• 0

Hoeveel aandelen in startup?

Hoi!

 

Graag zou ik jullie om advies willen vragen omtrent het co-founden van / investeren in een startup.

Mijn situatie is als volgt: Een vriend van mij heeft een erg goed bedrijfs idee dat grote potentie heeft. Met dat bedoel ik dat de markt ongeveer 1,2 miljard euro bedraagt en ons idee nog niet in Nederland bestaat. Ik zal niet zeggen dat het uniek is want het ligt eigenlijk voor de hand dat iemand met dit idee komt, maar nu bestaat het nog niet.

 

Vanaf het begin dat hij met het ontwikkelen van het idee begonnen is, hebben wij alles samen gefinancierd. Wij hebben zelfs een lening van €22.000 samen genomen. Daarnaast heb ik van mijn kant ook nog rond €7000 tot €10.000 geïnvesteerd. Voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van een prototype, website en anderen die ons helpen met uitvoeren van bijvoorbeeld marktonderzoek. Daarnaast hebben wij een lening toegezegd gekregen van €20.000 van (een van) de nationaal gezien hoogst gewaardeerde investeringsmaatschappij. Zij willen geen investeerder zijn op dit moment, omdat het idee eigenlijk niet uniek is en zij in principe alleen geïnteresseerd zijn in puur unieke ideeën. Echter, zij geloven in ons idee vandaar dat we deze lening aangeboden kregen.

 

Wanneer wij de app en website gaan lanceren dan zal ik waarschijnlijk nog niet zo veel doen. Hij regelt een team dat diverse aspecten van bijvoorbeeld verkoop en klantenservice op zich nemen. Hij zal zelf ervoor zorgen dat alles verder in goede banen loopt en dus dag in dag uit werken. Waar ik wel eventueel bij kan/zal helpen is de promotie van de app.

 

Mijn vraag is dan ook hoeveel aandelen (we hebben nu nog geen bedrijf geregistreerd) ik zou moeten krijgen gezien hoeveel ik geïnvesteerd heb, de potentie van het product en hij al het werk zelf doet. Hij heeft er al heel erg veel tijd in gestopt en het is zijn idee. Ik heb het in principe alleen geholpen financieren.Is dat bijvoorbeeld maar 5 of 10 procent of aanzienlijk meer?

 

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga in jouw schoenen staan...:

 

 

"Heb eerst 11.000 in de zaak gestoken (50% van een lening) voor de 'ontwikkeling' van het idee.

Heb daarna zelf 7-10.000 in de zaak gestoken voor 'van alles'.

 

Bij elkaar zo rond de 20.000 dus...

 

Nu gaan wij (het beoogde bedrijf) samen 20.000 erbij lenen.

 

En nu vraag ik mij af of ik 5% van de aandelen ("van wat" vraag ik mij dan af...!) of 10% of misschien iets anders moet vragen."

 

 

Persoonlijk zou ik (denk ik) wel vinden dat alles 50/50 gedaan moet worden.

Of het moet wel een "megading" zijn, zodat je met een paar procent wel redelijk verdiend hebt met je investering en risico...

 

Link naar reactie
  • 0
Wij hebben zelfs een lening van €22.000 samen genomen.

Bij en als wie of wat en onder welke condities?

 

Daarnaast hebben wij een lening toegezegd gekregen van €20.000

Hoe hard is die toezegging en hoe luiden de condities?

 

Het lijkt mij dat formalisering en financiering nogal uit de pas lopen (overbodige opmerking).

 

Is het idee op enige manier beschermd of valt dit te beschermen?

 

Als die markt(potentie) echt zo groot is, waarom verbind je je dan niet zo snel mogelijk fulltime?

 

Persoonlijk zou ik (denk ik) wel vinden dat alles 50/50 gedaan moet worden.

Hij doet het merendeel van het werk...

 

...(mee)tekenen voor een lening is niet investeren, of toch wel? Dat kun je in de tijd natuurlijk verschillend (gaan) zien.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe goed ken je die vriend van je...?

 

Een idee met heel veel potentie, dat 1,5 miljard waard is, voor de hand ligt, maar nog niet bestaat...

 

...en jij krijgt de unieke kans om daarin te participeren, in ruil voor (waarschijnlijk) een hoofdelijke aansprakelijkheid voor een lening van 22k, een additionele investering van 7 à 10k...en straks waarschijnlijk nog 5k nodig voor zus, en nog een paar duizend voor zo. En dan gaan 'we' bijna echt beginnen, er is alleen nog een flinke investering nodig om goodwill te tonen aan een externe financier...and so on, and so on.

 

Ik ben wellicht wat cynisch, maar ik hoop vooral dat jij kritisch bent!

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dit verhaal rammelt aan alle kanten, en enige wat bij mij in mijn gedachten binnenkomt is “die gaat de boot in voor 30.000 Euro.

 

Om te beginnen de financiele inleg:

Je hebt het over een gezamelijke lening van 20.000 Euro, een eigen inleg van 7.000 tot 10.000 Euro (???) en nog een lening van een investeerder van 22.000 Euro.

Vragen die in mij opkomen:

 

• Hoe is de schuldenlast van die eerste lening onder jullie beiden verdeeld?

• Waar komt die lening vandaan?

• Is er al srpake van een geregistreerde rechtsvorm?

• Hoe kun je in hemelsnaam niet exact weten wat je hebt ingelegd uit eigen middelen (een paar tientjes oke, maar een grijs gebied van 3.000 Euro)?

• Hoe wordt die lening vanuit die investeerder qua schuldenlast onder jullie verdeeld?

• Waarom, als er schijnbaar zoveel “marktpotentie” in jullie concept zit, is een investeerder slechts bereid tot een lage lening? Wat zegt dat over het vertrouwen van deze investeerder?

• Wat is de inleg van jouw partner uit eigen middelen?

• Met andere woorden, gaat de financiele inleg + schuldenlast tot dusver gelijk op?

 

Dan, je hebt het over een een “idee” wat nog niet in Nederland bestaat en niet per definitie uniek is. Leze we even door schijnt het om een app te gaan. En dit “idee” heeft een marktpotentieel van 1,2 miljard Euro. Omzet? Jaarlijks? Hoe zit dat?

“In Nederland” dus ik neem maar even aan dat deze 1,2 miljard markt de Nederlandse markt betreft. Dat lijkt me nogal wat.

 

Hoe kom je aan een dergelijk marktpotentieel? En als deze zo enorm zou zijn, waarom wil een investeerder dan slechts 22.000 Euro lenen? Als die concpet zo overtuigend zou zijn, zou hij voor dit schijntje toch liever een belang willen hebben lijkt mij.

 

En dan zet ik meteen mijn vraagtekens bij de financiering. Dat je het ontwikkelen van een app moet financieren is logisch, en dit kan ook serieus geld kosten. Maar als deze app zo ontzettend veel geld moet gaan opleveren, dien je ook te bedenken dat je dit niet met z’n tweetjes even ‘ernaast’ gaat doen. Daar heb je de nodige poppetjes voor nodig, ergo, er zal een organisatie vormgegeven moeten worden. Ook dit zul je in bepaalde mate vooraf moeten financieren. Als ik het zo een beetje inschat, komt de huidige investering niet boven de 100.000 Euro, waarvan een groot gedeelte (neem ik aan) in de ontwikkeling zit.

Het lijkt allemaal leuk, die internetconcepten, maar verwacht niet dat dit zonder inspanning gaat. Achter al die ogenschijnlijk simpele apps, zitten enorme organisaties.

 

Als ik een eigendomsverdeling zou moeten maken, zou ik deze voornamelijk/grotendeels laten afhangen van de financiele inbreng (en schuldenlast) in de initiele fase. Dat het “idee” van een ander is, is leuk. Maar een idee is niets waard. Wellicht kan je als “geestelijk vader”een hoger belang verdienen, maar dat zou ik secundair mee laten tellen. Geinvesteerde tijd is natuurlijk ook een factor.

Ik zou dus kijken naar een optelsom van bovenstaande, maar beginnen op basis van financieel risico/aansprakelijkheid.

 

Maar ik ben nu wel benieuwd wat dit idee inhoudt. Kun je er iets meer over vertellen?

 

Link naar reactie
  • 0

dat de markt ongeveer 1,2 miljard euro bedraagt

(...)

bijvoorbeeld maar 5 of 10 procent of aanzienlijk meer?

De markt voor organisatieadvies in Nederland is 18 miljard euro. Dat is 15x zo veel. Ik heb een buitenkans: je mag een aandeel van maarliefst 10% in mijn onderneming kopen voor slechts 15x 30.000 euro. Het is tenslotte mijn idee...

 

Zou je dit doen? Nee, natuurlijk niet. Een goed idee is maar zelden iets waard. Een potentiële markt idem. Het gaat om een goede uitvoering en daarmee daadwerkelijk verzilveren van de kansen. Zonder idee was er geen onderneming, maar zonder inspanning en zonder geld ook niet. En hoe mooi het ook lijkt: slechts een (heel) klein deel van de startups overleeft het eerste jaar. Ook een briljant idee is helaas geen enkele garantie op commercieel succes.

 

Lastig is dat jullie nog geen onderneming hebben maar dat ideeën, uren, investeringen en leningen al rondslingeren. Probeer dan nog maar eens tot een verdeling te komen... Ik zou het idee op nul stellen en niet vooruitkijken maar terugkijken naar geïnvesteerde uren en euro's. Als je 50/50 uit kunt komen zou dat fijn zijn. Reken jezelf niet rijk, dat levert geen 50% van 1,2 miljard op, maar 50% van de daadwerkelijke winst die jullie uiteindelijk gaan maken. Dat kon nog wel eens flink tegen gaan vallen; de kans is vele malen groter dat je over een jaar met lege handen staat en een hoop geld armer bent.

 

Tip: stel deze discussie vooral niet langer uit, want ondertussen stop je er alleen maar meer geld en tijd in die discussie komt toch een keer. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vanaf het begin dat hij met het ontwikkelen van het idee begonnen is, hebben wij alles samen gefinancierd. Wij hebben zelfs een lening van €22.000 samen genomen. Daarnaast heb ik van mijn kant ook nog rond €7000 tot €10.000 geïnvesteerd.

Wat mij verbaasd is dat er al een X bedrag door jullie allebei is ingebracht, plus nog een gezamenlijke lening van €22.000 is afgesloten en nog eens €7.000-10.000 aan jouw kant geïnvesteerd is, en dat er nog niet gesproken is over enige verdeling of vorm van een toekomstig bedrijf.

 

Gesprekken lijken mij hier wel op zijn plaats (en dringend) want voor hetzelfde geld zegt je vriend straks jouw "lening" terug te betalen en gaat hij zelf verder (wanneer het van de grond is gekomen).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.