• 0

THT bijhouden in magazijn - Verplicht?

Goedemorgen,

 

het is mij onduidelijk wat de juridische verplichting is van het bijhouden van een THT (Ten minste houdbaar tot datum) bij cosmetische producten in een magazijn.

Uiteraard mogen we geen producten met een verlopen THT verkopen;

maar nu is de vraag of je verplicht bent een volledig overzicht bij te houden van ieder product (batch) en de bijbehorende THT.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de horeca bestaat de hygiëne code, een verplicht boekwerk met alle normen over houdbaarheid.  Voor explosieven en munitie gelden normen m.b.t. opslag- en serviceperioden. Het lijkt mij dat er voor jouw producten ook zoiets bestaat,  kun je bij een branche organisatie terecht voor navraag?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat je voornamelijk te maken hebt met de Warenwet. Voor zover ik weet is er geen juridische verplichting om die datum bij te houden in het magazijn. Op zich is dat ook niet nodig, omdat je al simpelweg geen spullen mag verkopen die over datum zijn. Maar zonder THT-registratie moet je dan eigenlijk elk product wel controleren voordat het wordt verkocht.

 

Het is wel zo dat je de kans loopt op onnodig hoog bederf en vervolgens navenante afschrijvingen door dit niet bij te houden. Verder is de kans dat je in zo'n geval per ongeluk wél spullen verkoopt die over datum zijn ook groter is. Mocht de NVWA hier dan een onderzoek naar instellen (in het heel hypothetische geval dat dit ooit op hun radar zou verschijnen), dan zou het consequent registreren van de THT datum kunnen helpen om aan te tonen dat het per ongeluk is gebeurd.

 

In de praktijk kun je jezelf uiteraard ook van low-tech bedienen. Door je spullen FIFO te leveren (en dus niet je nieuwe bevoorrading vóór de oude te plaatsen) of gewoon periodiek (per dag, week of maand) te kijken welke producten de volgende periode over datum gaan en deze dan handmatig te vernietigen of met korting te verkopen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
32 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ik denk dat je voornamelijk te maken hebt met de Warenwet.

Voor cosmetica bestaat een specifieke wetgeving ... de Europese Cosmeticaverordening (1223/2009/EG) (pdf-download)

Het toezicht hierop valt onder de autoriteit van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

 

32 minuten geleden, prinsrachid zei:

Voor zover ik weet is er geen juridische verplichting om die datum bij te houden in het magazijn. Op zich is dat ook niet nodig, omdat je al simpelweg geen spullen mag verkopen die over datum zijn. Maar zonder THT-registratie moet je dan eigenlijk elk product wel controleren voordat het wordt verkocht. 

Geen verplichting, maar je kunt eigenlijk ook niet zonder registratie.

Ik denk dat een aansprakelijkheidsverzekering dat ook wel vereist.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 14-5-2019 om 11:05, prinsrachid zei:

Op zich is dat ook niet nodig, omdat je al simpelweg geen spullen mag verkopen die over datum zijn.

 

Hier wil ik toch even een kleine nuance aanbrengen (wellicht niet geheel in de scope van TS, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan verspilling en derving). Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet. Wel is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de consumptiedatum (T.G.T, Te Gebruiken Tot, voor producten met een houdbaarheid van <5 dagen) en de houdbaarheiddatum (T.H.T, Tenminste Houdbaar Tot). De tweede categorie mag worden verkocht met een verlopen houdbaarheid datum (producten mogen ook van een nieuwe houdbaarheid datum worden voorzien). Wel dient er bij gekoelde producten dan een risicoanalyse te worden uitgevoerd. Voor ongekoelde producten is dit nog eenvoudiger en volstaat de organoleptische beoordeling (kijken, ruiken, proeven). 

 

Voor wat betreft de vraag van TS is het antwoord al gegeven, wat ik mij wel afvraag is het volgende: Als het goed is beschik je wel over een traceer systeem, waarom koppel je deze niet met een THT registratie? Dat is een redelijk eenvoudig proces.

 

Cosmetica is daarnaast behoorlijk breed, in hoeverre heb je echt met THT's te maken, en niet met het 'open potje' logo? In het tweede geval is je product namelijk 'oneindig' houdbaar (tot deze wordt geopend uiteraard).

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.