Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
ThomThom

Fabrikant heeft een productie fout gemaakt. Wat zijn mijn rechten?

Recommended Posts

Goedendag,

Ik ben bezig met het oprichten van een eigen onderneming met een eigen product. Het gaat hier om kindermutsjes. Ik heb bij een Nederlandse fabrikant  prototypes laten maken en deze bevielen mij niet helemaal. De kwaliteit en pasvorm was helemaal goed maar ze waren niet netjes afgewerkt, dus heb ik deze opnieuw laten maken, maar deze keer dus beter afgewerkt. De tweede versie was perfect en heb daarna een complete order geplaatst. Hierbij was er overigens duidelijk gecommuniceerd met de fabrikant dat de mutsjes op de juiste manier afgewerkt moesten worden zoals bij de tweede versie.

Nadat ik mutsjes binnen kreeg bleek het dat deze niet goed waren afgewerkt en de fabrikant geeft toe dat ze dit gewoon vergeten waren. Nu willen zij niet de verantwoordelijkheid op zich nemen en hun fout corrigeren door de bestelling opnieuw op de juiste manier te leveren zonder extra kosten voor mij als ondernemer.

Er is geen spraken van een contract of algemene voorwaarden vanuit de fabrikant.

Nu vroeg ik mij af wat mijn rechten zijn op dit gebied en hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken. Ik ben de begrippen fabrieksgarantie en non-conformiteit tegengekomen, maar vindt dit nog steeds een beetje vaag. Wat non-conformiteit betreft kunnen de mutsjes gewoon zonder problemen gedragen worden, maar 

Iemand die mij s.v.p. kan helpen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste ThomThom,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

6 minuten geleden, ThomThom zei:

De tweede versie was perfect en heb daarna een complete order geplaatst. Hierbij was er overigens duidelijk gecommuniceerd met de fabrikant dat de mutsjes op de juiste manier afgewerkt moesten worden zoals bij de tweede versie.

 

Ook schriftelijk? In dat geval heeft fabrikant niet geleverd wat specifiek besteld is: ze moeten de fout herstellen of - als dat niet meer mogelijk is - de koop ontbinden.


Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ThomThom,

 

om hoeveel mutsjes gaat dit en ben je bij de productie gaan kijken?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ook schriftelijk? In dat geval heeft fabrikant niet geleverd wat specifiek besteld is: ze moeten de fout herstellen of - als dat niet meer mogelijk is - de koop ontbinden.

 

Dank je voor de snelle reactie!

 

Via email heeft de fabrikant zelf een opsomming gemaakt van de nieuwe product eisen, zoals het beter afwerken.  Na aanleiding hiervan heb ik een bestelling geplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuten geleden, Highio zei:

om hoeveel mutsjes gaat dit en ben je bij de productie gaan kijken?

 

 

Hey Highio,

 

Het gaat om 112 stuks. Ik ben niet bij de productie gaan kijken, onder andere vanwege het aantal. 

Als student en beginnend ondernemer ligt de kostprijs relatief hoog voor mij en kan ik het mij bijna niet veroorloven om een nieuwe bestelling te plaatsen. Wel zijn ze bereid om 40% korting te geven op de nieuwe bestelling. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, wat zullen we er van zeggen (ik zit niet in de mode of babykleding)?

 

Dan kunnen ze ook herstellen, plaats jij direct een tweede bestelling (met minder of zonder korting) en ga je als de donder verkopen!

 

Als je juist wél bij productie mag/gaat kijken, koop je in het vervolg ook beter in.

 

Je kunt ze natuurlijk ook terugsturen als je nog niet betaald hebt, maar dan loop je het risico dat je deze leverancier niet langer kunt benaderen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, ThomThom zei:

Als student en beginnend ondernemer ligt de kostprijs relatief hoog voor mij en kan ik het mij bijna niet veroorloven om een nieuwe bestelling te plaatsen. Wel zijn ze bereid om 40% korting te geven op de nieuwe bestelling. 

 

Als blunderend fabrikant die niet levert wat jij specifiek besteld hebt moeten ze de fout op hun kosten herstellen of de koop ontbinden en jouw volledig schadeloos stellen. 

 

De formele weg is : wijs hun aanbod dus af en stel ze schriftelijk in gebreke. Maar dan moet je mogelijk wel op zoek naar een andere fabrikant voor toekomstige orders...

 

De informele weg is: "hee fabrikant, neem a.u.b. je verantwoordelijkheid bij een beginnend ondernemer : ik heb met nadruk gevraagd om die afwerking. Dus herstel het of lever op eigen kosten een nieuwe zending die wel klopt.... of doe een veel beter aanbod dan die 40%, wat dacht je van 60%? 


Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is er een Bladelse collegamod die hier vast wel een gepast praktijkadvies voor heeft.

 

Iets met een leverancier die het wel kan maar niet doet en wil...

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwaliteitscontrole kan een lastig dingetje zijn.

 

Ik zou in het vervolg sowieso samples laten maken bij verschillende fabrikanten, en zo nodig laten aanpassen tot je een goed product hebt. Vervolgens moet je er dan natuurlijk voor zorgen dat bij goedkeuring van die sample de rest ook van de zelfde kwaliteit wordt, dat wil nog weleens afwijken. Daar zou je dan van te voren duidelijke afspraken over moeten maken, en  dat vooral moeten specificeren.

 

"Beter afwerken" is te algemeen, daar heeft iedereen een ander perspectief op. 

Edited by AuthenticImport

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Ik zou in het vervolg sowieso samples laten maken bij verschillende fabrikanten, en zo nodig laten aanpassen tot je een goed product hebt. Vervolgens moet je er dan natuurlijk voor zorgen dat bij goedkeuring van die sample de rest ook van de zelfde kwaliteit wordt, dat wil nog weleens afwijken. Daar zou je dan van te voren duidelijke afspraken over moeten maken, en  dat vooral moeten specificeren.

 

Als ik het goed lees heeft de vraagsteller dat grotendeels ook gedaan. Eerste sample is afgekeurd, tweede is goedgekeurd.

 

Leg de producent jouw dilemma voor. Als startende handelaar kun jij pas een vervolgorder plaatsen als de eerste partij goed verkoopt. Dat gaat nou niet lukken. Dus of hij levert nu een tweede partij die jij kan gaan verkopen, of jij ontbindt de aankoop en hij moet jou schadeloos stellen.

 

Jullie hebben beiden geen belang bij de laatste optie (conflict) dus moet je zoeken naar een compromis. En die kan zijn dat je de eerste partij dumpt op een andere markt voor een lagere prijs. Dan reken je op een later tijdstip af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit de leverancier anders direct aan op dit topic. Een productiefout klinkt definitief; een afrondende productiestap vergeten zijn (afwerking) is herstelbaar.

 

Het openingsbericht (fipo) is genuanceerd en weloverwogen; een oplossing vinden biedt beide partijen ongetwijfeld voldoening.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor alle reacties,

 

Ik ben er gelukkig uitgekomen met de fabrikant. Ik draag nu 25% van de kosten.  Uiteindelijk vind ik dat het bedrijf zich professioneel had mogen opstellen en de verantwoordelijkheid had moeten nemen voor hun eigen fout en dus zelf de kosten hadden moeten dragen. In sterkere positie had ik dit anders aangepakt.

Het is overigens niet mogelijk om de producten te herstellen.

 

Ik neem al het advies absoluut mee voor de volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 13-11-2019 om 22:32, Highio zei:

Volgens mij is er een Bladelse collegamod die hier vast wel een gepast praktijkadvies voor heeft.


Topic gemist, excuses (tag me gerust volgende keer)

 

Lastig om op basis van deze info iets over te zeggen verder, hoewel de leverancier zo te zien direct toegaf fouten te hebben gemaakt. 

 

Goed om te zien dat het opgelost is. 


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Full Service merchandising concepts incl. e-commerce: Merchplanet.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 204 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept