Jump to content
mspo
Verberg

Contract ontwikkeling website

vraag

Wij moeten een website ontwikkelen voor een opdrachtgever. Ik heb specificaties gemaakt voor de offerte. De klant gaat nu akkoord en wil een contract. Wat moet er in dit contract staan en tot op welke hoogte moet een website gespecificeerd worden? (naast natuurlijk ook algemene voorwaarden). Of kun je het beste een plan van aanpak gebruiken als contract? Heeft iemand een voorbeeld?

 

Bij voorbaat dank.

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Wij moeten een website ontwikkelen voor een opdrachtgever. Ik heb specificaties gemaakt voor de offerte. De klant gaat nu akkoord en wil een contract. Wat moet er in dit contract staan en tot op welke hoogte moet een website gespecificeerd worden? (naast natuurlijk ook algemene voorwaarden). Heeft iemand een voorbeeld?

 

Bij voorbaat dank.

 

Een contract vind ik wat vreemd klinken. Daarbij denk ik eerder aan een onderhoudscontract. Wat wij zelf altijd doen is klanten een opdrachtovereenkomst laten tekenen. Hierin staat de inhoud van het project, de prijzen, en de algemene voorwaarden. Als de klant dit ondertekend heeft is hij akkoord met de opdracht en beginnen we aan het project. Zodra een klant telkens dingetjes erbij wil kan je op een gegeven moment wijzen naar de overeenkomst en aangeven dat dit meerwerk is.


YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Een contract vind ik wat vreemd klinken. Wat wij zelf altijd doen is klanten een opdrachtovereenkomst laten tekenen.

 

Uit de 'van Dale':

con·tract (het ~, ~en)

1 schriftelijk vastgelegde overeenkomst

 

;D

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de reactie! Nog een vraag In hoever moet in dit 'opdrachtovereenkomst' gespecifeerd worden hoe de website er precies uit ziet (met bijvoorbeeld al ontwerp screenshots) en wat hij precies kan (alle functiepunten beschrijven?)?

 

De klant wil ook een 'zekerheid goeddraaiende site'. Leg je dit vast in de voorwaarden?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In hoever moet in dit 'opdrachtovereenkomst' gespecifeerd worden hoe de website er precies uit ziet (met bijvoorbeeld al ontwerp screenshots) en wat hij precies kan (alle functiepunten beschrijven?)?

Hoe hij er uit ziet is lastig vast te leggen omdat dat ongetwijfeld tijdens het ontwikkelproces nog, op verzoek van je klant, gaat veranderen. Ligt het al vast dan kun je het natuurlijk gewoon opnemen. Functionaliteit zou ik zeker puntsgewijs opnemen.

 

De klant wil ook een 'zekerheid goeddraaiende site'. Leg je dit vast in de voorwaarden?

In ieder geval niet in deze bewoording. Je kunt dit wel omschrijven in termen als 'de functionaliteit van de website werkt op de volgende browsers: IE 5.0, 6.0, Firefox. Voorwaarde hierbij is dat de bezoeker van de site Javascript heeft ingeschakeld en beschikt over Flash. Heeft de gebruiker geen Javascript dan zullen de volgende functies niet beschikbaar zijn: etc'. Feitelijk dus de opsomming van de functionaliteit.

 

Over het algemeen is het goed om zo specifiek en duidelijk mogelijk te zijn in je contract.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt! Is dit trouwens een goed voorbeeld van goede algemene voorwaarden voor een dergelijke overeenkomst?

http://www.artylicious.com/algemene_voorwaarden.htm

 

Dat kan je zo niet zeggen, ik ben zelf geen voorstander van standaard algemene voorwaarden (bv KvK cd-rom), maar ik denk dat de juristen op het forum hierover beter antwoord kunnen geven. :)


YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt! Is dit trouwens een goed voorbeeld van goede algemene voorwaarden voor een dergelijke overeenkomst?

 

Zoek even op het forum er zijn diverse onderwerpen over algemene voorwaarden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zorg in ieder geval dat je duidelijk stelt wat er wel en niet geleverd word.

Maak bv ontwerpen, en zet deze onder een demo url, nummer ze opvolgend, bij correspondentie refereer je naar deze demo's

Gaat de klant accord laat hem hiervoor tekenen, en volsta niet met, ja zo is het wel goed.

Vaak blijkt dat ze het twee weken later weer anders willen, en soms een hele opbouw overhoop gooien.

 

Voor functionaliteiten geld hetzlefde

Wordt het een statische site, of hangt er een CMS achter.

Willen ze een shop, definieer wat ze daarvoor krijgen

bv wel of niet foto's kunnen uploaden, een rekenmodule voor verzendkosten, en verrekening van kortingen enzovoorts.

En contactformulier, welke velden, enzovoort.

Moet er gezocht kunnen worden op de site, enz..

 

Steek wat extra tijd in het voortraject, en tast goed af wat de klant precies wil, denk ook vooruit en denk mee.

Een webshop is misschien niet meteen van belang, maar wel handig om rekening mee te houden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is denk ik ook goed de klant een aanbetaling van 30% van het totale bruto bedrag te laten doen voordat de website echt ontwikkeld wordt. Verder ga ik denk ik een soort Plan van Aanpak maken waar dan alle onderdelen in voor komen: functionaliteit, basisontwerp, kosten, tijdsplanning en korte algemene voorwaarden.

 

Ik blijf dit forum werkelijk een uitstekend initiatief vinden. Ik krijg hier snel en duidelijk antwoord op mijn vragen! Bedankt voor de tips!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe gebruikelijk is het dat je een klant vraag om bijvoorbeeld 30% aanbetaling op een website ?

 

Momenteel werk ik voor een automatiseringsbedrijf waar dit niet wordt gedaan. Echter is het wel gemakkelijk als je net begint heb je een deel van het geld eerder ter beschikking.

 

Soms moet je lang wachten voordat bepaalde betalingen binnen zijn >:(


ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe gebruikelijk is het dat je een klant vraag om bijvoorbeeld 30% aanbetaling op een website ?

 

Momenteel werk ik voor een automatiseringsbedrijf waar dit niet wordt gedaan. Echter is het wel gemakkelijk als je net begint heb je een deel van het geld eerder ter beschikking.

 

Soms moet je lang wachten voordat bepaalde betalingen binnen zijn >:(

 

Dit zou ik ook wel willen weten, hopelijk weet iemand dit.

 

Maar even een andere tip: zorg er wel voor dat jij een beetje sterk staat bij zo'n overeenkomst. Bijvoorbeeld over leveringstijden. Klanten doen vaak moeilijk over wijzigingen enzo, waardoor het veel meer tijd kost en een deadline lastig wordt.


Technisch innovator.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Aanbetalingen bij projecten zoals websites zijn vrij normaal. Zelf werk ik normaalgesproken met 30% bij aanvang van het project, en de rest bij oplevering. Er zijn ook bedrijven die spitsen in 3 stukken, waarbij meestal zo'n 50% overblijft bij oplevering.

 

Het vragen van een aanbetaling zorgt er niet alleen voor dat je wat cash in handen krijgt, maar zorgt ook voor een stukje commitment van de klant.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt! Is dit trouwens een goed voorbeeld van goede algemene voorwaarden voor een dergelijke overeenkomst?

http://www.artylicious.com/algemene_voorwaarden.htm

 

Komen de voorwaarden waaraan je refereert (exact) overeen met de wijze waarop jij je bedrijf voert?

 

Het is al vaker gezegd, maar ten overvloede; Algemene voorwaarden zij niet s anders dan de voorwaarden die je standaard in je overeenkomsten hanteert. Om de omvang van een overeenkomst te beperken kun je algmene voorwaarden opstellen en hanteren.

 

 

Voor wat betreft de vraag: Wat moet er zoal in een overeenkomst voor het bouwen van een webapplicatie staan. Gebruik de zoekfunctie eens. en je kunt meer over de inhoud van contracten vinden.

 

Verder kun je natuurlijk zoveel opnemen als je zelf wil. Aangezien aan het bouwen van een website (applicatie en software in het algemeen) nogal wat specifieke risico's kleven doe je er goed aan om die risico's te benoemen, althans daarvoor een voorziening te treffen. Denk o.m. browsercompabiliteit, tussentijdse wijzigingen gedurende de ontwikkeling, de service level agreement, intellectueel eigendom, etc..

 

Een goed voorbeeld voor een derglijke overenkomst zul je denk ik niet zomaar vinden.


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij webdesign/programmeer projecten vraag ik ook altijd een percentage (meestal 40%) als aanbetaling. Zekerheid (één keer de fout gemaakt dit niet te doen en wacht nog steeds op het geld), binding en inderdaad, gewoon geld in het laatje. Bij projecten waar ik bijvoorbeeld zoekmachinemarketing doe (Google Adwords) vraag ik alles vooruit. Grootste deel is toch budget en opstartkosten en vooral budget ga ik nooit meer voorschieten (zelfde verhaal, doe je een keer fout :P).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wie kan mij advies geven over het volgende:

 

Ik ben een contract aangegaan met bedrijf X voor de bouw van een webwinkel op maat.

 

Dit contract is op 10 januari ' 08 getekend. In het contract staat vermeld dat de webwinkel binnen 6 tot 8 weken wordt opgeleverd. Tevens staat er dat dit een schatting is waar geen rechten aan kunnen worden verbonden.

 

Ik heb de garantie gekregen, dat op 21 februari de webwinkel zou worden opgeleverd. Dit heb ik zwart op wit staan in een mail.

 

Maar tot op heden ik schrijf nu 24 maart een maand na de deadline van de oplevering is de webwinkel nog steeds niet klaar.

 

Voor het niet halen van de deadline van 21 februari hebben ze een extra module aangeboden.

 

De webwinkel is mijn enige bron van inkomsten op dit moment. Omdat mij was belooft dat de webwinkel eind februari klaar zou zijn heb ik geinvesteerd in een zomercollectie die half juli alweer in de uitverkoop gaat.

 

Ik heb meerdere keren mijn ongenoegen geuit, als ik bel wil de verantwoordelijke van het project mij niet spreken of is 'in bespreking'. Op mails wordt niet geantwoord.. ik ben allesbehalve een klant die zich koning voelt..

 

Op de website van bedrijf X staat letterlijk dat een webwinkel binnen 1-6 weken wordt opgeleverd, en ook nog eens dat afspraak is afspraak, de webwinkel wordt opgeleverd binnen de gestelde termijn. (Hiervan heb ik sreenshots.. by the way)

 

Niet dus.....

 

Kan ik een schadevergoeding eisen voor de gelede schade voor elke dag dat de webwinkel niet open is voor het publiek en ik dus geld verlies...

 

Wie helpt mij, een zeer stressvolle startende ondernemer...

 

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 81 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept