Jump to content
Willem Smits
Verberg

Bedrijfsgroei, moeilijk... Toch wat stappen in gang gezet

vraag

Beste medeondernemers,

 

Mijn naam is Willem Smits, en ik heb een redelijk succesvol licht, geluids verhuur bedrijf.

Kwa omzet niets te klagen, resultaten zijn prima, maar je wil toch groeien.

 

Nu vind ik het heel interessant om hier met wat mensen hierover te discussiëren, en te kijken wat andere hiervan vinden.

 

Huidige situatie is dat ik bij een familie lid een stuk loods huur, waar de materialen in staan, en we een kantoortje getimmerd hebben. Ik heb 2 vaste medewerkers, en meestal 2 stage lopers erbij.

 

Gezien de uitstraling 0'0 is, nu dan toch de stap genomen om naar een ander (huur) pand te gaan, op een goede lokatie, waar we en meer ruimte hebben, en fatsoenlijke kantoorruimte, en plek om klanten te ontvangen.

Dit moet stap 1 worden van groei proces.

 

ook gaat de manier van werken n stuk beter aangepakt worden met een stukje automatisering, allemaal goed te doen, maar nu de volgende stap: personeel op kantoor.

 

Heel moeilijk vind ik het wat ik daarmee moet gaan doen. Tijd om klanten te werven heb ik niet, echt actief aan klanten werving heb ik ook niet gedaan, alles is een beetje door mond op mond reclame tot stand gekomen, resultaat: hier in de regio voorzien we eigenlijk alle events al van techniek.

 

Ben n beetje bang dat als ik blijf werken hoe ik nu werk, ik over 5jaar nog exact op het zelfde niveau zit. Doel is om n stukje door te groeien.

 

Wat mijn idee is, dadelijk als we goed en wel gevestigd zijn, een Stageloper marketing/communicatie erbij nemen, om eens te kijken of dit effect gaat hebben, deze evt een dry-hire afdeling op te laten zetten, en hier collega bedrijven voor gaan benaderen.

 

Of kan ik beter iemand aannemen die voor mij de offertes/werk voorbereiding uit handen gaat nemen?

Wat is jullie ervaring, hoe om te gaan met deze situaties? Jongens die ik nu heb werken zijn puur om het werk te doen, en de opdrachten uit te voeren. Zelf krijg ik kantoorwerk nauwelijks weg gewerkt.

 

Hoe denken jullie hierover?

 

[verandering: titel]

 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Willem,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Kwa omzet niets te klagen, resultaten zijn prima, maar je wil toch groeien.

Waarom zou je willen groeien? Dat is hier een belangrijke vraag, groei is niet altijd de logische stap. Het heeft nogal wat gevolgen en dat moet je maar net willen. Wil je bijvoorbeeld blijven knutselen met licht en geluid of meer manager worden?

 

Wat mijn idee is, dadelijk als we goed en wel gevestigd zijn, een Stageloper marketing/communicatie erbij nemen, om eens te kijken of dit effect gaat hebben, deze evt een dry-hire afdeling op te laten zetten, en hier collega bedrijven voor gaan benaderen.

Wacht even... je wilt iemand die het vak nog moet leren en die begeleiding nodig heeft verantwoordelijk maken voor het opzetten van een afdeling? Dat klinkt niet als tijdsbesparing.

 

Dan natuurlijk de vraag of de groei die je wilt realiseren wel mogelijk is in de markt waar jij je op wilt richten. Een stagiair nemen om je groei op te lossen lijkt me geen goed plan. Het is misschien wel te strategisch om uit te besteden, zeker aan iemand die onervaren is en na een paar maanden weer weg.

 

Of kan ik beter iemand aannemen die voor mij de offertes/werk voorbereiding uit handen gaat nemen?

Dat lijkt me al een beter idee; tenminste, als jij dat ook wilt. Jij bent de ondernemer en het is goed als je relatief eenvoudige werkzaamheden uitbesteed om je handen vrij te hebben. Je kunt dan nadenken over een strategisch plan, nieuwe markten verkennen, nieuwe afdelingen opzetten... Wil je die rol?

 

Als je een strategisch plan hebt kun je eigenlijk gaan nadenken over klanten werven: welke klanten, voor welke producten/diensten, op welke manier, enzovoort. Er zijn genoeg bureaus die je daarin kunnen begeleiden, maar uiteindelijk moet je daar zelf de knopen doorhakken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De rede waarom ik wil groeien is omdat mijn bedrijf nu nog te afhankelijk van mezelf is. Omzet is er te weinig om dat te veranderen (omdat in zelf nog teveel doe), dus is er meer omzet, en dus groei nodig om dat te verwezenlijken.

 

Een Stageloper lijkt mij een mooie manier om te kijken of daarna een accountmanager of marketing werknemer wel of niet interessant is.

 

Met licht en geluid bezig zijn blijft natuurlijk de insteek, maar het ondernemen zelf vind ik misschien nog wel leuker...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hey Willem, Leuk om jou hier ook tegen te komen :) (wij kennen elkaar al jaren vanuit mijn dj business). Heb je al eens een kop koffie gedronken bij bedrijven als Habets of AVR? Die hebben ongetwijfeld in hetzelfde schuitje gezeten als jij nu en zijn wellicht best bereid hun ervaringen met je te delen.

