• 0

Overnemen van prive auto naar zakelijk vermogen

Beste Higherlevel leden,

 

Er is al e.e.a. over geschreven, maar graag zou ik onderstaande situatie nog eens voorleggen.

 

Sinds 2013 heb ik een eenmanszaak, waar ik niets tot weinig mee heb gedaan. Wel aandacht aan besteed, maar weinig resultaat. Dat is ook de aard van het beestje van die zaak. Slim inzetten op bepaalde momenten.

 

Vanaf deze maand komt er een handelsnaam met bedrijfsactiviteit bij, in (even grof gezegd) de bouw (tegenover voorgaand in, algemeen gezegd, kunst).

Compleet andere activiteit dus.

 

Ik heb nooit kilometers van mijn privé auto gedeclareerd. Wel af en toe zakelijk mee gereden, maar administratief gedeelte woog nooit op tegen het fiscale voordeel.

 

In eerste instantie wil ik het volgende doen:

 

Mijn privé auto (station wagen, waar ik voorlopig alles mee kan doen) zakelijk gaan rijden. Met een imperial en trekhaak/ aanhanger kan ik hier heel veel mee, zo niet alles.

 

So far, so good denk ik. Het is een aanmerkelijke bedrijfswijziging en daarom denk ik verantwoord de auto naar het zakelijk vermogen toe te brengen.

 

Idealiter is het een transporter/ 'busje' te gaan rijden. Echter wil ik dit nu niet, gezien ik ze eerst wil verdienen en zo risico wil beperken voordat ik een busje koop. Aan een aanhanger zit weinig risico. Een motor van een busje kan helemaal naar de verdommenis gaan in korte periode als je verkeerd koopt.

 

Het kan dus zo zijn, dat na 6 maanden blijkt dat het erg goed gaat. Wellicht kan een busje er dan vanaf. Dan komt de vraag. Dan is mijn privé auto van nu dus zakelijk. Er komt dan een busje bij.

Kan de auto dan weer terug naar het privé vermogen? Die twee auto's dan zakelijk blijven rijden, schiet natuurlijk niet op. Vanwege goede bedrijfsresultaten komt er dan een busje.

 

Bovenstaand is namelijk zo'n gekke gedachte nog niet, lijkt mij. Ik wil geen risico lopen de eerste maanden/ jaar.

 

Is dit te verantwoorden?

 

 

Stel, het is niet te verantwoorden. Wellicht kies ik er dan voor de 19 cent per kilometer te gaan verantwoorden.

 

Stel, ik koop dan een trekhaak met aanhanger voor de zaak. Mag ik deze dan wel volledig op de zaak zetten, ondanks dat de auto zelf tot het privé vermogen behoord?

 

 

Verneem graag jullie reacties.

 

Gr. Ralph

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt niet zomaar de auto overhevelen van privé naar zakelijk. Ook een aanmerkelijk bedrijfswijziging zorgt daar niet voor. Als je na aanschaf meer dan 500 km privé rijdt, mag je op dat moment kiezen of de auto zakelijk of privé is.

 

Je hebt er blijkbaar voor gekozen om de auto destijds privé te etiketteren. Geen probleem. Alle zakelijke kilometers vanaf 2013 had je voor 19 cent per kilometer van de winst af mogen trekken. Dat is de makkelijkste regeling die er is.

 

De enige manier om de overheveling te verantwoorden is door aannemelijk te maken dat je minder dan 500 km privé rijdt met de auto. In dat geval is de auto verplicht ondernemingsvermogen. Let er op dat je dan dus wel met bijtelling te maken krijgt in de inkomstenbelasting en met BTW-correcties in de omzetbelasting voor privégebruik.

 

Een eventuele trekhaak volgt de auto waar deze aan bevestigd wordt. Is de auto privé, dan is de trekhaak dat ook. Is de auto zakelijk, dan is de trekhaak dat ook.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Ik rij sowieso meer dan 500 km privé per jaar.

Ook niet als je aan kan tonen dat een zakelijke auto nu benodigd is en bij vorige activiteiten niet? Er wordt ook een nieuwe activiteit en handelsnaam ingeschreven bij het kvk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik rij sowieso meer dan 500 km privé per jaar.

Dat maakt geen verschil. De keuze is bij aankoop van de auto of bij start van de onderneming gemaakt.

 

Ook niet als je aan kan tonen dat een zakelijke auto nu benodigd is en bij vorige activiteiten niet? Er wordt ook een nieuwe activiteit en handelsnaam ingeschreven bij het kvk.

Ook dat maakt geen verschil.

 

Hoewel Heretikettering van een vermogensgoed (in dit geval de auto) bij een belangrijke wijziging in de functie of het gebruik wel mogelijk is, zal de Belastingdienst het hierbij als een normale groei van de onderneming zien.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ralph,

 

de vraag of het mag in dit geval laat ik even liggen.. voor mij is de vraag belangrijker: heb je al berekend of het voordeliger is om je privé auto op de zaak proberen te krijgen?

 

Vaak is het bij wat oudere gebruikte auto's voordeliger om gewoon 19ct te declareren omdat de zakelijke kosten (vooral de afschrijving die wegvalt of laag is door lage inbrengwaarde), ook als de onderhoudskosten wat hoger worden.

De bijtelling waar je mee te maken krijgt gaat over de nieuw waarde en daar moeten dus flinke kosten tegenover staan voordat je enig fiscaal profijt hebt van de zakelijke etikettering. zolang de totale kosten per jaar onder het bijtellingsbedrag zitten is er vrijwel geen fiscaal voordeel.

 

Zeker omdat jij het over een tijdelijke periode hebt waarin je vooral wilt bezien of de nieuwe activiteit gaat lopen voordat je een busje koopt zou ik gewoon beginnen met 19 cent per kilometer te declareren. Voor het fiscaal jaar 2018 heb je nog minstens een jaar de tijd om dat aan te kijken, je kunt altijd eind 2018 alsnog besluiten proberen toestemming te krijgen om te heretiketteren. (even los van de vraag of dat dus zou slagen)

Het is dus niet persé een keuze die je deze maand moet maken. Geeft je ruim de tijd om uit te rekenen op basis van de praktijk wat voordeliger zou zijn

Link naar reactie
  • 0

Ook niet als je aan kan tonen dat een zakelijke auto nu benodigd is en bij vorige activiteiten niet?

Nee, helaas. Zoals Cosara al aangaf, maak je die keus bij de aanschaf of als je start als ondernemer.

 

Verder is het zo dat heretiketteren bij een auto lastiger gaat dan bij een gewoon investeringsgoed.

 

Bij een gewone investering:

[*]<10% zakelijk gebruik, dan verplicht privévermogen

[*]>90% zakelijk gebruik, dan verplicht ondernemingsvermogen

[*]anders, dan keuzevermogen

 

Bij een auto:

[*]0 km zakelijk gebruik, dan verplicht privévermogen

[*]< 500 km privégebruik, dan verplicht ondernemingsvermogen

[*]anders, dan keuzevermogen

 

In veel gevallen zal een investering keuzevermogen zijn. De fiscus geeft de ondernemer dus eigenlijk best een hoop vrijheid op dit gebied. Maar het is geen vrijblijvende vrijheid. Heretiketteren kan alleen als het gebruik dusdanig verandert dat heretiketteren verplicht wordt ēn die verplichting anders is dan je aanvankelijke keuze.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Enfin, duidelijk. Dank voor response. Laat hem dan staan, al is het alleen maar om voor die korte periode gezeur met de Belastingdienst te voorkomen

Regels m.b.t. bijtellingen en wat voordeliger is, ben ik wel mee bekend. Dat komt dus wel goed.

 

Dus ik doe het als volgt: vanaf start andere bedrijfsactiviteit ga ik zakelijke kilometers aftrekken met de bekende 19 cent per kilometer. Evt. koop ik later puur zakelijk een busje en blijf ik wellicht de huidige auto nog verder prive rijden. Dan kan er niets fout gaan als ik het goed zeg?

 

Heb hier wel 2 vragen over. Is het voldoende om alleen de zakelijke ritten bij te houden (voor die aftrek van 0,19 cent per kilometer) en dan de verhouding BTW te baseren op het totaal aantal kilometer per jaar aan de hand van begin en eindstand en vervolgens hier zakelijke ritten af te trekken. Blijft privé over en kan je verhouding nemen. Dit jaar ben ik 3 januari nog bij de garage geweest, dus daar kan Belastingdienst eventueel KM stand aan ontlenen als bewijs.

 

Of ben ik nu direct aangewezen op de 1,5 % regeling voor deze BTW?

 

Bonnen tot en met nu van de auto heb ik overigens niet qua benzine voor dit jaar, puur van onderhoud. Er is dit jaar nooit aanleiding geweest om alles bij te houden, gezien kleine aantal kilometers per jaar. Deed ook verder vrij weinig met deze bedrijfsactiviteiten.

 

Andere vraag over parkeerkosten. Die worden geacht te zijn inbegrepen in die 0,19 cent per kilometer.

Ik hoor dat sommige boekhouders (terecht of onterecht, weet ik niet) afwijken en parkeerkosten apart boeken.

Reden: men rijdt wonend in bijv. Rotterdam 4 km naar de klus. 4 km terug einde dag. 8 km = 1,52 aftrek. Parkeerkosten: 8 uur, soms wel bijna 40/ 50 euro.

Hoe zit dat nou, mag je dat dan volledig opvoeren als kosten?

 

Kleine andere nog: Woon- werkverkeer. Als ZPP'er thuisbasis hebben als werkplek/ registratie voor KVK, verder naar opdrachten en klanten in de bouw. Woon- werkverkeer heb je dan toch eigenlijk niet, gezien naar klanten e.d. zakelijk verkeer is?

 

Fijne avond verder.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is het voldoende om alleen de zakelijke ritten bij te houden (voor die aftrek van 0,19 cent per kilometer) en dan de verhouding BTW te baseren op het totaal aantal kilometer per jaar aan de hand van begin en eindstand en vervolgens hier zakelijke ritten af te trekken.

Nee, zo werkt het helaas niet. Maar dat komt omdat de definitie 'zakelijk' voor de 19 cent anders is dan voor de btw. Voor de inkomstenbelasting (19 cent/km) mag je alle zakelijke én woonwerk-ritten optellen. Voor de omzetbelasting (btw) mag je de woonwerk-ritten níet meetellen. De verhouding 'zakelijk' kan dus voor beide belastingen anders uitpakken, al naar gelang het aantal woonwerkkilometers.

 

Of ben ik nu direct aangewezen op de 1,5 % regeling voor deze BTW?

De 1,5% geldt als je geen kilometers bijhoudt én je geen btw hebt teruggevraagd bij de aanschaf (bijvoorbeeld in het geval van een tweedehandse auto). Anders betaal je de eerste 5 jaar 2,7%. Als je geen bonnen hebt, is het niet handig. Dan heb je geen btw-aftrek, maar wel deze bijtelling.

 

Andere vraag over parkeerkosten. Die worden geacht te zijn inbegrepen in die 0,19 cent per kilometer.

Ik hoor dat sommige boekhouders (terecht of onterecht, weet ik niet) afwijken en parkeerkosten apart boeken.

Als de redenering van de Belastingdienst enigszins consequent is en hetzelfde is als bij de loonbelasting, dan zou dit in heel specifieke gevallen kunnen. Dat heeft te maken met de vraag of de parkeerplaats bij de werkplaats hoort of niet. En dat heeft weer te maken met wie er verantwoordelijk of aansprakelijk is voor de parkeerplaats. Als je schade hebt aan je auto, kun je dan de opdrachtgever aansprakelijk stellen voor de schade? Zo niet, dan is het een privéparkeerplaats en worden de parkeerkosten geacht te zijn inbegrepen in de 19 cent per kilometer.

 

Kleine andere nog: Woon- werkverkeer. Als ZPP'er thuisbasis hebben als werkplek/ registratie voor KVK, verder naar opdrachten en klanten in de bouw. Woon- werkverkeer heb je dan toch eigenlijk niet, gezien naar klanten e.d. zakelijk verkeer is?

De wet kent geen definitie voor woonwerkverkeer. Toch is het fiscaal relevant. Heel typisch. Daarom moeten we het doen met de uitleg van de fiscus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dank voor je antwoord. Eigenlijk volledig duidelijk.

 

Nog wel een vraagje. Voor die BTW kan ik natuurlijk altijd nog de BTW aftrek hanteren einde van het jaar met de bijtelling, maar is het wel mogelijk die 19 cent per kilometer af te trekken op basis van bijgehouden zakelijke kilometers zonder dat alle privé ritten op zijn geschreven? Voor die aftrek zou dat toch voldoende sluitend moeten zijn?

 

Nogmaals veel dank.

Link naar reactie
  • 0

Nog wel een vraagje. Voor die BTW kan ik natuurlijk altijd nog de BTW aftrek hanteren einde van het jaar met de bijtelling, maar is het wel mogelijk die 19 cent per kilometer af te trekken op basis van bijgehouden zakelijke kilometers zonder dat alle privé ritten op zijn geschreven? Voor die aftrek zou dat toch voldoende sluitend moeten zijn?

Je kunt gewoon 19 cent per kilometer aftrekken op basis van je bijgehouden zakelijke kilometers (bijvoorbeeld begin- en eindstand). Deze kilometers moeten dan wel te staven zijn met de locatie van potentiële klanten (bij acquisitie), opdrachtgevers en/of omzetfacturen.

 

Houd er overigens rekening mee dat de btw-correctie op basis van privékilometers én woonwerkverkeer is. Woonwerkverkeer telt dan mee voor de berekening van de correctie. Voor de 19 cent per kilometer mag je echter zowel zakelijke als woonwerkkilometers meetellen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels één en ander opgezet voor bijhouden zakelijke kilometers. Voor aftrek BTW zal ik de bijtelling hanteren. Moet goed komen. Dank voor de informatie.

 

Ik heb nog een andere vraag, waarvan ik even niet wat ik daarmee moet.

 

Het volgende:

 

1. Dus privé auto, waarbij ik 0,19 cent aftrek per zakelijke kilometer.

2. Parkeerkosten gemaakt bij opdrachtgever, maar ik heb afgesproken dat deze parkeerkosten doorbelast konden worden.

3. Kosten van mijn parkeeroverzicht zoals afgesproken doorbelast naar opdrachtgever via factuur (waarbij overigens BTW verlegd was);

4. Boek ik nu de parkeerkosten als inkoop, of vallen die weer onder die 0,19 cent per kilometer? Ik zou het laatste zeggen, of kan dit worden gezien als een product wat wordt 'verkocht'?

 

Voor mij een lastige situatie. Kan iemand daar iets over zeggen? Mijn dank is wederom groot.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de auto privé is en je rekent 19 cent hiervoor dan valt daar alles onder (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren). Dus ook die parkeerkosten. Je kunt deze kosten dus niet nog eens apart inboeken als inkoop.

 

Parkeerkosten mag je overigens wel gewoon ook nog zakelijk doorrekenen naar de klant maar dan is het voor de zaak dus gewoon omzet waar geen kosten tegenover staan (behalve dan die 19 cent).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/gebruik_privevervoermiddel

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.