Eerst een zo beknopt mogelijke situatieschets, dan de vraag:
26 augustus jl. word ik gebeld door een andere ondernemer uit deze regio met de mededeling dat een getuige een bericht voor hem achter de ruitenwisser had achtergelaten dat ik ca. drie kwartier eerder zijn geparkeerde auto met mijn bedrijfswagen had geraakt.
Ik ben mij van geen kwaad bewust, geef dat ook aan en dat we dan maar even moeten afspreken om dit af te wikkelen. Er volgt t.b.v. die afspraak nog een aantal telefoontjes waarin de wederpartij aangeeft dat 'het niet zo'n jonge auto meer is, dus dat het ook wel onderling geregeld zou kunnen worden, want het zou toch zonde zijn als het anders ten koste van mijn no-claim zou gaan.'
Vier dagen later komt de man langs, ik wijs hem erop dat ik ondertussen mijn auto heb bekeken en dat ik geen schade heb. Vervolgens toont hij mij één schade (van de vele) op het voertuig van 18 jaar oud, waarvan ik meteen weet dat ik die niet veroorzaakt kan hebben: de plek klopt niet en ik zou dan corresponderende schade moeten hebben. Nu snapte ik zijn 'no-claim' opmerkingen via de telefoon ook beter, dit stonk erg naar een opzetje om geld op te halen.
Hij toont mij het visitekaartje van de getuige en diens notities van mijn merk, kenteken en autoreclame (o.a. het telefoonnummer) en houdt vol dat het toch zo klaar als een klontje is dat ik die schade heb veroorzaakt, dus dat ik hem moest betalen, waarop ik antwoord dat hij mijn gegevens heeft en dat hij dit, samen met zijn claim, in kan dienen bij zijn verzekering, waarna ik er wel via mijn verzekering van zal horen en dan mijn verhaal ernaast kan leggen.
Ik maak een foto van zijn schade en meld hem ook dat ik een dash-cam heb met beelden van de getuige en van mijn manoeuvre, waarbij er op geen enkel moment iets merkbaar is dat ik wat geraakt zou hebben en als dat zo zou zijn, dat de getuige dat vanuit zijn positie niet gezien kan hebben. Hij wil vervolgens dolgraag die film zien, wat ik weiger en ik benadruk dat ik zijn claim ga betwisten, maar als hij het perse uit wil spelen, hij dat via zijn verzekering moet doen.
Dit doet hij niet, nee, hij gaat naar de politie, die gaat er - tot mijn grote verbazing, maar daar gaat het hier niet over - eerst ook nog serieus op in, maar na een uitleg van mij beamen ook zij dat het geen zaak voor de politie is, maar dat het inderdaad via de verzekering moet lopen. Zij geven dat netjes aan de wederpartij door en een tijdje later komt de claim bij mij binnen.
Ik stuur mijn verzekering mijn versie van het verhaal inclusief situatieschets, foto van de schade van de tegenpartij en het filmpje met een toelichting, waarop mijn verzekering 22 september jl. reageert met: "dank voor uw bewijsstukken, uw aansprakelijkheid is afgewezen, de verzekeraar van de wederpartij is hiervan op de hoogte gesteld", dus ik ga ervan uit dat de zaak hiermee is afgerond.
Echter te vroeg gejuicht: 6 oktober jl. ontvang ik bericht van mijn verzekeraar dat de tegenpartij de afgewezen aansprakelijkheid niet accepteert en van mij nog wat aanvullende informatie wil hebben, o.a. of de politie ter plaatse is geweest (niet, die is pas vijf dagen na het vermeende voorval door de tegenpartij ingeschakeld), hoe ik aan de gegevens van de getuige kom (het visitekaartje was mij getoond) en of ik een paar actuele foto's van mijn bedrijfswagen kon leveren waarop te zien is dat ik geen schade heb.
Ik lever dat alles nog dezelfde dag aan, maar ontdek per toeval dat de wederpartij zijn auto 24 september jl., dus bijna twee weken eerder, van de hand heeft gedaan? Na wat telefoontjes en mailtjes hierover met de verzekering heb ik nog (bijna vier weken later) steeds geen antwoord op de vraag hoe het kan dat ik 6 oktober nog extra bewijs moet leveren, terwijl de wederpartij zijn 'bewijsstuk' (auto) dan al geruime tijd niet meer in bezit heeft? Het antwoord luidt steeds dat het inderdaad iets is wat de verzekering van de tegenpartij moet weten, dat zij het door gaan geven, enz.
Da's toch vreemd, kan ik nu toch nog iets verwachten of kan ik ervan uitgaan dat de kwestie toch is afgedaan? Stel dat ik overweeg binnenkort mijn bedrijfsauto in te ruilen, kan dit dan nog boven mijn hoofd hangen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Eerst een zo beknopt mogelijke situatieschets, dan de vraag:
26 augustus jl. word ik gebeld door een andere ondernemer uit deze regio met de mededeling dat een getuige een bericht voor hem achter de ruitenwisser had achtergelaten dat ik ca. drie kwartier eerder zijn geparkeerde auto met mijn bedrijfswagen had geraakt.
Ik ben mij van geen kwaad bewust, geef dat ook aan en dat we dan maar even moeten afspreken om dit af te wikkelen. Er volgt t.b.v. die afspraak nog een aantal telefoontjes waarin de wederpartij aangeeft dat 'het niet zo'n jonge auto meer is, dus dat het ook wel onderling geregeld zou kunnen worden, want het zou toch zonde zijn als het anders ten koste van mijn no-claim zou gaan.'
Vier dagen later komt de man langs, ik wijs hem erop dat ik ondertussen mijn auto heb bekeken en dat ik geen schade heb. Vervolgens toont hij mij één schade (van de vele) op het voertuig van 18 jaar oud, waarvan ik meteen weet dat ik die niet veroorzaakt kan hebben: de plek klopt niet en ik zou dan corresponderende schade moeten hebben. Nu snapte ik zijn 'no-claim' opmerkingen via de telefoon ook beter, dit stonk erg naar een opzetje om geld op te halen.
Hij toont mij het visitekaartje van de getuige en diens notities van mijn merk, kenteken en autoreclame (o.a. het telefoonnummer) en houdt vol dat het toch zo klaar als een klontje is dat ik die schade heb veroorzaakt, dus dat ik hem moest betalen, waarop ik antwoord dat hij mijn gegevens heeft en dat hij dit, samen met zijn claim, in kan dienen bij zijn verzekering, waarna ik er wel via mijn verzekering van zal horen en dan mijn verhaal ernaast kan leggen.
Ik maak een foto van zijn schade en meld hem ook dat ik een dash-cam heb met beelden van de getuige en van mijn manoeuvre, waarbij er op geen enkel moment iets merkbaar is dat ik wat geraakt zou hebben en als dat zo zou zijn, dat de getuige dat vanuit zijn positie niet gezien kan hebben. Hij wil vervolgens dolgraag die film zien, wat ik weiger en ik benadruk dat ik zijn claim ga betwisten, maar als hij het perse uit wil spelen, hij dat via zijn verzekering moet doen.
Dit doet hij niet, nee, hij gaat naar de politie, die gaat er - tot mijn grote verbazing, maar daar gaat het hier niet over - eerst ook nog serieus op in, maar na een uitleg van mij beamen ook zij dat het geen zaak voor de politie is, maar dat het inderdaad via de verzekering moet lopen. Zij geven dat netjes aan de wederpartij door en een tijdje later komt de claim bij mij binnen.
Ik stuur mijn verzekering mijn versie van het verhaal inclusief situatieschets, foto van de schade van de tegenpartij en het filmpje met een toelichting, waarop mijn verzekering 22 september jl. reageert met: "dank voor uw bewijsstukken, uw aansprakelijkheid is afgewezen, de verzekeraar van de wederpartij is hiervan op de hoogte gesteld", dus ik ga ervan uit dat de zaak hiermee is afgerond.
Echter te vroeg gejuicht: 6 oktober jl. ontvang ik bericht van mijn verzekeraar dat de tegenpartij de afgewezen aansprakelijkheid niet accepteert en van mij nog wat aanvullende informatie wil hebben, o.a. of de politie ter plaatse is geweest (niet, die is pas vijf dagen na het vermeende voorval door de tegenpartij ingeschakeld), hoe ik aan de gegevens van de getuige kom (het visitekaartje was mij getoond) en of ik een paar actuele foto's van mijn bedrijfswagen kon leveren waarop te zien is dat ik geen schade heb.
Ik lever dat alles nog dezelfde dag aan, maar ontdek per toeval dat de wederpartij zijn auto 24 september jl., dus bijna twee weken eerder, van de hand heeft gedaan? Na wat telefoontjes en mailtjes hierover met de verzekering heb ik nog (bijna vier weken later) steeds geen antwoord op de vraag hoe het kan dat ik 6 oktober nog extra bewijs moet leveren, terwijl de wederpartij zijn 'bewijsstuk' (auto) dan al geruime tijd niet meer in bezit heeft? Het antwoord luidt steeds dat het inderdaad iets is wat de verzekering van de tegenpartij moet weten, dat zij het door gaan geven, enz.
Da's toch vreemd, kan ik nu toch nog iets verwachten of kan ik ervan uitgaan dat de kwestie toch is afgedaan? Stel dat ik overweeg binnenkort mijn bedrijfsauto in te ruilen, kan dit dan nog boven mijn hoofd hangen?
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54740-afwikkeling-schadeclaim-loopt-door-terwijl-auto-reeds-van-de-hand-gedaan-is/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag