Ga naar inhoud
Geplaatst:

wpronk

Stel ik wil dit jaar nog € 10.000,- aan Interim Dividend uitkeren, uitgaande dat de Balans test positief is.

Daar betaal ik dan 15 % Dividend belasting over.

Ik neem aan dat je over deze uitkering van €10.000,-- ook VPB van 20 % moet betalen.

Kan iemand aangeven hoe je dit in de Balans opneemt en op de juiste wijze de VPB berekend ?

Groet

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

VPB betaal je over de winst, niet over wat je met die winst doet. Die uitkering heeft dus geen invloed op de VPB.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

In aanvulling op Steven,

Dividend keer je uit nadat over de winst VPB betaald is.

Je hebt het over interim dividend. Bedoel je tussen BV's? Dan is geen dividendbelasting verschuldigd (deelnemingsvrijstelling).

Bedoel je naar privé, uit de winst in het lopend jaar, dan is wel dividendbelasting verschuldigd, maar weegt de uitkeringstest ook wat zwaarder omdat het boekjaar nog loopt. Je weet wellicht nog niet helemaal wat de rest van dit jaar oplevert

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Hermes Ratgers

Dividend keer je uit nadat over de winst VPB betaald is.

Bij een BV / NV, niet bij een coöperatie aan een lid (niet zijnde rechtspersoon). Waarbij de coöperatie geen deelnemingen dan mag hebben, want die maatregel moest vorig jaar genomen worden om Nederland geen belastingparadijs te laten zijn. Snapt u het nog?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Geplaatst:

odeon

Als je dividend in privé uitkeert, moet je uiteraard ook nog 25% inkomstenbelasting betalen in box 2 (waarbij de dividendbelasting verrekend kan worden).

Ik neem aan dat dit bekend is, maar het is hier nog niet genoemd. Vandaar.

Geplaatst:

wpronk

• Auteur

Bedoel je naar privé, uit de winst in het lopend jaar, dan is wel dividendbelasting verschuldigd, maar weegt de uitkeringstest ook wat zwaarder omdat het boekjaar nog loopt.

Groet

Joost

Ja ik bedoel naar prive uit de winst van het lopend jaar, het ging mij voor al om boekhoud technisch naar ik denk dat ik er wel uit ben kijkend naar voorgaande VPB aangifte. Daar ik wettelijke reserves heb zal ik een Balanstest moeten doen i.p.v een uitkeringstest de inkomsten en uitgave over het lopende boekjaar zijn duidelijk.

Groet

Wouter

• Gast changed the title to test afgesplitst van Een eerste bericht op het nieuwe forum
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.