• 0

Privé eigendom inbrengen in mijn bedrijf

Beste,

 

Sinds augustus verkoop ik tweedehands merkspullen. Ik wil graag wat oude spullen van mij zelf inbrengen in de voorraad. Na het bellen van de belastingdienst moet ik als inkoopwaarde gewoon €0 nemen en dan 21% betalen over de gehele verkoopprijs + eventuele verzendkosten.

 

Mijn vragen zijn:

1. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Gewoon inkoopwaarde €0,- zetten met als notitie (inbreng privé)

2. Ik ben geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, moet ik het dan alsnog op dezelfde manier berekenen kwa BTW?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Waarom zou je eigen kleding inbrengen in je bedrijf en over de verkoop OB en IB afdragen terwijl je die gewoon als particulier 2e hands kan verkopen?

Ook een (BTW) ondernemer mag zijn privé fiets gewoon verkopen op marktplaats zonder die in de administratie op te nemen.

 

Dat je toevallig ook kleding inkoopt en verkoopt (met marge regeling) is wellicht wel troebel. Hopelijk kan je aantonen dat je de ingebrachte kleding niet recent hebt ingekocht als ondernemer maar lang geleden als particulier eventueel met bonnetjes.

 

Als je de kleding toch wil "inkopen" van jezelf zou je een redelijke inkoopprijs kunnen geven in de vorm van een privéstorting. Of dat mag weet ik niet zo maar het is natuurlijk wel verdedigbaar. Het mag ook als je een prive PC inbrengt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de kleding toch wil "inkopen" van jezelf zou je een redelijke inkoopprijs kunnen geven in de vorm van een privéstorting. Of dat mag weet ik niet zo maar het is natuurlijk wel verdedigbaar. Het mag ook als je een prive PC inbrengt.

 

@Rodje: dit advies van Hans is een stuk waardevoller en beter onderbouwd dan een telefonische reactie van de Belastingsdienst: aan dat laatste kun je ook geen enkel recht ontlenen (aan dat eerste trouwens ook niet :))

 

Bovendien geldt bij telefonisch contact met Belastingdienst De "Wet van Ward": je moet de belastingtelefoon 3 x bellen en dan het gemiddelde nemen van de 2 antwoorden die het dichtst bij elkaar liggen"

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Ondanks dat het waarschijnlijk voordeliger en handiger is om het gewoon als particulier te verkopen, geef ik toch de voorkeur om het via mijn bedrijf te verkopen en dus in mijn voorraad op te nemen omdat ze een groot publiek zullen aantrekken.

Ik heb deze producten gekocht voor mijn inschrijving inderdaad, van 2 jaar tot 2 maanden tot mijn inschrijving terug. Heb van de meeste producten de factuur en het bankafschrift nog. Sommige items heb ik echter gekocht via particulieren, hier heb ik alleen het bankafschrift nog van.

 

Ik kan het dus van mijzelf 'inkopen' via een privé storting? Is het dan ook mogelijk om dit bedrag later weer terug te storten op mijn zakelijke rekening als bijvoorbeeld een investering? Mocht ik de spullen via een privé storting terug nemen, zitten hier nog administratieve eisen aan vast?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen boekhouder, verre van, maar je zou bij inbreng van bijvoorbeeld 500 euro aan inkoopwaarde (de zogenaamde inbrengwaarde), dus de waarde die je zelf zou betalen als je zaken inkoopt, kunnen opnemen in de boekhouding als privéstorting. Dan laat je het bedrag gewoon in de zaak. Hoe dat precies moet vraag je aan je boekhouder. Hier lees je waarom ik denk dat het zo mag.

 

 

Privéstortingen

Als u een storting vanuit privé doet, stijgt het vermogen van uw onderneming. Maar privéstortingen vormen geen ondernemingswinst, omdat het geen zakelijke inkomsten zijn. Bij de fiscale winstberekening mag u ze dus buiten beschouwing laten.

 

Voorbeelden van privéstortingen:

 

geld dat u stort vanaf een privérekening

goederen die u vanuit uw privévermogen in uw onderneming inbrengt (auto, computer enz.)

 

De belastingdienst zelf heeft het later over bedrijfsmiddelen in plaats van goederen (bijv PC) en dat is hier natuurlijk niet het geval. Ik denk echter dat het volkomen redelijk is om, zeker als je een en ander goed onderbouwt (de inkoopwaarde) jezelf een vergoeding te geven. Het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat bij een controle de boeking wordt afgekeurd en gecorrigeerd lijkt me.

 

Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je administratie dus je mag er ook voor kiezen om tegen 0 euro in te boeken en het niet zien als een privestorting maar dan zou ik zeker gaan voor de verkoop als particulier.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het dus van mijzelf 'inkopen' via een privé storting? Is het dan ook mogelijk om dit bedrag later weer terug te storten op mijn zakelijke rekening als bijvoorbeeld een investering? Mocht ik de spullen via een privé storting terug nemen, zitten hier nog administratieve eisen aan vast?

 

Alvast bedankt!

 

Ik heb nog geen duidelijke link gevonden waar meer expliciet wordt gemaakt dat je mag "inkopen van jezelf" maar hier staat wel dat je goederen mag inbrengen tegen waarde.

 

Bij een inbreng van goederen werk je als boekhoudkundige tegenrekening met een privestorting. maar je stort niet daadwerkelijk geld naar je priverekening. Je muteert slechts de kapitaalrekening (somige noemen het ook eigen vermogen) van de administratie. Op die grootrekening(en) hou je bij hoeveel geld en goederen je hebt ingebracht uit prive en ook hoeveel geld (en evt goederen) je hebt onttrokken. Je moet inkopen van jezelf dus niet te letterlijk nemen, je hoeft jezelf geen factuur te sturen of daadwerkelijk te betalen.

 

De prijs waarvoor je inbrengt is soms lastig te bepalen. Bij een computer of auto is redelijk makkelijk te betalen omdat er een redelijk vast afschrijfschema is of bij auto's een goede informatie bronnen zijn met de (dag)waarde op moment van inbreng (Bijv ANWB autokoerslijst)

Met merkspullen heb je het lastiger omdat er naast een objectieve aanschafprijs maar je bankafschriften en evt facturen zijn wel een goed bewijsstuk van wat jij hebt betaald en een item dat (veel) meer op gaat brengen dan de aanschafwaarde toen durf ik wel in te brengen tegen die aanschafwaarde.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2. Ik ben geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, moet ik het dan alsnog op dezelfde manier berekenen kwa BTW?

 

Als de vraagsteller geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is, dan vult hij ook geen balans in bij de ib-aangifte om zo tot een winst uit onderneming te komen.

 

Is er dan uberhaupt nog sprake van een ondernemingsvermogen?

 

Ik bedoel, leuk dat hij zijn boekhouding netjes wil verzorgen, om meerdere redenen een goed idee, maar schiet hij er verder nog iets mee op?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ook al is TS geen ondernemer voor de IB dan nog maakt het voor de (belaste) winst nogal uit of je de ingebrachte goederen, in dit geval kleding, tegen nul of tegen markt cq inkoopwaarde waardeert.

 

Dat je bij de aangifte geen balans en V&W hoeft in te vullen maakt het alleen simpeler. De winst zal ze moeten opgeven als inkomsten uit overig werk, of begrijp ik je niet?

 

Voor mijn zoon moest ik (deed zijn administratie) het eerste jaar wel een balans en V&W indienen waarna hij een brief kreeg dat hij geen ondernemer was voor de IB. De tweede aangifte was dus eenvoudiger.

 

Voor TS is het niet verkeerd om "gewoon" te gaan boekhouden en het resultaat op te geven. Veel ondernemingen beginnen klein en groeien door naar ondernemer voor IB en OB.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, leuk dat hij zijn boekhouding netjes wil verzorgen, om meerdere redenen een goed idee, maar schiet hij er verder nog iets mee op?

 

Ja, voor je eigen administratie en inzicht.

Maar je moet het jezelf ook niet te ingewikkeld maken.

 

Vraag: Als je privé goederen als voorraad inbrengt (als privé storting), maar je krijgt ze niet verkocht, mag je dan de inkoopwaarde als verlies nemen?

Dan wordt het natuurlijk interessant om zoveel mogelijk privé goederen als voorraad in te brengen, maar ik kan me voorstellen dat de BD daar zo zijn bedenkingen bij heeft.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.