Nou ja, dat kun je wel afspreken, maar een schuldeiser heeft daar geen boodschap aan. Die laat gewoon jouw huis veilen en dan moet jij maar zien hoe je de helft terugkrijgt van je partner.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor je reactie.

Je kunt kosten aftrekken van je winst. Als jij bijvoorbeeld € 10.000 (exclusief BTW) omzet hebt en je visitekaartjes kosten € 500,00 (exclusief BTW) wordt je winst 10.000 - 500 = € 9.500,00.

Dat wil niet zeggen dat je die € 500,00 terugkrijgt van de belasting, maar je hoeft over die € 500,00 geen inkomstenbelasting te betalen. Vanuit de belasting gezien heb je dus € 500,00 minder loon gekregen.

Wij gaan boekhoudsoftware gebruiken. Is dit dit dan een handmatige actie die wij moeten uitvoeren of nemen de meeste pakketten dit uit handen? En wanneer dienen wij dit in te vullen? Bij de IB?

Denk a.u.b. nog wel even na over de VOF als rechtsvorm. Je denkt nu wel mooi in de 50/50 verhouding, maar als je partner een miljoen schuld maakt en vervolgens het vliegtuig pakt komen de schuldeisers het volledige bedrag bij jou halen... 100% dus, het hele miljoen, niet 500.000.

Wij gaan een dienst leveren. wij verwachten weinig financiële risico's (in ieder geval zo min mogelijk).

Afspraken tussen ons en de klant worden vastgelegd door middel van een contract alvorens wij werk gaan verrichten.

Bas

Geplaatst:

mmint

Je kunt kosten aftrekken van je winstomzet. ... Vanuit de belasting gezien heb je dus € 500,00 minder loonresultaat gekregen.

Om verwarring te voorkomen is het beter om direct de juiste termen te gebruiken. Bij een eenmanszaak en bij een VOF (van natuurlijke personen) wordt inkomstenbelasting geheven over de winst. Er is geen sprake van loon.

Zelfstudie kan afhankelijk van de persoon een prima methode zijn. Zelf heb ik ooit een AOV cursus (voorheen middenstandsdiploma) gedaan en heb ik voor alle zekerheid de eerste jaren mijn boekhouding door een boekhouder laten controleren.

Sommige onderrnemers hebben niets met boekhouden en kunnen het beter helemaal uitbesteden. Toch raad ik ook hen aan om in ieder geval voldoende basiskennis op te doen zodat ze hun eigen cijfers kunnen begrijpen en achteraf niet hoeven te wijzen naar een boekhouder terwijl je altijd zelf verantwoordelijk blijft voor je aangifte. (Ook daarover zijn elders op dit forum de nodige rampverhalen te vinden).

Wij gaan boekhoudsoftware gebruiken. Is dit dit dan een handmatige actie die wij moeten uitvoeren of nemen de meeste pakketten dit uit handen? En wanneer dienen wij dit in te vullen? Bij de IB?
Boekhoudsoftware maakt boekhouden makkelijker. De IB-aangifte voor ondernemers gebruikt gegevens van de balans en de resultatenrekening. Het boeken van kosten doe je in je software wanneer je de factuur inboekt. Bij de aangifte gebruik je de jaarcijfers die een beetje boekhoudpakket zo kan ophoesten.

Wij gaan een dienst leveren. wij verwachten weinig financiële risico's (in ieder geval zo min mogelijk).

Afspraken tussen ons en de klant worden vastgelegd door middel van een contract alvorens wij werk gaan verrichten.

Lees de rampverhalen elders op dit forum. Vaak gaat het niet om de bedrijfsrisico's richting klanten, maar om onderlinge meningsverschillen, privé-opnames en betalingsproblemen naar leveranciers.
Geplaatst:

Bob de webbouwer

Bij een eenmanszaak en bij een VOF (van natuurlijke personen) wordt inkomstenbelasting geheven over de winst. Er is geen sprake van loon.

Dat weet ik (uiteraard). Maar Bas heeft zo te zien 0,0 ervaring met ondernemen, wellicht wel met een loondienstverband. Daarom leg ik het maar even uit in loondienst termen, het komt immers op hetzelfde neer (je hebt € 500,00 minder loon gekregen en aangezien je die € 500,00 niet gekregen hebt hoef je daar ook geen inkomstenbelasting over te betalen).

Je hebt uiteraard wel gelijk over het woordje omzet in plaats van winst, immers omzet - kosten = winst. De winst is uiteindelijk hetgeen waarover je belasting betaalt. Ik heb het even aangepast.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Geplaatst:

mmint

Ik vermoedde al dat jij het verschil wel zou weten, maar ik ben van mening dat het gebruik van loondiensttermen juist eerder tot verwarring leidt dan direct duidelijk maken wat de verschillen zijn.

Dus ten overvloede: de ondernemer betaalt net als een werknemer inkomstenbelasting, maar in tegenstelling tot de werknemer niet over loon/salaris, maar over het resultaat, na aftrekposten. Bijkomend zijn er nog lasten zoals de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en regelingen zoals de KOR en die voor starters met oa. willekeurige afschrijving. Net als bij werknemers moet er dus meestal eea. worden betaald, maar net even anders dan bij werknemers.

Nog even inlezen dus en voor specifieke vragen vind je hier op Higher Level heel wat ondernemers die je graag verder willen helpen. Zelf doe ik dat bij voorkeur niet door dingen voor te kauwen, maar door je aan te moedigen je verder te verdiepen. Succes met ondernemen!

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor jullie reacties!

Dat weet ik (uiteraard). Maar Bas heeft zo te zien 0,0 ervaring met ondernemen, wellicht wel met een loondienstverband.

Dat klopt. Ik heb nog nooit een eigen bedrijf gehad dus die ervaring mis ik inderdaad ;)

Lees de rampverhalen elders op dit forum. Vaak gaat het niet om de bedrijfsrisico's richting klanten, maar om onderlinge meningsverschillen, privé-opnames en betalingsproblemen naar leveranciers.

Klopt, dit hoop/verwacht je ook niet. Zoiets kan (helaas) gebeuren.

Ik zit ook te denken om bijv. het eerste halfjaar een toeziend oog in de arm te nemen, een boekhouder, puur voor controle. Daar leer je denk ik ook erg veel van.

Bas

Geplaatst:

Hermes Ratgers

Ik zit ook te denken om bijv. het eerste halfjaar een toeziend oog in de arm te nemen, een boekhouder, puur voor controle. Daar leer je denk ik ook erg veel van.

Het is aan te bevelen om als je gebruik maakt van de online administratiepakketten om deze te laten koppelen (in te laten richten) door een administratiekantoor die daar veel kennis van heeft.

Een korte introductie met dat pakket werkt veel sneller. Daarnaast zijn een aantal kantoren daar ook makkelijk telefonisch in te benaderen die je snel bij vragen kunnen begeleiden. Zij kunnen dan namelijk direct meekijken.

Zoiets hoeft echt niet duur te zijn, maar voorkomt veel fouten en ergernissen. Succes.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Geplaatst:

bas-services

• Auteur

Bedankt voor alle reacties dusver. Helpt ons enorm!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.