mod comment: het topic waarop jij inhaakt is nog volop actief daarom is jou vraag afgesplitst van dat topic
Nu heb ik geheel toevallig op dit moment een soortgelijk conflict met een klant waar ik wel wat advies over kan gebruiken... ik vraag het maar gewoon in dit topic aangezien het vrijwel dezelfde situatie betreft, maar dan van de andere kant.
Ik heb in eerste instantie 7 uur geoffreerd aan deze klant voor het omzetten van 2 oude html sites naar WordPress. Dit moest een kopie van een andere website van de klant worden, maar dan met andere kleuren, teksten enzovoorts.
Helaas viel het project nogal tegen, onder andere door miscommunicatie en het feit dat het gebruikte thema (voor de kenners, Divi) werkt met een eigen page builder systeem dat ik nog niet kende en waar ik flink aan moest wennen. Zo zat er al snel 20 uur in het project, maar die extra uren heb ik maar voor mijn rekening genomen.
Toen wilde ze echter wat dingen gedaan hebben die geen deel uitmaakten van de originele overeenkomst. Ik heb haar toen laten weten dat daar wel extra kosten aan verbonden waren. Daar was ze het in eerste instantie niet mee eens, het waren toch allemaal maar kleine dingen die ik in een kwartiertje (per dingetje) wel klaar zou hebben toch? Ik heb haar toen uitgelegd dat 4 x een kwartier ook een uur is en uiteindelijk ging ze met frisse tegenzin akkoord.
In de periode daarna zijn er echter nog een aantal van dat soort extra dingetjes bij gekomen. Ik ging er van uit dat het duidelijk was dat hier extra kosten aan verbonden zitten, dat had ik haar immers eerder al duidelijk gemaakt en het staat ook in mijn voorwaarden die onderdeel uitmaakten van het contract waarmee ze akkoord is gegaan. Enkele relevante passages uit mijn voorwaarden (de volledige voorwaarden zijn te vinden onderaan mijn website):
1.1 Offertes en urenschattingen zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.
1.2 Indien contractant 2 gedurende de uitvoering van de overeenkomst bemerkt dat het vooraf overeengekomen budget overschreden zal worden zal deze contractant 1 altijd eerst informeren en de werkzaamheden pas hervatten na schriftelijke akkoord van contractant 1 met betrekking tot bijkomende kosten.
2.2 Indien op verzoek van contractant 1 wordt afgeweken van hetgeen oorspronkelijk werd overeengekomen zullen de extra kosten daarvan worden doorberekend.
Ik heb bij de eerste extra werkzaamheden dus netjes volgens punt 1.2 gehandeld, ook al heeft dat artikel eigenlijk alleen betrekking op de origineel overeengekomen werkzaamheden (voor extra werkzaamheden geldt immers artikel 2). Voor de overige extra werkzaamheden ben ik er van uit gegaan dat het duidelijk was dat er extra kosten berekend worden.
Het probleem is nu dat er uiteindelijk nog eens 8 uur extra zijn bijgekomen (waarbij ik zeer coulant heb geteld), en die extra uren wil ze niet betalen. In het contract staat als opdrachtbeschrijving
"Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress. De urenschatting voor deze werkzaamheden bedraagt 6 a 7 uur tegen een bedrag van € 60,00 per uur."
Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb ;) Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bob de webbouwer
Bob de webbouwer
mod comment: het topic waarop jij inhaakt is nog volop actief daarom is jou vraag afgesplitst van dat topic
Nu heb ik geheel toevallig op dit moment een soortgelijk conflict met een klant waar ik wel wat advies over kan gebruiken... ik vraag het maar gewoon in dit topic aangezien het vrijwel dezelfde situatie betreft, maar dan van de andere kant.
Ik heb in eerste instantie 7 uur geoffreerd aan deze klant voor het omzetten van 2 oude html sites naar WordPress. Dit moest een kopie van een andere website van de klant worden, maar dan met andere kleuren, teksten enzovoorts.
Helaas viel het project nogal tegen, onder andere door miscommunicatie en het feit dat het gebruikte thema (voor de kenners, Divi) werkt met een eigen page builder systeem dat ik nog niet kende en waar ik flink aan moest wennen. Zo zat er al snel 20 uur in het project, maar die extra uren heb ik maar voor mijn rekening genomen.
Toen wilde ze echter wat dingen gedaan hebben die geen deel uitmaakten van de originele overeenkomst. Ik heb haar toen laten weten dat daar wel extra kosten aan verbonden waren. Daar was ze het in eerste instantie niet mee eens, het waren toch allemaal maar kleine dingen die ik in een kwartiertje (per dingetje) wel klaar zou hebben toch? Ik heb haar toen uitgelegd dat 4 x een kwartier ook een uur is en uiteindelijk ging ze met frisse tegenzin akkoord.
In de periode daarna zijn er echter nog een aantal van dat soort extra dingetjes bij gekomen. Ik ging er van uit dat het duidelijk was dat hier extra kosten aan verbonden zitten, dat had ik haar immers eerder al duidelijk gemaakt en het staat ook in mijn voorwaarden die onderdeel uitmaakten van het contract waarmee ze akkoord is gegaan. Enkele relevante passages uit mijn voorwaarden (de volledige voorwaarden zijn te vinden onderaan mijn website):
1.1 Offertes en urenschattingen zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.
1.2 Indien contractant 2 gedurende de uitvoering van de overeenkomst bemerkt dat het vooraf overeengekomen budget overschreden zal worden zal deze contractant 1 altijd eerst informeren en de werkzaamheden pas hervatten na schriftelijke akkoord van contractant 1 met betrekking tot bijkomende kosten.
2.2 Indien op verzoek van contractant 1 wordt afgeweken van hetgeen oorspronkelijk werd overeengekomen zullen de extra kosten daarvan worden doorberekend.
Ik heb bij de eerste extra werkzaamheden dus netjes volgens punt 1.2 gehandeld, ook al heeft dat artikel eigenlijk alleen betrekking op de origineel overeengekomen werkzaamheden (voor extra werkzaamheden geldt immers artikel 2). Voor de overige extra werkzaamheden ben ik er van uit gegaan dat het duidelijk was dat er extra kosten berekend worden.
Het probleem is nu dat er uiteindelijk nog eens 8 uur extra zijn bijgekomen (waarbij ik zeer coulant heb geteld), en die extra uren wil ze niet betalen. In het contract staat als opdrachtbeschrijving
"Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress. De urenschatting voor deze werkzaamheden bedraagt 6 a 7 uur tegen een bedrag van € 60,00 per uur."
Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb ;) Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?
Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.
Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54845-re-opdrachtnemer-wil-extra-betaling-afgesplitst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag