Ben nu bijna 15 jaar ondernemer en heb voor het eerst een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin deze tekst:
De Belastingdienst gaat binnenkort een boekenonderzoek bij u instellen. Het doel van het onderzoek is de aanvaardbaarheid vast te stellen van de aangiften:
- inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen van de jaren 2015 tot en met 2017;
- omzetbelasting over het tijdvak 1 januari 2015 tot en met 31 december 2017;
Ter voorbereiding op het onderzoek heb ik onderstaande gegevens van u nodig:
- Auditfiles Financieel (de jaren 2014 tot en met 2017), inclusief jaarafsluiting en voorafgaande
journaalposten
- Uitgebreide jaarstukken in digitale vorm (de jaren 2014 tot en met 2017)
- Ingevulde vragenlijst automatisering (bijgevoegd bij deze brief)
Nu dacht ik in eerste instantie dat dit vrij standaard was en dat het best lang duurde voor ik aan de beurt was. Echter mijn accountant die 4 jaar geleden zelf een bedrijf is gestart heeft het pas 1 keer eerder meegemaakt bij een van zijn klanten.
En dan ga je toch denken waarom, en waarom nu?
Ik las ergens dat er 3 redenen kunnen zijn voor een onderzoek zoals bij mij. Ten eerste de laatste aangiften inkomstenbelasting, een "klikbrief" en een onderzoek naar aanleiding van een eerder onderzoek bij een derde. Vroeger werkte men ook met een steekproef zodat iedereen kans had maar blijkbaar is men daar vanaf gestapt.
En hoewel ik een heel overzichtelijk bedrijf (EZ geen personeel) heb en geen idee waar iets te halen zou zijn voor de BD (idem voor accountant) ga je toch denken wat er nu aan de hand kan zijn? En vervolgens kan ik wel 10 dingen bedenken die elk ook weer vergezocht zijn bij nader inzien. Op één na. Door verlies van een grote klant loopt mijn omzet en winst dit jaar sterk terug en heb ik de voorlopige aanslag gecorrigeerd. Maar ja, dat hadden ze ook met een telefonische vraag af kunnen handelen.
Iemand ervaring met dit type onderzoek? Heb vanmorgen alle files aangeleverd, kostte me minder dan een uur.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jonny Doe
Jonny Doe
Ben nu bijna 15 jaar ondernemer en heb voor het eerst een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin deze tekst:
Nu dacht ik in eerste instantie dat dit vrij standaard was en dat het best lang duurde voor ik aan de beurt was. Echter mijn accountant die 4 jaar geleden zelf een bedrijf is gestart heeft het pas 1 keer eerder meegemaakt bij een van zijn klanten.
En dan ga je toch denken waarom, en waarom nu?
Ik las ergens dat er 3 redenen kunnen zijn voor een onderzoek zoals bij mij. Ten eerste de laatste aangiften inkomstenbelasting, een "klikbrief" en een onderzoek naar aanleiding van een eerder onderzoek bij een derde. Vroeger werkte men ook met een steekproef zodat iedereen kans had maar blijkbaar is men daar vanaf gestapt.
En hoewel ik een heel overzichtelijk bedrijf (EZ geen personeel) heb en geen idee waar iets te halen zou zijn voor de BD (idem voor accountant) ga je toch denken wat er nu aan de hand kan zijn? En vervolgens kan ik wel 10 dingen bedenken die elk ook weer vergezocht zijn bij nader inzien. Op één na. Door verlies van een grote klant loopt mijn omzet en winst dit jaar sterk terug en heb ik de voorlopige aanslag gecorrigeerd. Maar ja, dat hadden ze ook met een telefonische vraag af kunnen handelen.
Iemand ervaring met dit type onderzoek? Heb vanmorgen alle files aangeleverd, kostte me minder dan een uur.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58746-boekenonderzoek-aangekondigd-door-belastingdienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag