• 0

Fabrikant heeft een productie fout gemaakt. Wat zijn mijn rechten?

Goedendag,

Ik ben bezig met het oprichten van een eigen onderneming met een eigen product. Het gaat hier om kindermutsjes. Ik heb bij een Nederlandse fabrikant  prototypes laten maken en deze bevielen mij niet helemaal. De kwaliteit en pasvorm was helemaal goed maar ze waren niet netjes afgewerkt, dus heb ik deze opnieuw laten maken, maar deze keer dus beter afgewerkt. De tweede versie was perfect en heb daarna een complete order geplaatst. Hierbij was er overigens duidelijk gecommuniceerd met de fabrikant dat de mutsjes op de juiste manier afgewerkt moesten worden zoals bij de tweede versie.

Nadat ik mutsjes binnen kreeg bleek het dat deze niet goed waren afgewerkt en de fabrikant geeft toe dat ze dit gewoon vergeten waren. Nu willen zij niet de verantwoordelijkheid op zich nemen en hun fout corrigeren door de bestelling opnieuw op de juiste manier te leveren zonder extra kosten voor mij als ondernemer.

Er is geen spraken van een contract of algemene voorwaarden vanuit de fabrikant.

Nu vroeg ik mij af wat mijn rechten zijn op dit gebied en hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken. Ik ben de begrippen fabrieksgarantie en non-conformiteit tegengekomen, maar vindt dit nog steeds een beetje vaag. Wat non-conformiteit betreft kunnen de mutsjes gewoon zonder problemen gedragen worden, maar 

Iemand die mij s.v.p. kan helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ThomThom,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

6 minuten geleden, ThomThom zei:

De tweede versie was perfect en heb daarna een complete order geplaatst. Hierbij was er overigens duidelijk gecommuniceerd met de fabrikant dat de mutsjes op de juiste manier afgewerkt moesten worden zoals bij de tweede versie.

 

Ook schriftelijk? In dat geval heeft fabrikant niet geleverd wat specifiek besteld is: ze moeten de fout herstellen of - als dat niet meer mogelijk is - de koop ontbinden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ook schriftelijk? In dat geval heeft fabrikant niet geleverd wat specifiek besteld is: ze moeten de fout herstellen of - als dat niet meer mogelijk is - de koop ontbinden.

 

Dank je voor de snelle reactie!

 

Via email heeft de fabrikant zelf een opsomming gemaakt van de nieuwe product eisen, zoals het beter afwerken.  Na aanleiding hiervan heb ik een bestelling geplaatst.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Highio zei:

om hoeveel mutsjes gaat dit en ben je bij de productie gaan kijken?

 

 

Hey Highio,

 

Het gaat om 112 stuks. Ik ben niet bij de productie gaan kijken, onder andere vanwege het aantal. 

Als student en beginnend ondernemer ligt de kostprijs relatief hoog voor mij en kan ik het mij bijna niet veroorloven om een nieuwe bestelling te plaatsen. Wel zijn ze bereid om 40% korting te geven op de nieuwe bestelling. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tja, wat zullen we er van zeggen (ik zit niet in de mode of babykleding)?

 

Dan kunnen ze ook herstellen, plaats jij direct een tweede bestelling (met minder of zonder korting) en ga je als de donder verkopen!

 

Als je juist wél bij productie mag/gaat kijken, koop je in het vervolg ook beter in.

 

Je kunt ze natuurlijk ook terugsturen als je nog niet betaald hebt, maar dan loop je het risico dat je deze leverancier niet langer kunt benaderen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, ThomThom zei:

Als student en beginnend ondernemer ligt de kostprijs relatief hoog voor mij en kan ik het mij bijna niet veroorloven om een nieuwe bestelling te plaatsen. Wel zijn ze bereid om 40% korting te geven op de nieuwe bestelling. 

 

Als blunderend fabrikant die niet levert wat jij specifiek besteld hebt moeten ze de fout op hun kosten herstellen of de koop ontbinden en jouw volledig schadeloos stellen. 

 

De formele weg is : wijs hun aanbod dus af en stel ze schriftelijk in gebreke. Maar dan moet je mogelijk wel op zoek naar een andere fabrikant voor toekomstige orders...

 

De informele weg is: "hee fabrikant, neem a.u.b. je verantwoordelijkheid bij een beginnend ondernemer : ik heb met nadruk gevraagd om die afwerking. Dus herstel het of lever op eigen kosten een nieuwe zending die wel klopt.... of doe een veel beter aanbod dan die 40%, wat dacht je van 60%? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij is er een Bladelse collegamod die hier vast wel een gepast praktijkadvies voor heeft.

 

Iets met een leverancier die het wel kan maar niet doet en wil...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kwaliteitscontrole kan een lastig dingetje zijn.

 

Ik zou in het vervolg sowieso samples laten maken bij verschillende fabrikanten, en zo nodig laten aanpassen tot je een goed product hebt. Vervolgens moet je er dan natuurlijk voor zorgen dat bij goedkeuring van die sample de rest ook van de zelfde kwaliteit wordt, dat wil nog weleens afwijken. Daar zou je dan van te voren duidelijke afspraken over moeten maken, en  dat vooral moeten specificeren.

 

"Beter afwerken" is te algemeen, daar heeft iedereen een ander perspectief op. 

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Ik zou in het vervolg sowieso samples laten maken bij verschillende fabrikanten, en zo nodig laten aanpassen tot je een goed product hebt. Vervolgens moet je er dan natuurlijk voor zorgen dat bij goedkeuring van die sample de rest ook van de zelfde kwaliteit wordt, dat wil nog weleens afwijken. Daar zou je dan van te voren duidelijke afspraken over moeten maken, en  dat vooral moeten specificeren.

 

Als ik het goed lees heeft de vraagsteller dat grotendeels ook gedaan. Eerste sample is afgekeurd, tweede is goedgekeurd.

 

Leg de producent jouw dilemma voor. Als startende handelaar kun jij pas een vervolgorder plaatsen als de eerste partij goed verkoopt. Dat gaat nou niet lukken. Dus of hij levert nu een tweede partij die jij kan gaan verkopen, of jij ontbindt de aankoop en hij moet jou schadeloos stellen.

 

Jullie hebben beiden geen belang bij de laatste optie (conflict) dus moet je zoeken naar een compromis. En die kan zijn dat je de eerste partij dumpt op een andere markt voor een lagere prijs. Dan reken je op een later tijdstip af.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Sluit de leverancier anders direct aan op dit topic. Een productiefout klinkt definitief; een afrondende productiestap vergeten zijn (afwerking) is herstelbaar.

 

Het openingsbericht (fipo) is genuanceerd en weloverwogen; een oplossing vinden biedt beide partijen ongetwijfeld voldoening.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties,

 

Ik ben er gelukkig uitgekomen met de fabrikant. Ik draag nu 25% van de kosten.  Uiteindelijk vind ik dat het bedrijf zich professioneel had mogen opstellen en de verantwoordelijkheid had moeten nemen voor hun eigen fout en dus zelf de kosten hadden moeten dragen. In sterkere positie had ik dit anders aangepakt.

Het is overigens niet mogelijk om de producten te herstellen.

 

Ik neem al het advies absoluut mee voor de volgende keer.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2019 om 22:32, Highio zei:

Volgens mij is er een Bladelse collegamod die hier vast wel een gepast praktijkadvies voor heeft.


Topic gemist, excuses (tag me gerust volgende keer)

 

Lastig om op basis van deze info iets over te zeggen verder, hoewel de leverancier zo te zien direct toegaf fouten te hebben gemaakt. 

 

Goed om te zien dat het opgelost is. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.