• 0

DBA modelovereenkomst freelance modellenwerk

Hi,

 

Ik werk sinds oktober 2016 als freelance model. Voor een opdracht morgen is me gevraagd om een VAR verklaring op te sturen. Ik heb me laten informeren (internet + belastingdienst) dat dit sinds vorig jaar mei niet meer geldt. Tegenwoordig maakt men gebruik van een DBA modelovereenkomst. Ik heb hiervoor met de belastingdienst gebeld. Een mevrouw stond me te woord en vertelde dat ik bij de branches een overeenkomst moest kiezen die het beste bij mij paste, maar ik mocht de geel gearceerde stukken niet aanpassen. De enige modelovereenkomst die lijkt op die van een model is de artiesten overeenkomst, maar als je de tekst niet mag aanpassen klopt er niks van inhoudelijk. Ik weer terug gebeld. Kreeg ik een vrouwtje aan de lijn die niks wist en meteen als antwoord gaf; ik kan uw vraag niet telefonisch beantwoorden.

Toen ik als antwoord gaf; er zullen toch wel meer mensen bellen met deze vraag. Modellenwerk is iets dat heel veel voorkomt in NL, waarom is daar geen overeenkomst voor.

Ik moest zelf een overeenkomst opmaken, zonder voorbeeld en opsturen ter beoordeling aan de belastingdienst. Waarom bestaat er een klantenservice als het personeel niet eens een vraag kan beantwoorden?

Ik heb de overeenkomst morgen nodig. Het insturen van een eigen modelovereenkomst naar de belastingdienst kan 6 weken duren voor het beoordeeld wordt.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een voorbeeldovereenkomst voor me of tips. Alvast enorm bedankt.

 

Groetjes Renee

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum!

 

Alleen de geel gearceerde stukken mag je niet aanpassen. De rest wel. Als de geel gearceerde teksten totaal niet aansluiten bij wat je doet, kun je dus niet die overeenkomst gebruiken. Als die van andere modellen ook niet aansluiten, voldoe je niet aan de DBA eisen.

 

Het is overigens normaal dat de opdrachtgever zo'n overeenkomst aan je aanlevert. Bel de opdrachtgever, geef aan dat je geen VAR hebt (met uitleg) en vraag om een overeenkomst van hen.

 

En er zouden genoeg goede algemene modellen te vinden moeten zijn die je kunt gebruiken. Namelijk op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/modelovereenkomsten-in-plaats-van-var/modelovereenkomst-zoeken/algemene-modelovereenkomsten-downloaden.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik zit niet zo in het arbeidsrecht, dus zie het volgende als mogelijk(/hopelijk) bruikbare tips.

 

Het niet naleven van de wet DBA heeft volgens mij voornamelijk negatieve gevolgen voor de opdrachtgever. De handhaving van de wet DBA is volgens mij uitgesteld tot 1 januari 2018.

(https://belastingdienst-in-beeld.nl/handhaving-dba-uitgesteld-tot-januari-2018/) (Maar hij kan ook heel goed worden afgeschaft of wezenlijk veranderd.)

 

Als je een modelovereenkomst gebruikt, ben je er bijna helemaal zeker van dat je goed zit. Er zijn alleen geen modelovereenkomsten voor ieder beroep in Nederland. Ik denk niet dat er voor jouw geval een modelovereenkomst is. Dan moet je dus zelf een overeenkomst van opdracht maken. Dit zou een begin kunnen zijn:

 

jurapunt.nl/wp-content/uploads/2014/08/Overeenkomst-van-opdracht-ZZP.doc

 

En dan er bijv. voor zorgen dat de gele teksten uit de artiestmodelovk er zo veel mogelijk in worden verwerkt (voor zover logisch natuurlijk).

 

Laten maken door een professional is natuurlijk altijd verstandiger, maar daar moet je dan net budget voor hebben.

 

Het lijkt me overigens dat er bij jouw beroep wel wat risico is of afwezigheid van dienstverband wordt geaccepteerd, (werken op aanwijzing, niet kunnen laten vervangen) zie ook bijv.

 

Leuker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst. Succes

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Waar het hier eigenlijk om gaat is:

 

Wil de opdrachtgever een factuur van de opdrachtnemer 'zomaar' (= zonder inhoudingen) betalen, of gaat hij/zij (opdrachtgever) hier een loonstrook van maken...?

 

En een bijkomstigheid misschien: Gaat de opdracht misschien helemaal niet door, als de opdrachtgever zich geacht voelt om een loonstrook te maken...?

 

 

Normaal gesproken zal de opdrachtgever dan (als hij/zij verstandig is en er geen VAR/modelovereenkomst aanwezig is) niet de factuur betalen, maar een loonstrook maken (met inhoudingen).

 

Maar dat is toch niet zo'n punt (?), neem ik aan. Uiteindelijk is er geen groot verschil bij een losse opdracht.

 

Link naar reactie
  • 0

Modellenwerk is typisch een geval waaruit blijkt dat de wet DBA rammelt, want:

- je moet op bepaalde tijden op een bepaalde locatie doen wat er gevraagd wordt

- vrije vervanging is bijna onmogelijk omdat je gevraagd wordt voor jouw specifieke looks/talent

 

Dan is er volgens de letter van die wet een gezagsverhouding.

 

Allicht is er een modellenforum waar deze vraag al eens voorbijgekomen is. Er zijn hier niet veel mensen die precies in jouw situatie zitten.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

.... Dit zou een begin kunnen zijn:

jurapunt.nl/wp-content/uploads/2014/08/Overeenkomst-van-opdracht-Z....

Waarom zoiets gebruiken als je een door de belastingdienst goedgekeurd algemeen model kunt gebruiken om aan te passen (waarbij je gewoon afblijft van de geel gearceerde teksten)?

