Ter introductie, ik fok honden. Ze verblijven niet in kennels.
Ik laat een woning bouwen waarin ik ook een flinke ruimte krijg voor de periode wanneer ik pups heb. Deze ruimte kan ik scheiden d.m.v. twee schuifdeuren. Wanneer de pups gaan lopen komen ze ook regelmatig in de woonkamer en de tuin. Gemiddeld hebben wij 50 dagen per jaar waarin wij bezoek ontvangen van (aankomende) pupkopers. Die krijgen dan natuurlijk ook koffie, thee, ect. Daarnaast verblijven de volwassen honden ook in de hele woning, tuin en staan op de balans.
Omdat een flink deel van de woning ook zakelijk gebruik wordt kan ik een deel van de BTW terugvorderen is mijn logische gedachtengang, maar nu is de vraag vooral welk deel en hoe moet ik dat berekenen? Een deel van de nieuwbouwkosten als bedrijfskosten aftrekken lijkt mij lastig, maar wie weet.
- Ruimte pups?
- Kantoorruimte?
- Huiskamer?
- Speciale vloerbedekking waar geen vocht doorheen kan komen/tegels?
- Keuken?
- Wasruimte (wasmachine en droger alleen voor kleden honden?
- Hal (ontvangstruimte bezoekers)?
- Toilet (bezoekers maken daar gebruik van)?
- Veranda (buitenruimte voor wanneer de pups buiten zijn en het regent of te warm)?
- Badkamer (honden worden af en toe gewassen, maar de pups ook)?
- Afrastering tuin (zodat de honden niet in de sloot kunnen springen of weg kunnen lopen)?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
OADAL
OADAL
Ter introductie, ik fok honden. Ze verblijven niet in kennels.
Ik laat een woning bouwen waarin ik ook een flinke ruimte krijg voor de periode wanneer ik pups heb. Deze ruimte kan ik scheiden d.m.v. twee schuifdeuren. Wanneer de pups gaan lopen komen ze ook regelmatig in de woonkamer en de tuin. Gemiddeld hebben wij 50 dagen per jaar waarin wij bezoek ontvangen van (aankomende) pupkopers. Die krijgen dan natuurlijk ook koffie, thee, ect. Daarnaast verblijven de volwassen honden ook in de hele woning, tuin en staan op de balans.
Omdat een flink deel van de woning ook zakelijk gebruik wordt kan ik een deel van de BTW terugvorderen is mijn logische gedachtengang, maar nu is de vraag vooral welk deel en hoe moet ik dat berekenen? Een deel van de nieuwbouwkosten als bedrijfskosten aftrekken lijkt mij lastig, maar wie weet.
- Ruimte pups?
- Kantoorruimte?
- Huiskamer?
- Speciale vloerbedekking waar geen vocht doorheen kan komen/tegels?
- Keuken?
- Wasruimte (wasmachine en droger alleen voor kleden honden?
- Hal (ontvangstruimte bezoekers)?
- Toilet (bezoekers maken daar gebruik van)?
- Veranda (buitenruimte voor wanneer de pups buiten zijn en het regent of te warm)?
- Badkamer (honden worden af en toe gewassen, maar de pups ook)?
- Afrastering tuin (zodat de honden niet in de sloot kunnen springen of weg kunnen lopen)?
Bij voorbaat dank.
Roy
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/60050-btw-nieuw-te-bouwen-woning/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag