Ik heb een aanbod gekregen van een Frans bedrijf die me graag in dienst willen nemen. Ik heb aangegeven dat ik juist voor mezelf wil beginnen als ZZP'er en daarom graag op interim basis voor ze ga werken. Ik wil namelijk de vrijheid houden om ook andere klussen te blijven doen en ondernemer te blijven.
Omdat de klus in ieder geval voor langere tijd is verwacht ik dat ik meer verdien dan ik nodig heb, zeker omdat ik ook nog een aantal andere kleine consultancy-klussen ernaast kan blijven doen.
Omdat ik dus verwacht meerdere opdrachtgevers tegelijk te hebben overweeg ik vanuit een management BV (ZZP BV) te gaan werken. Vervolgens breng ik dan de Franse partij een management fee in rekening en betaal ik mezelf een (iets lager) salaris uit. Daarmee bouw ik in de BV een buffer op die ik eventueel kan uitbetalen als ik een keer een paar maanden geen werk heb of als dividend als het over blijft aan het eind van het jaar.
Volgens mij is dit voor de Franse partij ook interessant (zo verkoop ik het aan hen tenminste) omdat ze niet via een payroll constructie in Nederland geregistreerd moeten zijn omdat ik de belastingplicht via de management BV overneem (toch?).
Zij hebben aangegeven dat ze wel geïnteresseerd zijn in deze constructie, maar hoe kan ik nu de berekening maken van het salarisvoorstel naar een management fee?
Stel voor het gemak dat het salarisvoorstel 150k op jaarbasis zou zijn, hoeveel management fee moet ik dan vragen om na aftrek van al mijn kosten als werkgever in de management BV ook 150k als loon aan mezelf uit te kunnen betalen?
M.a.w. welke kosten (en hoe hoog zijn die ongeveer) komen bovenop de 150k aan o.a. werkgeverslasten, pensioenlasten, aansprakelijkheidsverzekering, jaarlijkse kosten voor de BV etc. etc. die ik in de BV moet betalen en dus bovenop mijn management fee aan de klant in rekening moet brengen om op ongeveer de 150k bruto salaris uit te komen die ik dan weer deels als salaris uitkeer en deels als winst in de BV houd (voor uitbetaling in slechtere tijden)?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MW44
MW44
Ik heb een aanbod gekregen van een Frans bedrijf die me graag in dienst willen nemen. Ik heb aangegeven dat ik juist voor mezelf wil beginnen als ZZP'er en daarom graag op interim basis voor ze ga werken. Ik wil namelijk de vrijheid houden om ook andere klussen te blijven doen en ondernemer te blijven.
Omdat de klus in ieder geval voor langere tijd is verwacht ik dat ik meer verdien dan ik nodig heb, zeker omdat ik ook nog een aantal andere kleine consultancy-klussen ernaast kan blijven doen.
Omdat ik dus verwacht meerdere opdrachtgevers tegelijk te hebben overweeg ik vanuit een management BV (ZZP BV) te gaan werken. Vervolgens breng ik dan de Franse partij een management fee in rekening en betaal ik mezelf een (iets lager) salaris uit. Daarmee bouw ik in de BV een buffer op die ik eventueel kan uitbetalen als ik een keer een paar maanden geen werk heb of als dividend als het over blijft aan het eind van het jaar.
Volgens mij is dit voor de Franse partij ook interessant (zo verkoop ik het aan hen tenminste) omdat ze niet via een payroll constructie in Nederland geregistreerd moeten zijn omdat ik de belastingplicht via de management BV overneem (toch?).
Zij hebben aangegeven dat ze wel geïnteresseerd zijn in deze constructie, maar hoe kan ik nu de berekening maken van het salarisvoorstel naar een management fee?
Stel voor het gemak dat het salarisvoorstel 150k op jaarbasis zou zijn, hoeveel management fee moet ik dan vragen om na aftrek van al mijn kosten als werkgever in de management BV ook 150k als loon aan mezelf uit te kunnen betalen?
M.a.w. welke kosten (en hoe hoog zijn die ongeveer) komen bovenop de 150k aan o.a. werkgeverslasten, pensioenlasten, aansprakelijkheidsverzekering, jaarlijkse kosten voor de BV etc. etc. die ik in de BV moet betalen en dus bovenop mijn management fee aan de klant in rekening moet brengen om op ongeveer de 150k bruto salaris uit te komen die ik dan weer deels als salaris uitkeer en deels als winst in de BV houd (voor uitbetaling in slechtere tijden)?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59345-van-salaris-naar-management-fee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag