• 0

Startersaftrek toepassen na 6 jaar na de startdatum van eenmanszaak

Goededag allemaal,

 

Ik heb het overal gezocht maar het was niet duidelijk.

 

Stel dat een onderneming per 01-01-2010 gestart is. Maar het voldoet de urencriterium(1225 uren) niet tot 2016. Maar in 2016 blijkt uit dat ie in heel 2016 meer dan 1225 uur in zijn bedrijf heeft gesteken. Heeft die in 2016 dan recht op startersaftrek of niet ? ( terwijl die 6 jaar ondernemer is )

 

Heeft startersaftrek nou met de startdatum van de onderneming te maken, of juist met de urencriterium ?

 

Is het dus zo dat je ook na 10 jaar de startersaftrek kan gebruiken omdat je pas na 10 jaar boven de 1225 uren komt ?

 

Je kan namelijk t/m 5 jaar maximaal 3 keer de startersaftrek toepassen als je ook recht hebt op zelfstandigen aftrek.

 

Bij voorbaat dank.

 

groetjes

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

De wettekst is:

 

"Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met € 2.123".

 

Als je dus wél ondernemer was gedurende deze (vijf) jaren, dan vindt de BD al snel dat je daarna geen startersaftrek meer kan claimen.

Dat is dus wanneer je winst uit onderneming aangeeft in je IB aangifte.

 

(Het is wel spannend hoe men reageert wanneer je een 'uitnodiging' gekregen hebt om aangifte als ondernemer te doen, maar je jouw inkomen aangeeft aan als 'resultaatgenieter'...

Dan zou je kunnen vinden dat je geen ondernemer was en dus wél alsnog recht hebt op startersaftrek bijvoorbeeld in jaar 6 of later.)

 

Link naar reactie
  • 0

'' Als je dus wél ondernemer was gedurende deze (vijf) jaren, dan vindt de BD al snel dat je daarna geen startersaftrek meer kan claimen.

Dat is dus wanneer je winst uit onderneming aangeeft in je IB aangifte. ''

 

Wanneer ben je ondernemer dan?

 

Stel dat je bijv. €5.000,- winst uit onderneming heeft en het is onder de urencriterium. Ben je dan ondernemer voor de Inkomstenbelasting aangifte, dus moet je dat wel aangeven als winst uit onderneming?

 

Of ben je al ondernemer als je eenmanszaak hebt ?

 

Ik snap het niet meer..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als je dus wél ondernemer was gedurende deze (vijf) jaren, dan vindt de BD al snel dat je daarna geen startersaftrek meer kan claimen.

Dat is dus wanneer je winst uit onderneming aangeeft in je IB aangifte.

 

 

 

 

Wanneer ben je ondernemer dan?

 

Stel dat je bijv. €5.000,- winst uit onderneming heeft en het is onder de urencriterium. Ben je dan ondernemer voor de Inkomstenbelasting aangifte, dus moet je dat wel aangeven als winst uit onderneming?

 

Of ben je al ondernemer sinds dat je een eenmanszaak hebt en btwnummer etc ?

 

Ik snap het niet meer..

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je bijv. €5.000,- winst uit onderneming heeft (...) moet je dat wel aangeven als winst uit onderneming?

Hebt, en dat lijkt me dus wel... ;)

 

Dat lijkt me dus niet.. Kan je niet met iets beters komen in plaats van onzin reageren ?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Link naar reactie
  • 0

De hoogte van de winst is niet beslissend. Het gaat om het totaalplaatje van de onderdelen die genoemd worden in de link uit je vorige bericht

Yep ... persoonlijk ken ik een ondernemer met een winst van 6.000 euro (10+ klanten per jaar, plus wat kleine investeringen) die door de Belastingdienst als Ondernemer voor de Inkomstenbelasting wordt geaccepteerd en een ondernemer met een winst van 18.000 euro (1 klant per jaar, zonder investeringen) wat door de Belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden wordt gezien.

 

Wettelijk gezien zijn beide situaties uiterst twijfelachtig, maar geeft de Belastingdienst wat ze zo graag willen zien en het ondernemersleven wordt een stuk aangenamer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet met iets beters komen in plaats van onzin reageren ?

Onzin? Jij vraagt of winst uit onderneming als winst uit onderneming moet worden aangegeven. Ja dus, anders is het geen winst uit onderneming.

 

En chill een beetje, als iemand ergens een ;) achter zet, dan moet je het meestal niet te zwaar opvatten.

 

Volgens mij heb jij geen enige idee waar het over gaat.. Een winst uit onderneming, kan ook bijvoorbeeld Resultaat uit overige werkzaamheden zijn ? Een resultaat uit overige werkzaamheden moet je dan niet als winst uit onderneming opgeven.

Als je te weinig winst maakt uit je onderneming kan je die ook als RUOW meenemen.

Link naar reactie
  • 0

De hoogte van de winst is niet beslissend. Het gaat om het totaalplaatje van de onderdelen die genoemd worden in de link uit je vorige bericht

Yep ... persoonlijk ken ik een ondernemer met een winst van 6.000 euro (10+ klanten per jaar, plus wat kleine investeringen) die door de Belastingdienst als Ondernemer voor de Inkomstenbelasting wordt geaccepteerd en een ondernemer met een winst van 18.000 euro (1 klant per jaar, zonder investeringen) wat door de Belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden wordt gezien.

 

Wettelijk gezien zijn beide situaties uiterst twijfelachtig, maar geeft de Belastingdienst wat ze zo graag willen zien en het ondernemersleven wordt een stuk aangenamer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Maar mijn vraag is nou ; hoe komt belastingdienst daar bij, of je ondernemer bent voor IB of voor Inkomsten uit overige werkzaamheden ? Moet het eerst verzoek ingediend te worden bij de Belastingdienst ? Of is het je eigen keuze ?

 

Stel dat ik 20.000 euro winst uit onderneming maak, kan ik hem als overige werkzaamheden laten zien? Dan ben ik geen ondernemer voor de IB en neem dat overige werkzaamheden in Box 1 mee .

 

Ik neem aan dat er een drempel er bij ligt ? Want dan komt alle ondernemers stuk voordeliger uit als ze ook zo doen -.-'

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd, de winst is niet maatgevend. Het gaat om het totaalplaatje: investeer je, loop je risico, hoeveel klanten heb je, hoe hoog is je omzet, adverteer je, heb je een huisstijl en een website, etc...

 

Het is voor kleine zelfstandigen vaak een grijs gebied en dat zal van geval tot geval beoordeeld worden. Wil je zekerheid vooraf, dan kun je jouw situatie voorleggen aan de fiscus.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd, de winst is niet maatgevend. Het gaat om het totaalplaatje: investeer je, loop je risico, hoeveel klanten heb je, hoe hoog is je omzet, adverteer je, heb je een huisstijl en een website, etc...

 

Het is voor kleine zelfstandigen vaak een grijs gebied en dat zal van geval tot geval beoordeeld worden. Wil je zekerheid vooraf, dan kun je jouw situatie voorleggen aan de fiscus.

 

 

Ik snap hem Joost. Hartelijk bedankt nog :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb jij geen enige idee waar het over gaat.. Een winst uit onderneming, kan ook bijvoorbeeld Resultaat uit overige werkzaamheden zijn ? Een resultaat uit overige werkzaamheden moet je dan niet als winst uit onderneming opgeven.

Hmm...je denkt zo te zien dat die vormen van inkomen naast elkaar kunnen bestaan, uit dezelfde bron, maar dat is niet zo.

 

Als je onderneemt zijn je inkomsten ofwel 'winst uit onderneming', ofwel 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Niet allebei. Dus vandaar dat ik zei dat WUO natuurlijk niet anders dan WUO opgegeven kan worden.

 

Heb je het handboek ondernemen al goed doorgelezen? Absolute aanrader!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb jij geen enige idee waar het over gaat.. Een winst uit onderneming, kan ook bijvoorbeeld Resultaat uit overige werkzaamheden zijn ? Een resultaat uit overige werkzaamheden moet je dan niet als winst uit onderneming opgeven.

Hmm...je denkt zo te zien dat die vormen van inkomen naast elkaar kunnen bestaan, uit dezelfde bron, maar dat is niet zo.

 

Als je onderneemt zijn je inkomsten ofwel 'winst uit onderneming', ofwel 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Niet allebei. Dus vandaar dat ik zei dat WUO natuurlijk niet anders dan WUO opgegeven kan worden.

 

Heb je het handboek ondernemen al goed doorgelezen? Absolute aanrader!

 

 

Jaa precies. Dat bedoelde ik ook dus. En bedankt voor de link

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.