 

Als dit te dichtbij is (het zijn immers wel directe concurrenten) kun je het misschien eens bij middelgrote geluidsbedrijven in een andere regio proberen? Er is vast wel iemand die je een duwtje in de juiste richting wil geven ;)

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste medeondernemers,

 

Mijn naam is Willem Smits, en ik heb een redelijk succesvol licht, geluids verhuur bedrijf.

Kwa omzet niets te klagen, resultaten zijn prima, maar je wil toch groeien.

 

Nu vind ik het heel interessant om hier met wat mensen hierover te discussiëren, en te kijken wat andere hiervan vinden.

 

 

 

Hallo,

 

Uitstekend dat je wil groeien.

Een bedrijf groeit of krimpt (relatief).

Verder niets aan de hand zijn allemaal exact de vragen die bij je groeistadium als ondernemer horen.

Ik heb nog eens een oud schema over groeistadia opgediept.

Ik heb daar mijn eigen verhaal onder geplakt. (Doe ik altijd lekker eigenwijs hehe.).

Een paar puntjes,

Houd de key succes factoren in eigen hand;

Klantcontact, productontwikkeling, kwaliteit.

Delegatie kent verschillende vormen afhankelijk van de groeistadia;

Je begint met uitvoerende taken uit handen te geven (bewaak kwaliteit uitvoering.).

Daarna ga je bevoegdheden delegeren (bewaakt dat alle neuzen in dezelfde richting staan.).

Daarna ga je resultaat verantwoording delegeren (Bewaak Strategie, resultaat en Visie.).

 

Verder geldt wat mijn voormalige directeur altijd zei;

"Je zoekt mensen die bij je bedrijf en visie passen. Je denkt dat je ze gevonden hebt.

Alleen na een half jaar denken ze dat ze het al beter weten!" .

Ik dacht dan maar ja, je trekt mensen aan om hun kwaliteiten en dan moeten ze zwijgen hehe.

Net als kinderen eerst leer je ze praten om dan te zeggen "houd je mond", hehe !

 

Nee alle gekheid op een stokje. Naarmate je meer autonomie in het delegatieproces (moet) inbouwen omdat je niet meer alles zelf kan monitoren moet je meer indirecte manieren en communicatie vinden om de zaak te sturen. Een goed kwaliteitsplan, risk management systeem en een goede overleg structuur zijn dan essentieel.

 

In de praktijk zie je dat ieder bedrijfsstadium met een crisis gepaard gaat.

Uitvoeringscrisis, je kan niet meer alles alleen,

Kwaliteitscrisis, je kan niet meer alles zelf controleren,

Delegatie crisis, je hebt niet iedereen meer in de hand,

Strategiecrisis, bedrijfsonderdelen gaan hun eigen weg of beconcurreren elkaar.

 

 

Blijkbaar moet er een gevoel van urgentie zijn om te veranderen.

De Toppers zien dit aankomen en hebben een "plan" klaar.

Alleen een plan is een route die verandert naarmate men de brug bouwt als men eroverheen gaat!

 

Een groeipad is ook;

 

Structureren,

Delegeren,

klonen,

samenwerken.

 

Mooie uitdaging, houd er plezier in, motiveren is beter dan straffen en veel succes!

 

Vriendelijke groet,

 

 

Bedrijsstadia_crisissen.pdf


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Willem

tja, ik zie nu pas je vraag, omdat ik net zocht op Stage

Maar waarom neem je niet iemand in dienst van 56+ of 60+

Die willen niet zo gauw meer een bedrijf starten, maar de know-how is wat die mensen,

als je ze vindt, torenhoog. Vinden is ook niet zo moeilijk, ga naar je gemeente en vraag

of je geholpen kunt worden door job-coach, die hebben altijd een hele rits aan namen

van mensen die je kunt inzetten.

 

Nou ja, als je toch voor stage mensen gaat neem dan een BBL want dan kun je er altijd nog een subsidie voor krijgen, BOL valt overal tussen wal en schip.............

 

Bart

62+ lol

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ha Willem,

 

Ik denk dat je gevoelsmatig al de juiste stapjes in werking aan het zetten bent.

 

Wellicht dt je wat aan onderstaande stappenplan hebt:

 

1. Optimaliseren van de randvoorwaarden (bijv: nieuw, representatiever pand, automatiseren terugkerende werkzaamheden)

 

2. Eigen tijd vrijspelen: minder in de uitvoering, meer ruimte creëren om je te richten op het uitdenken en uitvoeren van een nieuwe strategie

 

3. Het oriëntatieproces van jouw ideale klant in kaart brengen:

-Wat zijn de kenmerken van onze ideale klant?

-Welke hulpvragen hebben deze klanten?

-Hoe helpen we hun hier (het beste) bij?

-Hoe ziet hun zoekproces er uit bij het vinden van een aanbieder?

-Via welke kanalen vinden ze een aanbieder en op basis van welke factoren maken ze een keuze?

 

4. Een klein succes creëren: pilot/campagne bedenken waarmee je doel is om bijv. 1 nieuwe klant buiten je huidige verzorgingsgebied te werven (kan via koude acquisitie, maar ook bijv. online marketing).

 

5. Bijhouden hoeveel tijd/uren/geld het kost om deze extra klant binnen te hengelen

 

6. Bepalen of je capaciteit kunt opschalen

 

7. Pilot opschalen of bij achterblijven resultaten nieuwe pilot starten

 

Bedenk wel dat stappen 3 - 7 zwaar leunen op expertise in het vakgebied marketing en sales. Je zou kunnen investeren in het ontwikkelen van je eigen vaardigheden en kennis op dit gebied of zou eens met een externe expert kunnen gaan praten. Ik verwacht net als Ron dat het voor een stagiair alleen een te zware/complexe casus is om te dragen zonder begeleiding.

 

In ieder geval heel veel succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dit is een probleem waar heel veel ondernemers tegenaan lopen en vele goede adviezen hierboven al gegeven.

 

Vanuit mijn ervaring kan ik hieraan toevoegen;

 

Het "probleem" is niet in eerste instantie het aannemen van meer medewerkers of zelfs stagieres.

 

Het probleem zit in het bolletje van de baas, jijzelf dus.

Daar begint de weg naar de oplossing want als je blijft zoeken naar een uitweg zonder eerst dat goed te definieren ben je gedoemd van a naar b te vladderen zonder ooit op z uit te komen en ondertussen verstrijken de jaren.

 

De vaststelling dat je hier op een forum handvaten zoekt betekend dat je geen degelijke sparpartners hebt die je kunnen helpen een duidelijk plan/strategie te vormen en hierna gaat uitvoeren.

 

Mijn advies is door te gaan op huidige voet, focus in eerste instantie op wellbeing van jouw waardevolle personeel en de klanten. Verstevig fundament nog meer terwijl jij als baas een netwerk op gaat bouwen van mensen die succesvoller zijn dan jou, die je mogen en waar je af en toe je situatie kan voorleggen, bespreken wat je doelen zijn, obstakels die je ziet die te bereiken.

 

2x per maand een uurtje in wegrestaurant, kop koffie, appelgebakje en positieve mindset doet wonderen. Dat is echt de beste investering die je kunt doen VOORDAT je al je vrije tijd laat opslokken door mensen aan te nemen die in 99% van de gevallen niet jou naar de next level kunnen brengen.

 

Door vallen en opstaan ben ik erachter gekomen dat je als baas uiteindelijk toch 100% diegene bent die vooruitgang moet brengen en door de juiste stappen te zetten op juiste momenten je een trajekt kunt doorlopen die je naar jouw doel brengt.

 

Gegarandeerd dat je hierin bijna altijd alleen staat want jouw visie als baas is uniek in jouw ondermening en zoeken naar input of meedenken of visie is jammergenoeg bijna altijd verloren tijd.

 

PS, ik bedoel niet degenererend over stagieres te spreken, echter ik ben van mening uit ervaring dat toegevoegde waarde onderaan de balans vaak op een moment komt dat een organisatie een bepaalde omvang heeft waarbij de investering in een leertrajekt, het absorberen van verlies bij einde stage, op te vangen is. Beste uitgangspunt stagaires aan te nemen is een vorm van ondersteuning van een bestaande organisatie waarin de highvalue targets door vast personeel worden uitgevoerd en lower end targets die blijven liggen ingevult kunnen worden. Heeft dan zeker toegevoegde waarde maar geen onderdeel van jouw core strategy.

 

just my 2 cents...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Willem, ik ben wel benieuwd naar een reactie en of je na een klein half jaar al enig idee hebt of nog meer stappen gezet hebt (tevens PM verzonden aan TS).

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Willem,

 

Het is altijd een mooie ambitie om verder te groeien. Stilstand is achteruitgang immers. Ik zie dat je net als velen voor de stagiairs gaat. Waarschijnlijk omdat dit geen drol kost.

 

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen wat je wilt? Goed werk of goedkoop werk wat uiteindelijk duurkoop is op de lange termijn.

 

Jij bent een expert in jouw vak, je wilt kwaliteit leveren. Wil je doorgroeien, dan zul je ook expertise nodig hebben op de andere gebieden om je verder omhoog te duwen. Deze expert kan zijn ding doen voor jou, en je het werk uit handen nemen, terwijl jij je bezig houdt met de nieuwe klanten. Hij focust zich op zijn vak, jij op het jouw. Dat is dubbele kwaliteit.

 

Dat is een investering in geld, maar een stagiair of andere wijze is een investering in tijd. En als ik je verhaal lees, dan kom je nu al tijd tekort.

 

Je gaat dus sowieso investeren, aan jou te bekijken wat de beste manier is. En als je het goed aanpakt, dan is die investering echt wel de moeite waard.

 

 


De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Henk-Jan, zoals Highio hierboven al aangaf, TS heeft al maanden niet meer gereageerd...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 193 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept