Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
dArgent
dArgent
Beste collega's,
Onderstaande vraag is in principe al vaker behandeld en het formele antwoord is mij bekend.
Ik blijf er alleen maar steeds over piekeren, hoewel ik weet/vermoed dat het allemaal niet zo belangrijk is.
Het gaat mij in deze situatie echter om details.
Al een jaar of 7 boek ik omzet over geleverde diensten in december in het opvolgende jaar januari (in de winst- en verliesrekening) ,
(dus absoluut niet om daar e.o.a. belastingvoordeel mee te behalen)
in januari maak ik ook de factuur, die ik dan ook betaald krijg.
(e.e.a. is zo gekomen omdat ik begreep dat de factuurdatum leidend was, later begreep ik pas dat dat alleen de BTW betreft)
Maar dit is de regel:
“In het factuurstelsel worden kosten en opbrengsten verwerkt in de periode waarop ze betrekking hebben”
Als ik dit nu op de correcte manier wil gaan doen, zou ik ineens een jaar met 13 maanden omzet krijgen,
over een aantal jaren, geleidelijk aanpassen is ook zo'n geknoei.
Is het heel fout wat ik gedaan heb of zou ik volgens goed koopmans gebruik door kunnen gaan op de oude manier?
Mijn boekhouder geeft in deze (voor mij) onduidelijke antwoorden, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57994-alweer-omzet-december-factuur-januari/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag