Jump to content
Brocantenier
Verberg

Inbrengen privébezit als voorraad in tweedehands winkel

vraag

Beste allemaal,

 

Ik ben een onderneming(kje) gestart om mijn eigen collectie curiosa te verkopen via diverse internetdiensten. Ik weet al dat de margeregeling hier van toepassing is, en omdat het om privébezittingen gaat, het hele verkoopbedrag als marge geldt. Daarnaast ben ik mogelijk inkomstenbelasting verschuldigd over de winst die ik maak: dat is het verschil tussen de “waarde in het economisch verkeer” van wat ik verkoop, en wat de klant ervoor betaalt, minus eventuele startersaftrek en zelfstandigenaftrek (corrigeer me gerust als het niet klopt :) )

 

De “waarde economisch verkeer” (dagwaarde?) is waar de schoen wringt: hoe bepaal ik die? Ik kan mijn hele voorraad wel laten taxeren door een specialist maar dat kost klauwen vol geld, en voor veel objecten die ik verkoop is dat het gewoon niet waard. De dagwaarde is wel bepalend voor de winst die ik maak, en dus de belasting die ik betaal: het is dus wel belangrijk om die met enige nauwkeurigheid vast te stellen.

 

Heeft iemand direct of indirect ervaring met dit scenario? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Welkom op HL!

 

Winst = Marge

Dagwaarde = verkoopprijs = waarde in het economisch verkeer


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Hans,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Dagwaarde = verkoopprijs; maar niet de prijs waarvoor ik hem verkoop, neem ik aan? Je zou kunnen stellen dat de prijs waartegen ik mijn privebezit tweedehands verkoop de dagwaarde vertegenwoordigt, en dat mijn winst (wanneer ik het object tegen die waarde vanuit privebezit in mijn bedrijf inbreng), dan nul euro is. Belastingtechnisch een aantrekkelijke oplossing, maar ik neem aan dat die vlieger niet op gaat..

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vertel in andere woorden hetzelfde als waarmee jij dit topic startte, maar probeer de begrippen tegelijkertijd uit te leggen die jij m.i. door elkaar haalt; volgende poging ;) :

 

De verkoopprijs (waar jij het voor verkoopt) is de waarde in het economisch verkeer (+ margeregeling BTW) en is in jouw geval gelijk aan jouw omzet, alsmede jouw marge, marge is een ander woord voor jouw brutowinst. Omzet - Kosten = Brutowinstmarge


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het gaat hier niet om een klein aantal privegoederen dat ik weg doe; het betreft enkele honderden artikelen die ik (stuksgewijs, en niet als partij) ga verkopen via Marktplaats en diverse veilingsites. Ik begrijp dat de Belastingdienst dit als "bedrijfsmatige activiteit" ziet en dat ik hier dus ook fiscale verantwoording over moet afleggen.

 

Hans, bedankt voor de opheldering. BTW draag ik dus af over de gehele omzet (in de margeregeling). De vraag is dus eigenlijk hoe ik moet omgaan met de "kosten" : hoe bepaal ik het bedrag wat ik van mijn omzet aftrek om de brutowinstmarge te bepalen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je moet echt een stukje boekhoudkundige en fiscale kennis opdoen, je stelt nu heel basale vragen, die je wel zelf moet kunnen beantwoorden, anders gaat het niet goed met jouw ondernemers plannen...

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het gaat hier niet om een klein aantal privegoederen dat ik weg doe; het betreft enkele honderden artikelen die ik (stuksgewijs, en niet als partij) ga verkopen via Marktplaats en diverse veilingsites. Ik begrijp dat de Belastingdienst dit als "bedrijfsmatige activiteit" ziet en dat ik hier dus ook fiscale verantwoording over moet afleggen.

 

Is dit incidenteel?

De belangrijke vraag is dus, wanneer deze partij is verkocht.. Ga je dan een nieuwe voorraad aankopen om deze weer te verkopen?


Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In principe heb ik genoeg voorraad om een aantal jaar vooruit te kunnen, ik ben (in ieder geval dit jaar) niet van plan om zelf objecten te gaan inkopen. Ik koop wel verzendartikelen in, zoals dozen, plakband en vulmateriaal, om de spullen heelhuids bij de koper te krijgen: het is me duidelijk waar ik deze kosten in de boekhouding zet. De vraag is tegen welke waarde ik de curiosa waardeer die ik vanuit het privebezit in het bedrijf breng.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De vraag is tegen welke waarde ik de curiosa waardeer die ik vanuit het privebezit in het bedrijf breng.