Zie de link die ik eerder al gaf.

 

Daar vind je o.a. deze 2 bruikbare modellen:

 

geen werkgeversgezag, opgesteld door de Belastingdienst, VNO-NCW en MKB Nederland samen

Deze modelovereenkomst is gericht op situaties waarin het werkgeversgezag ontbreekt. In deze overeenkomst is onder andere opgenomen dat de opdrachtnemer volledig zelfstandig is bij de uitvoering van het werk en dat de opdrachtgever alleen aanwijzingen en instructies mag geven over het resultaat van de opdracht.

 

geen werkgeversgezag, opgesteld door FNV Zelfstandigen

Deze modelovereenkomst is gericht op situaties waarin het werkgeversgezag ontbreekt. In deze overeenkomst is onder andere opgenomen dat de opdrachtnemer het werk naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de opdrachtgever kan doen.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ja Monique je hebt een punt. Dacht dat word-bestandje wat hanteerbaarder was. Zou ook aansluiten bij de door jouw genoemde voorbeelden. Als gezegd wat onzeker over (al dan niet) werkgeversgezag, maar ik buig voor jouw ongetwijfeld betere kennis van het arbeidsrecht.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

.... Dit zou een begin kunnen zijn:

jurapunt.nl/wp-content/uploads/2014/08/Overeenkomst-van-opdracht-Z....

Waarom zoiets gebruiken als je een door de belastingdienst goedgekeurd algemeen model kunt gebruiken om aan te passen (waarbij je gewoon afblijft van de geel gearceerde teksten)?

Zie de link die ik eerder al gaf.

 

Daar vind je o.a. deze 2 bruikbare modellen:

 

geen werkgeversgezag, opgesteld door de Belastingdienst, VNO-NCW en MKB Nederland samen

Deze modelovereenkomst is gericht op situaties waarin het werkgeversgezag ontbreekt. In deze overeenkomst is onder andere opgenomen dat de opdrachtnemer volledig zelfstandig is bij de uitvoering van het werk en dat de opdrachtgever alleen aanwijzingen en instructies mag geven over het resultaat van de opdracht.

 

geen werkgeversgezag, opgesteld door FNV Zelfstandigen

Deze modelovereenkomst is gericht op situaties waarin het werkgeversgezag ontbreekt. In deze overeenkomst is onder andere opgenomen dat de opdrachtnemer het werk naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de opdrachtgever kan doen.

 

 

Ik ben geen jurist maar ik werk vaak met modellen en acteurs.

'Volledig zelfstandig bij de uitvoering van het werk' of 'naar eigen inzicht en zonder toezicht' combineert heel slecht met iemand die voor de lens het gewenste plaatje compleet moet maken.

(Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat je model/acteur wel een echte zelfstandige kan zijn. Het onderstreept nogmaals de hoge belachelijkheid van de formulering van de wet.)

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben geen jurist maar ik werk vaak met modellen en acteurs.

'Volledig zelfstandig bij de uitvoering van het werk' of 'naar eigen inzicht en zonder toezicht' combineert heel slecht met iemand die voor de lens het gewenste plaatje compleet moet maken.

(Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat je model/acteur wel een echte zelfstandige kan zijn. Het onderstreept nogmaals de hoge belachelijkheid van de formulering van de wet.)

 

Ben ik helemaal met je eens. Een model is natuurlijk heel zelfstandig, moet, al dan niet met zelf ingeroepen hulp, een eigen stijl en imago ontwikkelen, maar eenmaal ingeroepen moet je natuurlijk doen wat een opdrachtgever wil. Net als een acteur. Dat gezegd hebbende, is natuurlijk ook weer een deel van je professionaliteit net dátgene toe te voegen dat de foto of film uniek maakt.

 

Iedereen die in opdracht werkt, zal naar aanwijzingen van een klant/opdrachtgever luisteren. Ook bedrijven die gewoon een product in de markt zetten, doen veel, heel veel marktonderzoek om de klant te pleasen. Er is maar één groep werkenden die niet naar klanten hoeft te luisteren, dat zijn ambtenaren.

Link naar reactie
  • 0

Een modelovereenkomst is niet verplicht.

 

Wat een modelovereenkomst doet is zekerheid bieden, een soortgelijke zekerheid als vroeger een VAR bood. Als je klant die zekerheid wil, of als jij je klant die zekerheid wil bieden, dan moet een van jullie kijken welke modelovereenkomst het beste past.

 

Heb je geen modelovereenkomst, wil dat overigens nog niet zeggen dat de belastingdienst achter je aan komt of dat de opdrachtgever/werkgever veplicht is loonbelasting in te houden. Je factureert gewoon als ondernemer en eventueel beoordeelt de belastingdienst achteraf of er misschien toch sprake was van een dienstverband.

 

Tot 1 januari 2018 doet de belastingdienst sowieso niet aan handhaving, behalve als je het heel bont maakt. Bij dat laatste moet je denken aan het opzetten van ingewikkelde constructies om te verhullen wat je arbeidsrelatie is.

 

Je klant kan jou dus met een gerust hart de opdracht verstrekken en jij hebt nog driekwart jaar om naar een geschikte overeenkomst op zoek te gaan. Als er een bedrijfsvereniging voor modellenwerk is, zou je daar eens kunnen vragen.

 

Overigens is er voor 'talenten' (sporters en artiesten) ook nog eens iets wat schijndienstverband heet (niet te verwarren met een verkapt dienstverband), waarbij een opdrachtgever loonbelasting inhoudt, maar je toch als zelfstandig geldt. Je zou eens kunnen kijken of modellenwerk daar ook onder kan vallen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.