• 0

Handelsvoorwaarden noemen "consument" maar ik koop als bedrijf

Daarnet heb ik een bestelling geplaatst bij een webshop voor semi-maatwerk.

 

In de handelsvoorwaarden wordt het bedrijf de ondernemer genoemd, en de enige klant die genoemd wordt is een consument, een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.

 

Maar bij de tennaamstelling van de order wordt wel de mogelijkheid geboden een bedrijfsnaam in te voeren, samen met een btwnummer.

 

Gewoon uit interesse, wat betekent dit voor de geldigheid van de voorwaarden voor mij als ondernemer?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als de voorwaarden tijdig verstrekt zijn en van toepassing zijn verklaard, horen ze te gelden.

 

Foute formuleringen / definities komen in principe voor rekening van de gebruiker van de voorwaarden, dus uw leverancier.

Als de voorwaarden van toepassing zijn verklaard, zijn ze van toepassing.

 

En als je de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst niet hebt gekregen c.q. kunnen lezen en downloaden, dan kun je je - mogelijk - op vernietigbaarheid van die voorwaarden beroepen, tenzij je een rechtspersoon bent, zoals bedoeld in de wet, want dan kun je je niet op die vernietigbaarheid beroepen.

Link naar reactie
  • 0

Als de voorwaarden van toepassing zijn verklaard, zijn ze van toepassing.

Dat gaf ik al aan.

En als je de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst niet hebt gekregen c.q. kunnen lezen en downloaden, dan kun je je - mogelijk - op vernietigbaarheid van die voorwaarden beroepen, tenzij je een rechtspersoon bent, zoals bedoeld in de wet, want dan kun je je niet op die vernietigbaarheid beroepen.

Waarom zou hij? De consumentenvoorwaarden zullen waarschijnlijk gunstiger zijn voor deze bedrijfsmatige klant (Svenh).

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

De verkoper gaat er kennelijk vanuit dat jij handelt als consument. Dan heeft hij waarschijnlijk zijn verkeerde set algemene voorwaarden gestuurd. Het kan een misverstand zijn vanuit zijn kant want wellicht weet hij niet dat jij bestelt als ondernemer. Het is even de vraag voor wiens risico dit is. Het is van deze ondernemer een slordige manier van handelen hetgeen inderdaad niet direct jouw probleem zou moeten zijn.

 

Mogelijke issues:

 

 

- de algemene voorwaarden melden dat deze van toepassing zijn op een consument die niet handelt uit beroep of bedrijf. Op zichzelf zegt dit al dat ze niet van toepassing zijn op een koop door een ondernemer (tenzij hij uitdrukkelijk aangeeft deze ook voor jou gelden als ondernemer, afwijken ten gunste van een ondernemer zou moeten kunnen je krijgt dan meer rechten dan hij hoeft te geven). Hij stuurt ze alleen wel en laat het ook mogelijk om bedrijfsmatig te bestellen...

 

-De omstandigheden zullen een grote rol spelen of hij dit risico draagt. Hij kan zich beroepen op dwaling indien jij je op een van de voorwaarden beroept welke typisch van toepassing zijn op een verkoop aan een consument. Jij ziet nu al een issue in de voorwaarden en eigenlijk geldt dat jij een mededelingsplicht hebt..

 

Kortom ik zou even oppassen wat je doet. Garanties etc krijg je sowieso op basis van de wet maar specifieke consumentenbescherming voor een niet consumentenkoop niet zonder meer.

 

Wat is voor jouw het belangrijkste risico en welke rechten wil je geregeld zien? Ik ben ook beetje van mening dat het risico niet bij jou ligt (net als rest) maar vindt dit een complexe juridische situatie. Hier zijn vele boeken over geschreven en bakken jurisprudentie...

 

Link naar reactie
  • 0

Er is helemaal niets aan de hand en ik heb ook niet de verwachting dat dat gaat gebeuren.

 

Maar ik vroeg me gewoon af wat er voor de ondernemer gebeurd als er wel een geschil zou ontstaan.

 

Deze ondernemer levert standaard halffabrikaat op klantspecifieke afmetingen. Daar hebben meer ondernemers belang bij en de mogelijkheid een bedrijfsnaam plus btw nummer te vermelden suggereren dat dat ook welkom is.

 

Dan vind ik het vreemd dat iemand die besteld in de uitoefening van beroep of bedrijf niet genoemd wordt.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Er is helemaal niets aan de hand en ik heb ook niet de verwachting dat dat gaat gebeuren.

 

Maar ik vroeg me gewoon af wat er voor de ondernemer gebeurd als er wel een geschil zou ontstaan.

 

Deze ondernemer levert standaard halffabrikaat op klantspecifieke afmetingen. Daar hebben meer ondernemers belang bij en de mogelijkheid een bedrijfsnaam plus btw nummer te vermelden suggereren dat dat ook welkom is.

 

Dan vind ik het vreemd dat iemand die besteld in de uitoefening van beroep of bedrijf niet genoemd wordt.

 

Ja dat klopt ook niet. Deze verkoper kan gewoon opnemen welke rechten in de AV gelden voor consumenten en welke voor ondernemers...

 

Je hebt wel rechten als ondernemer maar de consumentenkoop biedt meer veiligheid. Zakelijke verkopen kun je meer bepalen dat je bijvoorbeeld niet aansprakelijk bent etc (maar dan nog heb je opties op basis van het verbintenissenrecht).

Een belangrijk consumentenrecht is als een consument op internet koopt hij kosteloos kan ontbinden etc zonder reden binnen 14 dagen. Een ondernemer gaat dat niet zomaar op zonder reden. De exacte verschillen weet ik niet uit mn hoofd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.