Maarreh... die is toch al beantwoord? ???


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In principe heb ik genoeg voorraad om een aantal jaar vooruit te kunnen, ik ben (in ieder geval dit jaar) niet van plan om zelf objecten te gaan inkopen. Ik koop wel verzendartikelen in, zoals dozen, plakband en vulmateriaal, om de spullen heelhuids bij de koper te krijgen: het is me duidelijk waar ik deze kosten in de boekhouding zet. De vraag is tegen welke waarde ik de curiosa waardeer die ik vanuit het privebezit in het bedrijf breng.

 

 

Je verkoopt spullen die je in huis hebt aan verschillende mensen, zonder dat je daarvoor een nieuwe voorraad wilt vormen.

Je bent in mijn ogen absoluut geen onderneming. Of is dit straks je enige inkomstenbron? Zelfs dan betwijfel ik het nog.

 

Waarom wil je in godsnaam ondernemer zijn?

 


Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

6Figures: ik kan me vinden in je redenering, maar voor zover ik weet is de Belastingdienst het niet met je eens. Als ik gewoon ga verkopen (in grote volumes) en niks bij de Belastingdienst opgeef, en ze komen erachter, dan kan ik een forse naheffing plus boete voor de kiezen krijgen. Belastingtechnisch is het dan voordeliger om mijn opbrengsten als winst uit onderneming dan als inkomsten uit overige werkzaamheden op te geven, mede doordat ik gebruik kan maken van de zelfstandigen en startersaftrek.

 

Of denk je dat ik het er beter op kan wagen? Uiteraard betaal ik liever geen belasting..

 

Hans: het gaat me erom hoe ik bepaal welke fictieve inkoopprijs ik hanteer voor de voorraad die ik vanuit eigen bezit in de onderneming breng. Ik heb geen bonnetje van de dingen die ik verkoop (ik heb ze vaak al heel lang), maar dat wil hopelijk niet zeggen dat ik een inkoopprijs van nul euro moet rekenen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hans: het gaat me erom hoe ik bepaal welke fictieve inkoopprijs ik hanteer voor de voorraad die ik vanuit eigen bezit in de onderneming breng. Ik heb geen bonnetje van de dingen die ik verkoop (ik heb ze vaak al heel lang), maar dat wil hopelijk niet zeggen dat ik een inkoopprijs van nul euro moet rekenen.

Dit is wat je zelf daarovover zei:

... omdat het om privébezittingen gaat, het hele verkoopbedrag als marge geldt ...

Waar heb je die kennis opgedaan?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hans: Van mijn belastingadviseur, die hierover geinformeerd is door een BTW inspecteur.

Dan is die vraag toch ook beantwoord?

 

Je hebt spulletjes, veel spulletjes, die ga je verkopen via marktplaats etc. De spulletjes zijn niets meer waard, totdat je ze verkocht hebt, oftewel tegen de waarde in het economisch verkeer.

 

Of dat ondernemen is, laat ik eerst maar in het midden, kik daarvoor maar op Kvk en belastingdienst.nl maar misschien heeft/krijgt het een dusdanige omvang dat het op ondernemen gaat lijken.

 

Dat is nog even toekomstmuziek, dunkt me... Of... je gaat het wel als ondernemer (handelsonderneming o.i.d.) opzetten en gaat kosten maken, bijvoorbeeld advertentiekosten, opslagkosten, vervoerskosten etc, dan kun je die kosten aftrekken.

 

Tot die tijd is het gewoon een privéaangelegenheid, een 'garagesale'

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb begrepen dat de BTW (margeregeling) en de inkomstenbelasting hierin van elkaar verschillen; voor de inkomstenbelasting mag ik de fictieve inkoopprijs (evenals de BTW en eventuele andere kosten) wel in mindering brengen op de opbrengst.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb begrepen dat de BTW (margeregeling) en de inkomstenbelasting hierin van elkaar verschillen;

Natuurlijk is er verschil tussen BTW en inkomstenbelasting, maar de waarde is pas bekend als het is verhandeld (verkocht), dat is de waarde in het economisch verkeer.

 

Ga toch maar even wat kennis over boekhouden en belastingen opdoen, voordat je hier je eigen vragen weer beantwoordt en basale kennisvragen stelt. Dit forum is niet voor boekhoudcursussen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

6Figures: ik kan me vinden in je redenering, maar voor zover ik weet is de Belastingdienst het niet met je eens. Als ik gewoon ga verkopen (in grote volumes) en niks bij de Belastingdienst opgeef, en ze komen erachter, dan kan ik een forse naheffing plus boete voor de kiezen krijgen. Belastingtechnisch is het dan voordeliger om mijn opbrengsten als winst uit onderneming dan als inkomsten uit overige werkzaamheden op te geven, mede doordat ik gebruik kan maken van de zelfstandigen en startersaftrek.

 

Of denk je dat ik het er beter op kan wagen? Uiteraard betaal ik liever geen belasting..

 

Hans: het gaat me erom hoe ik bepaal welke fictieve inkoopprijs ik hanteer voor de voorraad die ik vanuit eigen bezit in de onderneming breng. Ik heb geen bonnetje van de dingen die ik verkoop (ik heb ze vaak al heel lang), maar dat wil hopelijk niet zeggen dat ik een inkoopprijs van nul euro moet rekenen.

 

Hans: Van mijn belastingadviseur, die hierover geinformeerd is door een BTW inspecteur.

 

BTW inspecteur??? Het gaat hier louter om marge producten, je kan de BTW over je ingekochte goederen niet eens aftrekken omdat je enkel tegen 0% tarief levert!

Ik zou zeggen vraag je belastingadviseur maar lekker wat voor waarde je moet nemen als inkoop. Ik geloof absoluut niets van dit verhaal


Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Als je geen ondernemer bent, kun je belastingvrij verkopen. Hoe doet een postzegelverzamelaar dat?

 

Hobby: resultaat overige werkzaamheden


Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En dan is nog de vraag: maak je winst als je prive-goederen verkoopt?

 

Ik neem aan dat je die goederen ook ooit gekocht hebt (of een ander en jij ze heb geerfd oid) - is de verkoopprijs hoger dan de inkoopprijs?

 

Goederen met verlies verkopen is een vrij gebruikelijke bezigheid voor een particulier, denk bijvoorbeeld aan de auto of iets dergelijks. Dat kan een fors bedrag zijn maar is verder geen ondernemen. Als je structureel auto's gaat inkomen en ze met winst gaat verkopen is het een ander verhaal, maar doe je dat jaarlijks of minder denk ik niet dat er iemand moeilijk over doet.

 

Zoiets zal ook gelden voor meubels, decoraties en dat soort zaken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik wou alleen maar even volledig onbehulpzaam inhaken op de oorspronkelijke vraag door aan te geven dat ik dit razend interessante materie vind waar ik helemaal niets van afweet. :)

 

Maar wat observaties:

 

Stel, je hebt een kunstschilder met een geheel eigenzinnige stijl die zijn werken aan de straatstenen niet kwijtkan, die waardeert zijn werken dan terecht op 0 euro. Op een dag wordt hij 'ontdekt' en is een enkel schilderij van hem opeens 25.000 euro waard, dat is dan hoe het werkt.

 

Wat je hier ook regelmatig voorbij ziet komen zijn groepjes IT-studenten die een bedrijfje willen beginnen, hoe moeten ze dat opzetten? Het advies is vaak om niet meteen een BV te beginnen, maar dat heeft ook zijn nadelen. Als je na twee jaar de ontwikkelde software in een alsnog op te richten BV wil inbrengen, wat is die software dan waard? Software die voor de handel is bestemd en die op een CD-tje staat, daar is nog wel een prijskaartje aan te plakken, maar bits en bytes zelf zijn niets waard. Is het product af en te verkopen? Dan kun je het nog wel waarderen. Is het product alleen door de vier ontwikkelaars te snappen? Dan is het op de vrije markt niets waard. (Ik geloof dat je bij software ook moet kijken naar of iets een bedrijfsmiddel of voorraad is?)

 

Hoe gevoelig zijn de prijzen van curiosa voor trends? Ik kan me voorstellen dat er altijd wel een markt is voor curiosa in het algemeen, maar dat een specifieke categorie voor lange tijd aan de straatstenen niet kwijt is te raken.

 

Heb je collega's gevraagd hoe zij waarderen?

 

Is je voorraad verzekerd, en zo ja voor welk bedrag?

 

Je gaat ervan uit dat je verzameling wat waard is, anders zou je geen bedrijf beginnen om hem te verkopen. Wat had je zelf in gedachten?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je geen ondernemer bent, kun je belastingvrij verkopen. Hoe doet een postzegelverzamelaar dat?

Hobby: resultaat overige werkzaamheden

Serieus? Kan ik dan ook de kosten van mijn hobby aftrekken als (negatief) resultaat overige werkzaamheden?

 

Nou ga je nee zeggen. Maar waarom moet ik belasting betalen over eventuele winst op mijn hobby, maar mag ik het eventuele verlies niet aftrekken van mijn inkomen?

 

En wat voor nut heeft het om het geheel als onderneming te kwalificeren?

 

Gewoon prive verkopen en opbrengst aan een nieuwe hobby besteden. ;)

 

Tenzij het om enorme bedragen gaat. Maar dan had het wellicht al eerder als onderneming opgezet moeten worden.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

...Maar dan had het wellicht al eerder als onderneming opgezet moeten worden...

Dat heeft TS volgens zijn openingspost wel gedaan, daarna zijn de vragen gerezen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben een onderneming(kje) gestart om mijn eigen collectie curiosa te verkopen via diverse internetdiensten.

Inderdaad Hans. En de naam suggereert dat het geheel als onderneming voortgezet wordt, dus dat er behalve verkoop ook inkoop plaatsvindt. Daar is twee keer naar gevraagd, maar dat was ook niet echt de bedoeling.

 

In principe heb ik genoeg voorraad om een aantal jaar vooruit te kunnen, ik ben (in ieder geval dit jaar) niet van plan om zelf objecten te gaan inkopen.

Klinkt als een kleine kortsluiting. Als ondernemer kan je je kosten aan plakband aftrekken, maar mag je belasting betalen over de winst. Wanneer je prive je verzamelde objecten verkoopt, hoef je geen belasting te betalen.

 

Zal me trouwens niet verbazen als de kosten/verliezen van een postzegelverzamelaar niet aftrekbaar zijn, maar dat een onverwachte meevaller (bijzonder postzegel gevonden) wel belastinafdracht vergt bij verkoop. ;D

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Zal me trouwens niet verbazen als de kosten/verliezen van een postzegelverzamelaar niet aftrekbaar zijn, maar dat een onverwachte meevaller (bijzonder postzegel gevonden) wel belastinafdracht vergt bij verkoop.
Niet iedere verzamelaar is handelaar. Veel verzamelaars verzamelen door steeds meer te kopen bij handelaars of via veilingen. Soms verkopen ze zelf wat om nieuw te kopen of denken erfgenamen de jackpot in huis te hebben.

Maar kijk eens op internet bij de veilingopbrengsten. In de jaren 70 waren postzegelverzamelingen populair en gaf men (net als bij munten) onnodig veel uit aan "speciale" uitgiften. De meeste postzegels (inclusief eerstedags en dergelijke) worden tegenwoordig op veilingen per kilo of verhuisdoos voor enkele tientjes verkocht. Toen PostNL nog gulden-postzegels wilde toestaan hadden de ongestempelde exemplaren nog porto-waarde, maar daarna niet meer.

Maar het gebeurt nog wel eens dat een topstuk meer opbrengt dan verwacht. Vaak is het een handelaar die voor een vaste klant op een veiling zoiets koopt. De verkoper verliest een stevig bedrag aan veilingkosten en kan evt. winst uitgeven of het jaar erop bij box 3 tellen. Handelaren gebruiken de marge-regeling.

 

Bij curiosa gaat het naar ik vermoed op soortgelijke wijze. Particulieren zullen er veelal meer voor betalen en minder voor ontvangen. Mocht je toevallig winst hebben, waarom zou je dat dan zakelijk willen? Belasting-aftrek is minder belasting, maar nog steeds belasting. Handel liever belastingvrij!

Waar wil je die belasting trouwens van aftrekken? Heb je naast deze handel nog andere inkomsten?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 277 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept