• 0

Auto private leasen vs zakelijk leasen of kopen (ZZP)

Hallo,

 

Momenteel rijd ik in een Golf GTE die ik als ZZPer op de zaak lease. Vanwege aankomende gezinsuitbreiding en de beperkte kofferbakruimte van de GTE zijn wij op zoek naar een nieuwe auto. Gisteren langs een aantal auto dealers gegaan en allebei erg gecharmeerd geraakt van de nieuwe BMW X1. Nu zitten wij dus met de afweging op welke manier wij deze auto gaan kopen of leasen, en hebben we last van een gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien".

 

Momenteel lijkt private lease de voorkeur te hebben, maar ik heb een aantal vragen:

 

1. Als we kiezen voor private lease, is de BTW daarop dan te verrekenen met de zaak?

2. Is, naast de 19 cent km vergoeding, de BTW op brandstof ook te verrekenen met de zaak?

3. Zijn er nog specifieke gevallen waarin het volgens jullie ervaring beter/goedkoper is om op de zaak te leasen/kopen of prive te kopen?

 

Wij willen de auto 36 maanden leasen op basis van 20K km/jaar. Private lease komt de X1 uit op 950/maand incl BTW, kopen is ongeveer 47K incl BTW & BPM. Een nieuwe auto schrijft natuurlijk nogal hard af de eerste jaren, dus dat lijkt op dit moment niet heel aantrekkelijk, en de nieuwe X1 is pas net uit dus 2ehands is geen optie.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkommm op ondernemersforummm Higherlevelll.

 

Geniet je voor de Golf (milieu-)investeringsaftrek?

 

En zit aan de beoogde BMW voor die prijs of een andere versie misschien weer een stekker? Is je partner misschien ook ondernemer?

 

Rest is voor autospecialisten en fiscalisten. Ik neem aan dat jullie dan (tijdelijk) twee auto's hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Nu zitten wij dus met de afweging op welke manier wij deze auto gaan kopen of leasen, en hebben we last van een gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien". Momenteel lijkt private lease de voorkeur te hebben

Let overigens op dat je twee keuzes hebt: auto zakelijk/privé voor de omzetbelasting en/of auto zakelijk/privé voor de inkomstenbelasting. Woonwerkverkeer is voor de inkomstenbelasting wél zakelijk, maar voor de omzetbelasting niet. Als je dus woonwerkverkeer hebt, kun je dus niet zeggen dat je "50%" zakelijk rijdt, maar moet je voor iedere belastingsoort het percentage uitrekenen.

 

Zakelijk % voor de omzetbelasting: écht zakelijke ritten (exclusief woonwerk)

Zakelijk % voor de inkomstenbelasting: alle zakelijke ritten (inclusief woonwerk)

 

1. Als we kiezen voor private lease, is de BTW daarop dan te verrekenen met de zaak?

Als je de auto gedeeltelijk zakelijk gebruikt, kan dat inderdaad. Je moet dan alleen wel elk jaar (fors) corrigeren voor privégebruik. Let op dat privé én woonwerkverkeer voor de omzetbelasting allemaal privé zijn. Als je dus alleen woonwerk- en privéverkeer hebt met die auto, dan is de auto verplicht privé voor de omzetbelasting. En je mag inderdaad 19 cent per kilometer aftrekken van de winst, als je de auto ten minste voor de inkomstenbelasting niet zakelijk hebt geëtiketteerd.

 

2. Is, naast de 19 cent km vergoeding, de BTW op brandstof ook te verrekenen met de zaak?

Ja, zie hier boven.

 

3. Zijn er nog specifieke gevallen waarin het volgens jullie ervaring beter/goedkoper is om op de zaak te leasen/kopen of prive te kopen?

Of het voor inkomstenbelasting goedkoper is, daar zijn op zich best handige tools voor om dat uit te (laten) rekenen. Voor de omzetbelasting lijkt het me alleen handig als je echt veel écht zakelijke (dus exclusief woonwerk) kilometers maakt. Anders vraag je het hele jaar btw terug en mag je die aan het eind van het jaar weer grotendeels corrigeren.

 

Het is ook administratief wat onhandig om een auto niet voor de inkomstenbelasting maar wel voor de omzetbelasting zakelijk te hebben geëtiketteerd (maar het mag wel). Op die manier mag je namelijk niet de kosten van de brandstof (bijvoorbeeld) van je winst aftrek voor de inkomstenbelasting, maar mag je de btw op die brandstof wél aan voorheffing terugvragen voor de omzetbelasting.

 

Als je alleen zou kijken naar administratieve lastendruk dan is het waarschijnlijk het simpelst om alles privé te houden en zakelijke kilometers (inclusief woonwerk) voor 19 cent per kilometer af te rekenen. Maar hoe duurder de auto (per kilometer), des te 'duurder' dat voor je als privépersoon is.

 

Als alternatief zou het misschien nog handig zijn om alles juist zakelijk te houden, zowel voor de inkomstenbelasting als de omzetbelasting. In dat geval heb je zowel een (forfaitaire) btw- als ib-bijtelling voor het privégebruik van die auto. Dan kun je in ieder geval alle kosten van die auto gewoon zakelijk inboeken als kosten en de btw terugvragen heb en heb je mogelijk een relatief makkelijke correctie achteraf.

 

Je hebt dan uiteraard wel te maken met extra boekhoudkundige handelingen om zowel de auto als de lening zakelijk op de balans bij te houden. Maandelijks schrijf je dan af op die auto (bijvoorbeeld lineair of degressief) en tegelijkertijd boek je de aflossingsbedragen af op de schuld - en boek je de rente en eventuele administratiekosten als kosten. Soms zit er ook weer btw op die administratiekosten. Die mag je weer als voorheffing voor de omzetbelasting aftrekken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dan uiteraard wel te maken met extra boekhoudkundige handelingen om zowel de auto als de lening zakelijk op de balans bij te houden.

In aanvulling op je uitgebreide antwoord: of de auto op de balans moet/mag hangt natuurlijk weer af van het soort lease. Private lease is een vorm van operational lease en dan blijft de auto op de balans van de leasemaatschappij.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dan uiteraard wel te maken met extra boekhoudkundige handelingen om zowel de auto als de lening zakelijk op de balans bij te houden.

In aanvulling op je uitgebreide antwoord: of de auto op de balans moet/mag hangt natuurlijk weer af van het soort lease. Private lease is een vorm van operational lease en dan blijft de auto op de balans van de leasemaatschappij.

Inderdaad. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Woon/werk als management consultant met kantoor aan huis is dan niet relevant lijkt me? Als ik een opdracht van een half jaar heb dan gelden die kilometers toch altijd als zakelijk?

 

Daarnaast even een copy/paste van zelfgemaakte Excel, reken ik mij hier dan te rijk?

 

BMW X1

Cataloguswaarde 48,000

Lease maanden 36

KM/jaar 20,000

 

Prive lease

Maandbedrag incl BTW 950

Maandbedrag excl BTW 785

BTW 165

Netto maandbedrag 785

 

Brandstof Benzine

Verbruik (1/X) 15

Literprijs 1.5

Brandstofkosten incl BTW 2,000

Brandstofkosten excl BTW 1,653

BTW 347

 

KM zakelijk 50%

KM vergoeding 1,900

Netto voordeel 988

 

Forfait % 1.5%

Forfait 720

 

Jaarlijks BTW bruto 2,326

Jaarlijks BTW netto 1,606

 

Kosten netto/jaar 10,806

Kosten netto/maand 901

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast even een copy/paste van zelfgemaakte Excel, reken ik mij hier dan te rijk?

Wat zijn je keuzes dan? Zakelijk etiketteren voor de omzetbelasting of privé? Zakelijk etiketteren voor de inkomstenbelasting of privé? Wat is de verhouding kilometers uitgesplitst naar privé/woonwerk/zakelijk? En wat gebeurt er na die 36 maanden?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Private lease dus na die 36 maanden gaat de auto weer terug naar de dealer ;-)

 

Zoals ik het begrepen heb uit de gedeelde links, mag ik de BTW op de maandelijkse private lease kosten en de BTW op de brandstof verrekenen als ik die corrigeer met 1.5% van de cataloguswaarde. Daarnaast betaal ik mezelf 0.19 per KM (wat dus een belastingvoordeel van 0.10 per KM geeft).

 

Ik heb hier dus gekozen voor de forfait van 1.5% ipv sluitende kilometeradministratie. Zakelijk op OB en prive op IB.

 

Zoals bovenaan in de vorige post: Aangezien ik kantoor aan huis heb, zijn al mijn KMs naar de klanten zakelijk, toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het begrepen heb uit de gedeelde links

Daar staat toch echt 2,7% (bij een niet sluitende kilometeradministratie). Anders (als je een sluitende kilometeradministratie hebt) moet je gewoon de werkelijke correctie toepassen op basis van privégebruik (privé én eventueel woonwerk). Hier is dus het verwarrende dat je moet kijken bij "Auto van de zaak", omdat je het voor de omzetbelasting een zakelijke auto maakt. Voor de inkomstenbelasting is het dan dus géén "Auto van de zaak".

 

In jouw geval maakt het niet zo heel veel uit. De btw-correctie op basis van werkelijk privégebruik komt uit op ongeveer 1165 euro. De btw-correctie op basis van het forfait komt uit op 1296 euro.

 

Je mag dus per saldo zo'n 1000 tot 1165 euro btw terugvragen (van de in totaal 2327 euro verschuldigde btw). Privé betaal je alle kosten zonder btw en krijg je een vergoeding (9420+1653-1900 =) 9173 euro per jaar. In de zaak heb je een aftrekpost van 1900 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Edit: De 2.7% is bij prive gebruik auto van de zaak, terwijl het hier gaat om zakelijk gebruik van private lease auto.

 

Van Belastingdienst: Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, thanks daarvoor! Het is dan idd een auto van de zaak voor de OB dus 2.7% - totaal niet aan gedacht. Ik ga nog even wat rekenen maar deze methode lijkt mij momenteel het beste, geen bijtelling en via private lease dus weinig risico, en geen gigantische afschrijving zoals bij koop van nieuwe auto.

Link naar reactie
  • 0

Woon/werk als management consultant met kantoor aan huis is dan niet relevant lijkt me? Als ik een opdracht van een half jaar heb dan gelden die kilometers toch altijd als zakelijk?

Dat valt nog te bezien. Volgens mij zijn dat gewoon woon-werkkilometers voor de btw (dus privé voor de omzetbelasting, maar zakelijk voor voor de inkomstenbelasting). Nog meer btw-correctie dus bij een sluitende kilometeradministratie, tenzij je dan helemaal geen (andere) zakelijke kilometers meer overhoudt. In dat geval is de auto óók voor de btw verplicht privé.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De staatssecretaris omschrijft woon-werkverkeer als "het reizen van de woon- of verblijfplaats naar de in het kader van een overeenkomst tot het verrichten van arbeid overeengekomen vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht".

 

Dat betekent dus dat wanneer je een overeenkomst hebt om daar op te komen dagen, dan is het woon-werkverkeer (en dus privé voor de omzetbelasting).

 

Als je daar naar toe rijdt puur omdat je dat handiger/leuker/beter/makkelijker/wat-dan-ook vindt, dan is het geen woon-werkverkeer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.