• 0

Lijfrente aftrek met 'terugwerkende kracht'

Beste allemaal,

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

 

Momenteel zit ik met een kwestie m.b.t. de aftrek van premies voor lijfrente. Mijn vraag hierover is vrij kort, echter ik kan het antwoord zelf niet eenduidig en onderbouwd vinden!

 

Is het mogelijk om, stel, vandaag nog premie te betalen voor lijfrente en deze dan nog in 2017 af te trekken van de Inkomstenbelasting?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het mogelijk om, stel, vandaag nog premie te betalen voor lijfrente en deze dan nog in 2017 af te trekken van de Inkomstenbelasting?

Nee ... een lijfrentepremie mag je alleen aftrekken in het jaar dat deze zijn betaald.

 

zie ook: Belastingdienst - Premies en stortingen voor een lijfrente.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Nee ... een lijfrentepremie mag je alleen aftrekken in het jaar dat deze zijn betaald.

Klopt. maar voor de IB-ondernemer met winst is er nog wel een achterdeurtje: pas over 2017 alsnog de oudedagsreserve toe, en stort deze vervolgens in 2018 af in een (bancaire) lijfrente.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voorheen konden in de aangifte nog betalingen tot 1 april van het volgende jaar worden meegenomen.

Deze mogelijkheid is in 2011 afgeschaft.

 

Edit: Zie goede tip van Norbert.

 

 

Nee ... een lijfrentepremie mag je alleen aftrekken in het jaar dat deze zijn betaald.

Klopt. maar voor de IB-ondernemer met winst is er nog wel een achterdeurtje: pas over 2017 alsnog de oudedagsreserve toe, en stort deze vervolgens in 2018 af in een (bancaire) lijfrente.

 

 

Is het mogelijk om, stel, vandaag nog premie te betalen voor lijfrente en deze dan nog in 2017 af te trekken van de Inkomstenbelasting?

Nee ... een lijfrentepremie mag je alleen aftrekken in het jaar dat deze zijn betaald.

 

zie ook: Belastingdienst - Premies en stortingen voor een lijfrente.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

Dank allen voor de snelle reacties! Dit is precies waar ik naar zocht!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt. maar voor de IB-ondernemer met winst is er nog wel een achterdeurtje: pas over 2017 alsnog de oudedagsreserve toe, en stort deze vervolgens in 2018 af in een (bancaire) lijfrente.

 

En afstorten kan wel met terugwerkende kracht.

 

 

Controlleer alleen wel goed de bedragen op je (definitieve) belastingaanslag als je dat doet.

Bij mij hadden ze een keer het bedrag dat ik met terugwerkende kracht had afgetrokken buiten beschouwing gelaten op de aanslag, ondanks dat er op vermeld stond dat deze conform mijn aangifte was.

Na bezwaar is dat gecorrigeerd.

Link naar reactie
  • 0
En afstorten kan wel met terugwerkende kracht.

 

Is dat zo?

 

Volgens mij doet het moment van afstorten er niet veel toe: het afstorten zelf is fiscaal neutraal (afname OR = toename winst; storting bancair is afname winst met zelfde bedrag). Het belastingvoordeel zit 'm - voor zover mij bekend - alleen in de oorspronkelijke OR-dotatie, toch?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet het moment van afstorten er niet veel toe: het afstorten zelf is fiscaal neutraal (afname OR = toename winst; storting bancair is afname winst met zelfde bedrag). Het belastingvoordeel zit 'm - voor zover mij bekend - alleen in de oorspronkelijke OR-dotatie, toch?

 

Bijna neutraal.

Zodra je FOR afneemt, neemt je winst toe, en dat verhoogt je MKB winstvrijstelling.

De storting in een lijfrente is een prive aftrekpost, dus beinvloed dat niet.

 

 

(Dat was overigens niet de reden dat ik het destijds met terugwerkende kracht afstorte.

Dacht meer pragmatisch: laat ik het maar meteen doen, dan ben ik van de FOR af, en heb ik er volgend jaar geen administratie meer aan.)

 

Link naar reactie
  • 0

Over de hogere winst betaal je mogelijk ook nog een bijdrage Zorgverzekeringswet.

De bijtelpost is door de MKB-vrijstelling (en ondanks de eventuele ZVW-bijdrage) lager dan de aftrekpost.

 

Bij het toevoegen aan de Oudedagsreserve gold het omgekeerde, tenzij de toevoeging plaatsvond vóór de invoering van de MKB- en ZVW-regelingen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.