• 0

Vast dienstverband en pensioen

In juli wil ik een medewerker een vast contract gaan aanbieden (ze heeft nu een 1 jarig contract)

 

Voor beide meer zekerheid en meer vertrouwen.

 

Nu zit ik zelf te denken dat het wel zo netjes is om iets te gaan doen met een pensioen, alleen ben ik hier helemaal nieuw in.

 

- De bank waar ik nu bij bankier heeft geen pensioenen.

- Mijn verzekerings tussenpersoon heeft ook geen pensioenen in zijn pakket.

 

Onze branche heeft geen CAO en daarmee dus ook geen verplichte regeling.

 

Nu ben ik in mijn zoektocht op internet de derde pijler regeling tegengekomen. En eigenlijk klinkt het best wel heel interessant. Het pensioen wordt dan geregeld tussen de verzekering en de werknemer en ik blijf er helemaal tussen uit.

Als de werknemer weg gaat neemt de werknemer het pensioen mee en kan als die weer werkzaam is bij een bedrijf zonder pensioenregeling het huidige pensioen verder doorbouwen.

Verder kan men in deze regeling wel gebruik maken van de diverse fiscale voordelen.

 

Ik keer het bedrag wat ik normaal zou betalen aan pensioenpremie regelrecht uit aan de werknemer en deze kan zelf beslissen welk deel hiervan apart wordt gezet voor een pensioen en in welke vorm.

 

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat er een hoop verantwoordelijkheid ligt bij de werknemer zelf.

 

Wie is er bekend met deze regeling en zijn er nog addertjes onder het gras?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb 10 jaar lang een beschikbaar premie pensioen gehad bij een bekende verzekeraar. Tot we na 10 jaar van die verzekeraar een briefje kregen dat ze stoppen met het "product" (wát?). We konden overstappen naar een ander product maar dat kon alleen na advies van een adviseur (die nét allemaal onafhankelijk geworden waren en apart betaald moesten worden en niet meer uit de premie). Krijg je een offerte van 2000 tot 2500 euro eenmalig en jaarlijks 700 euro (huh, waarvoor?). Ik heb vriendelijk bedankt en de premie bij mijn salaris genomen. Dan regel ik het zelf wel (ik was op dat moment al hard op weg naar zelfstandigheid).

 

Het zelf regelen zal niet voor iedereen zijn. Maar kijk goed naar de kosten van de "adviseur" en de wens van de werknemer. Een "product" hoeft ook niet altijd te blijven bestaan en kan na zoveel jaar gewoon stopgezet worden door de verzekeraar dus staar je daar ook niet blind op.

 

En als je kiest voor deze vorm, lees er zelf dan ook goed over en overleg/bespreek met de werknemer welke vragen er zijn. De werknemer mag dan wel een grotere beslissingfactor zijn maar dat betekend niet dat je het niet hoeft te begeleiden. Waarschijnlijk zal een adviseur hier dan ook een rol in moeten spelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je toelichting.

 

Ik heb een partij gevonden waar ik als werknemer het abbonnementsgeld kan betalen (210 euro per jaar) en waarbij ze dan bijons op de zaak uitleg komen geven over het product en samen met de werknemer gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Het stoppen van een product/bedrijf blijft natuurlijk een risico. Maar we hebben de afgelopen jaren ook gezien dat de grote partijen niet geheel solide blijven bij een kelderende economie.

Link naar reactie
  • 0

De voorgestelde oplossing is niet ideaal.

Een echte pensioenregeling is lastig in zijn algemeenheid zijn er minimaal 8 a 10 medewerkers nodig om een pensioenregeling effectief te implementeren binnen een organisatie.

Wellicht is het beter om de werknemer zelf een verzekeringsadviseur te laten zoeken en daar een direct zelf een advies te laten vragen hoe het beste pensioen op te bouwen. Overigens denk ik dat het abonnementsgeld door de belastingdienst als loon wordt gezien voor de werknemer.

Link naar reactie
  • 0

De voorgestelde oplossing is niet ideaal.

Een echte pensioenregeling is lastig in zijn algemeenheid zijn er minimaal 8 a 10 medewerkers nodig om een pensioenregeling effectief te implementeren binnen een organisatie.

Wellicht is het beter om de werknemer zelf een verzekeringsadviseur te laten zoeken en daar een direct zelf een advies te laten vragen hoe het beste pensioen op te bouwen. Overigens denk ik dat het abonnementsgeld door de belastingdienst als loon wordt gezien voor de werknemer.

Hier zat ik zelf ook aan te denken, maar wilde een iets meer actieve rol hierin spelen, ik verwacht namelijk dat ze iets te gemakkelijk hier over denkt en niets onderneemt.

Op deze manier komt er iemand bij ons langs, die wellicht het product iets beter kan verkopen dan ik.

 

Maar mijn besluit staat nog helemaal niet vast. Ik heb nog tot eind juli om dit uit te zoeken en me in te lezen, maar het blijkft ingewikkelde materie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.