• 0

Aandelen kopen in zaak als werknemer of als dga.

Beste,

 

Onlangs ben ik benaderd door mijn huidige werkgever om 3% aandelen te kopen in de zaak.

De zaak is opgebouwd uit diverse werkmaatschappijen waarboven 1 holding staat welke in bezit is van alle aandelen. Het aandelenpakket is verdeeld over 3 houders t.w. A heeft 60%, B heeft 25% en C heeft 15%. A wil over 5 jaar alles verkopen en gaan genieten van zijn oude dag.

 

De cijfers van de zaak zijn verder in orde en ik heb een directe lijn met de directeur (B).

Elk jaar wordt er dividend (circa 80-90% van de winst) uitgekeerd, welke gemiddeld ligt tussen de 400k en 600k.

 

Nu komt de vraag aangezien ik geen aanmerkelijk belang heb is de verstandigste keuze om dit via privé te financieren en in loondienst te blijven.

Echter zal ik een gedeelte moeten financieren om nu in te kunnen stappen. 

 

Graag wil ik alvast een historie opbouwen voor over 5 jaar als ik meer aandelen (7%) wil kopen, welke dan ook deels gefinancierd zal moeten worden via een bank of andere instelling.

Kan ik nu een bv oprichten voor deze 3%, uit dienst treden en maandelijks een fee factureren zodat ik jaarcijfers kan opbouwen. Hierbij kan ik mijn dga salaris zetten op het  gestelde minimum van € 45.000,-, zodat er het e.e.a. overblijft voor de gezonde opbouw van de bv.

Uiteraard begrijp ik dat er vaste kosten zijn aan de bedrijfsvoering van een bv echter zie ik dit als een investering voor de verder opbouw voor straks.

 

Is het bovenstaande fiscaal mogelijk?

Heeft deze opbouw nog een conflict met de dba-wet? 

 

Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
30 minuten geleden, StarterM zei:

Graag wil ik alvast een historie opbouwen voor over 5 jaar

 

Voor dat we in de details duiken..

Wat bedoel je met historie opbouwen.. Met welk doel? Ik snap het niet zo goed in de hele context van deze vraag.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Roel J zei:

 

Voor dat we in de details duiken..

Wat bedoel je met historie opbouwen.. Met welk doel? Ik snap het niet zo goed in de hele context van deze vraag.

Ik wil alvast een historie opbouwen qua jaarcijfers, zodat ik kan aantonen dat de bv winst behaald. Het doel hiervan is dat als ik over 5 jaar meer aandelen wil kopen, welke dan waarschijnlijk nog deels gefinancierd dienen te worden makkelijker bij de bank of andere financierder kan aankloppen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

6 uur geleden, StarterM zei:

Ik wil alvast een historie opbouwen qua jaarcijfers, zodat ik kan aantonen dat de bv winst behaald.

Niet nodig. De bank kijkt voornamelijk naar de BV waar de winst wordt gemaakt: de werkmij, en naar jou als persoon. 

 

8 uur geleden, StarterM zei:

uit dienst treden en maandelijks een fee factureren zodat ik jaarcijfers kan opbouwen.

Nee. Met een 3% belang ben je geen aanmerkelijk belanghouder, dus valt er ook niet te werken met managementfee en ook niets op te potten in je Holding.

 

8 uur geleden, StarterM zei:

Hierbij kan ik mijn dga salaris zetten op het  gestelde minimum van € 45.000,-, zodat er het e.e.a. overblijft voor de gezonde opbouw van de bv.

Het gebruikelijke loon is sowieso niet op jou van toepassing omdat je geen aanmerkelijk belanghouder bent 

Die 45.000 is overigens geen minimum maar een grens waar de bewijslast van wat gebruikelijk is verschuift van jou naar de belastingdienst.

Maar voor jou valt er zoals gezegd niets op te potten: met een 3% belang is alle winst gewoon belast in box 1. 

 

Gewoon lekker in loondienst blijven van de werkmij dus, en alleen je aandelen in de holding plaatsen. Verder raad ik je aan niets qua verkoop aandelen te effectueren zonder overleg met een ter zake kundige fiscalist 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij 3% zou ik zeker geen holding overwegen. 

Ten eerste wordt dividend dan dubbel belast (eerst als winst in de werkmij, daarna als inkomen in jouw holding) met VPB omdat de deelnemingsvrijstelling niet geldt. 

 

Ten tweede is de winst op de verkoop van aandelen belast met VPB in jouw holding om dezelfde reden. 

 

Ten derde lever je een arbeidsovereenkomst met alle zekerheden van dien in voor een opzegbare managementovereenkomst.

 

En tot slot is het hebben van 3% vd aandelen vaak gunstiger als box 3 bezit (dividend en winst bij verkoop onbelast, wel box 3 heffing elk jaar, maar gezien het dividend is dat prima op te brengen).

 

Let wel op dat jouw 3% geen soortaandeel vormt. Dat kan als de rechten op jouw 3% afwijken van de rechten op de andere aandelen (Bijvoorbeeld door beperkt stemrecht). Dan kun je in box 2 komen en betaal je over dividend en winst bij verkoop 25%.

 

Groet

Joost 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden Norbert en Joost.

 

De gestelde 3% is voor mij dan een net niet oplossing.

Gezien de investering voor het krijgen van de 3% zal ik te lang bezig zijn om deze eruit te krijgen, aangezien er over 5 jaar een nieuwe investering gedaan dient te worden.

 

Als ik nu 5% van de aandelen kan kopen kan ik dan wel de voorgestelde constructie handhaven?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Ja, dat wordt al logischer, maar dan komen er weer spelregels bij tav gebruikelijk loon. En nog steeds is een managementovereenkomsten niet zaligmakend, in tegendeel

Het loon kan dan toch de min.  45k zijn.

 

 In het concept managementovereenkomst is opgenomen twee jaar doorbetalen bij ziekte. Het enige hiaat wat erin staat is dat er een "opzeggings" termijn van 6 maanden is. Dus bij ernstige ziekte kan er na 6 mnd geen inkomen zijn. Na opzegging worden de aandelen retour genomen tegen de waarde van het vorige boekjaar.

Hier zit dus een risico in, zeker als er iets gebeurt in de eerste 5 jaren. 

 

Wat is er nog meer niet zaligmakend aan een management overeenkomst?

Heeft dat ook betrekking op de dba wetgeving?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wie heeft jou deze 3% van de aandelen aangeboden? En wie gaan (gaat) die dan nu verkopen? Wie wordt op termijn van 5 jaar meerderheidsaandeelhouder?

 

Met het genoemde divididend en een factor 10 winst waardeer ik deze onderneming als inschatting op 5 miljoen. Die drie procent zouden dan bij inschatting al een anderhalve ton of meer moeten kosten.

 

Waar sta je op de loonlijst? Is dat bij één van de werk BV's?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio, 

De grootaandeelhouder bied  deze 3% aan.  Na 5 jaar zullen de directeur B en persoon C het merendeel in handen hebben. 

 

De waardering van het bedrijf heb je redelijk goed ingeschat.

 

Momenteel ben ik in dienst bij 1 vd werk  BV's.

Link naar reactie
  • 0

Mijn benadering is veel te grof, daar zul je toch echt een adviseur voor moeten inhuren.

 

Laatste vraag: kopen B en C als idee nu ook 3% bij? Zodat de grootaandeelhouder op 51% uitkomt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.