• 0

Puur Dichtbij - groenten en fruit uit de eigen regio

Begonnen in Ermelo is de lokale groentenafhaaldienst Puur Dichtbij inmiddels ook actief in de regio rond Lelystad en Amersfoort. Andere steden volgen onvermijdelijk.

 

Puur Dichtbij (ook als bestel-app beschikbaar) is opgezet door boeren en fruittelers die het waanzinnig vinden dat groenten en fruit de halve wereld omreizen terwijl er in de directe omgeving zoveel goeds te halen is. Sterker nog: die buurtboer teelde vroeger diverse producten, maar heeft moeten omschakelen op monoculturen vanwege de grootschalige distributie. Een boer die teelt voor de buurt kan weer variëteit in zijn aanbod brengen.

 

Het uitschakelen van allerlei schakels in de keten leidt ertoe dat de consument een redelijke prijs betaalt en de boer een fair inkomen verdient. En de klant die perse aardbeien buiten het seizoen zoekt, kan altijd nog bij de supermarkt terecht.

 

Interessant: ze snuffelen ook al aan lokale ambachtsproducten zoals honing.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben ook wekelijks ons bio/lokaal groentepakketje, rechtstreeks van een kleine bioboer. Weer nadenken hoe we al die kolen gaan op krijgen :)

 

Hij heeft een kleine 2 hectare. Maar zelfs iemand die alleen werkt verdient daar geen groot geld mee. Zeker niet als je dan nog kijkt naar het grote aantal uren fysiek zwaar werk.

 

Die logistieke tussenpersonen moeten dan toch al heel veel volume verzetten om winst te maken?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Leuk plan, maar de crux zit 'm in de uitvoering. Ik woon zelf in de regio en rond 2000 hadden ze ook al een initiatief ("de groente tas" oid).

 

Om onszelf een fijn "ik zorg goed voor de planeet" gevoel te geven hebben we meegedaan.

De eerste weken is het leuk, maar dan begin je genoeg te krijgen van de zoveelste knolraap variant waar je maar weer een gerecht voor de kinderen mee moet zien te bedenken.

 

Het tweede probleem was de levering. Omdat er niemand thuis was overdag werd de zak met groenten voor de deur gezet en daar was na een dag regen vaak weinig meer van over. Hier lossen ze dat op door je als klant naar een afhaalpunt te laten fietsen maar dat is weer extra moeite.

 

Opvallend is dat ze juist in de regio Amersfoort werken. Daar zit ook Picnic. Ik ben heel benieuwd naar de cijfers van Picnic. Als klant ben ik super tevreden. Prima groente, gratis thuisbezorgd. Goeie app en die smalle kleine EV bezorgautootjes zien er lief uit en blokkeren niet de straat zoals die lompe Albert Heijn vrachtauto.

 

Uiteindelijk komen we van dat belachelijke rondpompen van voedsel over de aardbol af. Het

retourtje Marokko van onze garnalen is ook opgelost.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Hollandse garnalen die op de Waddenzee en de Noordzee worden gevangen, worden aan boord gekookt, gekoeld en op de visafslag voorzien van een conserveringsmiddel. Iedere week gaat er ongeveer een half miljoen kilo garnalen met zo'n 25 vrachtwagens naar de Marokkaanse pelstations van onder meer Heiploeg en Klaas Puul. <> Daarna worden de garnalen opnieuw behandeld met conserveringsmiddel en gaan ze 2700 kilometer terug met de vrachtwagen naar Zoutkamp en Volendam, waar ze worden verpakt.
Klaas Puul heeft recentelijk nog 15 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe garnalenpellocatie in Marokko waar meer dan 3000 garnalenpelsters werken.

 

Nou nog even wennen aan benzoëzuurarme garnaaltjes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat deze hier voorbij komt! Ik woon in Harderwijk en maak af en toe gebruik van PuurDichtbij.

Het concept en de uitvoering spreekt me erg aan, kakelverse producten van lokale boeren. Het brengt met zich mee dat het groente en fruit soms niet zo perfect is qua vorm etc. als in de supermarkt, maar dat hoort er juist bij.

 

Wel ervaar ik een belangrijk aandachtspunt in het distributiemodel: afhalen kan alleen op vaststaande tijden en plaatsen. Zo is het bij mij in de buurt alleen mogelijk om de producten op donderdagmiddag tussen 17:00 en 18:00 op te halen. Agendatechnisch is dat voor mij lang niet altijd mogelijk, wat tot gevolg heeft dat we nog maar af en toe spullen bestellen bij PuurDichtbij. Ik begreep van een van de medewerkers dat ze bezig zijn met een bezorgservice (met bakfietsen oid), dat maakt het businessmodel interessanter, maar de prijs ook (fors) hoger gok ik. Al met al een leuk initiatief (zoals er meer zijn inderdaad) dat ik met belangstelling volg, maar nog wel finetuning behoeft. Ook ben ik benieuwd in hoeverre het in de huidige vorm rendabel is.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.