• 0

(offline) promotie kanalen voor webshop

Beste Higherlevel leden,

 

Voordat ik mijn vraag en verhaal afschiet wil ik jullie allereerst bedanken voor de eerdere input van de topic die ik geopend had voor een uitbreiding naar Zweden. Deze informatie is super nuttig geweest en we gaan eind oktober aldaar live.

 

Voor nu even terug naar Nederland, we zijn nu ruim twee jaar bezig met onze webshop

 

Op deze webshop verkopen wij speciaalbieren en doen dit vanuit twee 40 voet geïsolleerde containers. Dit zodat we het bier in het donker en met een constante temperatuur van 10 graden celcius kunnen bewaren.

 

Het enthausiasme en de wil is groot, maar met alle eerlijkheid valt de verkoop tegen. We blijven een beetje hangen op het zelfde punt, namelijk ~2 kratjes per dag.

 

Qua innovatie zijn we flink bezig, zo gaan we binnenkort ook bierpaketten verkopen en zal het assortiment uitgebreid worden naar 600 bieren.

 

Casus:

Om meer verkoop te genereren proberen we op allerlei mogelijk manieren meer sales te genereren. Zo hebben we een AdWords campagne lopen, maar de realiteit is dat zodra we hier (break-even) sales mee willen halen we dus danig moeten veilen dat we er maximaal 1,5 kratten bier per dag mee verkopen. Dit doen we met een investering van rond de €8,50 per dag. Gemiddelde order die we daaruit halen is ongeveer €49,- en de marge die we pakken is ongeveer €9, kortom een €5,- ROI wat we ongeveer per dag er aan verdienen. Daarboven zijn kanalen als display adverteren en video adverteren bijna geen optie aangezien het om alcohol gaat en de marge dus danig laag is dat je daar ook de oorlog niet mee gaat winnen. SEO kun je al helemaal afschrijven want de zoekvolumes zijn niet heel erg hoog en de termen waar dat wel het geval is, zak ik eerder dan dat ik stijg.

 

Vraag:

We zijn daarom opzoek naar andere kanalen (off-line) om zodoende onze webshop onder de aandacht te brengen. Het uitzoeken en proberen is natuurlijk zo gedaan, maar ik vroeg me gewoon af of iemand om dit forum ervaringen heeft met bepaalde kanalen, wat de kosten daarbij en opbrengsten daarbij waren (uiteraard verschillend per product). We kunnen onze euro's maar één keer investeren dus alle input is meer dan welkom.

 

Graag wat voorbeeld casus met (als mogelijk) de investeringen en baten zodat ik wat gerichter kan oriënteren / experimenteren.

 

Bij voorbaat dank!

 

 

[mod edit : naam en link uit bericht verwijderd. Deze kun je opnemen in je signature ]

Vriendelijke groet,

 

Kevin van Dijk - Mooibier

https://www.mooibier.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een goede vriend van me heeft een uitstekend lopende en bekroonde webwinkel in wijnen. Een substantieel deel van zijn omzet haalt hij echter uit de B2B-verkoop van wijnen aan restaurants. Restaurants zonder sommelier adviseert hij bijvoorbeeld bij het samenstellen van de wijnkaart. En hij levert natuurlijk de wijnen, niet met twee kisten per keer maar hele pallets ineens.

 

In dat grotere geheel is zijn webwinkel vooral een etalage waarin hij zijn assortiment maar ook zijn kennis etaleert. Hij vertelt bijvoorbeeld zeer uitgebreid het unieke verhaal achter elke wijn. De winkelwagen heet een 'bestellijst', maar vaste klanten kunnen hun wekelijks bestellingen ook gewoon doorbellen of faxen.

 

Dit kun je vast ook heel goed doen met speciaalbieren. De webwinkel is geen doel, maar slechts een kanaal. Maak niet de fout om wat offline allemaal mogelijk is in het keurslijf van één online kanaal te wringen. Je moet speciaalbieren aan de man brengen, niet een webwinkel in speciaalbier.

 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met het voorgaande bericht van Ward. De site heeft een 'speciale' look and feel en deze kent een zwaar grafische uitwerking die ongekend is (wie bestelt eigenlijk m.b.v. een customizer?), maar een direct bestellen-functie ontbreekt.

 

Met het denken in kratten leg je de lat m.i. te hoog voor gemiddelde consumentenaankopen en cadeau's. Andersom gedacht krijg ik geen goede indruk van het totale assortiment, dus zorg heel snel voor een goede (pdf) prijslijst of inklop bestellijst in huisstijl met alle denkbare contactgegevens. Zet deze op de site en stuur deze naar alle, bestaande klanten.

 

Mooibierfestival organiseren? Mooibierborrels faciliteren? Mooibierfietskratten onder vrienden en fans uitzetten? Mooibierviltjes samplen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Even outside-the-box (of eigenlijk inside-the-box) denken...

 

Waarom geen bierabonnement? In Amerika zijn subscription based boxes zeer populair.

Mensen nemen een abonnement af voor 3/6/12 maanden en ontvangen tegen bedrag X iedere maand 6/8/12 (geen idee) verschillende speciaal biertjes.

 

Jullie stellen de box samen. Vertel het verhaal achter het bier, combineer dit eventueel met recepten of stop er wat snacks bij (er zijn redelijk wat mogelijkheden te bedenken). Stop daarbij nog een kortingscode voor de webshop, eventueel korting als je de klant een nieuwe klant aanbrengt enz..

 

Ik ben geen fijnproever wat dat betreft, maar ik kan me voorstellen dat een speciaalbier liefhebber graag eens wat anders probeert en pas na het proberen van 1 (of 2) flesje(s) meerdere flesjes wilt bestellen.

Link naar reactie
  • 0

In de AV, al corresponderen deze niet met de KvK of HL-gegevens.

 

De klantenservice is (telefonisch) 'slechts' bereikbaar onder kantooruren.

 

Je wilt verkopen of niet, natuurlijk...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevel leden,

 

Dankjewel voor jullie input, zeer waardevol. Een hoop ideeën en inspiratie vooral het verhaal van Ward is interessant om te horen. Echter zit ik wel een beetje met het punt dat ik (voorlopig) niet verder wil investeren in nieuwe ideeën. Zo zal een leuke bus / bakfiets of juist een nieuwe dienst als bier abbenementen weer een hoop geld gaan kosten. Voor in de nabije toekomst komt er wel een functionaliteit bij met bierpaketten / aanschaf kadobonnen inclusief optie persoonlijke boodschap.

 

Maar op dit moment probeer ik met deze situatie van functionaliteiten iets draaiends te krijgen door middel van promotie.

 

@Richard: zo lees ik dat je aangeeft dat huis folders niet zo duur zijn, mijn vraag, heb jij daar ervaring mee? Wat kostte het ongeveer en was je response (uiteraard product verschillend maar puur ter indicatie).

 

Wat betreft de adres gegevens, deze zijn allemaal aangepast.

 

Cheers!

Vriendelijke groet,

 

Kevin van Dijk - Mooibier

https://www.mooibier.nl

Link naar reactie
  • 0

Je geeft geen reactie op diverse opmerkingen...

 

...da's onder ondernemers gesproken best zorgwekkend als je om input en/of terugkoppeling vraagt.

 

'Work to do' not 'investments to make' m.i.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je zoekt nieuwe kanalen zonder investering, maar je schrijft een deel van de mogelijkheden direct af.

 

Video is inderdaad niet heel eenvoudig ivm reclame code*, maar je kunt bijvoorbeeld via facebook wel heel precies leeftijdsgroepen targeten.

 

(* oa: iedereen moet er minstens 25 jaar oud uitzien, alcohol drinken mag niet als cooler dan non-alcohol verbeeld worden)

 

Een biervlog met culinaire inspiratie zelf opnemen met smartphone?

Kost je vooral tijd en het zal er misschien niet supergoed uitzien, maar als je zorgt dat het goed verstaanbaar is, er genoeg licht is en de inhoud leuk en inspirerend is, kan het allicht een goed idee zijn, dat de naamsbekendheid vergroot.

Het najaar komt eraan: met welke typische najaarsgerechten kun je bepaalde biertjes goed combineren?

 

Gebruik een speciaal hiervoor gecreëerd YouTube kanaal en verifiëer het, zodat je de video's klikbaar kunt maken. Dan kan men direct naar de bestelpagina van het specifieke biertje.

Zet daar ook de bestaande video op. Vimeo is leuk voor mooie video's. YouTube heeft meer commerciële mogelijkheden om de conversie van de video te verhogen.

 

Je promoot nu via adwords, maar je moet tegelijk werken aan het bouwen van jouw merk, zodat men het gaat herkennen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

U wilt oflline verkopen, maar de tijd of het geld voor offline verkoop wat u wil investeren wilt u minimaal houden.

 

Franchise formule? Biersommeliers die namens uw bedrijf langs horeca en speciaalzaken gaan? Ze kopen in via de webshop tegen gereduceerd tarief en u levert of bij de sommieler af of, indien het gaat om een goede en vertrouwde relatie, rechtstreeks.

 

Restaurants willen uitstralen dat er kennis in huis is (geworven). Een wijnkaart in samenwerking met ziet men steeds meer, dus waarom geen bierkaart in samenwerking met ......

Uiteraard is het geen enkele moeite om bierkaarten op wens gratis aan te leveren inclusief (uitgebreide) omschrijving en al dan niet een marktconforme prijs waarbij de uitbater een percentage krijgt.

 

Basis ligt in het vinden van zelfstandige biersommeliers. Hiervoor zou men met succes een erkende cursus kunnen volgen of u geeft inhouse trainingen met bijbehorende certificaat. Uiteraard verplicht om eens in een periode bij te laten scholen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.