• 0

Reis als zakelijke kosten?

Al een tijdje loop ik rond met een, denk ik, interessante vraag...

 

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Momenteel haal ik sowieso voor 100% mijn inkomsten uit mijn online activiteiten.

Zoals elke ondernemer ben ik altijd opzoek naar aftrekposten, zodat ik niet te veel belasting hoef te betalen ;-)

 

Af en toe heb ik reisjes die ik sowieso als zakelijk kan declareren, omdat ik een afspraak met iemand heb.

 

Maar nu vroeg ik me af:

 

Stel dat ik een soort vakantie blog met Youtube kanaal start en ook al mijn reizen ga vastleggen op video of blogs en het verdienmodel van mijn blogs zou dan alleen Adsense/reclame e.d. zijn, denken jullie dat ik dan alle gemaakte kosten tijdens zo'n reis als zakelijk mag opgeven? Dus ook als ik bijvoorbeeld met mijn familie die reis zou maken? En ook al vallen de winsten (zwaar) tegen?

Uiteraard kan ik tijdens zo'n reis ook de faciliteiten zoals speeltuinen e.d. vastleggen of beoordelen.

Wordt dit beschouwd als zakelijke activiteit of zou je keihard afgestraft worden als je dit zou doen?

 

Als RTL bijvoorbeeld een reisprogramma uitzendt, dan mogen zij de kosten ook aftrekken, ook al flopt het programma... Ik vraag me af of een Youtube kanaal of iets dergelijks ook zo'n zelfde status zou hebben?

 

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of wat de meningen hierover zijn?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je reis een overwegend zakelijk doel heeft, moet je deze zakelijk etiketteren.

 

Als je reis een overwegend privédoel heeft, moet je deze privé etiketteren.

 

Als het er ergens tussenin zit, moet je bepalen welk deel zakelijk is en welk deel privé. Je mag alleen het zakelijke deel als zakelijke kosten aftrekken.

 

Drank- en voedingsmiddelen zijn beperkt aftrekbaar, zoek even op hoe dat precies zit.

 

Mijn tip zou zijn de kosten die je van tevoren en onderweg maakt en die uitsluitend voor het zakelijk deel bedoeld zijn, zoveel mogelijk zakelijk te betalen. Stel dat je een camera meeneemt, neem dan de camera van het bedrijf mee. Als je deze onderweg moet repareren, dan is dat een zakelijke uitgave die je vanaf je zakelijke rekening betaalt. Dat houdt dingen zuiverder en makkelijker te administreren.

 

(Over camera's gesproken, ik weet niet hoe dat in de filmwereld zit, maar in de fotografiewereld moet je vrijwel altijd een zakelijke verzekering voor zakelijk gebruik hebben.)

 

Als je insteek zakelijk was geweest, had je dit geweten. Ik kan me ook niet voorstellen dat je een succesvolle vlogger wordt als je doel is op deze manier je vakanties te financieren. En in dat geval zullen bij een inspectie al snel vragen worden gesteld over het karakter van je reizen.

 

Ga je bijvoorbeeld reclame maken voor je vlog? Ga je marktonderzoek doen? Heb je een eigen domeinnaam en e-mailadressen voor deze activiteit? Gaat het vlog door na je vakantie? Als het antwoord op dat soort vragen telkens 'nee' is, zou ik het als inspecteur wel weten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als RTL bijvoorbeeld een reisprogramma uitzendt, dan mogen zij de kosten ook aftrekken, ook al flopt het programma... Ik vraag me af of een Youtube kanaal of iets dergelijks ook zo'n zelfde status zou hebben?

Als een team van RTL in twee dagen op en neer gaat naar Griekenland om daar opnames te maken voor een televisieprogramma van een half uur dan is dat knap hard werken en eerder privénadeel van privévoordeel.

 

Als jij met je familie drie weken aan het strand gaat liggen in Griekenland en je maakt daar een lullig blogje of vlogje van, dan is het privévoordeel toch duidelijk veel groter dan het zakelijk voordeel.

 

Natuurlijk zit daar ergens een grijs gebied tussen, die ter beoordeling komt van de Belastingdienst en daarna mogelijk de rechter. Je moet dus duidelijk naar meer kijken dan alleen kosten en opbrengsten.

 

Als ik je verhaal lees, dat je nog een kanaal moet starten, dan zeg ik: vergeet het maar. Anders gaat iedereen straks zijn vakantiefoto's online zetten met een advertentietje van Google eronder, onder het mom van: "Dat wat u vakantie noemt was eigenlijk een externe bedrijfsactiviteit om content te creëren en daarmee advertentieopbrengsten te genereren. Daarom heb ik de kosten aftrokken en de btw teruggevraagd. En het waren drie zware weken, dus die heb ik ook maar meegeteld voor het urencriterium..." 8)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik had al zulke antwoorden verwacht...

Maar het lijkt me sowieso een grijs gebied...

Een vlog kun je met relatief weinig middelen er net zo professioneel uit laten zien als een reisprogramma op TV.

Klinkt alsof je dan ben aangewezen op het beoordelingsvermogen van een belastinginspecteur.

Uiteraard snap ik dat je er niet mee weg komt met 3 weken in een all-in resort zitten en dagelijks filmpjes maken van hoe lekker je hapjes en drankjes zijn.

 

Maar stel: Je ben wat avontuurlijker ingesteld en je maakt een heel uitgebreide reis met je familie, waarbij je bijna elke dag ergens anders heen reist. Waarbij je veel opnames maakt en dagelijks alles netjes monteert + upload... Dus niet 3 weken opnemen vanaf een suf resort... Meer als een soort real life serie, zeg maar...

 

En ff deze quote:

 

"Als een team van RTL in twee dagen op en neer gaat naar Griekenland om daar opnames te maken voor een televisieprogramma van een half uur dan is dat knap hard werken en eerder privénadeel van privévoordeel."

 

Als ik moest kiezen tussen opnames maken in een suffe hete studio of naar de meest gekke landen reizen om daar verslag van te doen, zou ik wel weten welke werkplek ik zou kiezen :)

Dus zo nadelig lijkt het mij ook weer niet. Overigens weet ik dat de jongens bij TV vaak best hard moeten werken, maar dan nog is het meer een soort werkvakantie naar mijn idee...

 

Ik ben heel benieuwd hoe een inspecteur hier over zou oordelen of zou je zoiets beter van te voren kunnen vragen aan de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0
Haha, ik had al zulke antwoorden verwacht...

 

Als jij de discussie al kunt voorspellen, heeft het voor ons dan nog zin om mee te doen?

 

Je verwachting heeft in elk geval je vermogen om begrijpend te lezen geschaad.

 

Maar het lijkt me sowieso een grijs gebied...

 

Nee, grotendeels is het geen grijs gebied.

 

Een vlog kun je met relatief weinig middelen er net zo professioneel uit laten zien als een reisprogramma op TV.

 

Volstrekt niet relevant.

 

Jij leeft met het waanidee dat het de kwaliteit van het resulterende filmpje is, dat het verschil uitmaakt. Weliswaar zal de belastingdienst kijken of de kosten die je maakt in verhouding staan tot het resultaat, maar voor een filmpje op Bali zul je nu eenmaal naar Bali moeten gaan.

 

Klinkt alsof je dan ben aangewezen op het beoordelingsvermogen van een belastinginspecteur.

Uiteraard snap ik dat je er niet mee weg komt met 3 weken in een all-in resort zitten en dagelijks filmpjes maken van hoe lekker je hapjes en drankjes zijn.

 

Er zijn waarschijnlijk ondernemers die precies dat doen. Die hebben mogelijk een winstoogmerk en hebben hun onderneming zo opgezet, dat deze ook op langere termijn overleeft. Ze nemen stappen om daar te komen (investeringen) en maken daarbij kosten. Het is die aanpak die het zakelijk maakt.

 

Het kan best gebeuren dat een professionele vlogger en een vakantieganger tot een grotendeels vergelijkbaar filmpje komen. Dan zijn de kosten van de eerste aftrekbaar, en van de tweede niet.

 

Maar stel:

 

Sorry, ik doe niet aan je spelletje mee. Je scenariootjes hebben weinig zin, omdat het antwoord altijd zal afhangen van of je iets zakelijk of niet doet.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een bekende zaak is die van de tandarts met een patiënt in Italië. Die had een vliegtuig gekocht op de zaak, zogenaamd om bij die patiënt te kunnen komen. Die zaak is door ons hele rechtssysteem gepingpong en ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wat nu de uitkomst was, maar al die rechters keken wel naar hetzelfde ding: was de overweging om een vliegtuig te kopen zakelijk of persoonlijk gemotiveerd?

 

Dat is je grijze gebied.

 

Voor een luchtvaartmaatschappij is de aanschaf van een vliegtuig evident zakelijk (maar de privéreisjes die de werknemers ermee maken, vallen waarschijnlijk onder loon of onder privéonttrekkingen), voor een tandarts zonder patiënten op vliegafstand is die aanschaf evident onzakelijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.