• 0

Feedback gevraagd | Bedrijfsfietsen in de huisstijl van jouw bedrijf

Omschrijving van je concept:

In de afgelopen maanden hebben wij hard gewerkt aan een nieuw concept. Wij gaan bedrijfsfietsen aanbieden in de huisstijl van jouw bedrijf.

 

De fietsen kunnen naar wens worden gecustomized op zowel het gebied van lakkleur als stickers/logo’s. Daarnaast wordt er nu hard gewerkt om te kijken naar verschillende accessoires die we willen en kunnen aanbieden op onze fietsen.

 

De bedrijfsfietsen kunnen bijvoorbeeld worden ingezet als bedrijfsgift voor medewerkers, pendelfietsen om van station naar werk te reizen en hotelfietsen (voor gasten).

 

Naast directe verkoop hebben wij ook de mogelijkheid om full-operational lease aan te bieden waarbij onderhoud, pechservice en verzekering zit inbegrepen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

- Bedrijf opgericht;

- 3 testcases;

- Leverancier geselecteerd;

- Logistieke traject geregeld;

- Aansprakelijkheid afgedekt;

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

- Hotelfietsen

- Pendelfietsen

- Campusfietsen

- Fietsen voor werknemers

- Giveaways

- Bedrijfsopening/beurzen

- Retaildisplay

- Vervangend vervoer bij garagebedrijf

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

- Uitsluitend B2B markt;

- Fietsen kunnen volledig worden customized in huisstijl;

- Bieden operational lease aan;

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

1 - Wat vinden jullie van het concept?

2 - Wat vinden jullie van onze voorbeeldfiets?

3 - Wie zijn jullie als belangrijkste doelgroep/klant?

 

 

 

brandbikes.thumb.jpg.3e6fd9da55ab30e0900f7adbab77066f.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

2 - Wat vinden jullie van onze voorbeeldfiets?

Als je die fiets als hotelfiets voor gasten in wilt zetten, zou ik standaard een damesmodel (zonder stang) doen.

 

En voor die doelgroep lijkt mij een bagagedrager waar je een fietstas aan kunt hangen (fietsverhuur met lunchpakket!) ook wel handig.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook fietsen met verlichting, spatborden en remmen? Niet iedereen kan overweg met een fixie :)

 

Zal er ook vanaf hangen hoe je zit qua prijs denk ik.

 

Alternatief voor de klant is zelf fietsen kopen en er de reclame op laten aanbrengen door een grafische/beletterings firma.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mathias,

 

Bedankt voor je reactie! Uiteraard kunnen de fietsen ook geleverd worden met spatborden, verlichting etc. Dit is dan ook slechts een van onze modellen.

 

Onze prijs is marktconform, hierbij wordt de prijs mede bepaald door de orderomvang en het gewenste aantal accessoires.

 

Fietsen zelf kopen + stickers erop laten plakken is zeker een alternatief, echter onderscheiden wij ons door:

 

1 - Operationele lease (onderhoud, verzekering en pechhulp) aan te bieden. Dit heeft de algemeen bekende voordelen van leasen voor een bedrijf.

 

2 - De fietsen kunnen in de kleurcode gespoten worden van een specifiek bedrijf. Dit is uiteraard niet mogelijk als je een fiets in een normale fietsenwinkel aanschaft.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Standaard model met kettingkast en slot? Vanafprijs?

 

Je laat nog niks online zien, dus ik heb verder geen mening. Het lijkt mij in ieder geval heel complex worden om te (gaan) bieden wat je nu reeds claimt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

1 - Wat vinden jullie van het concept?

2 - Wat vinden jullie van onze voorbeeldfiets?

3 - Wie zijn jullie als belangrijkste doelgroep/klant?

Ad1: welk concept? Je toont of omschrijft nu een idee

Ad2: dat is geen bedrijfsfiets voor de uitdagingen die je wil oplossen

Ad3: doelgroep of klant van wat?

 

Stel je eens voor dat je dit model fysiek in handen hebt en een eerste zakelijke klant deze komt afhalen. Hoe verloopt dan het vervolg? Ik zou me daar een hele reeks melige sketches bij voor kunnen stellen met steeds een verbeterde versie die toch nog weer niet blijkt te voldoen. ;D

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi Highio!

 

Bedankt voor je feedback. Zoals gebruikelijk bij B2B hanteren wij geen standaardprijs, aangezien de prijs afhankelijk is van het gewenste aantal accessoires + afname aantal.

 

De fietsen hoeven niet door de klant zelf afgehaald te worden, deze leveren wij bij de klant af. Indien de klant heeft gekozen voor operational lease, dan is er ook onderhoud, reparatie en pechhulp inbegrepen, zodat het bedrijf geen omkijken meer hiernaar heeft. Indien de klant bijvoorbeeld de fiets in zijn winkel wilt plaatsen is een nazorgtraject minder van belang.

 

Mocht je nog verdere vragen hebben, hoor ik het graag :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, hetzelfde reeksje antwoorden dat Highio gaf, had ik ook ongeveer in mijn hoofd, dus dat laat ik voor wat het is. Echter, de vraag: "Wie zijn jullie als belangrijkste doelgroep/klant?" begreep ik eerst niet, maar klopt mijn vermoeden dat je hiermee 'zien' i.p.v. 'zijn' bedoelt?

 

Daarvan uitgaande ('zien'), heb ik een doelgroep voor ogen, namelijk gasten van mijn groepshotel. Daarbij doemt bij mij meteen de vraag op of ik mijn gasten al niet naar behoren bedien op dat gebied. Als gasten willen fietsen, schakel ik een lokale fietsverhuurder in, deze brengt de fietsen en haalt ze aan het eind van de huurperiode weer op.

Een ander vergelijkbaar (met jouw idee) concept heb ik in Oostende gezien: de auto wordt aan de rand van de stad geparkeerd en je krijgt gratis een fiets mee.

 

Paar gedachtenspinsels om je mee te geven, verder is er nog veel huiswerk te doen, dunkt me:

Vraag 3 (als het 'zien' is en niet 'zijn' ;)) had op de eerste plaats moeten staan. Ik lees dat je eigenlijk de bedrijven als afnemende doelgroep ziet en de klanten/gasten van die bedrijven als gebruikende doelgroep ziet. Daar zou je eerst onderzoek naar moeten doen. De klassieke fout, die ook hier weer wordt gemaakt, is eerst iets bedenken, zonder te hebben stilgestaan bij de vragen voor wie het idee iets oplost, zodanig dat diegene bereid is de portemonnee ervoor te trekken. Draai het dus om en doe onderzoek naar behoefte/vraag, is deze er en/of is deze te creëren?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Draai het dus om en doe onderzoek naar behoefte/vraag, is deze er en/of is deze te creëren?
Paar opties:

 

1. Vraag naar behoefte >>> antwoord is onbetrouwbaar.

2. Kijk naar vergelijkbare aanbieders*.

3. Begin op kleine schaal (lean startup).

 

* Moet ook denken aan Lost Boys die in 2000 honderden Kronan fietsen uitdeelde aan werknemers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Dank voor je reactie!

 

Excuses, ik bedoel inderdaad 'zien' als 'zijn'.

 

Groepshotels als potentiële klant had ik nog niet eerder aan gedacht, als je wilt kunnen wij altijd een kop koffie doen om de mogelijkheden te bespreken. Of het voor jou meer rendabel is om te huren/kopen, is uiteraard volledig afhankelijk van je bezettingsgraad.

 

Verder is het verschil met de fietsen van een lokale fietsverhuurder dat onze fietsen branded zijn. In plaats van dat de gasten bijvoorbeeld op een fiets van Sparta rijden, rijden ze nu op een fiets van jouw bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Highio,

 

Ons verdienmodel is gebaseerd op direct sales en operational lease. Wij hebben marktonderzoek gedaan door met diverse bedrijven om de tafel te zitten en door het huidige marktaanbod te analyseren, alleen de echte validatie begint natuurlijk pas als we live gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Draai het dus om en doe onderzoek naar behoefte/vraag, is deze er en/of is deze te creëren?

1. Vraag naar behoefte >>> antwoord is onbetrouwbaar.

Nogmaals wat ik beweerde: 'doe onderzoek naar behoefte/vraag, is deze er en/of is deze te creëren?' Dat is heel wat anders dan vragen naar behoefte... Behoefte kan er wel degelijk zijn, maar wellicht latent; door die te identificeren, is er ook behoefte aan - en vraag naar - te creëren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Verder is het verschil met de fietsen van een lokale fietsverhuurder dat onze fietsen branded zijn. In plaats van dat de gasten bijvoorbeeld op een fiets van Sparta rijden, rijden ze nu op een fiets van jouw bedrijf.

 

Het is een leuk idee, maar ik zie de voordelen niet van mensen die op mijn merkfiets rijden. Je bent er midden in gesprongen, mijn advies: werk je idee uit naar een in de kern werkend model (oftewel een concept) en begin bij het identificeren van behoeften en de daaruit voortvloeiende vraag, met daarbij als grondgedachte of het iets is waarvoor men bereid is de portemonnee te trekken. Eerder gaf ik je al een onderscheid in doelgroepen aan, waar je dan ook rekening mee moet houden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben marktonderzoek gedaan door met diverse bedrijven om de tafel te zitten

Dan komt de opmerking van TwaBla om de hoek:'1. Vraag naar behoefte >>> antwoord is onbetrouwbaar.'Wat dan meteen tegenover de quote van (Financierder van Hitler, maar dat terzijde) Henry Ford ook wel mooi op zijn plaats komt: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

 

Wat men uitspreekt als behoefte of als vraag stelt, is haast per definitie niet waar men werkelijk behoefte aan heeft, men gaat zich anders gedragen dan men heeft geantwoord, paar voorbeelden:

Ooit werden wegrestaurants gezien als perfecte plaatsen voor zakelijke ontmoetingen, dus werden deze met een 'corporate' tintje uitgevoerd. Wat bleek: de zakelijke markt ging net zo lief (misschien nog wel liever) aan de overkant van de snelweg bij MC Donald's zitten. Laatstgenoemde heeft het interieur als reactie daarop een beetje aangepast en het zo de wegrestaurants knap lastig gemaakt.

 

Ooit wilde AH zich beter positioneren binnen de doelgroep DINK (Double Income No Kids), deze zouden graag met een wijntje op de bank met een lekker kaasje erbij van hun welverdiende avondrust willen genieten. AH had veel soorten wijnen, kaasjes en zalmfilets op de plank, maar de doelgroep haalde net zo gemakkelijk dat wijntje, kaasje en stukje zalm bij de ALDI, eenmaal uit de verpakking proefde niemand het verschil. Het gerucht gaat dat in die tijd de beste ALDI in het Gooi stond. AH heeft het assortiment kaasjes en wijntjes drastich ingekrompen en is weer meegegaan in de prijzenoorlog.

 

Afijn, veel huiswerk doen en dan met een concept terug komen, dan kijk ik er graag naar. Nu is het inderdaad nog teveel een ideefase.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Nogmaals wat ik beweerde: 'doe onderzoek naar behoefte/vraag, is deze er en/of is deze te creëren?' Dat is heel wat anders dan vragen naar behoefte... Behoefte kan er wel degelijk zijn, maar wellicht latent; door die te identificeren, is er ook behoefte aan - en vraag naar - te creëren.
Kan er met een oud theorieboekje naar wapperen of door de bril van nieuwe modellen naar kijken, maar vraag is hoe je theorie in praktijk brengt. Er is ook desk-research (zoek naar indicatoren) en kwalitatief onderzoek (expert interviews) en wellicht kun je iets uit hersenscans halen. Op Schiphol de latente fietsbehoefte van toeristen doormeten!

 

Of je kan een paar fietsen laten maken en daarmee de boer opgaan. Hebben de Japanners ook een tijdje gedaan: concept cars in kleine oplage op de markt brengen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat vindt jij van het concept an sich?

Als ik naar je voorbeeldfiets kijk vraag ik me af hoeveel reclame daarop past die voldoet aan het criterium "zichtbaarheid / herkenbaarheid". Daar lijkt me dan toch eerder een kettingkast of een stel spatborden voor nodig. En dan is het vervolgens de vraag of ik het wel zo prettig vindt om al fietsend als reclamebord te functioneren.

 

Link naar reactie
  • 0

Adhv wat ik nu gelezen komt voor mij vooral het 'branded' als usp naar voor. kleurtje, stickertje,...

 

Op zich best leuk maar ik heb de indruk dat de fietsfabrikanten daar zelf ook meer en meer naar evolueren: voor iedereen een unieke fiets op maat. De fiets waar ik mee rij is bvb beschikbaar in een tiental kleuren.

 

Wat betreft Hans zijn situatie: ik kan mij voorstellen dat er mogelijk een opslagprobleem kan zijn: waar zet je bvb 10 fietsen als die niet gebruikt worden. Ik kan mij voorstellen dat het eenvoudiger is om er naar behoefte te huren die dan op het gepaste moment geleverd en opgehaald worden.

 

Eventueel kunnen gemeenten een goede doelgroep zijn? Fietsen voor de werknemers, maar mogelijk is dit al op veel plekken geregeld?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Opslagruimte genoeg, maar voor mij gewoon niet interessant... En, waar TwaBla ook aan refereerde, er is veel en veelsoortig onderzoek nodig naar de vraag of bedrijven en organisaties geld willen steken in fietsen om maar af te wachten of hun clientèle daarmee rond wil gaan fietsen ook zo een merk uit te dragen? Is er effect meting bekend van dit soort uitingen? Hoe vaak zullen bedrijven en organisaties klanten krijgen die een fiets nodig hebben?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Adhv wat ik nu gelezen komt voor mij vooral het 'branded' als usp naar voor. kleurtje, stickertje,...

 

Op zich best leuk maar ik heb de indruk dat de fietsfabrikanten daar zelf ook meer en meer naar evolueren: voor iedereen een unieke fiets op maat. De fiets waar ik mee rij is bvb beschikbaar in een tiental kleuren.

 

 

Daar schuilt ook het gevaar in, stel, een gemeente A'dam of R'dam wil 30 fietsen voor zijn ambtenaren om het aantal dienstkilometers per auto tijdens werktijd te minimaliseren, dat voor een beter beter imago :), er zijn genoeg kleine fietsfabrieken in Nederland die dat willen verzorgen, en als jij als aanbieder bij dezelfde fietsfabrieken een offerte aanvraagt, daar nog eens een gezonde marge op moet zetten, dan kun je prijstechnisch al niet meer meedoen.

 

Leuk idee, of het echt een gat in de markt is, dat denk ik niet, ik denk dat je nog even moet doorrekenen wat de minimale afname zal kunnen zijn, bij kleinere aantallen zou dat je usp kunnen worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.