• 0

Groeiprobleem - managers aanstellen?

Beste mensen,

 

Normaal gesproken ben ik altijd een lezer en niet iemand die snel de tijd neemt om ergens op te reageren. Ondanks dat hoop ik dat jullie wel de moeite willen nemen om mijn verhaal te lezen en mij te voorzien van jullie mening en/of advies.

 

De reden dat ik nooit ergens de tijd voor neem is dan ook dat ik altijd voor 100% gefocust ben op mijn bedrijf wat ik enkele jaren geleden gestart ben. En ik mag niet klagen, het gaat ons voor de wind. We zijn gestart met helemaal niets en zijn op dit moment een van de grote spelers in onze branche. Ik heb geweldig personeel , we groeien als kool en we breiden steeds verder uit. Echter, de laatste maanden begin ik steeds meer te voelen dat zaken uit mijn handen glippen, ik heb niet meer overal de volledige controle. Daar door heb ik het gevoel dat we niet optimaal doorgroeien. Al maanden zit ik te praktiseren of we misschien moeten stoppen met bepaalde uitbreidingen. Maar ze gaan simpelweg allemaal te goed om te stoppen. Voor mijn gevoel is het punt dus nu gekomen dat ik “managers” moet gaan aannemen. Echter, op het moment dat ik daar over na begin te denken, denk ik gelijk: onnodige kosten, dat kan ik ook zelf. Tegelijkertijd besef ik me dat ik het gewoon niet meer allemaal alleen kan aansturen. Vervolgens schieten de meest uiteenlopende gedachten door mijn hoofd. De ene dag wil ik op zoek gaan naar die managers, de andere dag denk ik aan verkoop van het hele bedrijf. Kortom, het is gewoon teveel geworden voor mij om allemaal nog te behapstukken.

 

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Heeft een van jullie misschien ooit in een dergelijke situatie gezeten? Misschien op zoek gaan naar een ervaren participant die een gedeelte van de aandelen overneemt? Misschien minder uitbreiden en zorgen dat het allemaal aan te sturen is. Of inderdaad goede managers aannemen en proberen om op die wijze het maximale er uit te halen?

 

Ik hoop dat jullie hier je licht over willen laten schijnen! Alvast bedankt ☺

 

[Mod edit: titel verduidelijkt, met dank aan Twa voor de suggestie]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er kunnen een heleboel (deel)oplossingen zijn. Je kunt een deel van het werk uitbesteden en je zelf beperken tot de corebusiness. Administratie uitbesteden om zelf meer rust te krijgen.

Zijn er onder het personeel mensen die leiding kunnen geven aan andere personeelsleden? Zonder ze direct manager te noemen?

Link naar reactie
  • 0

Er kunnen een heleboel (deel)oplossingen zijn. Je kunt een deel van het werk uitbesteden en je zelf beperken tot de corebusiness. Administratie uitbesteden om zelf meer rust te krijgen.

Zijn er onder het personeel mensen die leiding kunnen geven aan andere personeelsleden? Zonder ze direct manager te noemen?

 

Deze zijn er vermoedelijk wel maar ik weet niet of ze direct meekunnen in het tempo waarin we op dit moment groeien. Ze hebben in ieder geval nog geen ruime ervaring met leiding geven in dit soort situaties.

Link naar reactie
  • 0

Wie zijn 'we'?

 

Personeel in dienst? Clubje freelancers? Partner en kids? Ik in meervoud?

 

We hebben personeel, momenteel 19 full-timers. Daarnaast heb ik inderdaad een partner en drie kinderen. En deze wil ik ook niet te veel laten "lijden" onder het succes van de zaak.

Link naar reactie
  • 0

Zeker geen luxe-probleem dit! Meer een klassiek "oei, ik groei!"-probleem.

 

19 man personeel past (ruim) binnen de span of control van een goede manager in een platte organisatie, maar jij bent ondernemer, geen manager.

 

Hamvraag is dus: wil je manager worden, ten koste van een deel van je ondernemerschap, of niet? Eigenlijk geef je tussen de regels door zelf het antwoord al.

 

Kennelijk zijn de personeelsleden niet zelfsturend genoeg en/of zijn er geen natuurlijke leiders die er uit springen. Een manager of meewerkend leider van buiten aantrekken lijkt me dan de beste keuze.

 

Maar vergeet ook vooral jezelf niet: gun jezelf ook een goed klankboard zoals een businesscoach of supervisor. Dat is zeker handig en verstandig om de veranderingen voor het personeel en jou met de komst van manager en managementlaag in goede banen te leiden.

 

Misschien op zoek gaan naar een ervaren participant die een gedeelte van de aandelen overneemt?

Een managementlaag onder je lijkt me praktischer dan een 2e kapitein op het schip. Je probleem is toch niet de koers, maar het managen?

 

De ene dag wil ik op zoek gaan naar die managers, de andere dag denk ik aan verkoop van het hele bedrijf.
Juist voor dat soort gedachten is een deskundig klankboard verstandig

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

We zijn gestart met helemaal niets en zijn op dit moment een van de grote spelers in onze branche.

De organisatie versterken door het aannemen van mensen met groeipotentieel heeft tot dusver blijkbaar niet op de agenda gestaan. Moet wel met 19 man/vrouw in dienst. Durf ook mensen aan te nemen die zelfstandig denken, initiatief nemen en niet wachten tot de baas vertelt wat er moet gebeuren.

 

De organisatie versterken door overnemen is een alternatief. Zijn er geen spannenden nieuwkomers in je markt of verwante markten (mag ook ketenop- en afwaarts zijn) die kwaliteiten bezitten die jullie nog niet hebben? Kun je daar mee samenwerken? Uitbesteden? Overnemen? Komt er meteen ondernemerschap mee...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Rhijms,

 

Ik denk dat elke groeiende onderneming vroeg of laat tegen deze vraag aanloopt. Zoek maar eens op het groeimodel van Greiner

 

Ik denk dat je vraag verder gaat dan wel of geen manager inhuren, dat is meer de korte termijn.

 

De vraag is: wat wil je met je onderneming in de toekomst? Wil je of moet je verder groeien,dan wordt het inderdaad tijd om eens na te denken over hoe je je bedrijf dan toekomstbestendig moet gaan inrichten. Niet alleen gericht op het hier en nu, maar vooral ook op de toekomst. Waar wil je naar toe groeien, wat wordt of is de waarde-strategie, heb je daar al je huidige producten/diensten voor nodig of heb je ambities voor nieuwe (innovatieve) producten in misschien wel nieuwe markten.

 

Maar ook welke expertise hebben we nodig om mijn doelstellingen te verwezenlijken, wat zijn onze kernactiviteiten, welke mensen (competenties) zijn daar voor nodig, heb ik die nu in huis, moet ik die gaan opleiden of inhuren. Wat gaat mijn rol/ focus in de toekomstige organisatie zijn, wat ligt er braak en hoe kan ik dat het beste invullen; opties zijn inderdaad insourcen of outsourcen maar als het van strategisch belang is zal het intern uitgevoerd moeten worden.

 

Het is wellicht handig om eens een Business Model Canvas in te vullen.

 

Als je vragen hebt... (mod edit, geen werving op HL ajb)

 

 

Mvgr,

 

Axel

 

Organisatieadviseur bij ontwikkeling, innovatie, besluitvorming en verandering.

Link naar reactie
  • 0

(...) Echter, de laatste maanden begin ik steeds meer te voelen dat zaken uit mijn handen glippen, ik heb niet meer overal de volledige controle. (...)

Kun je aangeven wat je ziet dat er mis gaat? Of gaat er eigenlijk niets mis, weten je collega's dat perfect op te pakken, maar is het jou gevoel dat je niet meer alles kunt overzien? Dat kan bij zo'n omvang ook niet meer kan en ook niet hoeft.

 

Wel grappig dat zowel de post als een aantal reacties automatisch denken in termen van hiërarchisch organiseren. Maar waarom zou je? Misschien kun je mensen en/of een team wat meer resultaat verantwoordelijk maken, zelf minder micro-managen en ze het vertrouwen geven?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.