Jump to content
perry Broeders

Verbod op ongevraagde telefonische verkoop

Recommended Posts

Mijn interpretatie is dat dit voor benaderen van consumenten, en niet voor benaderen van bedrijven is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt een vervolg te zijn op het bel-me-niet registeren, waarbij ze willen omschakelen van opt-out naar opt-in, net zoals bij e-mail dus. Dus niet "als je het niet wilt moet je je inschrijven bij een register" maar "als je het WEL wilt moet je je inschrijven bij een register".

 

Dikke kans dat dit weer alleen voor consumenten geldt, maar aan de andere kant geldt het bel-me-niet register ook voor zzp'ers dus misschien dat dat voor deze maatregel ook wel geldt.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogelijk zit er goed nieuws aan te komen.

Als dit weer regelgeving wordt zonder adequate handhaving (zoals bij het bel-me-niet register) dan schiet het weinig op ... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer meer regelgeving? Dat gaat denk ik toch een hoop banen kosten, hoeveel mensen werken wel niet in de telemarketing? Ik deed dit als bijbaantje tijdens mijn studie, maar bij ons zaten er al een stuk of tweehonderd mensen te bellen om kranten abbo's etc te verkopen.

 

 

En de slechteriken die fake dingen verkopen zullen toch wel blijven doorgaan. En wat te doen aan bedrijven uit India die bellen? Gaat er dan een boete factuur naar Delhi? ;D

 

Er zal wel weer zo'n Nederlandse oplossing komen, een verbod .. , mits ..., uitgezonderd zijn ..., keuringsinstantie ..., klachtencommissie ..., bezwaar ..., etc etc En hop, weer 1000 ambtenaren erbij, (misschien kunnen de medewerkers van de callcenters daar dan terecht)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
En de slechteriken die fake dingen verkopen zullen toch wel blijven doorgaan. En wat te doen aan bedrijven uit India die bellen? Gaat er dan een boete factuur naar Delhi? ;D

 

Nee, maar de overeenkomst wordt dan waarschijnlijk als niet tot stand gekomen beschouwd. Wat gaat die slechterik uit India doen, hier een incassobureau inschakelen?

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Stel gewoon dat een telefonische overeenkomst binnen zoveel tijd onbonden kan worden, dan blijven alleen gewenste overeenkomsten over. Nu zit er een stroperij-element in: lok de consument/ondernemer in een valstrik.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het verleden heb ook ik veel last gehad van dat soort acquisitie maar gelukkig is dat veel minder geworden. Maximaal nog 1 x per maand.

 

In de meeste gevallen bellen ze met een onderdrukt nummer, noemen alleen hun voornaam en polsen ze eerst wie ze aan de telefoon hebben of ze beginnen met een of ander l.lverhaal over interesse voor XXX of een „enquete“ en dan weet ik al hoe laat het is.

 

Antwoord krijgen ze niet. Alleen onmiddellijk de vraag wat ze me willen verkopen of aansmeren. In 9 van de 10 gevallen staan ze dan met de mond vol tanden omdat ze op die directe vraag niet getraind zijn en verbreken ze de verbinding. Die ene die dan overblijft en daarop ingaat, adviseer ik meteen eerst zijn familie daarmee lastig te vallen. Met een glimlach en voldaan gevoel verbreek ik dan de verbinding. En dat schijnt te helpen want het aantal telefoontjes is in de loop der tijd drastisch afgenomen.

 

Mijn systeem werkt voor mij beter dan welk verbod ook.


China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom heel snel in de mode “ik heb geen belangstelling”. Iedere volgende vraag naar het waarom en dergelijke krijgt ook de reactie “ik heb geen belangstelling”.

Werkt ook prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde reactie, maar dan direct gevolgd door "goedemiddag" en tegen de tijd dat ze bij mij bij hun volgende vraag aankomen horen ze alleen nog tuut tuut tuut :-p


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, maar de overeenkomst wordt dan waarschijnlijk als niet tot stand gekomen beschouwd.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Het bellen wordt dan mogelijk "bestraft" (niet dus), maar wanneer er voldoende bewijs is dat er telefonisch overeenstemming bereikt is over de aankoop is die volgens mij gewoon rechtsgeldig. Maar misschien dat een jurist op dit forum hier iets over kan zeggen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch voelt het voor de meeste mensen onbeleefd om kortaf te zijn en de hoorn er op te doen. Mijn dochter heeft een tijd gewerkt bij een call centre waar ze kinderboeken moesten verkopen aan jonge ouders. Nummers kwamen destijds uit "gratis" boodschappen aanbiedingen waarbij je door inleveren van je gegevens gratis probeerverpakkingen kon krijgen. En dan gooit haast niemand de hoorn op de haak als je een speciale aanbieding hebt voor de ontwikkeling van de kinderen.

 

Zelf heb ik het deze week heel rigoureus aangepakt. Ik heb gewoon 1 van de 2 lijnen, uiteraard diegene die bij de KvK bekend staat, opgezegd. Mensen die me willen bereiken kennen mijn mobiele nummer en/of kennen mijn nieuwe zakelijke nummer (al 10 jaar oud maar nooit veranderd bij de KvK). Beide zijn ook eenvoudig te vinden op facturen, etiketten en op mijn website.

 

Mensen die uit India bellen zijn alleen uit op je bankrekening en je geld. Heb nog nooit gehoord dat ze mensen een abonnement oid aan hebben proberen te smeren. De vraag of een eventuele overeenkomst rechtsgeldig is lijkt me dus overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de geluksvogel die jouw opgezegde nummer nu heeft krijgt al jouw spam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn dochter heeft een tijd gewerkt bij een call centre waar ze kinderboeken moesten verkopen aan jonge ouders. Nummers kwamen destijds uit "gratis" boodschappen aanbiedingen waarbij je door inleveren van je gegevens gratis probeerverpakkingen kon krijgen.

 

In dat geval is er toestemming gegeven om gebeld te worden.

Zelf ben ik benieuwd (als deze wet gaat komen) of dat dan alleen voor consumenten van toepassing zal zijn of ook voor eenmanszaken (natuurlijke personen). In dat laatste geval kan er een hoop leed (zie diverse topics) worden voorkomen.

 


Ik ben er ook weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept