Ik had een klant welke te laat een afmelding deed voor de afspraak (korter dan 24 uur voor aanvang), conform mijn algemene voorwaarden betekent dit dat ik hiervoor een factuur opmaak.
De klant beroept zich in eerste instantie op de wet koop op afstand en dat de gemaakte reservering voor de afspraak korter dan 14 dagen was en daardoor kostenloos te ontbinden is. Echter omdat het valt onder vrije tijdsbesteding met een gerichte datum en tijd, zou dit onder de uitzonderingen van de wet kunnen vallen. Dit heb ik dan ook medegedeeld naar de klant en dat de vordering daarmee nog open staat. Hierop kreeg ik het antwoord terug dat de ondernemer de consument moet wijzen op de bedenktijd. Echter (mijn interpretatie) omdat er al geen sprake is van een bedenktijd, valt er weinig op te wijzen.
De klant heeft online de dienst bij mij gereserveerd, daarbij staat bovenaan al vermeld dat de klant bij het maken van een afspraak akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden én de klant moet ook actief een aanvinkhokje aanklikken om ermee akkoord te gaan om de afspraak te bevestigen. De klant ontvangt vervolgens ook een afspraakbevestiging waarbij wederom vermeld staat dat klanten tot 24 uur voor aanvang kosteloos kunnen annuleren en dat hierna de dienst in rekening zou worden gebracht.
Wellicht cruciaal om te vermelden in de casus: de datum van het plaatsen van de reservering is 27 september, welke op 2 oktober definitief bevestigd is naar de klant. De dienst zou gegeven worden op 13 oktober.
Vervolgens krijg ik het verzoek van de klant om conform de privacy wetgeving vergeten te worden en alle gegevens te verwijderen. Echter is er nog steeds sprake van een openstaande vordering.
Vanuit de situatie heb ik dan ook de vraag: in hoeverre kan de klant vereisen in dit stadium gegevens te verwijderen (en eventueel de vordering dus ook?) en dat ik daar dan ook daadwerkelijk aan zou moeten voldoen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Romano Sandee
Romano Sandee
Hallo allemaal,
Ik had een klant welke te laat een afmelding deed voor de afspraak (korter dan 24 uur voor aanvang), conform mijn algemene voorwaarden betekent dit dat ik hiervoor een factuur opmaak.
De klant beroept zich in eerste instantie op de wet koop op afstand en dat de gemaakte reservering voor de afspraak korter dan 14 dagen was en daardoor kostenloos te ontbinden is. Echter omdat het valt onder vrije tijdsbesteding met een gerichte datum en tijd, zou dit onder de uitzonderingen van de wet kunnen vallen. Dit heb ik dan ook medegedeeld naar de klant en dat de vordering daarmee nog open staat. Hierop kreeg ik het antwoord terug dat de ondernemer de consument moet wijzen op de bedenktijd. Echter (mijn interpretatie) omdat er al geen sprake is van een bedenktijd, valt er weinig op te wijzen.
De klant heeft online de dienst bij mij gereserveerd, daarbij staat bovenaan al vermeld dat de klant bij het maken van een afspraak akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden én de klant moet ook actief een aanvinkhokje aanklikken om ermee akkoord te gaan om de afspraak te bevestigen. De klant ontvangt vervolgens ook een afspraakbevestiging waarbij wederom vermeld staat dat klanten tot 24 uur voor aanvang kosteloos kunnen annuleren en dat hierna de dienst in rekening zou worden gebracht.
Wellicht cruciaal om te vermelden in de casus: de datum van het plaatsen van de reservering is 27 september, welke op 2 oktober definitief bevestigd is naar de klant. De dienst zou gegeven worden op 13 oktober.
Vervolgens krijg ik het verzoek van de klant om conform de privacy wetgeving vergeten te worden en alle gegevens te verwijderen. Echter is er nog steeds sprake van een openstaande vordering.
Vanuit de situatie heb ik dan ook de vraag: in hoeverre kan de klant vereisen in dit stadium gegevens te verwijderen (en eventueel de vordering dus ook?) en dat ik daar dan ook daadwerkelijk aan zou moeten voldoen?
Alvast bedankt!
Massagepraktijk Romano Sandee | Stichting Massage Community
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59360-openstaande-vordering-verzoek-vergeten-te-worden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag